xerxes
Æresmedlem
Det skulle være svar til Disqutabels innlegg. Min feil.Det sa @Disqutabel, men du siterte også meg rett over, om skjermar på dashbordet Difor kommentaren min.
Det skulle være svar til Disqutabels innlegg. Min feil.Det sa @Disqutabel, men du siterte også meg rett over, om skjermar på dashbordet Difor kommentaren min.
Problemet oppstår jo om en f.eks. 12 år gammel bil får en feil på en av hovedlyktene, og ikke slipper igjennom EU-kontrollen. Det finnes ingen forsikring som dekker sånt. Bilen har en verdi på f.eks. 200 000,- i bruktmarkedet, dersom den ikke har dyre feil. Du må kjøpe ny hovedlykt, samt få den programmert (!!) hos merkeverksted, og du må dermed ut med rundt 30% av bilens verdi for å få den godkjent i to nye år. Det er en ganske håpløs situasjon, og jeg innrømmer at jeg er livredd for at noe slikt skal komme til å skje med min bil. Veldig fancy med "intelligent light", men faen om noe går i stykker!Ser ikkje heilt koplinga til mitt innlegg, men eg er heilt samd. På hi sida, dersom hovudlykta kostar 50-100’000 er det jo god grunn til å forsikra.
Det skulle være svar til Disqutabels innlegg. Min feil.Det sa @Disqutabel, men du siterte også meg rett over, om skjermar på dashbordet Difor kommentaren min.
Nettopp, og i mellomtiden så sender disse vanvittige deleprisene forsikringspremiene rett til himmels.Problemet oppstår jo om en f.eks. 12 år gammel bil får en feil på en av hovedlyktene, og ikke slipper igjennom EU-kontrollen. Det finnes ingen forsikring som dekker sånt. Bilen har en verdi på f.eks. 200 000,- i bruktmarkedet, dersom den ikke har dyre feil. Du må kjøpe ny hovedlykt, samt få den programmert (!!) hos merkeverksted, og du må dermed ut med rundt 30% av bilens verdi for å få den godkjent i to nye år. Det er en ganske håpløs situasjon, og jeg innrømmer at jeg er livredd for at noe slikt skal komme til å skje med min bil. Veldig fancy med "intelligent light", men faen om noe går i stykker!
Vel, dette var et sidespor, ettersom dette gjelder en hver biltype med disse fantastiske lampene der framme.
Men forsikringsselskapene aksepterer på våre vegne.Det er vel noe som ikke stemmer når to lykter står for 1/3 av nybilpris?
Du har helt rett. Min feil.Det sa @Disqutabel, men du siterte også meg rett over, om skjermar på dashbordet Difor kommentaren min.
Om man sektor-tenker kortsiktig - ja.... og konkurransen fra kineserne er bra for norske forbrukere.
Det som er ekstra "ille" er når produsent i iver etter å spare litt i produksjonskostnader aksepterer redusert kvalitet og/eller kjøper fra en produsent som ikke leverer tilstrekkelig god kvalitet (= riktig spec).Veldig fancy med "intelligent light", men faen om noe går i stykker!
Med tanke på at Kina er blitt det desidert største markedet for veldig mange vestilige bilprodusenter så er det vanskelig å se hvorfor det skal være kortsiktig for sektoren.Om man sektor-tenker kortsiktig - ja.
Ja. Det er noko med at Leaf faktisk er ein heilt grei bil innanfor ei begrensa radius (eg har mk I, så det gjer langturar, med mindre eg er åleine i bilen og utan passasjerar, til eit slags strategispel). Eg saknar ingenting, eigentleg (bortsett frå kanskje marginalt betre eigenskapar på vinterføre), og fryktar lite, bortsett frå at batteriet spontant skal bestemma seg for å verta dårleg.Tror det er et marked for rimelige, ujålete elbiler. Kona og jeg tar oss enda i å savne Leafen fra 2018
Leafen min lagar ein slags enerverande pipelyd ved svært låg fart, men det er visst mogleg å skru av med brytar fordi han er så gamal. Har det på fordi eg trur det hjelper på å få katten til å flytta seg.Min elbil lager lyd fra nevnte HT under 25km/t (mener jeg). Over det så skrus den av. Mange som allerede har klippet ledning eller erstattet HT med en 6ohms motstand for ikke å få feilmelding
Dette er helt feil. Bredde har stor betyding på vinterføre.Bredde på dekka har ikke så mye å si på vinterføre. Uansett får du nok ganske likt marktrykk pr cm2 på dekka grunnet El bilen er tyngre.
Se videoen som ble postet under. Har ikke stor betydning kontra andre ting.Dette er helt feil. Bredde har stor betyding på vinterføre.
Nå fikk jeg ikke sett hele videoen(jeg er i full jobb), men det jeg så var en fint preppet flat vinterløype hvor de kjørte på rundetider?Se videoen som ble postet under. Har ikke stor betydning kontra andre ting.
Under gitt forhold som feks slaps har det mer å si grunnet drenering av mønsteret
Det er litt andre forhold som gjelder under slike snøforhold. Her gjelder det å ha fremdrift i løs, dyp (gjerne løs) snø. Da trenger man bredden for å ikke synke igjennom, men å "flyte" oppå - ofte med betydelig redusert lufttrykk.At smale vinterdekk skal være en fordel i løsnø og bakker er det lite hold i, store dekk får mer tak i snøen, se bare på disse gutta, hvorfor bruker de svære dekk?
Dette er jo ikke sammenlignbart med det vi snakker om her. I slike forhold er det andre fysiske krav som stilles. Samme som hvis du skal ha ekstrem fremkommelighet i løssnø, så er belter tingen. Se f.eks preppemaskiner i alpene... Men det er ikke mange som velger belter til daglig bruk på bilen sin selv om den siste kneika opp til hytta ofte har snøfokk....At smale vinterdekk skal være en fordel i løsnø og bakker er det lite hold i, store dekk får mer tak i snøen, se bare på disse gutta, hvorfor bruker de svære dekk?
Det som i første rekke gjør elbiler "dårligere" på vinterføre er FØREREN. Svært mange sjåfører klarer ikke å håndtere de kreftene som er i en elbil. og ikke minst måten de kommer på, full effekt umiddlebart. Så har veldig mange AWD, og skjønner da ikke at bilen ikke stopper noe fortere enn om du har drift på to hjul. Når du i tillegg tenker på at veldig mange kjører fortere med 4-hjulstrekk fordi det "sitter så bra" i svingene ikke skjønner at grensen fra fint feste til rett-til-skogs da senkes drastisk, dvs. du får ikke de vanlig varslene i god tid som vi erfarne fører kjenner så godt det bare slipper brått. Så får man holdinger som at elbil er dårlig på vinterføre.I rally bruker du pigger som er svære og krever mere trykk. Derfor smalere, i tillegg får man bedre retningsstabilitet.
Jeg er ikke uenig med deg og har lenge trodd det samme, derfor min overraskelse.
Jevnt over under norske forhold er nok smalere bedre grunnet mye variasjon og mye salting som fører til slaps.
Men å si at elbiler er dårlige på vinteren grunnet brede dekk mener jeg er feil å si.
Det er nok heller noe med vekt, moment (dosering av moment) og andre faktorer som gjør de dårlige på vinteren heller enn bredda på dekka.
Hos det fleste seriøse produsenter velges dekktype og bredde i samarbeid med dekkprodusent kombinert med masse tester under realistiske forhold.
For Ling long produsenter kan det nok hende at de velger dette på bakgrunn av at større og bredere er tøffere heller enn faktisk behov.
Har ingen erfaring med elbil på vinterføre annet enn at jeg har hjulpet naboen litt med å komme løs når han står fast.
Selvfølgelig en tilvenningssak men jeg syns det er litt kinkig å finne stedet mellom nok moment og for mye moment. Men dette er nok forskjellig fra bil til bil utifra hvilken modulering man har av gassrespons.
Men ja dette med 4wd og følelsen av uovervinnelighet på vinterføre er et problem. Og når man står fast med 4wd så står man oftest skikkelig fast også
Det var du som nevnte løssnø, da kommer ikke dekkene ned til underlaget.Dette er jo ikke sammenlignbart med det vi snakker om her. I slike forhold er det andre fysiske krav som stilles. Samme som hvis du skal ha ekstrem fremkommelighet i løssnø, så er belter tingen. Se f.eks preppemaskiner i alpene... Men det er ikke mange som velger belter til daglig bruk på bilen sin selv om den siste kneika opp til hytta ofte har snøfokk....
Det som diskuteres er vel mer biler på vei... Da er det en fordel åkomme ned til der man faktisk har feste. Erfaring tilsier at det får man best ved smalere dekk.