Importbiler er ofte ikke utstyrt med varmepumpe. Da kan det bli vel kort rekkevidde på vinterstid, så du må sjekke opp om den aktuelle bilen har akkurat dette problemet. Forøvrig er det kjøpers marked på nye elbiler nå, så det er mye gode tilbud å finne.Jeg har endret bilbehov, og ønsker meg overgang til en "generisk bil" á lá Nissan Leaf.
Har kommet i god dialog med Rebil, som i hovedsak driver med bruktimport. Er det noen grunngitte synspunkter på bruktimport av elbiler? Kan man være sikker på kilometerstand? Rebil gir 1 år garanti via Gjensidige, batterigarantien er så vidt jeg vet en fabrikkgaranti. Hva med rustbehandling? Vinterpakke? Vinterdekk?
Eksempel på aktuell bil:
Rebil - Nissan Leaf | 2019 | EJ20925
Kjøp Nissan Leaf fra Rebil i dag! 270 km (40 KWh) Tekna, Skinn, ACC, Navigasjon, 360 Kamera, BOSEapp.rebil.no
Dette er hva jeg kan finne om temaet:Importbiler er ofte ikke utstyrt med varmepumpe. Da kan det bli vel kort rekkevidde på vinterstid, så du må sjekke opp om den aktuelle bilen har akkurat dette problemet. Forøvrig er det kjøpers marked på nye elbiler nå, så det er mye gode tilbud å finne.
Johan-Kr
Men Id-bilene taper batterikapasitet raskere enn de fleste, så etterhvert blir det mindre å lade opp, og da går det fortere.ID4 lader seint på hurtiglader....
? Har du noen dokumentasjon på akkurat det? Hvorfor skulle de miste batterikapasitet raskere enn andre biler? Batterier og ladeløsninger leveres tross alt av andre enn VW selv.Men Id-bilene taper batterikapasitet raskere enn de fleste, så etterhvert blir det mindre å lade opp, og da går det fortere.
? Har du noen dokumentasjon på akkurat det? Hvorfor skulle de miste batterikapasitet raskere enn andre biler? Batterier og ladeløsninger leveres tross alt av andre enn VW selv.
Heldigvis ikkje ei utfordring 99,8 prosent vil verta lada heime.
Du skal heller ikke undervurdere verdien av ikke lenger å forholde seg til Møller konsernet.
Det finnes nok av elbil-kanaler på youtube som sier dette. Teslabjørn er det linket til, og i Dåytchnyland er det en som kaller seg 'batterylife' som eide en id4, og flere til. Gamle Leaf som du lurer på fra rebil er også en klassiker på batteritap. Se på bilder av speedometer-området på leafer på finn. Som regel massivt kapasitetstap gammel-Leaf er.? Har du noen dokumentasjon på akkurat det? Hvorfor skulle de miste batterikapasitet raskere enn andre biler? Batterier og ladeløsninger leveres tross alt av andre enn VW selv.
Har sjekket alt jeg kan komme over mht. Leaf og batterikapasitet, og med unntak av enkelte udde batterihavarier, viser de seg å holde til dels MYE bedre enn forutsatt, og Nissan selv gir fabrikkgaranti på 100 000 km / 8 år. Har hatt to Leaf i husholdningen, ikke hatt en eneste mikrofeil på noen av dem, batteriene ingen målbar degradering.Men, er man fysen på en id-bil eller Leaf så er det jo bare å handle. Mr. Parr hos rebil vil selvsagt underslå Leaf-problemet som alle andre bilselgere, men den dagen en selv skal selge så har en plutselig det samme spørsmålet å svare på: "hvordan er batteritilstanden, og hvor langt går den nå?"
En klassiker innen motargumentasjon så fort det handler om at elbiler likevel ikke er evigvarende selv om de har mindre bevegelige deler enn en fossilbil.Vel, å overhale en girkasse eller bensinmotor i en litt ambisiøs fossilbil koster omtrent like mye som batteripakken i en elbil. Å bytte clutch (og svinghjul, siden man sjelden rekker å fange det i tide) blir fort 25000 eller så. Om turboen takker for seg kan det bli 30-40000.
Det er rett og slett dyrt å reparere når dyre ting slutter å virke. Det er derfor gamle bruktbiler som regel koster en god del mindre enn fabrikknye. Risikoen for at noe dyrt skjer øker med alderen.
Vel, å overhale en girkasse eller bensinmotor i en litt ambisiøs fossilbil koster omtrent like mye som batteripakken i en elbil. Å bytte clutch (og svinghjul, siden man sjelden rekker å fange det i tide) blir fort 25000 eller så. Om turboen takker for seg kan det bli 30-40000.
Det er rett og slett dyrt å reparere når dyre ting slutter å virke. Det er derfor gamle bruktbiler som regel koster en god del mindre enn fabrikknye. Risikoen for at noe dyrt skjer øker med alderen.
En enkelt frontlykt på en 10 år gammel Mercedes (sånn "intelligent lykt"...) koster mer enn 70 000 å bytte, for eksempel.
Det er ikke billig å ha bil, uansett hva drivstoffet er. En og annen batteripakke går åt skogen, men majoriteten av dem fungerer mye bedre enn noen (selv produsentene av batterier) turde å håpe på.
Det største problemet er faktisk at vi har vent oss til bruk og kast fremfor reparasjon. Det er jo høl i huet at man må kaste en ellers god bil, fordi en eller annen "hjerne" har lagt av, og merkeverkstedet vil ha 100 000,- for å fikse det.
Prinsipielt veldig einig.Det største problemet er faktisk at vi har vent oss til bruk og kast fremfor reparasjon.
Japp, og det hadde vore topp om elbilar var like tilgjengelege for reperasjon som den styringselektronikken @ragwo (sjå tråden hans) loddar saman, eller dei point-to-point røyrforsterkarane som folk byggjer. Heilt fabelaktig.Det kan være fint å ty til pensjonerte reparatører hvis en selv ikke strekker til. Han jeg bruker, kan også elbil. Men har begynt å bli gammel, men takler alt fra motorsager til traktorer. Sånne bli det mangelvare av i fremtiden.
Det er vel ''føndela'' sunnmøringene kaller disse tusen kunstnere Har hørt dette fra den sunnmørske slekta!
Tesla er teknisk langt foran. Sjekk billigste og nyeste modell 3, rett over 300’ og over 50 mil rekkevidde. Gigacasting, octovalve, 48v osv. Tesla lager alt selv og alle andre prøver å kopiere, og Tesla henter inn skyhøye marginer.Hvorfor teknisk. Tesla er ikke ledende på dette lenger. Mye som fungerer bedre på andre merker nå.. Problemet til Tesla er at de skal lage alt selv mens andre kjøper av de som kan det best.
Om du ombestemmer florerer det med referalrabatt nå på alle Teslamodellene. Gir 11500,- i avslag. Se link. Mitt stalltips er billigste model 3 (sjekk Teslabjørns tester av denne)Reint teknisk burde eg nok sjå på ein Tesla 3, men Elon er ein kuk og eg har prinsipper
Apropos det:Prinsipielt veldig einig.
Men, og det er eit viktig poeng: Det er sannsynlegvis mykje å spara i mange ledd dersom ein ikkje treng designa for «reparerbarheit». Då kan ein istaden dimensjonera alle delar for om lag same levetid. Konstruksjonen kan også vera meir kompakt (moderne laptops er eit favoritt-eksempel).
Nydeleg. Fairphone er også i dette segmentet, men denne kjem høgt oppe på lista når eg må byta telefon ein gong i framtida.Apropos det:
En av de mest spennende mobilene på lenge - Test - Tek.no
Ser du etter en rimelig mobil med MagSafe og svært gode reparasjonsmuligheter? Dette får du med HMD Skyline – og det er dessuten en sabla bra mobil! Les testen her.www.tek.no