Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.292
    Antall liker
    8.718
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er heller ikke for regulering, men forundres over folk kjøper dyre biler fra det som må kalles oppstartfirmaer....
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.574
    Antall liker
    2.960
    Jeg er heller ikke for regulering, men forundres over folk kjøper dyre biler fra det som må kalles oppstartfirmaer....
    Spesielt fra Fisker, var mer en nok informasjon "der ute" til å styre langt unna.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.733
    Antall liker
    14.330
    Skjønner hvorfor han holder på med mye annet enn bil.


    Tesla CEO Elon Musk has finally said the quiet part out loud: he's worried that the vast majority of Tesla vehicles currently on the road won't be able to actually drive themselves after all, even if buyers paid extra for hardware that he claimed at the time would allow them to do just that.

    ...

    Translation: all the times Tesla has vowed that all of its vehicles would soon be capable of fully driving themselves may have been a convenient act of salesmanship that ultimately turned out not to be true.

    The good news is that existing customers who shelled out $8,000 for the Full Self-Driving package would get an upgrade "for free," Musk promised during the call. "And we have designed the system to be upgradable, so it’s really just sort of switch out the computer thing — the cameras are capable."
    Jeg lurer virkelig på hva de som har valgt «Self-driving» tilbehøret tkl titusenvis av kroner på sin Tesla har røyka. Bilen er vraket lenge før det blir aktuelt.
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    1.318
    Har ganske sansen for Inster. Cross-versjonen er mer Fiat Panda enn selv nye Fiat Panda (det var et komplement altså, for de som måtte lure). Litt mindre sans for Hyundai etter kjølevæske-affæren og at naboens Ioniq5 har vært på verksted mer enn 8 ganger uten hell..
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.523
    Antall liker
    1.430
    Torget vurderinger
    1
    Må slutte å være så himla positive til dette overkompliserte rælet. Les litt i elbilfanatikerforum og les dere opp på alt dritet som går gærli med nyere elbiler. Ødelagte motorer og batterier på 4 år gamle e-biler. De skal jo liksom virke etter garantitiden også, og en kan ikke gjøre en dritt for å sikre påliteligheten på dem.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.499
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    man kan bruke strømfilter og fylle med 98% ren strøm istedenfor 95% ren strøm, da unngår man at batteriet blir skittent innvendig. Også er det viktig med regelmessig rengjøring av batteripoler og høytrykksspyling av ladeport og kretskort.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.403
    Antall liker
    39.435
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Må slutte å være så himla positive til dette overkompliserte rælet. Les litt i elbilfanatikerforum og les dere opp på alt dritet som går gærli med nyere elbiler. Ødelagte motorer og batterier på 4 år gamle e-biler. De skal jo liksom virke etter garantitiden også, og en kan ikke gjøre en dritt for å sikre påliteligheten på dem.
    Tja. Min risikokalkyle tilbake i 2010 eller så var ikke helt sånn, men det var definitivt en kalkulert risiko. Jeg hadde litt erfaring med tilsvarende trefasemotorer fra 1908 som fortsatt fungerer. Etter de første barnesykdommene vil jeg si at elbilene har vært riktig pålitelige og krever minimalt vedlikehold.

    Det siste som skjedde var et varsel om at 12V-batteriet begynte å bli svakt på den ene. Så jeg gikk inn i appen for å bestille service. Varselet fra bilen lå allerede der som en notifikasjon, så det var bare å trykke OK. Det var på søndag. Et par timer senere var det ferdigdiagnostisert, priset og mulige tidspunkter for hjemmebesøk foreslått. Mange å velge mellom, allerede fra tirsdag og utover, men torsdag passet best for min del. Så på torsdag morgen svingte det opp en maken bil her, samme mekaniker som forrige gang. Han byttet batteri, det pinget i appen når han var klar, jeg gikk ut for å gjøre opp med Vipps, han spurte om jeg ville beholde det gamle batteriet eller om han skulle resirkulere det for meg, jeg ba ham resirkulere det og takket for hjelpen. Litt senere pinget appen på nytt med spørsmål om feedback. Jeg svarte at servicen var perfekt, men eneste grunn til ikke å anbefale Tesla til andre er CEO’en personlig og hva han velger å bruke pengene til.

    Dårlig 12V-batteri på fossilbil er en litt annen opplevelse. Jeg vet at tilsvarende batteri på Mazda’en også er litt svakt, men det er såpass hassle å bytte det at det får bli til våren. Jeg fikk omsider fikset et skranglende varmeskjold på fremre eksospotte på den, etter minst tre forsøk fra verkstedet, og nå står den på karosseriverkstedet for å sveise litt kanalrust. Elbil i aluminium har hverken skranglende eksos eller rustne kanaler, men fortsatt ca 94 % batterikapasitet etter 200k km, lenge etter utgått garanti.

    Det man gjør for å sikre påliteligheten over lang tid er å holde batteriet sånn passe ladet og ikke lade med høyere hastighet enn nødvendig. Å saktelade over natten på 5 A holder i mengder. Starter med full tank og varm bil neste morgen. Hver morgen.
     
    Sist redigert:

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.038
    Antall liker
    416
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Må slutte å være så himla positive til dette overkompliserte rælet. Les litt i elbilfanatikerforum og les dere opp på alt dritet som går gærli med nyere elbiler. Ødelagte motorer og batterier på 4 år gamle e-biler. De skal jo liksom virke etter garantitiden også, og en kan ikke gjøre en dritt for å sikre påliteligheten på dem.
    Nå har vel alle elbiler minimum 8 års garanti på batteri og uansett er det 5 års reklamasjon på resten av bilen. Kjøper du ny elbil for å ha den i 4-5 år er du rimelig sikret mot feil og mangler.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.983
    Antall liker
    18.653
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Så er det andrehåndsverdien da - og hva det vil legge seg på i % av nybilpris.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.010
    Antall liker
    10.651
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Så er det andrehåndsverdien da - og hva det vil legge seg på i % av nybilpris.
    Godt spørsmål. Alltid en viss fare for at den er teknologisk utrangert lenge før bilen er det bruksmessig. Men om den dekker dine behov og fungerer greit, hvorfor skrape den? Skrevet på en 13 år gammel Windows PC (som trolig må byttes neste år pga support).
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.010
    Antall liker
    10.651
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Må slutte å være så himla positive til dette overkompliserte rælet. Les litt i elbilfanatikerforum og les dere opp på alt dritet som går gærli med nyere elbiler. Ødelagte motorer og batterier på 4 år gamle e-biler. De skal jo liksom virke etter garantitiden også, og en kan ikke gjøre en dritt for å sikre påliteligheten på dem.
    Tja. Elbiler er jo prinsipielt vesentlig enklere enn biler på fossilt drivstoff, som også svært ofte går i stykker. Og som bare har enkle reparasjoner med mindre de er 30 år gamle. Det man glemmer er at produsentene har hatt hundre år på seg med denne teknologien til å raffinere den, teste ut hva som funker og ikke funker, vinne erfaringer og automatiskere logistikken.

    Men at folk kjøper elbiler fra Kina fra firmaer man vet lite om, fra et land med økonomiske utfordringer og som kan risikere å møte hindringer, økonomiske eller andre, fra Vesten, synes jeg i den del tilfelle er underlig. Vel har de et betydelig hjemmemarked, men i likhet med det kinesiske eiendomsmarkedet kan det gå galt for mange firmaer der også.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.723
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Det virker som om leverandørene kompenserer for mindre service behov med kortere intervaller og vesentlig dyrere slitedeler.
    Kan hende jeg var uheldig, men hvis et hjullager ikke holder mer enn 150' på en ny bil, da blir jeg skeptisk.
    Og de evinnelige skivebremsene bak som ingen tydeligvis greier å få til å fungere over tid i norsk klima.
    Osv, my 0.02 osv
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.523
    Antall liker
    1.430
    Torget vurderinger
    1
    Nei, dagens elbiler er ikke vesentlig enklere enn fossilbiler. En OBC er ikke bare én boks med en enkel jobb - å lade et batteri. Den har 2-3 lag med prinkort med hundrevis av bitte små elektronikk-duppeditter (dioder, halvledere, kondensatorer og what not) og ryker én av dem så virker ikke bilen. Samme med batteriet, samme med motoren til en viss grad som også er utsatt for mekanisk slitasje, samme med motorstyringsenheten, samme med spenningsomformer.
    Disse sagnomsuste, bevegelige mekaniske delene i en fossilbil er i det minste kjent teknikk og mekanikk som er pålitelig så lenge det vedlikeholdes.
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    846
    Antall liker
    846
    Sted
    Rogaland
    Men slike avanserte kretskort har jo ICE biler også .. i tillegg til alt det andre
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.903
    Antall liker
    10.432
    Nei, dagens elbiler er ikke vesentlig enklere enn fossilbiler. En OBC er ikke bare én boks med en enkel jobb - å lade et batteri. Den har 2-3 lag med prinkort med hundrevis av bitte små elektronikk-duppeditter (dioder, halvledere, kondensatorer og what not) og ryker én av dem så virker ikke bilen. Samme med batteriet, samme med motoren til en viss grad som også er utsatt for mekanisk slitasje, samme med motorstyringsenheten, samme med spenningsomformer.
    Disse sagnomsuste, bevegelige mekaniske delene i en fossilbil er i det minste kjent teknikk og mekanikk som er pålitelig så lenge det vedlikeholdes.
    Jeg har hatt et titalls biler i løpet av de 50 årene jeg har hatt bil, nye og meget godt brukte. Jeg har til gode å ha opplevd motorhavari, med ett unntak. Det unntaket var en dårlig renovert motor på Spitfiren, rett og slett slendrian fra han som renoverte motoren en gang før jeg kjøpte bilen.
    I de få tilfellene problemer har oppstått med motor har det vært med tilleggsutstyr og ikke selve motoren.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.983
    Antall liker
    18.653
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Tenkte ikke Tesla spesielt, men mer på disse relativt nye Kina-bilene som man strengt tatt ikke vet så mye om.

    Samtidig så pleier det å være en viss avstand mellom annonsert pris på Finn og reell salgspris.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.706
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Endor
    Snakk om en Tesla modell 2, jeg liker disse mulige design-tankene

    Hvis den i rød, er noenlunde likt det som potensialt kan komme ? ...... :cool:

    Den røde med 275/35 profil dekk og røde kalipere :love:





     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.403
    Antall liker
    39.435
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Grafen viser prisforlangende (min/snitt/max) for ca 500 brukte Tesla model S75 og model 3.
    Y-akse i tusen kroner. Data hentet fra Finn.no
    Jeg ga 670k for min i 2013. Vi kan bruke Smarte Pengers tommelfingerregel:
    Verdifallet er i de aller fleste tilfellene størst det første året. For en nybil kan du forvente 20 prosent første året. Deretter om lag 14 prosent av bruktprisen fra det andre året, synkende til 10 prosent det sjette året. Og fra den sjette året 10 prosent årlig.
    Om jeg multipliserer riktig skulle det bli 24,9 % restverdi etter 11 år. Det blir 166k, omtrent likt med gjennomsnittet for kurven. Min har en del ekstrautstyr og burde kanskje gå litt høyere, så det er ihvertfall ingen ting der som tyder på brattere verdifall enn fossilbiler. Snarere motsatt, kan det se ut til.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.903
    Antall liker
    10.432
    Jeg ga 670k for min i 2013. Vi kan bruke Smarte Pengers tommelfingerregel:

    Om jeg multipliserer riktig skulle det bli 24,9 % restverdi etter 11 år. Det blir 166k, omtrent likt med gjennomsnittet for kurven. Min har en del ekstrautstyr og burde kanskje gå litt høyere, så det er ihvertfall ingen ting der som tyder på brattere verdifall enn fossilbiler. Snarere motsatt, kan det se ut til.
    Spørs litt på bilen. Mitt lett aldrende dieseldrog kostet meg 180k hos forhandler for tre år siden, prisforlangende er det samme i dag.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.657
    Antall liker
    6.364
    Største problemet med Tesla er at den snart kan ta over for Mercedes-Benz 600 som den nye fascistmobilen.

     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.259
    Antall liker
    856
    Man får prøve å skille selskap og en person private utskeielser.

    Er alternativet biler fra fasistlandet Kina, som ikke bryr seg om noen kjøreregler overhodet? Eller tysk eller koreansk bil, hvor bilindustrien fremdeles skjelver etter å blitt dømt for sine kriminelle handlinger?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.403
    Antall liker
    39.435
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.499
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    å styre unna en bil fordi en av aksjonærene og leder for selskapet støtter en kandidat i et presidentvalg i et demokratisk land virker litt merkelig. De aller fleste biler som blir produsert har en eller annen bismak (kina, barnearbeid, utslipp skandaler etc)
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.766
    Antall liker
    3.274
    Mye trøbbel på mange av dem:






    Etc etc...
    Angående dårlige motorer. TV2 har en sak om Audi Allroad 2014 som har gått 100.000km som bruker 1L olje pr 100 mil. Alle servicer fulgt. Audi mener opptil 0,5L olje pr 100 mil er innafor. Verksted sier en reperasjon vil koste ca 150.000,-. Men verkstedet anbefaler bytte av motor fordi når dem har demontert tilsvarende motorer, så viser det seg at sylindrene er utslitt.
    Hvis sylindrene er utslitt etter 100k kilometer, da kan det ikke være mye premium motor på denne premium bilen.


    Min ecoboost som har gått 189.000km bruker ikke olje i det hele tatt. Peilepinnen er på max når jeg henter bilen fra service og på max når jeg leverer bilen inn på ny service.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.614
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Sunnmøre
    å styre unna en bil fordi en av aksjonærene og leder for selskapet støtter en kandidat i et presidentvalg i et demokratisk land virker litt merkelig. De aller fleste biler som blir produsert har en eller annen bismak (kina, barnearbeid, utslipp skandaler etc)
    Det er eit godt poeng, særleg om vi skal spora kapitalen i bilindustrien bakover. Quandt-familien (BMW) kjem til dømes ikkje veldig bra ut av det.

    Mi viktigaste innvending mot Tesla er at dei systematisk utholer retten til fagorganisering og tariffavtale.

    Utover det avskyr eg Elon Musk, og særleg det politiske prosjektet hans. For meg er det god grunn til å unngå Tesla (akkurat som eg ikkje handlar på Amazon om eg kan unngå det). Men akkurat det standpunktet er ganske billig: eg har faktisk ikkje vore i ein posisjon der det har vore aktuelt å vurdera Tesla.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.226
    Antall liker
    4.025
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Må slutte å være så himla positive til dette overkompliserte rælet. Les litt i elbilfanatikerforum og les dere opp på alt dritet som går gærli med nyere elbiler. Ødelagte motorer og batterier på 4 år gamle e-biler. De skal jo liksom virke etter garantitiden også, og en kan ikke gjøre en dritt for å sikre påliteligheten på dem.
    Ja, bedre å kjøre med noe som er enkelt og robust, med få deler og et minimalistisk design som er lett å ta service på om det skulle være noe.
    1730792950314.png
    what could go wrong her lissom?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.403
    Antall liker
    39.435
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har kjørt Citroën noen år og er bra lutret mht servicevennlighet og pålitelighet i fossilbiler. De går i stykker på veldig interessante måter, det skal de ha. Man behøver bare et ekstra ledd i armen mellom håndledd og albu for å komme til for å reparere det. Den som bestemte at vannpumpen på motoren skulle festes med fem M8 og en M7 mutter burde hatt juling.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.766
    Antall liker
    3.274
    Jeg har kjørt Citroën noen år og er bra lutret mht servicevennlighet og pålitelighet i fossilbiler. De går i stykker på veldig interessante måter, det skal de ha. Man behøver bare et ekstra ledd i armen mellom håndledd og albu for å komme til for å reparere det. Den som bestemte at vannpumpen på motoren skulle festes med fem M8 og en M7 mutter burde hatt juling.
    Men man kan lure på hvor mye skrudd i hodet de som designer biler er, og hvor mye som er bevisst gjort ubeleilig av ulike grunner.

    Kjøpte en ny Peugeot 307SW i 2002, hadde bilen i 3år. Frontlyktene var i utgangspunktet feil designet som gjorde at H4 pærene gikk temmelig ofte pga varme. Dette innrømmet Peugeot verkstedet mitt.
    Men det å bytte pære i hovedlykta var et mareritt. Hvis du ikke hadde ei sånn små kvinnelig kina-hånd som kunne lirke seg innimellom, da var du dårlig stilt i utgangspunktet.

    Akkurat en sånn her ting er vel likt, uavhengig om fossilbil eller el-bil. Dårlig design er dårlig design.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.499
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4

    Det som er synd er at "alle" må ta regningen for dette grunnet obligatorisk ansvarsforsikring, mens det virker som bare en liten del av ekstrakosten går direkte til de med biler med dyre deler gjennom kasko delen.
    Kjenner ikke til hvordan og hvor ofte forsikringsselskapene oppdaterer risikoprofilen sin men det virker ikke helt som de henger med i svingene da gamle "risiko biler" nå er både treige og billig å reparere sett opp i mot moderne biler, allikevel er de ofte dyre forsikre mens en nyere bil er billigere med både mer effekt og dyrere deler.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.657
    Antall liker
    6.364
    å styre unna en bil fordi en av aksjonærene og leder for selskapet støtter en kandidat i et presidentvalg i et demokratisk land virker litt merkelig. De aller fleste biler som blir produsert har en eller annen bismak (kina, barnearbeid, utslipp skandaler etc)
    Lederen og kandidaten er på god vei til å rive i filler den vestlige sivlisasjonen og verdensordenen som vi kjenner den, så da blir det litt mer enn en bismak. Ville ikke kjøpt kinabil av samme grunn, de har samme målsetning.

    Man får prøve å skille selskap og en person private utskeielser.

    Er alternativet biler fra fasistlandet Kina, som ikke bryr seg om noen kjøreregler overhodet? Eller tysk eller koreansk bil, hvor bilindustrien fremdeles skjelver etter å blitt dømt for sine kriminelle handlinger?
    Kinesisk, no way. Tysk eller Koreansk er innafor. Bilindustrien der har garantert sine svin på skogen, men de er ikke sivlisasjonstruende.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.499
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Lederen og kandidaten er på god vei til å rive i filler den vestlige sivlisasjonen og verdensordenen som vi kjenner den, så da blir det litt mer enn en bismak. Ville ikke kjøpt kinabil av samme grunn, de har samme målsetning.



    Kinesisk, no way. Tysk eller Koreansk er innafor. Bilindustrien der har garantert sine svin på skogen, men de er ikke sivlisasjonstruende.
    jeg tenker du overdriver voldsomt og gir musk mye mere cred enn det han fortjener. Hvis dette er et forsøk på å rive i filler den vestlige sivilisasjonen så er det patetisk forsøk. Han støtter en presidentkandidat akkurat som mange andre kjendiser åpenlyst gjør. Er det ikke dette som er demokrati..
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.657
    Antall liker
    6.364
    Vi kan nok med fordel ta denne diskusjonen i andre tråder, men det er fullt mulig å bli demokratisk valgt på en plattform av å ville demontere demokratiet. Musk vil erstatte det med et oligarki, i likhet med Peter Thiel og div andre nyrike Silicon Valley tech bros.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.766
    Antall liker
    3.274

    Det som er synd er at "alle" må ta regningen for dette grunnet obligatorisk ansvarsforsikring, mens det virker som bare en liten del av ekstrakosten går direkte til de med biler med dyre deler gjennom kasko delen.
    Kjenner ikke til hvordan og hvor ofte forsikringsselskapene oppdaterer risikoprofilen sin men det virker ikke helt som de henger med i svingene da gamle "risiko biler" nå er både treige og billig å reparere sett opp i mot moderne biler, allikevel er de ofte dyre forsikre mens en nyere bil er billigere med både mer effekt og dyrere deler.
    De fire store selskapene som eier ca 80% av markedet på forsikring driver i en viss grad med kryssubsidiering. En slags utjevningspolitikk. Det vil si at pris på forsikring nødvendigvis ikke avspeiler risiko. For selskapene er det totalen som avgjør, antall kunder inn til selskapet og totalen på utbetaling av skader. Dette er særlig et fenomen i Norge hvor kundene pleier å samle alle skadeforsikringene i ett selskap.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.507
    Antall liker
    3.452
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Aldri likt Tesla - mindre sjarmerende / stygg kjærre som har blitt en kjedelig dusinvare på veien! Jeg prøvde en 'S' for mange år siden da en kompis fikk en slik i garasjen. Kvikkas, men kjedelig. Og etterhvert viste det deg at kvaliteten ikke var mye å rope hurra for.

    Og nå i tillegg den sprett gale mannen Musk.... :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.403
    Antall liker
    39.435
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vi kan nok med fordel ta denne diskusjonen i andre tråder, men det er fullt mulig å bli demokratisk valgt på en plattform av å ville demontere demokratiet. Musk vil erstatte det med et oligarki, i likhet med Peter Thiel og div andre nyrike Silicon Valley tech bros.
    Ja, spør Orban, Erdogan, Fico, det muslimske brorskap, eller 1930-tallets populister under mottoet «En mann, en stemme, én gang.»
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.038
    Antall liker
    416
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Lederen og kandidaten er på god vei til å rive i filler den vestlige sivlisasjonen og verdensordenen som vi kjenner den, så da blir det litt mer enn en bismak. Ville ikke kjøpt kinabil av samme grunn, de har samme målsetning.



    Kinesisk, no way. Tysk eller Koreansk er innafor. Bilindustrien der har garantert sine svin på skogen, men de er ikke sivlisasjonstruende.
    Uten Kina, ingen biler (og en drøss andre varer). Absolutt alle biler inneholder mer eller mindre Kina komponenter. hvor tror du mesteparten av el-motorer, diverse mekaniske komponenter og ikke minst elektronik kommer fra?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn