Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.329
    Antall liker
    11.225
    ^ Japanske produsenter fikk aldri verdensherredømme, selv om de lagde (og fortsatt lager) teknisk fantastiske biler med svært få feil, med lavere pris enn konkurrentene fra Europa og USA. Og statistikkene viser fortsatt at det er Europeiske biler som lever lengst, til tross for at de har mer feil enn de japanske.
    Jeg er ikke direkte bekymret over konkurransen fra Kina, jeg tror flere og flere får opp øynene for hva vi vil kjøpe, og, ikke minst, fra hvem.

    I husholdningen har vi en elektrisk BMW. Et helt og holdent fantastisk kjøretøy. I en helt annen liga enn Tesla, bare for å ha det nevnt.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.506
    Antall liker
    1.412
    Torget vurderinger
    1
    Musk uttaler nå at kineserne er ekstremt dyktige på elbiler og at dem vil knuse vestlige bilprodusenter hvis det ikke settes opp handelsbarrierer.

    Har ingen medlidenhet med Musk og Tesla. Om Tesla gikk konkurs, so what?

    Det som bekymrer meg er kinesisk dominans i markedet, det bør hindres. Hvis vi som forbrukere i vesten fortsetter å kjøpe kina-varer i økende grad, om det er biler eller hagemøbler, desto mer er vi med på å styrke diktaturet og indirekte svekke demokratiene i vesten.

    Du bryr deg ikke om Tesla går på dunken, men bryr deg veldig om å unngå kinesisk dominans?
    Pr i dag er vel Tesla den ene fabrikkanten som er mest konkurransedyktig mot kinaflommen, er de ikke?
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    1.732
    Torget vurderinger
    1
    Om du betaler ned "bildelen" av huslånet som om det var ett eget lån / holder styr på restverdien av "bildelen" er det ikke noe problem.

    Men det jeg har sett flere gjøre er at de kjøper helt ny bil si hvert 3 år. Finansieres over huslånet. Men nedbetalingen av huslånet endres ikke. Så hvert 3 år når "gammel" bil selges er det kun 3/25deler (i realiteten mye mer da de fleste har annuitetslån) som er nedbetalt av bilen. Pristsapet er i 99.9% av tilfellene høyere.
    Ergo sitter de igjen med et lån de skal betale renter på i nye 22år for ett produkt de ikke lengre eier!
    Dette er jo på en måte riktig, men jeg har aldri forstått denne privatøkonomiske måten å regne på. Det som betyr noe er totalt lån og total "lykke". Hva de enkelte postene betyr er jo slik sett uinteressant. Jeg betaler jo fortsatt i dyre dommer på all ølen jeg drakk under studietiden, men mister ikke nattesøvnen av det.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.570
    Antall liker
    3.105
    Du bryr deg ikke om Tesla går på dunken, men bryr deg veldig om å unngå kinesisk dominans?
    Pr i dag er vel Tesla den ene fabrikkanten som er mest konkurransedyktig mot kinaflommen, er de ikke?
    Pr definisjon har jeg ingen medfølelse med Musk eller Tesla. Musk er en kynisk forretningsmann som ønsker å fylle sin egen lommebok og hindre arbeiderne å organisere seg.

    Hvis Tesla går under, vil alltids noen andre komme opp. Det som er viktig er at rammebetingelsene er tilstede for at vestlig industriproduksjon skal være levedyktig.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.305
    Antall liker
    10.359
    Sted
    Trondheim
    Kinesisk bilproduksjon er vel kraftig subsidiert av staten. Det kan ikke vestlige produsenter konkurrere med og det er vel heller ikke lovlig, så EU har tatt til orde for å innføre importavgifter på kinesiske elbiler.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.305
    Antall liker
    10.359
    Sted
    Trondheim
    I husholdningen har vi en elektrisk BMW. Et helt og holdent fantastisk kjøretøy. I en helt annen liga enn Tesla, bare for å ha det nevnt.
    Ja, min i5 er helt super. Hvordan den står seg mot en Tesla aner jeg ikke, men det er jo en luksusbil med sportsegenskaper når man ønsker det. Jeg synes egentlig ikke den var overpriset heller. Med alt av utstyr, vinterhjul og 6 år serviceavtale snek den seg litt over 1 mill.
    Min 330e touring som jeg overlater til junior nå er 4 år gammel og kjennes fremdeles ut som om den er ny.

    PS: Legg merke til at det i hovedsak er BYD-bussene som har hatt problemer i Oslo i kulda.
     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.487
    Antall liker
    2.850
    Google litt, så finner du mye.

    Hvorfor tror du at nesten alt som er av tunge annonsører nå er borte fra X?

    Ingen tvil om at en del Tesla modeller er gode kjøp, men det er greit at folk vet hvem de støtter opp om.
    Moderering av internettplattformer for å tekkes annonsører er en uting.
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.371
    Antall liker
    4.498
    Sted
    Sunnmøre
    Så konklusjonen må være at dersom man er dum, er billån midt i blinken for deg.
    Eg er siste personen du bør spørja om råd når det gjeld personleg økonomi, men då vi kjøpte det som for oss var ein svindyr bruktbil, tok vi opp lån med sikring i huset.

    Eigen løpetid, eigne innbetalingar osb. Det var vesentleg billigare enn billån, og let oss også bestemma sjølv td. kva slags forsikringar, vedlikehald osb vi ønskte på bilen. Det var med andre ord ikkje naudsynt å vedlikehalda bilen som eit “formuesobjekt”.

    Dersom ein er slik stilt at ein kan byta til ny bil annakvart år eller så, er det sikkert heilt andre reknestykke som skal inn i Excel-arket.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.012
    Antall liker
    38.574
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Enig. Det er mye enklere og billigere om man forholder seg til etslags personlig balanseregnskap som i business. Man behøver ikke føre det regnskapet noe sted, men konseptuelt er det en fornuftig modell. På venstre side står alt man eier, sortert etter likviditet, fra bankinnskudd og løsøre til fast eiendom. På høyre side står hvor pengene er hentet fra, sortert etter forfallsdato, alt fra kortsiktig kredittkortgjeld via langsiktig boliglån til egenkapital. De to sidene henger bare sammen ved at summen på begge sider må være lik, ikke ved at hver enkelt ting på venstre side har en kredit/debet motpostering på høyre side.

    Kapitalkostnaden din er den gjennomsnittlige kostnaden for å skaffe til veie de pengene, hvor kostnaden for egenkapital er en alternativkostnad tilsvarende f eks avkastningen i et globalt indeksfond.

    Om man kjøper en ting, f eks en bil, blir det en eiendel på venstre side. Hvis man finansierer den fra bankinnskudd eller ved å selge aksjefond skjer det ingen ting på høyre side. Summen av eiendeler er den samme, og den gjennomsnittlige kapitalkostnaden er den samme, men man gir avkall på forventet fremtidig avkastning på de sparepengene. (Derfor alternativkostnad som prisen på egenkapital.) Deretter vil verditapet på bilen tappe egenkapital hvert år tilsvarende verdifallet. Eiendelen blir mindre verdt, lånesaldoen endres ikke av det, så endringen på høyre side berører bare egenkapitalen. Summen på begge sider må endres like mye for at balansen fortsatt skal balansere.

    Hvis man derimot tar opp mer lån for å kjøpe tingen øker begge sider av balansen. Den gjennomsnittlige kapitalkostnaden kan enten øke eller minske avhengig av hvor dyrt det lånet er. For långiver er prisen på lånet avhengig av risikoen. Et lån med sikkerhet i en bil er langt mer risikabelt enn et lån med sikkerhet i fast eiendom, så normalt vil billånet være dyrt, bare litt rimeligere enn et usikret forbrukslån. Om man kan stille annen sikkerhet kan man spare en hel del penger.

    Hvis man plages av tanken på å sitte igjen med «gjeld på bilen» etter at den er solgt foreslår jeg man regner ut den månedlige kostnaden for et kortsiktig billån, den månedlige kostnaden for samme beløp fra et rammelån med sikkerhet i fast eiendom, og setter inn differansen hver måned på sparekonto eller fond. Da er belastningen på husholdningsbudsjettet den samme hver måned, men differansen blir din, ikke bankens. Når du selger bilen igjen kan du også cashe inn fondsandelene og nedbetale opptrukket rammelån med pengene. Ka-ching.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.751
    Antall liker
    10.232
    Pr definisjon har jeg ingen medfølelse med Musk eller Tesla. Musk er en kynisk forretningsmann som ønsker å fylle sin egen lommebok og hindre arbeiderne å organisere seg.

    Hvis Tesla går under, vil alltids noen andre komme opp. Det som er viktig er at rammebetingelsene er tilstede for at vestlig industriproduksjon skal være levedyktig.
    Det er litt hyklersk når Musk angriper kinesisk bilindustri samtidig som han har flyttet store deler av produksjonen av Tesla til kina.
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    807
    Antall liker
    827
    Sted
    Rogaland
    Hvis man øker huslånet for å kjøpe bil, så sparer man rentene på evnt billån. Da ville jeg tenkt så enkelt at da øker jeg avdraget på boliglånet slik at de 450 000 for bilen blir nedbetalt ila 4-5 år. Eller?
    Ikke at vi har gjort det, her har vi betalt vår Leaf med oppsparte penger
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.305
    Antall liker
    10.359
    Sted
    Trondheim
    Det er vel forskjell på å inkludere billånet i huslånet (og dermed betale renter på billånet helt til huslånet er nedbetalt) og å bruke huset som sikkerhet på et lån som skal løpe over 3-5 år?
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    7.074
    Antall liker
    6.461
    Man får jo bedre rente på et billån i dag enn du har på huset. Tesla tilbyr 0,99% de tre første årene, så da hadde jeg brukt det for så å bake det inn i huslånet og betale så mye ekstra i måneden jeg har råd til.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.305
    Antall liker
    10.359
    Sted
    Trondheim
    Akkurat når gjør de nok det for å få solgt bilene sine, men det kommer nok ikke til å være standardprosedyre etter hvert.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    7.074
    Antall liker
    6.461
    Akkurat når gjør de nok det for å få solgt bilene sine, men det kommer nok ikke til å være standardprosedyre etter hvert.
    Billige lån har Tesla tilbudt titt og ofte og de var tidligere helt nede i 0,25% rente.
    Kampanjerente på biler i dag er faktisk ganske vanlig.
     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.487
    Antall liker
    2.850
    Det er litt hyklersk når Musk angriper kinesisk bilindustri samtidig som han har flyttet store deler av produksjonen av Tesla til kina.
    Det er også litt hyklersk å kritisere Kina for statlige subsidier samtidig som Norge betaler for mislykka oljeleting, redusert elavgift for norsk industri osvosv
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.305
    Antall liker
    10.359
    Sted
    Trondheim
    En annen grunn til at kinesiske biler blir billige er manglende miljøkrav fra myndighetene. Batterier produseres med kullkraft og avfallsstoffer etter produksjonen går urenset rett ut i naturen. Flere av de kinesiske elvene er direkte giftige.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.371
    Antall liker
    4.498
    Sted
    Sunnmøre
    ^ Det var ein ganske god diskusjon om lån og slikt i finanskrisetråden for nokre månader sidan; og den viktigaste takeaway-en er vel det Asbjørn skisserte over.

    Om ein tenkjer slik, og i tillegg reknar med risiko og verditap, trur eg utgangspunktet er godt. Dersom du skal kjøpa ny Tesla, ser eg vel ikkje heilt problemet å låna pengar av dei rentefritt med sikkerheit i bilen, iallfall ikkje så lenge det er mogleg å løysa inn bilen med eit ordinært lån etterpå. Nye bilar har vel oftast fullkasko og garanti og alt det der uansett.

    Bil er uansett hinsides dyrt. Eg ville ikkje kjøpt ny bil i prisklassen Tesla mod S, BMW i5 osb dersom ikkje økonomien min var slik at eg hadde ca 100-200’000 i året eg ikkje visste kva eg skulle gjera med. Minimum. Det er han ikkje, forresten.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.012
    Antall liker
    38.574
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel forskjell på å inkludere billånet i huslånet (og dermed betale renter på billånet helt til huslånet er nedbetalt) og å bruke huset som sikkerhet på et lån som skal løpe over 3-5 år?
    Hva med bare å gjøre en ekstra innbetaling på huslånet med pengene du får når du selger bilen? Det er ingen som sier at du må betjene et boliglån eksakt etter opprinnelig nedbetalingsplan.
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    871
    Antall liker
    626
    Torget vurderinger
    2
    Bil er uansett hinsides dyrt.
    Men gir en bevegelsesfrihet og mobilitet som er vanskelig å slå. Jeg tar innimellom buss til jobb, og må stort sett regne med å bytte. Jeg kan unngå bytte ved å ta beina fatt, det tar mellom 30-60 minutter, og er for så vidt utmerket hverdagstrim.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.371
    Antall liker
    4.498
    Sted
    Sunnmøre
    Men gir en bevegelsesfrihet og mobilitet som er vanskelig å slå.
    Sant nok, og mange av oss bur slik at det eigentleg ikkje finst alternativ (og vi får det att i lågare husprisar). “Ny premiumbil” er vel nærare det eg eigentleg meiner.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.891
    Antall liker
    18.450
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    En annen grunn til at kinesiske biler blir billige er manglende miljøkrav fra myndighetene. Batterier produseres med kullkraft og avfallsstoffer etter produksjonen går urenset rett ut i naturen. Flere av de kinesiske elvene er direkte giftige.
    Så kan man legge til de generelle arbeidsforholdene (lønn, rettigheter, miljø, HMS osv). Vesten (Europa) har ikke sjangs til å konkurrere kostnadsmessig.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    841
    Ja, hvis ikke har han ikke sjans å få markedsandeler i Kina. Og markedsandelene til Tesla er nedadgående i Kina, sammens med VW og andre ikke-kinesiske produsenter.
    Jeg er overbevist over at Kina hele veien tenker langsiktig, og kortsiktige vestlige økonomer og bedriftstyrer har gått rett i fella. Kina lokker med et enormt innlandsmarked samt lave produksjonskostnader, men poenget for Kina er å lokke produksjonen til landet. Nå har Kina imidlertid lært å lage biler, industriprodukter osv selv, og da gjør Kina det vanskelig for utenlandske selskap mens de gjør det tilsvarende lettere for egne selskap. Imens har Kina knust all produksjon i vesten, og subsidiene kan fjernes og prisene økes til Kinas inntekt. Storpolitikk blir det også til Kinas fordel.

    Så Tesla skulle strategisk sett aldri latt seg etablere i Kina, da poenget til Kina var bare å få tak i know how’en. Etterspørselen for Tesla i Kina styres ikke av markedskrefter, men hva styresmaktene gir beskjed om. Jeg er sikker på at innlandssalget av Tesla kan gå til null ila ei uke om styresmaktene vil det.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.487
    Antall liker
    2.850
    Burde jo love dårlig for kinesisk bilindustri hvis det bare er dårlige kopier av tesla..
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    7.074
    Antall liker
    6.461
    Hvilken bil er verdens mest solgte i 2023?
    Fy søren du er lat.
    1. Tesla Model Y: 23.088 biler (18,2 prosent)
    2. Volkswagen ID.4: 6614 biler (5,2 prosent)
    3. Skoda Enyaq: 5740 biler (4,5 prosent)
    4. Toyota bZ4X: 5395 biler (4,2 prosent)
    5. Volvo XC40: 5025 biler (4,0 prosent)
    6. Ford Mustang Mach-E: 3792 biler (3,0 prosent)
    7. Toyota Yaris: 3582 biler (2,8 prosent)
    8. Toyota RAV4: 3457 biler (2,7 prosent)
    9. Volkswagen ID.3: 3141 biler (2,5 prosent)
    10. Hyundai Kona: 2991 biler (2,4 prosent)
    11. Audi Q4 e-tron: 2688 biler (2,1 prosent)
    12. Nissan Ariya: 2606 biler (2,1 prosent)
    13. Nissan Leaf: 2471 biler (1,9 prosent)
    14. BMW iX1: 2415 biler (1,9 prosent)
    15. Tesla Model 3: 2083 biler (1,6 prosent)
    16. Toyota Corolla: 1911 biler (1,5 prosent)
    17. Polestar 2: 1832 biler (1,4 prosent)
    18. BMW i4: 1782 biler (1,4 prosent)
    19. MG4: 1622 biler (1,3 prosent)
    20. Audi Q8 e-tron: 1602 biler (1,3 prosent)

     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    841
    Det var ment som et svar på den typisk slappe onelineren fra Morbid. Tesla blir ikke verdens mest solgte om det er dårlig kvalitet. Tesla er verdensledende på teknologi, som også min bror bemerket når kan kom fra sin sprettnye Mach-E og satte seg inn i den 8 år gamle Teslaen.

    Problemet til Tesla kanskje, som resten av verden er at Kina har posisjonert seg til å være verdensledende på batteri-tech.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.751
    Antall liker
    10.232
    Nå tror jeg ikke det kun er kvalitet som selger en bil. Tidenes mest solgte bil er FIAT 124 og dens lisensproduserte søsken, stort sett like originalen.

    ( Glem Corolla, den første og siste Corollaen har kun navnet felles.)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.891
    Antall liker
    18.450
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Fy søren du er lat.
    1. Tesla Model Y: 23.088 biler (18,2 prosent)
    2. Volkswagen ID.4: 6614 biler (5,2 prosent)
    3. Skoda Enyaq: 5740 biler (4,5 prosent)
    4. Toyota bZ4X: 5395 biler (4,2 prosent)
    5. Volvo XC40: 5025 biler (4,0 prosent)
    6. Ford Mustang Mach-E: 3792 biler (3,0 prosent)
    7. Toyota Yaris: 3582 biler (2,8 prosent)
    8. Toyota RAV4: 3457 biler (2,7 prosent)
    9. Volkswagen ID.3: 3141 biler (2,5 prosent)
    10. Hyundai Kona: 2991 biler (2,4 prosent)
    11. Audi Q4 e-tron: 2688 biler (2,1 prosent)
    12. Nissan Ariya: 2606 biler (2,1 prosent)
    13. Nissan Leaf: 2471 biler (1,9 prosent)
    14. BMW iX1: 2415 biler (1,9 prosent)
    15. Tesla Model 3: 2083 biler (1,6 prosent)
    16. Toyota Corolla: 1911 biler (1,5 prosent)
    17. Polestar 2: 1832 biler (1,4 prosent)
    18. BMW i4: 1782 biler (1,4 prosent)
    19. MG4: 1622 biler (1,3 prosent)
    20. Audi Q8 e-tron: 1602 biler (1,3 prosent)

    Du også. Han spurte om verdens mest solgte :cool:
    Det var samme bil som i Norge - som du viser liste over, men de nedover på listen er temmelig annerledes
     
    Sist redigert:

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    7.074
    Antall liker
    6.461
    Du også. Han spurte om verdens mest solgte :cool:
    Det var samme bil som i Norge - som du viser liste over, men de nedover på listen er temmelig annerledes
    Jepp, er ikke feilfri jeg heller;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.012
    Antall liker
    38.574
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg må innrømme at jeg aldri har forstått Volvos strategi med Polestar. Det kunne gi mening i en verden hvor elbiler og hybrider var et nisjesegment, mens de store volumene fortsatt skulle være diesel og bensin. Det er ikke den verdenen vi lever i, og alle Volvo-modeller blir helelektriske og bygges på bestilling over nett. Da ser jeg ikke noen rolle for Polestar. En rebranded Volvo på et merke ingen har hørt om?

    Burde heller fortsatt brukt det som et sub-brand for performance-versjonene, tilsvarende AMG eller M. Volvo brand handler om sikkerhet, kvalitet og familie, så det gir mening å merke de mest hysteriske modellene med noe annet i tillegg. Det fantes en gang en prototyp med Cosworth V10-motor, to Volvo rekkefemmere boltet sammen. Jeg mener motoren sto i en modifisert V70, selv om den var ment for en «S100». Den burde ha en helseadvarsel på pakken. Med en «delete option» om man behøvde å la svigermor tro at man hadde blitt voksen og kjøpt Volvo.

    1706515652247.jpeg
     
    • Liker
    Reaksjoner: ePi

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    7.074
    Antall liker
    6.461
    Jeg må innrømme at jeg aldri har forstått Volvos strategi med Polestar. Det kunne gi mening i en verden hvor elbiler og hybrider var et nisjesegment, mens de store volumene fortsatt skulle være diesel og bensin. Det er ikke den verdenen vi lever i, og alle Volvo-modeller blir helelektriske og bygges på bestilling over nett. Da ser jeg ikke noen rolle for Polestar. En rebranded Volvo på et merke ingen har hørt om?

    Burde heller fortsatt brukt det som et sub-brand for performance-versjonene, tilsvarende AMG eller M. Volvo brand handler om sikkerhet, kvalitet og familie, så det gir mening å merke de mest hysteriske modellene med noe annet i tillegg. Det fantes en gang en prototyp med Cosworth V10-motor, to Volvo rekkefemmere boltet sammen. Jeg mener motoren sto i en modifisert V70, selv om den var ment for en «S100». Den burde ha en helseadvarsel på pakken. Med en «delete option» om man behøvde å la svigermor tro at man hadde blitt voksen og kjøpt Volvo.

    Vis vedlegget 990502
    Polestar er vel slett ikke ukjent og fungerer vel nettop slik som du sier det burde være i andre avsnittet ditt tilsvarende hva f.eks. AMG er for Mercedes.

    Polestar har vært Volvo Cars partner innen motorsport i over to tiår. Polestar er født og oppvokst på verdens racerbaner, og bruker hver eneste dag på å utvikle, konkurrere og evaluere for presse ut mer kontroll, fart og effektivitet. Helt sentralt i Polestars konstruksjonsfilosofi står målet om å levere en optimalt sikker, balansert og forutsigbar kjøreopplevelse. Så uansett om vi snakker Polestar-bil, Polestar-effektoptimering eller Polestar-deler, er stikkordet alltid engasjerende, morsom og sikker kjøring, uten kompromisser.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.012
    Antall liker
    38.574
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er der de kom fra. Det var derfor jeg skrev «burde fortsatt». Men å bruke det som et selvstendig merke for hybrider og elbiler gir ingen mening. Merket hadde kred blant motorsportsinteresserte, men det er ikke dem nåværende Polestar vender seg til. I stedet ødelegger man også merket for de segmentene hvor det hadde et innhold.

    Fra polestar.com/no
    1706516847523.png

    Øh, ja. Hørt om Tesla Model X og Y? Eller Volvo XC40, EX30 eller EX90 for den del?

    1706517434221.png

    (Fotnote: På slutten av 1990-tallet jobbet jeg som konsulent med Volvo Cars som viktigste kunde. Jeg har ikke sett bilen med den V10’eren, så vidt jeg vet, men jeg mener bestemt at jeg har hørt den.)
     
    Sist redigert:

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.506
    Antall liker
    1.412
    Torget vurderinger
    1
    Mye som tyder på at e-biler ikke er særlig i vinden for tiden.
    Ingen vil ha Subaru-Toyota'n:
    1706534206832.png

    Italienskere vil ikke ha e-bil, så folk må få penger i hue og ræva for å gidde, akkurat som franskerne som må lokkes med store penger for å ikke kjøpe litt billig dr... billig e-bil fra Kina:

    1706534463653.png

    Kina-Volvosøster Polestar, som SEB verdsetter til kr 0,- må på billigsalg for at folk skal ta sjansen:

    1706534648519.png

    Tesla må dumpe prisene igjen for å få folk til å hoppe ned fra gjerdet, rentekampanjer, "Få med gratis vinterhjul" hos Mobile/Kona-24, "få gratis 3-års serviceavtale med i prisen osv osv osv+++.
    E-busser like nedsnødd og ubrukelig som hun asiaten i Oslo, som ikke vil kommentere fadesen, selvsagt, som presset igjennom et e-bussprosjekt som ekspertisen frarådet på det sterkeste:
    1706535398472.png

    Er bare drit med dette e-kjøretøy-greiene om vinteren med latterlige rekkevidder.

    Nei, alt var mye bedre under kassett- og platespillerens storhetstid.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.650
    Antall liker
    9.498
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Endelig kommer det europeiske elbiler beregnet på det store flertallet som ikke har hytte, ikke trenger hengerfeste og som bare skal kjøre rundt i trange gater. Citroën C3 har vært nevnt tidligere, men nå kommer også Renault med sin versjon. Og de bygges i Europa.

     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.506
    Antall liker
    1.412
    Torget vurderinger
    1
    Blir jo spennende å se bestandigheten på disse <20.000 euro-bilene. "Make it as cheap as possible!", kommer'em til så si på styrerommet.
    Men det skal sies at det er godt gjort å få forbruket ned mot 1.0 kwh pr mil på en slik liten minibil, dvs like lavt som den vesentlig større Hyundai Ioniq fra 2017 og fremover.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn