Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.454
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Utfordringen ligger nok i at både høyttalere og lytteposisjon kommer så tett på mange av rommets flater. Da blir det mange refleksjoner som kommer veldig tett etter direkte lyd.

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.478
    Gipsvegger og dårlig akustikk ellers...
    Taket burde kanskje ha vært gjort noe med, men vil utsette dette.
    Tenker å handle inn en spile/dempevegg bak ht og bak sofa.
    Tenker større teppe. Nesten vegg til vegg.

Vis vedlegget 1079650
    Det trengs i alle fall bassdemping og god demping av nedre mellomtone.

Med kort avstand til bakvegg, så er enten ren demping eller en kombinasjon av demping/diffusjon bedre enn ren diffusjon. Og tiltakene på bakvegg bør ideelt settvirke effektivt ned til minst 250 Hz, men gjerne lavere også. Og det får man ikke med diffusjon.

Diffusorer rett bak racket på fetontvegg har gjerne ikke så mye for seg, men avhenger en del av høyttalernes spredningsmønster og hvordan bakvegg blir behandlet.

Takrefleksjonene er viktig å gjøre noe med tradisjonelle høyttalere pga avvik i direktiviteten.

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.491
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hvis jeg ikke demper veggen bak racket får jeg flutterekko. Straks jeg setter en dempeplate der, er er ekkoet borte.

Frekvensgangen ser mye bedre ut når jeg sitter 50cm fra bakveggen kontra 1 meter.

Når du skriver direktivitet mener du retingsoppfattelsen? :)

Jeg besøkte en kar som hadde dempet rommet en del. Der måtte vi snakke høyt til hverandre. Lyden ble liksoim klemt sammen. Det likte jeg ikke.

Sist redigert:

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.478
    Hvis jeg ikke demper veggen bak racket får jeg flutterekko. Straks jeg setter en dempeplate der, er er ekkoet borte.

Frekvensgangen ser mye bedre ut når jeg sitter 50cm fra bakveggen kontra 1 meter.
    Det sto diffusorer bak racket i skissen. Demping av nedre mellomtone og bass er det mest vesentlige der.

Flutter-ekkoet vil løses med riktige tiltak på bakvegg. Å dempe det aller øverste frekvensområde på frontvegg kan egentlig være uheldig, så sant det ikke er dipoler.

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.491
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Egentlig vet jeg ikke stort om de platene jeg har. Dem er gamle. Jeg har 4 stk som er myke inni og 2 stk som er harde og bølgete, og med et lite stykke mykt på midten. Står echo busters på dem. Alle ser like ut utvendig.

Vedlegg

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.532
    Min erfaring er at det gjør underverker å ha lydplster i taket, ikke bare for stereoen men for trivselen av å være der med andre. Men da gjelder det å ta mange kvaderatmeter, gjerne hele taket.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.322
    Torget vurderinger
    0
    Gipsvegger og dårlig akustikk ellers...

Vis vedlegget 1079650
    Ser på tegningen og det ser ut som du har mange akustiske tiltak plassert i rommet ?
    Du har kun et par små stativ-høyttalere?
    Har du en REW-måling av rommet FØR du plasserte alle tiltakene?
    Er tiltakene plassert basert på fortløpende målinger ?

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.322
    Torget vurderinger
    0
    Det ser ut som du har valgt den mest utfordrende plasseringen/møbleringen i dette rommet.
    Hvis vinduene i endeveggen ikke kan tildekkes av rack........og sitte med ryggen mot gangen.......
    så vil en løsning være å snu rommet 180°. Det er viktig å plassere kroppen på innsiden av
    den grønne linjen som er markert på vedlagte skisse......

B403 mediarom 2 mod.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn