OMF
Æresmedlem
Helt enig.Uansett mener jeg dette først og fremst er et politisk ansvar.
Legg avgifter på skadelig adferd, gi insentiver til positiv adferd - så kan vi leve livet som vi best ønsker.
Helt enig.Uansett mener jeg dette først og fremst er et politisk ansvar.
Så da.OK - så din mening er at det er mer miljøvennlig å kjøre en 2 tonn Tesla enn å gå/jogge til butikken evt ta tog.
Da melder jeg pass. En veldig grei illustrasjon på hvorfor folk ikke gidder.
Nettavisen er avogtil like kredibel som Subject.Så da.
Det er mange måter å regne på, ting er ikke alltid slik de ser ut til...
Bør sykling og gange forbys - og alle pålegges å kjøre elbil?
Hvis vi bryr oss om klimaet, må det være konklusjonen.www.nettavisen.no
Hva er poenget ditt, argumenterer du for at vi bør kjøpe ny elbil fremfor å gå som et klimatiltak...Så da.
Det er mange måter å regne på, ting er ikke alltid slik de ser ut til...
Bør sykling og gange forbys - og alle pålegges å kjøre elbil?
Hvis vi bryr oss om klimaet, må det være konklusjonen.www.nettavisen.no
Faktum er at å kjøre 2,5 tonn Tesla til butikken og hjem igjen slipper ut mindre CO2 enn å jogge dit og hjem igjen. Mennesker er ineffektive maskiner med mye varmeutvikling for utført arbeid. Den energien kommer fra kjemisk forbrenning med tilhørende CO2-utslipp. En elektrisk motor er langt mer effektiv, og energien kommer på skandinavisk strømnett fra vann- og vindkraft tilnærmet uten CO2-utslipp. Fakta.OK - så din mening er at det er mer miljøvennlig å kjøre en 2 tonn Tesla enn å gå/jogge til butikken evt ta tog.
Da melder jeg pass. En veldig grei illustrasjon på hvorfor folk ikke gidder.
Nei, bevares, poenget er mer at det er mange måter å kalkulere på, slik du også av og til gjør når du forsøker å begrense diskusjonen til mindre områder, i stedet for å se på helheten i det som foregår.Hva er poenget ditt, argumenterer du for at vi bør kjøpe ny elbil fremfor å gå som et klimatiltak...
"Forutsatt at du har en elbil stående"
Skal vi fremføre rein idioti som argumenter nå....
Så dum at du tror dette er du ikke håper jeg.Faktum er at å kjøre 2,5 tonn Tesla til butikken og hjem igjen slipper ut mindre CO2 enn å jogge dit og hjem igjen.
Hvor prøver jeg å begrense? kom med eksempler!Nei, bevares, poenget er mer at det er mange måter å kalkulere på, slik du også av og til gjør når du forsøker å begrense diskusjonen til mindre områder, i stedet for å se på helheten i det som foregår.
Det beste for kloden og utslippene, ville selvsagt være et kollektivt selvmord av bibelske proporsjoner, men det er ikke spesielt godt å argumentere for. Samtidig som man med en viss rett kan hevde at det er akkurat det vi driver med, om enn i langsom kino.
Si ikke det.Så dum at du tror dette er du ikke håper jeg.
Du må gjerne regne etter selv. Legg gjerne merke til at jeg presiserte å jogge, ikke gå eller sykle, og om du tenker deg litt om vil du forstå hvorfor. Tallene finnes forsåvidt i tidligere innlegg her inne om du ikke gidder å regne selv.Så dum at du tror dette er du ikke håper jeg.
Du veit vel utmerket godt, at hver kWt din Tesla bruker er 1 kWt mere produsert kullkraft strøm i Tyskland.Du må gjerne regne etter selv. Legg gjerne merke til at jeg presiserte å jogge, ikke gå eller sykle, og om du tenker deg litt om vil du forstå hvorfor. Tallene finnes forsåvidt i tidligere innlegg her inne om du ikke gidder å regne selv.
WhateverDu må gjerne regne etter selv. Legg gjerne merke til at jeg presiserte å jogge, ikke gå eller sykle, og om du tenker deg litt om vil du forstå hvorfor. Tallene finnes forsåvidt i tidligere innlegg her inne om du ikke gidder å regne selv.
Flott Asbjørn, gå inn for å forby trening, sport og idrett for å redusere CO2 regnskapet .Du må gjerne regne etter selv. Legg gjerne merke til at jeg presiserte å jogge, ikke gå eller sykle, og om du tenker deg litt om vil du forstå hvorfor. Tallene finnes forsåvidt i tidligere innlegg her inne om du ikke gidder å regne selv.
Påstår ikke at det er sunt, men om det man regner på er det marginale CO2-utslippet ved aktivitet X vs aktivitet Y kan man like gjerne regne riktig.Flott Asbjørn, gå inn for å forby trening, sport og idrett for å redusere CO2 regnskapet .
Det beste for deg er vel å ligge på sofaen og få levert varene med en drone, sikkert mindre energibruk enn din 2tonns Tesla
Nei, han har for lengst skjønt at det er vi andre som er problemet.Om OMF vil fortsette regnestykket
Jeg siterte litt tidligere en studie fra Reuters som helt konkret kom til at utslippsmessig breakeven for en elektrisk Tesla Model Y i Norge vs en bensindrevet Toyota Corolla lå ved 8400 miles, dvs 13500 km. Det betyr at elbilen er «nedbetalt» allerede etter ett år med normal kjørelengde.Hvordan blir regnskapet hvis man tar i betraktning produksjon av elbiler og ikke minst batterier og utskifting av disse? Pr. dato er batteriteknologien nærmest i sin spede begynnelse.. hv adet kan bli til gjenstår å se...
Og danske Politiken (riktignok msn media) kom fram til ca 80.000- kmJeg siterte litt tidligere en studie fra Reuters som helt konkret kom til at utslippsmessig breakeven for en elektrisk Tesla Model Y i Norge vs en bensingrevet Toyota Corolla lå ved 8400 miles, dvs 13500 km. Det betyr at elbilen er «nedbetalt» allerede etter ett år med normal kjørelengde.
Regnestykket for Høyhastighetsbanen mellom Oslo og Bergen varierer mellom 50 og 75 år i nedbetaling CO2. Og i det regnestykket er faktisk den reduserte flytrafikken i liten grad tatt med. Det foregår mye når det gjelder sementproduksjon og CO2 utslipp faktisk. Og der er vi i føringa !Det ville det ikke, siden det ville gå med en helvetes masse betong, så den utslippsmessige tilbakebetalingstiden ville bli veldig, veldig lang, om noensinne.
Enig, selvsagt, men det skader ikke å tenke over hvor disse CO2-utslippene faktisk kommer fra og innrette seg slik i hverdagen at ens bidrag blir minst mulig. Det gjør en forskjell om man kjører elektrisk eller fossilt, om man kjøper kvalitetsklær og sliter dem helt ut over mange år eller om man handler «fast fashion» og kaster etter en sesong, om man lager restemiddager eller kaster middagsrester, om man bygger nytt i betong eller fortsetter å vedlikeholde et gammelt trehus, om man hjelper til med å demontere, flytte og montere de samme IKEA-møblene hver gang barna flytter eller lar dem hive rukkelet og kjøpe nytt, osv.Og danske Politiken (riktignok msn media) kom fram til ca 80.000- km
Uansett, vi må reise mindre, vi må forbruke mindre, vi må få ressursbruken ned.
Tesla tuslere, robotgressklippere og robotstøvsugere er ikke en del av løsninga.
Heller ikke sushi levert med drone til et hyttepalass
Jeg jobber med det. Litt fun fact, nedbygging av kullkraft fører til høyere utslipp av CO2 ved sementproduksjonen, men vi er på saken.Ny månelanding påkrevet: sementproduksjon med lavt CO2-utslipp.
Det er jo mer miljøvennlig om de kjører hver sin Tesla nedover har jeg nettopp lært, så dette er jo en god insentivbruk for å få folk fra tog over i Tesla, slik at vi i Norge blir mer miljøvennlig.Miljølandet Norge....
For å flytte veldig mange mennesker samtidig, dvs i rushtiden på Østlandet, er det ikke så mye annet enn tog som duger, men hvis målet er å redusere CO2-utslipp pr passasjerkilometer ville det vært bedre å bruke en flåte av elbiler, ja. Å bruke masse penger, sement og energi på å bygge jernbanestrekninger for å kjøre tomme tog er utslippsmessig galematias.Det er jo mer miljøvennlig om de kjører hver sin Tesla nedover har jeg nettopp lært, så dette er jo en god insentivbruk for å få folk fra tog over i Tesla, slik at vi i Norge blir mer miljøvennlig.
Jeg jobber med det. Litt fun fact, nedbygging av kullkraft fører til høyere utslipp av CO2 ved sementproduksjonen, men vi er på saken.
Leca er laget på samme måte som sement. Brent kalk er heller ikke noe alternativ, det er i prinsippet en litt enklere måte å fremstille sement. Kort fortalt; drive CO2 ut av kalkstein.er leca et miljøalternativ?
I boka The Ministry for the Future (en fiktiv FN organisasjon som skal ivareta fremtidige generasjoners interesser som ellers mangler representasjon.) blir privatfly rammet av så mye sabotasje at eierne slutter å bruke de..Ein som følger med på CO2-utslepp:
Han ergrer rikingene. Derfor gir han seg ikke
Flere av verdens mektigste mennesker forbanner seg over den amerikanske studenten. - Jeg kommer til å fortsette, sier han til TV 2.www.tv2.no
Arctic near-surface temperature is currently warming twice as fast as the global average (Cohen et al., 2019), which manifests itself in an average sea ice volume loss of km3 per decade, based on the period 1979 to 2018 (Kumar et al., 2020). Similarly large losses are observed for land ice, particularly from the Greenland ice sheet, amounting to km3 per decade, based on the period 2003 to 2012 (Khan et al., 2015). Earlier studies noticed statistical links between an amplified sea ice loss at high latitudes and an increased occurrence of weather extremes at mid-latitudes (Francis and Vavrus, 2012; Tang et al., 2014; Screen and Simmonds, 2013; Cohen et al., 2014). However, the robustness of these links has been questioned, and the underlying mechanisms are poorly understood (Barnes, 2013; Overland et al., 2015; Blackport and Screen, 2020).
One potential connection occurs through the ocean. Specifically, the loss of sea ice and glacial ice in the Arctic and sub-Arctic regions constitutes a source of freshwater for the North Atlantic (Bamber et al., 2018; Carmack et al., 2016). Large North Atlantic freshwater anomalies, moreover, were found to give rise to cold surface anomalies and the development of storms in the subpolar region in winter (Oltmanns et al., 2020). In turn, cold anomalies in the subpolar region in winter were found to precede heat waves over Europe in the subsequent summer (Duchez et al., 2016; Mecking et al., 2019). The heat waves were attributed to a stationary jet stream over the North Atlantic (Duchez et al., 2016) and were successfully reproduced in model simulations initialized with the cold anomaly (Mecking et al., 2019). Thus, by triggering cold anomalies in winter, increased surface freshening could initiate a deterministic chain of events that first leads to cold anomalies and storms in winter and then heat waves in the subsequent summer.
Interessant å skue bakover. Det er jo framleis mange spesielt her i Norge (%vis flest i Europa) som ikke tror at dette er menneskeskapt. Men tro og vitenskap er som olje og vann.Noen tråder, fra midten av første tiår i dette århundret. Det ble reist tvil, denne kan man nå stille opp mot empiri gjennom de 16-17 årene som kom etter innleggene.
Klimaendringene naturlige eller menneskeskapte?
Er det vår skyld at situasjonen er som den er, eller inngår svingningene i klimaet i en naturlig syklus. Fant denne artikkelen her om dagen og synes dette bør komme frem i lyset Blir vi lurt opp i stry til å betale kvoter og miljøavgifter på ditt og datt, uten at dette har noe som helst hold i...www.hifisentralen.no
Klima og den slags
Leste nylig et sted at når det gjaldt co2-utslippene i Norge kom 3 % fra biltrafikken og 1 % fra flytrafikk. Da må man jo kunne spørre seg en ting og to. 1. Hvor kommer de resterende 96 % i fra? 2. Er det de 3 % fra biltrafikken man bør prøve å redusere, eller bør man kanskje se litt mer på...www.hifisentralen.no
Den store klimasvindelen
En rekke eksperter anklager nå FNs såkalte "klimapanel" (IPCC) for svindel. Påstandene fra IPCC om at menneskeskapt CO2 forårsaker klimaendringene holder åpenbart ikke vann. Prosessene som førte frem til IPCCs konklusjoner var høyst uvitenskapelige, og en rekke data som ikke "passet" med...www.hifisentralen.no