Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Ser ikkje heilt koplinga til mitt innlegg, men eg er heilt samd. På hi sida, dersom hovudlykta kostar 50-100’000 er det jo god grunn til å forsikra.
    Problemet oppstår jo om en f.eks. 12 år gammel bil får en feil på en av hovedlyktene, og ikke slipper igjennom EU-kontrollen. Det finnes ingen forsikring som dekker sånt. Bilen har en verdi på f.eks. 200 000,- i bruktmarkedet, dersom den ikke har dyre feil. Du må kjøpe ny hovedlykt, samt få den programmert (!!) hos merkeverksted, og du må dermed ut med rundt 30% av bilens verdi for å få den godkjent i to nye år. Det er en ganske håpløs situasjon, og jeg innrømmer at jeg er livredd for at noe slikt skal komme til å skje med min bil. Veldig fancy med "intelligent light", men faen om noe går i stykker!
    Vel, dette var et sidespor, ettersom dette gjelder en hver biltype med disse fantastiske lampene der framme.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.837
    Antall liker
    5.489
    Sted
    Holmestrand
    Problemet oppstår jo om en f.eks. 12 år gammel bil får en feil på en av hovedlyktene, og ikke slipper igjennom EU-kontrollen. Det finnes ingen forsikring som dekker sånt. Bilen har en verdi på f.eks. 200 000,- i bruktmarkedet, dersom den ikke har dyre feil. Du må kjøpe ny hovedlykt, samt få den programmert (!!) hos merkeverksted, og du må dermed ut med rundt 30% av bilens verdi for å få den godkjent i to nye år. Det er en ganske håpløs situasjon, og jeg innrømmer at jeg er livredd for at noe slikt skal komme til å skje med min bil. Veldig fancy med "intelligent light", men faen om noe går i stykker!
    Vel, dette var et sidespor, ettersom dette gjelder en hver biltype med disse fantastiske lampene der framme.
    Nettopp, og i mellomtiden så sender disse vanvittige deleprisene forsikringspremiene rett til himmels.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ja det er helt vanvittige delepriser på endel merker. Hovedlykter kommer fort opp i en pris til en helt grei midt på treet audiofil strømkabel..
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.434
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Veldig fancy med "intelligent light", men faen om noe går i stykker!
    Det som er ekstra "ille" er når produsent i iver etter å spare litt i produksjonskostnader aksepterer redusert kvalitet og/eller kjøper fra en produsent som ikke leverer tilstrekkelig god kvalitet (= riktig spec).
    Front- og baklykter er et typisk slikt produkt som er viet noe oppmerksomhet nå, spes med tanke på høy pris og reklamasjon/garantier.
    Lykteglass som blir matte over tid - av "vær og vind" og som påvirkes av kjemikalier ved vask/rengjøring ved å krakelere. I begge tilfeller kan bilen underkjennes ved PKK - og du sitter med regningen dersom leverandøren/bilimportør ikke aksepterer å erstatte helt- eller delvis.

    I dag er de aller fleste lykter komplettenheter, men jeg ved det aktivt fra flere hold "lobbes" og jobbes med å få til krav om at glass skal kunne være utbyttbare.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Om man sektor-tenker kortsiktig - ja.
    Med tanke på at Kina er blitt det desidert største markedet for veldig mange vestilige bilprodusenter så er det vanskelig å se hvorfor det skal være kortsiktig for sektoren.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.434
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg leste ditt innlegg i retning av at bra for norske forbrukere = lav pris.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.434
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Men, det som egentlig er litt mer spennende er hvordan Europeisk bilproduksjon skal kunne bli i fremtiden. Og dersom evt EU-krav må etterleves for å kunne typegodkjennes i Europa, vil det også omfatte den del av global bilproduksjon som ønsker å levere til Europa.
    Dette, helt uavhengig av hvilke energibærer som benyttes for drift.

    Om man legger inn de nevnte faktorer som at produsent skal garantere en gitt fysisk levetid på komponenter/bilen, at bilene skal resirkuleres etter f.eks 15 år +++, så må finansieringsmodellen av bilproduksjon totalt legges om.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    At EL biler brummer er vel et EU krav?
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    The sound should be easily indicative of vehicle behaviour and should sound similar to the sound of a vehicle of the same category equipped with an internal combustion engine. In April 2014 the European Parliament approved the legislation (Regulation (EU) No 540/2014) that requires the acoustic vehicle alerting systems, which is mandatory for all new electric and hybrid electric vehicles. The new rule established a transitional period of 5 years after publication of the final approval of the April 2014 proposal to comply with the regulation
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.484
    Antall liker
    3.605
    Sted
    Sunnmøre
    Er det ikkje uansett slik at det er hjulstøy som dominerer ved fart > 60 km/t?

    Men, ja, dette kravet er om motorlyd er ufatteleg uestetisk. Sjølv om det openbert er ein del fornuft i det.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.428
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har litt vanskelig for å se det geniale i det, men det har i det minste fått frem litt tysk ingeniørhumor. Lydsporet for en elektrisk VW høres ut til å være basert på lyden av en gammel Boble, bare jevnere og mer harmonisk. Audi låter litt ubestemmelig teknologisk, mens en Porsche Taycan låter som en race-motor, kanskje fra en 917 eller lignende.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Tror det er et marked for rimelige, ujålete elbiler. Kona og jeg tar oss enda i å savne Leafen fra 2018 (dessverre kondemnert etter et ufrivillig møte mellom familiens 20-åring i nevnte bil og en eldre dame med dårlig tid). Den var usedvanlig driftssikker og pålitelig. Oppfølgeren, Volvo xc40, var et sant mareritt det året vi holdt ut med alle feilmeldingene, nødstoppene, ’reparasjonene’/bortforklaringene, de dårlige setene....en genuin møkkabil. Men fargen var fin.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    1.271
    Torget vurderinger
    1
    Den utvendige motorlyden lages av en høyttaler plassert litt skjult i motorrommet, og dét er jo en god ting for hifientusiaster med tanke på fremtidige oppgraderinger.
    Har ikke Nordost noen Valhalla-kabler og kabelløftere til dette, som bla gir en sortere bakgrunn på fake-lyden når en kommer kjørende med e-bilen, og hva med subwoofer i frunken?
    Jeg spør for en veldig nær konserthuset og andre røvere...
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Min elbil lager lyd fra nevnte HT under 25km/t (mener jeg). Over det så skrus den av. Mange som allerede har klippet ledning eller erstattet HT med en 6ohms motstand for ikke å få feilmelding :)
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.484
    Antall liker
    3.605
    Sted
    Sunnmøre
    Tror det er et marked for rimelige, ujålete elbiler. Kona og jeg tar oss enda i å savne Leafen fra 2018
    Ja. Det er noko med at Leaf faktisk er ein heilt grei bil innanfor ei begrensa radius (eg har mk I, så det gjer langturar, med mindre eg er åleine i bilen og utan passasjerar, til eit slags strategispel). Eg saknar ingenting, eigentleg (bortsett frå kanskje marginalt betre eigenskapar på vinterføre), og fryktar lite, bortsett frå at batteriet spontant skal bestemma seg for å verta dårleg.

    (Det sagt, så skal eg gjerne skulle hatt ein BMW i4 eller i5, men eg er på ingen måte interessert i å betala det slike kostar).

    Min elbil lager lyd fra nevnte HT under 25km/t (mener jeg). Over det så skrus den av. Mange som allerede har klippet ledning eller erstattet HT med en 6ohms motstand for ikke å få feilmelding :)
    Leafen min lagar ein slags enerverande pipelyd ved svært låg fart, men det er visst mogleg å skru av med brytar fordi han er så gamal. Har det på fordi eg trur det hjelper på å få katten til å flytta seg.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Nye biler er jo generelt håpløse på vinterføre på grunn av latterlig brede dekk. Den trofaste caddyen min er mye mer forutsigbar og stabil på glatt føre enn konas bil. Men det er jo tidens trend - overdimensjonerte felger og dekk.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.534
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kjøper konsekvent minste tilgjengelige felgstørrelse på mine biler.

    Og hadde en Volvo XC 30 lånebil. Virkelig sjokkerende ubehagelige seter for.min kropp.

    .
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.722
    Antall liker
    1.951
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Bredde på dekka har ikke så mye å si på vinterføre. Uansett får du nok ganske likt marktrykk pr cm2 på dekka grunnet El bilen er tyngre.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.722
    Antall liker
    1.951
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Dette er helt feil. Bredde har stor betyding på vinterføre.
    Se videoen som ble postet under. Har ikke stor betydning kontra andre ting.
    Under gitt forhold som feks slaps har det mer å si grunnet drenering av mønsteret
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.290
    Antall liker
    1.275
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    Se videoen som ble postet under. Har ikke stor betydning kontra andre ting.
    Under gitt forhold som feks slaps har det mer å si grunnet drenering av mønsteret
    Nå fikk jeg ikke sett hele videoen(jeg er i full jobb), men det jeg så var en fint preppet flat vinterløype hvor de kjørte på rundetider?

    Ta en tur ut i den virkelige verden med bakker og løssnø, så kan du komme tilbake. 😉 I løpet av mange år med biler og traktorer på varierende føre tilsier min erfaring at smale dekk gir bedre fremkommelighet i løssnø og tildels sørpeføre. Det gjelder å komme gjennom det løse og ned til fast underlag. Ren fysikk det.

    Du kan jo også ta en kikk på dekkene de kjører vinterrally med kontra sommer rally? Ikke helt samme bredde der... Men det kan jo hende de gutta der har glemt å sjekke YouTube for dekktips?
    1710322981259.png
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.725
    Antall liker
    5.927
    At smale vinterdekk skal være en fordel i løsnø og bakker er det lite hold i, store dekk får mer tak i snøen, se bare på disse gutta, hvorfor bruker de svære dekk?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.722
    Antall liker
    1.951
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    I rally bruker du pigger som er svære og krever mere trykk. Derfor smalere, i tillegg får man bedre retningsstabilitet.
    Jeg er ikke uenig med deg og har lenge trodd det samme, derfor min overraskelse.
    Jevnt over under norske forhold er nok smalere bedre grunnet mye variasjon og mye salting som fører til slaps.
    Men å si at elbiler er dårlige på vinteren grunnet brede dekk mener jeg er feil å si.
    Det er nok heller noe med vekt, moment (dosering av moment) og andre faktorer som gjør de dårlige på vinteren heller enn bredda på dekka.
    Hos det fleste seriøse produsenter velges dekktype og bredde i samarbeid med dekkprodusent kombinert med masse tester under realistiske forhold.
    For Ling long produsenter kan det nok hende at de velger dette på bakgrunn av at større og bredere er tøffere heller enn faktisk behov.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.434
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    At smale vinterdekk skal være en fordel i løsnø og bakker er det lite hold i, store dekk får mer tak i snøen, se bare på disse gutta, hvorfor bruker de svære dekk?
    Det er litt andre forhold som gjelder under slike snøforhold. Her gjelder det å ha fremdrift i løs, dyp (gjerne løs) snø. Da trenger man bredden for å ikke synke igjennom, men å "flyte" oppå - ofte med betydelig redusert lufttrykk.
    Skal man ha veigrep derimot, så...
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.290
    Antall liker
    1.275
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    At smale vinterdekk skal være en fordel i løsnø og bakker er det lite hold i, store dekk får mer tak i snøen, se bare på disse gutta, hvorfor bruker de svære dekk?
    Dette er jo ikke sammenlignbart med det vi snakker om her. I slike forhold er det andre fysiske krav som stilles. Samme som hvis du skal ha ekstrem fremkommelighet i løssnø, så er belter tingen. Se f.eks preppemaskiner i alpene... Men det er ikke mange som velger belter til daglig bruk på bilen sin selv om den siste kneika opp til hytta ofte har snøfokk....

    Det som diskuteres er vel mer biler på vei... Da er det en fordel åkomme ned til der man faktisk har feste. Erfaring tilsier at det får man best ved smalere dekk.
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.290
    Antall liker
    1.275
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    I rally bruker du pigger som er svære og krever mere trykk. Derfor smalere, i tillegg får man bedre retningsstabilitet.
    Jeg er ikke uenig med deg og har lenge trodd det samme, derfor min overraskelse.
    Jevnt over under norske forhold er nok smalere bedre grunnet mye variasjon og mye salting som fører til slaps.
    Men å si at elbiler er dårlige på vinteren grunnet brede dekk mener jeg er feil å si.
    Det er nok heller noe med vekt, moment (dosering av moment) og andre faktorer som gjør de dårlige på vinteren heller enn bredda på dekka.
    Hos det fleste seriøse produsenter velges dekktype og bredde i samarbeid med dekkprodusent kombinert med masse tester under realistiske forhold.
    For Ling long produsenter kan det nok hende at de velger dette på bakgrunn av at større og bredere er tøffere heller enn faktisk behov.
    Det som i første rekke gjør elbiler "dårligere" på vinterføre er FØREREN. Svært mange sjåfører klarer ikke å håndtere de kreftene som er i en elbil. og ikke minst måten de kommer på, full effekt umiddlebart. Så har veldig mange AWD, og skjønner da ikke at bilen ikke stopper noe fortere enn om du har drift på to hjul. Når du i tillegg tenker på at veldig mange kjører fortere med 4-hjulstrekk fordi det "sitter så bra" i svingene ikke skjønner at grensen fra fint feste til rett-til-skogs da senkes drastisk, dvs. du får ikke de vanlig varslene i god tid som vi erfarne fører kjenner så godt det bare slipper brått. Så får man holdinger som at elbil er dårlig på vinterføre.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.722
    Antall liker
    1.951
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Har ingen erfaring med elbil på vinterføre annet enn at jeg har hjulpet naboen litt med å komme løs når han står fast.
    Selvfølgelig en tilvenningssak men jeg syns det er litt kinkig å finne stedet mellom nok moment og for mye moment. Men dette er nok forskjellig fra bil til bil utifra hvilken modulering man har av gassrespons.
    Men ja dette med 4wd og følelsen av uovervinnelighet på vinterføre er et problem. Og når man står fast med 4wd så står man oftest skikkelig fast også
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.627
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Prisen går ganske kraftig ned på brukte El-biler i følge mcmaster på tuben som har en Porche Taycan i England. Forhandleren vil ikke ta den inn innbytte. Da blir det ikke noe billigere å ha en el-bil hvis en skal bytte etter noen få år. For meg så blir det uaktuelt. Har fire biler å ''slite'' på!
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.290
    Antall liker
    1.275
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    Har ingen erfaring med elbil på vinterføre annet enn at jeg har hjulpet naboen litt med å komme løs når han står fast.
    Selvfølgelig en tilvenningssak men jeg syns det er litt kinkig å finne stedet mellom nok moment og for mye moment. Men dette er nok forskjellig fra bil til bil utifra hvilken modulering man har av gassrespons.
    Men ja dette med 4wd og følelsen av uovervinnelighet på vinterføre er et problem. Og når man står fast med 4wd så står man oftest skikkelig fast også

    Jeg har erfaring siden 2017(totalt ca 250 000km hittil) med elbil på vinteren. Har så langt ikke kjørt meg såpass fast at jeg ikke har klart å komme meg løs på egenhånd. Og jeg har prøvd meg litt frem med fremmkommeligheten på de, teste grenser i trygge former(dvs. ikke langer unna enn at jeg kan gå hjem og hente traktoren om det skulle behøves...)
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.725
    Antall liker
    5.927
    Dette er jo ikke sammenlignbart med det vi snakker om her. I slike forhold er det andre fysiske krav som stilles. Samme som hvis du skal ha ekstrem fremkommelighet i løssnø, så er belter tingen. Se f.eks preppemaskiner i alpene... Men det er ikke mange som velger belter til daglig bruk på bilen sin selv om den siste kneika opp til hytta ofte har snøfokk....

    Det som diskuteres er vel mer biler på vei... Da er det en fordel åkomme ned til der man faktisk har feste. Erfaring tilsier at det får man best ved smalere dekk.
    Det var du som nevnte løssnø, da kommer ikke dekkene ned til underlaget.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn