En måte å gjøre det på er å måle hver kanal for seg (hver front og hver sub), ca en oktav over og under delefrekvensen, f.eks. 40-200 Hz. Gå så til «all spl» og velg tannhjulet oppe til høyre, og «alignment tool».
I nedtrekksmenyen velger du sub oppe og høyttaler nede (samme kanal, høyre eller venstre liksom). Sett markøren på delefrekvensen i hovedvinduet og trykk på «align phase at cursor» eller hva det står. Da får du et forslag til forsinkelse av hoved-ht som gir god fasegang.
Gjør det samme for begge kanaler og velg et kompromiss, likt på begge sider med mindre subbene er plassert veldig assymetrisk i forhold til hoved-ht. I så fall kan det lønne seg å synkronisere subbene før du gjør noe annet.
Gjør et sveip til slutt med alle kanaler aktivert så du ser om det har dukket opp noen fæle kanselleringer.
Er sikker på at
@erk har innspill til dette, jeg lærte metoden av ham og han har sikkert utviklet den siden den gang.
Det er viktig å starte i riktig ende. Her antar jeg et stereo-oppsett med stereo subber:
1) Slå av subbene. Gjør et separat fullfrekvens sweep av L og R, med L som acoustic timing reference. Start med å få impulsresponsen i L og R høyttaler starter NØYAKTIG samtidig (og selvsagt, i samme polaritet, helst positiv) når du måler fra lytteposisjonen. Ikke bry deg om de tallene REW estimerer. Gå heller inn i "Overlays" og zoom inn på impulsresponsen. Hvis du har plassert høyttalerne i nøyaktig samme avstand fra lytteposisjonen, og har plasser mikrofonen HELT nøyaktig skal det være bare en bekreftelse på at det er null forskjell i start av impulsrespons, og ingen justering av delay er nødvendig mellom L og R. Hvis det ER en forskjell, og det av praktisk årsaker ikke er mulig å plassere høyttalerne 100,00% symmetrisk til venstre og høyre for lytteposisjonen må du forsinke den nærmeste høyttaleren slik at impulsresponsen starter nøyaktig samtidig. Etter dette er diskantene dine 100% tidsalignet, og med noenlunde gode høyttalere kan vi anta at også bassene er 100% tidsalignet.
(1b: Sistnevvne kan du forsåvidt også sjekke ved å slå av deling til subber og kjøre et sweep fra 20-100Hz og sjekke på samme måte som over).
PS: Etter at du har satt delays er det smart å kontrollmåle og sjekke at impulsresponsen overlapper som forventet - fort gjort å tenke i feil retning her
2) I bassen ved delefrekvensen mellom subber og høyttalere er det litt mer komplisert pga frekvensavvik (og derfor faseavvik) som skyldes forskjellig interaksjon med rommet. For subber med DSP er det også alltid en forsinkelse. Så en grei framgangsmåte er først å måle avstand (med laser/målebånd) fra front av hver sub til lytteposisjonen. Det er et startpunkt hvor du bruker avstanden til å beregne en relativ delay (så hvis høyttalerne er nærmere enn subbene setter du samme delay i BEGGE høyttalerne, hvis subbene er nærmere enn høyttalerne setter du delay i BEGGE subbene. Det er litt enklere hvis DSP-en din regner for deg basert på avstandsmålinger men..)
Siden L og R høyttaler er alignet allerede kan du bruke både L og R som acoustic timing reference for å tidsaligne subbene. Så du gjør et sweep av hver sub fra 20-200Hz hvor tilsvarende side høyttaler er mutet, og timing reference på motsatt side høyttaler, med delefrekvens aktiv, m. Så for eksempel når du måler venstre sub er venstre høyttaler mutet og du bruker høyre høyttaler som timing reference.
Gå inn i "Overlays" og sjekk at impulsen på venstre og høyre sub starter samtidig. Med et symmetrisk oppsett og lik avstand til hver sub skal de starte nøyaktig samtidig. Hvis du har avstandsforskjeller forsinker du den subben som starter først slik at starten på impulsen overlayer 100%. Du bør egentlig også sjekke at polariteten på subbene er den samme som på bassene i høyttalerne (se punkt 1b), dvs hovedimpulsen er ideelt sett OPP på begge.
3) Nå har du to høyttalere som er time alignet og to subber som er time alignet. Nå kan du bruke alignment tool omtrent slik
@Harry Stoteles beskriver. Hvis du fulgte punkt 1 og 2 over bør det i de aller fleste tilfeller nå være behov for å forsinke H og L høyttaler pga DSP i subbene (NB! like mye på hver, ellers ødelegger du alt av stereoperspektiv) slik at faseovergangen v/delefrekvensen ikke medfører kanselleringer. I stedet for å stole blindt på "align phase at cursor" kan det være lurt å dra delay-slideren på høyttalerne mellom 0-5ms og se selv at beregnet sum frekvensrespons er høyest i en oktav rundt delefrekvensen. Legg til den delay-verdien du får på begge høyttalerne. (NB! Det KAN være at subbene starter før høyttalerne og i så fall kan du forsøke delay på subbene istedet for høyttalerne). Ta utgangspunkt i enten L Sub og L høyttaler eller R Sub og R høyttaler. Og bare sjekk at delingen ser OK ut også på det andre paret. Alternativt, siden bass summerer godt i rommet et stykke under schrøeder kan du ta utgangspunkt i summene L+R (eget valg i REW å summere, du trenger ikke måle på nytt).
Denne kokeboken bør fungere i de fleste tilfeller for stereo 2+2, men det skjer stadig vekk rariterer hos forskjellige folk som gjør at jeg må improvisere litt... og det finnes selvsagt andre oppskrifter, som for eksempel prioriterer best mulig summering av bassene spesielt i asymmetriske rom, framfor tidskoherens bare så det er sagt.
PS: Jeg har hørt innvendinger om at acoustic timing reference ikke er nøyaktig nok. På min Mac er det i hvert fall SVÆRT nøyaktig mens på PC/Windows må man ha kontroll på alskens drivere som sikkert kan skape trøbbel. Men pass på at du er nøyaktig når du plasserer mikrofonen i MLP og ikke rører den mellom målinger. Jeg har sjekket den simulerte komplekse summen (amplitude+fase) av målinger som er tatt med acoustic timing ref mot faktiske målinger mange ganger og samsvaret er så godt som identisk.