Ref. min forrige post om min test av Gato DIA-400S integrert.
DIA-400S ble satt til å drive et par 12" B&C 8 Ohms elementer med deling på 85 Hz (4 ordens Linkwitz-Riley i Lyngdorf RP-1) og ca. 1100 Hz i Citronic CX34 delefilteret. Sub'ene er aktive Lyngdorf BW-2 og diskant-kompresjonsdriverne er 8 Ohms 3" fra 18Sound (samme som sitter i Ø Audio Icon).
Løpetidskorrigering:
Diskanthornets membran og bass/mellomtone kon er plassert noenlunde i samme avstand fra mic. v.hj.a. laser. Disse to er forsinket for å sammenfalle med sub (dvs. nede i vegg/gulv hjørnet bak sub). Sub er koblet i bypass, så volum og delefrekvens styres helt og holdent fra RP-1.
Etter en del ratting av flere gain-vridere på delefilteret og i RP-1 enhetens meny (følsomhetene i driverne varierer 91 - 101 - 110 dB/1m,1w), så endte jeg opp med følgende frekvens-respons målt i lytteposisjon (høyre kanal øverst). Foretrakk RP-1 voicingvalg 'Open' som demper bassen litt i motsetning til Neutral som på forrige bildet over; RP-1 Room Perfect også kjørt (98% room knowledge):
Etter å ha hørt på musikk* så sier jeg bare: Aktivt system = dynamikk og levende lyd; Gato og Spec lager herlig ørevennlig lyd.
* Hørte på variert musikk fra Tidal – jeg er særlig begeistret for kvinnelig sang og arrangementer med få instrumenter (Anette Askvik og Petter Wettre (saksofon) på Askvik sin ‘Liberty’; Norah Jones; Dominique Fils-Aimé (‘Birds’); Beady Bell/Bugge Wesseltoft (norsk artist
Beate Lech) sin ‘Skin-Deep’ – for et bassdriv i den låta) osv. osv.. Martin Fröst (klarinett) sin tolkning av ‘Klezmer dance’ på ‘Roots’ albumet hans er mer fascinerende enn avslappende. Plateselskapet/Studioet 2L sine høyoppløste utgivelser er også favoritter (f.eks Iver Kleive på kirkeorgel sammen med Sigmund Groven sitt munnspill). Men orkesterverk med tuttipassasjer hvor alle strykerne er i aksjon og også korverk er ikke lett å gjengi syntetisk, og i sammenligning med hovedanlegget mitt med Vienna Acoustics 'the KISS' høyttalerne, så faller DIY anlegget mer igjennom pga. mer rotete (ubehagelig) lydbilde enn jeg liker - ikke Gato/Spec sin skyld, men høyttalerne . På den andre siden med mindre ensembler og rytmisk musikk: Herlig med skikkelig smekk fra Gato/B&C driverne, levende diskant, og også de små Lyngdorf sub'ene gjør en flott jobb der de står. Rommet er ganske kvadratisk, men ingen ubehagelige stående bølger, selv på høyt volum. Uten romkorreksjon er lydbildet ikke på langt nær så innbydende åpent, ryddig og balansert (stor forskjell i dette rommet - mye mindre forskjell i hovedanlegget mitt).
Siden jeg også driver med hjemmekino, så tror jeg en 6x250W Gato vil kunne passe bra, ikke bare i kino-sammenheng, men også til å lytte til hva som helst av slike høyttalere jeg liker.