VW - ble ikke de dømt nord og ned for en "periode" siden..?Så gjør også VW helomvending, skal investere nette 60mrd i videre utvikling av forbrenningsmotorer.
Volkswagen snur: Milliard-satsing på bensinmotorer
Volkswagen bremser elbil-satsningen. I stedet for å benytte hele sitt utviklingsbudsjett på elbiler og digitalisering, skal nå to tredjedeler gå til dette. Resten settes av til å «holde bilene med forbrenningsmotor konkurransedyktige».www.tv2.no
Samtidig går VW tungt inn i Rivian, med på sikt 50 mrd NOK.VW - ble ikke de dømt nord og ned for en "periode" siden..?
Det er interessant. VAG har fått til fysisk elektrisk plattform, men ikke programvaren. Det ser ut til at de sliter såpass mye med det at både JV med Rivian og en refresh av utgående fossilplattformer kan være en nødvendighet for å holde seg flytende. De ser egentlig nokså desperate ut.Samtidig går VW tungt inn i Rivian, med på sikt 50 mrd NOK.
Enda bedre: Ikke behøve betale for nytt SIM-kort på 2013-modellen da 3G stengte ned. Fikk en tekstmelding av typen «Det er et par småting vi vil fikse på bilen din. Passer det om vi kommer på mandag?» Det gjorde det jo, jeg bekreftet at bilen sto på hjemmeadressen, og det kom en snubbe og byttet SIM-kort, en minnebrikke og noen lekkasjeutsatte gummiplugger i bakluken. På en 10 år gammel bil. Free of charge. Of course.Betale for SIM-kort er greit, betale for abonnement til billeverandør for å åpne takluka er ikke greit
Du har vel en avtale om å skrive slik hver gang temaer rundt Tesla kommer opp - derfor Tesla ikke trenger å annonsere i dagspressen.. Så når noe dukker opp hos deg så slår de bare opp og finner Asbjørn på Hifisentralen - nei han skal ikke betale, har gjort det allerede..Enda bedre: Ikke behøve betale for nytt SIM-kort på 2013-modellen da 3G stengte ned. Fikk en tekstmelding av typen «Det er et par småting vi vil fikse på bilen din. Passer det om vi kommer på mandag?» Det gjorde det jo, jeg bekreftet at bilen sto på hjemmeadressen, og det kom en snubbe og byttet SIM-kort, en minnebrikke og noen lekkasjeutsatte gummiplugger i bakluken. På en 10 år gammel bil. Free of charge. Of course.
Jeg hadde egentlig regnet med at jeg ville bli nødt til å betale for Spotify-abonnement og datatrafikk etter noen år, men så langt har det ikke skjedd.
Tesla Bjørn hentet et par imf sacm for i Danmark i sin tid med teslaen , via nimber , kul fyr
Nirvana innen lite komfort og billig interiør.Nok en gang er tesla overlegen alt annet, rart at ikke hver eneste solgte bil er en tesla egentlig, virker jo være raskeste veien til nirvana.
Eg høyrer eigentleg veldig lite om alle desse problema andre stader enn her inne. Møter frykteleg få som byter frå elbil til fossil.Problemene er mange når det gjelder elbil. Hører ikke noe annet
Tror neppe at en får godkjent en ombygg fra fosil til EL. Må ha et nytt vognkort. Har sett at de har bygget om en Tesla i USA med V8 motor. Der går det sikkert greit i enkelte stater. Men det ha blitt bedre i Norge de siste årene, men det har hendt at de må utenlands for å få en ''ombygd'' henger godkjent. Og det er i et EU landEr det noen som har gått veien med ombygging av gammel fossilbil til elbil i Norge og fått det godkjent?
Man har jo kommet langt rundt godkjenninger i Norge, men innbiller meg at el bil konvertering er nymotens og tradisjonelt har jo biltilsynet vært veldig hands off rundt det å ta egne avgjørelser / beslutninger
Mulig største problemet er vekt?
Skulle vi ikke ha det kjekt? Ingen biff på lørdag?Jeg ser ikke helt poenget med dette styret om hvilken bil som går fortest rett fram og som kjører quarter mile rett fram fortest. Man kan selvfølgelig skryte av det, men det har jo utrolig lite praktisk betydning. Selv min i5 gjør quarter mile på 11,6 sek, 0-200 på litt over 12 sek. (litt imponerende på en bil som med fører veier rett under 2,5 tonn), men hvilken praktisk betydning har det for en bil som skal brukes på vanlige veier?
Finnes alltid noe som er kjekkere:Jo, men jeg ser bare ikke hva som er så kjekt med biler som bare kjører rett fram? Da er rally mye kjekkere.
Hver sin lyst selvfølgelig.
Tar gjerne en Renault Twizy med lang fjæringsvei, grove dekk og Powerbox fremfor veldig mye annetJo, men jeg ser bare ikke hva som er så kjekt med biler som bare kjører rett fram? Da er rally mye kjekkere.
Hver sin lyst selvfølgelig.
Vet kun om en bil som er godkjent ombygd til el, og det er av alle ting en mini pickup. Og det ble såvidt jeg husker gjort for en del år siden.Tror neppe at en får godkjent en ombygg fra fosil til EL. Må ha et nytt vognkort. Har sett at de har bygget om en Tesla i USA med V8 motor. Der går det sikkert greit i enkelte stater. Men det ha blitt bedre i Norge de siste årene, men det har hendt at de må utenlands for å få en ''ombygd'' henger godkjent. Og det er i et EU land
Høres lovende ut dette Det kan bli bedre orginalt . Ellers så var det et tilfelle at en liten elektrisk bil ''made in Kina'' som var godkjent i Sverige. Så var det mye som ikke virket etter kontroll av en mekaniker. Selve sikkerhets selene var forankret i selve sete, som bare var noe sarv. Ellers så var det mye som rett og slett var trafikkfarlig. Det kan også gå motsatt vei Mye sarv som kommer fra Kina også.Vet kun om en bil som er godkjent ombygd til el, og det er av alle ting en mini pickup. Og det ble såvidt jeg husker gjort for en del år siden.
Ellers så har vi fått et mer lempelig regelverk for fossilt motorbytte i bil. I dag tillates det inntil 15kw pr 100 kg. For min -86 CJ 7 betyr det akkurat rundt 300 hk. Som tilfeldigvis treffer ganske perfekt på en Chevy lm7 / 5.3 V8'er av ca. 2000-2003 årsmodell. Og den motoren er en del lettere enn støpejerns6'ern den nå har, dette bla fordi den har alu topper som standard. For å få det godkjent må en ha større/bedre bremser, men de har laget et regneark hvor en kan sette inn div parametre og få regnet ut hva dimensjons kravet vil bli. Skal jeg ha de 300 hk, så må jeg nok bytte til 17" felger for å få plass til store nok skiver. 15" som jeg nå har blir nærmest uansett for lite med hva jeg velger av 8'ere. 16" kan gå, men da må jeg en del ned i effekt...
Nope, får ikke betalt, ikke engang gullstjerne i servicemottaket.Du har vel en avtale om å skrive slik hver gang temaer rundt Tesla kommer opp - derfor Tesla ikke trenger å annonsere i dagspressen.. Så når noe dukker opp hos deg så slår de bare opp og finner Asbjørn på Hifisentralen - nei han skal ikke betale, har gjort det allerede..
Den 4.2 liter rekke6'ern som sitter i nå har de klart å hente ut hele 112 hk av. Egentlig utrolig at har klart å hente ut så liten effekt av den. Men dette var helt på slutten av forgasser perioden.Høres lovende ut dette Det kan bli bedre orginalt . Ellers så var det et tilfelle at en liten elektrisk bil ''made in Kina'' som var godkjent i Sverige. Så var det mye som ikke virket etter kontroll av en mekaniker. Selve sikkerhets selene var forankret i selve sete, som bare var noe sarv. Ellers så var det mye som rett og slett var trafikkfarlig. Det kan også gå motsatt vei Mye sarv som kommer fra Kina også.