Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.663
    Antall liker
    6.377
    Re Ioniq 5: Som nevnt et par ganger før endte jeg opp med Kia EV6 og er veldig fornøyd med den. Jeg er litt ambivalent til designet, men det er en skikkelig god bil. Som kjent bygget på samme E-GMP-plattform som Ioniq 5/6. Gitt ubegrensede ressurser ville jeg nok byttet den inn i en Ioniq 5 N, i denne testen feier den gulvet med bl.a. Porsche, BMW, Lotus og Pininfarina.


    Ellers er jeg enig i at Tesla later til å være veldig langt fremme teknologisk, ikke minst med tanke på produksjonsteknologi. Men E-GMP fremstår også som en veldig solid og versatil teknologisk plattform. Og Tesla så vel som alle Kinabiler er per i dag uaktuelle for min del, litt moralsk (forbruker)standard må man ha.
     
    Sist redigert:

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    7.200
    Antall liker
    6.736
    Eg liker det kantete, scifi-aktige ved eksteriøret på Ioniq 5. Det har falma litt, og no tykkjer eg bilen ser meir ordinær ut. Det kan vera pga populariteten.

    Uansett er det få elbilar som er like stygge som Leaf mk I.
    Den er jo direkte vakker i forhold til disse...
    1725967240494.png 1725967273357.png 1725967396127.png
    1725967424310.png 1725967439094.png 1725967592932.png
    1725967621471.png 1725967703863.png 1725967761576.png
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.624
    Antall liker
    4.804
    Sted
    Sunnmøre
    Den er jo direkte vakker i forhold til disse...
    Eg skjønar rett og slett ikkje heilt kva de (i fleirtal) reagerer på med Ioniq 5.

    Som @Entropy formulerte: ei form med eit høfleg nikk i retning Delta Integrale (den er vel ikkje stygg den også?); velproporsjonerte vinklar og detaljar. For min del: mykje heller ein slik enn alle kvasi-kompakt-SUVane det ikkje er råd å skilja frå einannan.

    Men eg er eigentleg meir interessert i kva det er eg ikkje ser.

    På lista di likte eg forresten desse to litt, eg. Men eg tykkjer Buddy var søt, også.

    Vis vedlegget 1055180
    Vis vedlegget 1055181
     

    Entropy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    585
    Antall liker
    1.131
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Men eg er eigentleg meir interessert i kva det er eg ikkje ser.
    Bare å delta i diverse facebookgrupper for eiere av slike biler så merker man ila en viss tid hva som er frustrasjoner og gleder.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.624
    Antall liker
    4.804
    Sted
    Sunnmøre
    Bare å delta i diverse facebookgrupper for eiere av slike biler så merker man ila en viss tid hva som er frustrasjoner og gleder.
    Eg ville nok ikkje hatt Delta Integrale, nei, og det kan godt vera at Ioniq 5 har viktige feil og manglar. Men stygg?

    Som sagt, min Leaf er stygg (men utan heilt store lyte, anna enn litt lite batteri og eit noko suboptimalt veggrep). i-Miev er heller ikkje så pen (men den veit eg mindre om).
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.523
    Antall liker
    1.430
    Torget vurderinger
    1
    Han som kjøpte min Ioniq 5 er mer fornøyd med den enn de tidligere TM3 og TMY han har hatt, både bilen og app.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.653
    Antall liker
    7.306
    Sted
    Holmestrand
    En enkelt frontlykt på en 10 år gammel Mercedes (sånn "intelligent lykt"...) koster mer enn 70 000 å bytte, for eksempel.
    Det er ikke billig å ha bil, uansett hva drivstoffet er. En og annen batteripakke går åt skogen, men majoriteten av dem fungerer mye bedre enn noen (selv produsentene av batterier) turde å håpe på.
    Det største problemet er faktisk at vi har vent oss til bruk og kast fremfor reparasjon. Det er jo høl i huet at man må kaste en ellers god bil, fordi en eller annen "hjerne" har lagt av, og merkeverkstedet vil ha 100 000,- for å fikse det.
    Dette er priser satt ene og alene for å tvinge deg til å kjøpe ny bil.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.905
    Antall liker
    10.432
    Jeg kjørte bak en ny Kona for noen dager siden, hva skjedde med designeren da han tegnet bakparten på den bilen?
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.624
    Antall liker
    4.804
    Sted
    Sunnmøre
    Her er skaden. Litt mer enn 5cm men likevel....
    108 000kr

    Vis vedlegget 1056378
    Dette er vel ulempa ved designet der store delar av front- og bakparti er støytfangar i plast og i praksis må bytast i heile, men likevel skal ha feste for avansert elektronikk som lys (sic) og sensorar.

    I gamle dagar var «bulk i støytfangaren» ein metafor for ubetydeleg skade, som det ikkje var påkravd å gjera noko med.

    FWIW, så må eg også byta bakfangar på Leaf-en, etter at ei dame køyrde på oss i ferjekø. Verkeleg ubetydeleg skade, og dersom det ikkje hadde vore for at den andre sjåføren måtte melda inn skade på sin bil, veit eg ikkje om vi hadde gjort noko med ho. Men sidan forsikringa hennar dekkjer det, og vi var totalt skuldfrie, er det liksom ingen grunn til å køyra rundt med ein slik liten skade.

    Annonse frå 1972:
    Sør-Varanger Avis, tirsdag 22. februar 1972.jpeg.png
     
    Sist redigert:

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.523
    Antall liker
    1.430
    Torget vurderinger
    1
    Her er skaden. Litt mer enn 5cm men likevel....
    108 000kr

    Vis vedlegget 1056378
    Har litt vanskelig for å tro det skyldes at det er en elbil, men heller at 'noen', sannsynligvis en økonom-dott, som har priset lagerplass veldig høyt, og at det er få protester, høy dressfaktor i organisasjonen og lite stikk-fingeren-i-gjorda-mentalitet hos leverandører.
    Lagerplassen til den relativt enkle radioenheten i gamle Nissan Leaf er priset til ca 60 tusen fordi det er lite feil på dem og byttes sjelden.
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.653
    Antall liker
    7.306
    Sted
    Holmestrand
    Dette er vel ulempa ved designet der store delar av front- og bakparti er støytfangar i plast og i praksis må bytast i heile, men likevel skal ha feste for avansert elektronikk som lys (sic) og sensorar.

    I gamle dagar var «bulk i støytfangaren» ein metafor for ubetydeleg skade, som det ikkje var påkravd å gjera noko med.

    FWIW, så må eg også byta bakfangar på Leaf-en, etter at ei dame køyrde på oss i ferjekø. Verkeleg ubetydeleg skade, og dersom det ikkje hadde vore for at den andre sjåføren måtte melda inn skade på sin bil, veit eg ikkje om vi hadde gjort noko med ho. Men sidan forsikringa hennar dekkjer det, og vi var totalt skuldfrie, er det liksom ingen grunn til å køyra rundt med ein slik liten skade.

    Annonse frå 1972:
    Vis vedlegget 1056418
    Har hatt en slik. Det fungerte.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.999
    Antall liker
    18.243
    Torget vurderinger
    2
    Bilfabrikantene tjener penger på "after sales" og må forholde seg til det.

    I et tidligere liv var jeg innkoblet i GM, med ulike plattformer, primært Saab, men også Cadillac. GM besluttet å spare penger og gjorde en badge-engineering manøver med en Subaru Impreza, som ble "tryllet om" til Saab 9-2x.

    Saab Samurai ble de kalt.

    Saab på Trollhättan var sure, men hadde ikke noe valg. Da de insisterte å at tenningsnøkkelen måtte flyttes til å være mellom setene (Saab-kjennetegn) var svaret fra GM at da ville bilen gå fra overskudd på 225USD til 175USD per enhet. Så det var uaktuelt.

    GM/Saab tjente altså straks over et par hundrelapper USD pr bil.

    Da er after-sales viktig, og slik er det enda, spesielt nå som antallet (reserve)deler i en bil er sterkt redusert. Og man i tillegg kan kjøpe like gode tredjepartdeler som originalens.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.420
    Antall liker
    39.466
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Saab Samurai ble de kalt.

    Saab på Trollhättan var sure, men hadde ikke noe valg. Da de insisterte å at tenningsnøkkelen måtte flyttes til å være mellom setene (Saab-kjennetegn) var svaret fra GM at da ville bilen gå fra overskudd på 225USD til 175USD per enhet. Så det var uaktuelt.

    GM/Saab tjente altså straks over et par hundrelapper USD pr bil.

    Da er after-sales viktig, og slik er det enda, spesielt nå som antallet (reserve)deler i en bil er sterkt redusert. Og man i tillegg kan kjøpe like gode tredjepartdeler som originalens.
    Saabaru.

    Jeg hadde en gang en diskusjon med en GM-ingeniør som la ut om hvor idiotisk det var at Saab ikke bare kunne bruke samme medieanlegg og konsoll på 9-3 som andre biler på Epsilon-plattformen, f eks Opel Vectra. Begreper som merkevareidentitet syntes helt fremmed i GM. Det skulle helst være identiske biler, bare med ulik logo klistret på panseret.

    1726385604469.jpeg
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    8.397
    Antall liker
    20.963
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjenner mange med elbil og alle er happy. Har aldri hørt om skrekk historier som batteriet bytte osv… inntil nå. Har en kompis som har en Hyundai Kona som jeg tipper er 4-5 år gammel. Tidlig i sommer røyk batteripakken og han får ikke nytt før i oktober-november. Er jo sinnsykt at det ikke finnes en så vital del på lageret. Heldigvis for han, så har han leiebil pga garanti.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.010
    Antall liker
    10.651
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mener å ha hørt ymt om at GM er på god vei mot konkursbeskyttelse i løpet av overskuelig fremtid? Visstnok med bakgrunn i en artikkel i WSJ som jeg ikke har adgang til.
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.041
    Antall liker
    296
    Sted
    Tranby
    Så noen litt vannsjøtede MB EQC biler til salgs på Auksjonen as websude. Ser ut som msn kan få en bil til ca 250000.
    Det er jo ganske billig og noen har tapt mye penger.
    Med litt egeninsats kan man få seg en skikkelig fin bil.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.518
    Antall liker
    11.495
    Det er jo bare helt på trynet!
    Det som er på trynet, er at det fortsatt kalles "støtfanger". Ekte støtfangere hører 70-tallet til, de var laget for å ta av for støt, og de ble ikke skadd. Det som i dag bærer dette navnet, er tynn plastik uten noen annen oppgave enn å se kult ut, helt til du treffer noe som er større enn ei humle.
    Bildesignere har rota seg vekk, og det er ikke forbukernes skyld at de produserer noe som ikke egner seg til oppgaven de er satt til.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.984
    Antall liker
    18.656
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Mangel av støtfangere i dag er iht lovkrav om deformeringssoner ved kollisjon - og har ingenting med design å gjøre.

    De produserer faktisk akkurat slik at de er egnet til oppgaven de er satt til: Deformasjon.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.905
    Antall liker
    10.432
    Det som er på trynet, er at det fortsatt kalles "støtfanger". Ekte støtfangere hører 70-tallet til, de var laget for å ta av for støt, og de ble ikke skadd. Det som i dag bærer dette navnet, er tynn plastik uten noen annen oppgave enn å se kult ut, helt til du treffer noe som er større enn ei humle.
    Bildesignere har rota seg vekk, og det er ikke forbukernes skyld at de produserer noe som ikke egner seg til oppgaven de er satt til.
    Litt andre teorier i dag enn det var på 70-tallet. Den gang skulle bilen være mest mulig uskadd etter en ulykke, i dag er det om å gjøre at de som er inn i bilen er minst skadd.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.420
    Antall liker
    39.466
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det som er på trynet, er at det fortsatt kalles "støtfanger". Ekte støtfangere hører 70-tallet til, de var laget for å ta av for støt, og de ble ikke skadd. Det som i dag bærer dette navnet, er tynn plastik uten noen annen oppgave enn å se kult ut, helt til du treffer noe som er større enn ei humle.
    Bildesignere har rota seg vekk, og det er ikke forbukernes skyld at de produserer noe som ikke egner seg til oppgaven de er satt til.
    Min fars REO Speed Wagon 1937-modell hadde støtfanger i 8-10 mm solid stål skrudd rett på rammevangene. Det var nok mer egnet til å skyve vekk parkerte biler enn til å å absorbere støt i en kollisjon. Støtfangeren ville sikkert være like hel og blank etter en frontkollisjon, men det ville være en grisete jobb å tørke vekk restene av de som satt inni fra dashboardet. Sikkerhetsbelter, airbags og polstrede partier på ratt og dashboard var heller ikke oppfunnet ennå.

    1726414708362.png

    Som ptb og Pink_Panther også skriver, moderne støtfangere er bare skallet utenpå en omfattende konstruksjon for å absorbere kollisjonsenergien uten at de som sitter inni blir skadd. Menneskekroppen tåler bare et visst antall G, så deformasjonssonene har til oppgave å fordele nedbremsingen over såpass mange millisekunder at det hele blir overlevbart. Under glassfiberskallet er det gjerne aluminiumskonstruksjoner som skal folde seg sammen på bestemte måter. De gjør eksakt det de er satt til, men å folde dem ut igjen er ikke den enkleste biloppretterjobben.

    1726414231071.png


    The impact behavior of the crash boxes
     
    Sist redigert:

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.523
    Antall liker
    1.430
    Torget vurderinger
    1
    Det som er på trynet, er at det fortsatt kalles "støtfanger". Ekte støtfangere hører 70-tallet til, de var laget for å ta av for støt, og de ble ikke skadd. Det som i dag bærer dette navnet, er tynn plastik uten noen annen oppgave enn å se kult ut, helt til du treffer noe som er større enn ei humle.
    Bildesignere har rota seg vekk, og det er ikke forbukernes skyld at de produserer noe som ikke egner seg til oppgaven de er satt til.
    Dette er ikke riktig. Biler har fortsatt støtfangere/kollisjonsenergi-absorbenter, men de sitter bak eggeskallet foran under panseret og under bakluka bak.
    Årsaken er krav til minst mulig luftmotstand som gir mindre forbruk og dermed mindre utslipp. Dessverre for forbrukere vil også forbrukere ha mest mulig stæsj på bilen, som medfører mer dilldall og følere bak eggeskallene, noe som igjen gir insentiver til mystifisering av stæsjet, og radarer som må kalibreres på en mystisk måte som bare mystiske personer med mystisk spesialutdanning kan ordne.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.653
    Antall liker
    7.306
    Sted
    Holmestrand
    Det som er på trynet, er at det fortsatt kalles "støtfanger". Ekte støtfangere hører 70-tallet til, de var laget for å ta av for støt, og de ble ikke skadd. Det som i dag bærer dette navnet, er tynn plastik uten noen annen oppgave enn å se kult ut, helt til du treffer noe som er større enn ei humle.
    Bildesignere har rota seg vekk, og det er ikke forbukernes skyld at de produserer noe som ikke egner seg til oppgaven de er satt til.
    Jeg tenker overhodet ikke på støtfangeren. Det som er på trynet er de ekstremt dyre delene og reparasjonene.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.984
    Antall liker
    18.656
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Bilfabrikantene tjener penger på "after sales" og må forholde seg til det.
    ... osv
    Da er after-sales viktig, og slik er det enda, spesielt nå som antallet (reserve)deler i en bil er sterkt redusert. Og man i tillegg kan kjøpe like gode tredjepartdeler som originalens.
    After Sales er ikke bare viktig - det er helt avgjørende for eksistens og overlevelse. I praksis tjener man ikke penger på salg av en ny (europeisk) bil - når man medberegner kostnadene forbundet med salg, støttefunkjoner, garantiansvar osv.
    Reservedeler og servicetjenester er inntektsgrunnlaget.

    Når man i tillegg konkurrerer med IAM (Independent After Market) som EU la til rette for å stimulere til gjennom BER (Block Exeption Regulations) så får man en del konsekvenser av dette.
    IAM (f.eks Meca i Norge) har ikke de samme kostnader og forpliktelser som en merkeforhandler. De har noen konkurransefortrinn.

    Det blir, som Fela nevner, færre reservedeler knyttet til service og ordinært vedlikehold.
    I tillegg er det i hovedsak slike deler og reparasjoner som IAM har fokus på. For å tildels kunne konkurrere må merkeforhandler kjøre lavere priser og marginer på slike deler og reparasjoner.

    Skadedeler er ikke like prisfølsomme, da det i de fleste tilfeller er en tredjepart (forsikringsselskap) som betaler. Men forsikringsselskapene er at deres kostnader øker - og de har 3 måter å demme opp dette på:
    a) Øke premiene
    b) Sette krav til mer bruk av brukte deler
    c) Lobbe for krav til økt reparerbarhet

    Så blir det samtidig krav til mer avanserte systemer og løsninger, spesielt i fronten på et kjøretøy. Intelligent lys er ett av disse. Dette er mer forbrukerkrav/ønske, enn lovkrav. Kjekt med et lyssystem som regulerer lysstyrke etter omgivelseslys, har cornering funksjon, automatisk individuell regulering av fjernlys ved forbikjøring osv. En slik lyspakke koster en del ekstra når du kjøper bil - og som reservedel koster de myyye mer en hovedlys med færre funksjoner.

    Så har vi en rekke andre sensorer som det nå er nødvendig å ha for å tilfredsstille lovkrav om aktiv/passiv sikkerhet.
    Videre er det, som tidligere nevnt, krav til å absorbere kollisjonsenergien ved deformasjon av strukturen for konstruksjonsbærende komponenter.

    Med dette, pluss andre medvirkende faktorer, så blir fort konsekvensen av en tilsynelatende liten skade ganske omfattende mht hva som må repareres og pris/kostnad for dette.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.420
    Antall liker
    39.466
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Lars Wilderäng og cornucopia.se har en interessant vinkel på Northvolts knipe nå:
    Uppgifterna bloggen har tagit del av är detaljerade, men för att skydda källor kommer jag bara summera.

    Northvolt har köpt tillverkningsmaskiner för litiumjonbatterier från kinesiska Wuxi Lead, men leveranserna har haft delar av dokumentationen raderad, annan information om systemen har inte lämnats ut alls, och det har varit många andra saker som inte stämt i maskinerna, inklusive att det finns installerat odokumenterad teknik som kan misstänkas användas för fjärrkontroll från Kina. Maskinerna har förenklat bara gått att köra med Wuxi Leads egna kinesiska operatörer på plats i Sverige och kunskapsöverföringen har varit minst sagt bristfällig och motvillig. Det gör att Northvolts produktion har skett i den lilla pilotanläggningen i Västerås medan man haft enorma problem i det fullskaliga Skellefteå.

    Konkursen handlar nu om huruvida man kommer kunna betala ut nästa omgång löner och kan ligga inom en månad fram, eller rent av redan den 25:e september. Men osvuret är bäst. Det brukar ta tid för stora bolag att gå i konkurs.

    Det ser ut som att Wuxi Lead från början saboterat och motarbetat verksamheten men fått betalt miljardbelopp för sina maskiner. Man kan misstänka att avsikten är att sänka Northvolt och att kinesiska aktörer sedan köper upp konkursboet, varpå produktionslinorna snabbt kommer börja fungera – eventuellt med kinesisk personal, men innanför EU:s tullmurar, betalda av svenska investerare och svenska statens stöd. Det hjälper således inte med ytterligare miljarder eller statligt ägande i Northvolt – produktionen kommer inte fungera så länge inte kineserna vill det. Företaget Northvolt är alltså blåst, lurat och kört. Däremot kan alltså fabrikerna i kinesiskt ägande leva vidare och fås att fungera.

    Ledningen i Northvolt har känt till problemen med Wuxi Leads utrustning men har kört vidare ändå, förmodligen naivt svenskt i tron att man har med en välvillig leverantör att göra.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn