Det er mange eksempler på design som bruker flere diskanter for å øke kapasiteten eller senke delefrekvensen.
F eks:
To diskanter: Dynaudio, Graham, Bryston
Mange i en merkelig rose: Tekton
Linjer: McIntosh, Lyngdorf
Hvis vi som et eksempel tar Seas sin puslete domediskant med egenresonans (fs) på 1170 Hz så er vel man enige om at det doble, 2400 Hz, er minimum delefrekvens. Men vi vet også at for hver gang vi parallelkobler så øker følsomheten med 6dB og da øker kapasiteten med ditto mindre forvrengning nedover.
Hvis vi skal skvise delefrekvensen langt ned med mange drivere så vil man altså holde forvrengningen i sjakk relativt sett.
Med f eks 36 sånne småtasser så får man en linje på 2 meter ish. Kan man da dele en dome på fs, altså 1170 Hz. Og kan man dele enda lavere? Er dette pur matematikk eller er det andre faktorer som spiller inn?
I denne tråden drøfter vi primært kapasitet/forvrening/delefrekvens. Med linjer så vil spredningsmønsteret smalne, med Tekton lager man et horn lignende spredningsmønster horisontalt etc. Vi kan kalle det bi-effekter her.
F eks:
To diskanter: Dynaudio, Graham, Bryston
Mange i en merkelig rose: Tekton
Linjer: McIntosh, Lyngdorf
Hvis vi som et eksempel tar Seas sin puslete domediskant med egenresonans (fs) på 1170 Hz så er vel man enige om at det doble, 2400 Hz, er minimum delefrekvens. Men vi vet også at for hver gang vi parallelkobler så øker følsomheten med 6dB og da øker kapasiteten med ditto mindre forvrengning nedover.
Hvis vi skal skvise delefrekvensen langt ned med mange drivere så vil man altså holde forvrengningen i sjakk relativt sett.
Med f eks 36 sånne småtasser så får man en linje på 2 meter ish. Kan man da dele en dome på fs, altså 1170 Hz. Og kan man dele enda lavere? Er dette pur matematikk eller er det andre faktorer som spiller inn?
I denne tråden drøfter vi primært kapasitet/forvrening/delefrekvens. Med linjer så vil spredningsmønsteret smalne, med Tekton lager man et horn lignende spredningsmønster horisontalt etc. Vi kan kalle det bi-effekter her.