Mange domediskanter og lavere delefrekvens - funker det?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.349
    Antall liker
    11.524
    Torget vurderinger
    10
    Det er mange eksempler på design som bruker flere diskanter for å øke kapasiteten eller senke delefrekvensen.

    F eks:
    To diskanter: Dynaudio, Graham, Bryston
    Mange i en merkelig rose: Tekton
    Linjer: McIntosh, Lyngdorf

    Hvis vi som et eksempel tar Seas sin puslete domediskant med egenresonans (fs) på 1170 Hz så er vel man enige om at det doble, 2400 Hz, er minimum delefrekvens. Men vi vet også at for hver gang vi parallelkobler så øker følsomheten med 6dB og da øker kapasiteten med ditto mindre forvrengning nedover.

    IMG_4330.jpeg


    Hvis vi skal skvise delefrekvensen langt ned med mange drivere så vil man altså holde forvrengningen i sjakk relativt sett.

    Med f eks 36 sånne småtasser så får man en linje på 2 meter ish. Kan man da dele en dome på fs, altså 1170 Hz. Og kan man dele enda lavere? Er dette pur matematikk eller er det andre faktorer som spiller inn?


    I denne tråden drøfter vi primært kapasitet/forvrening/delefrekvens. Med linjer så vil spredningsmønsteret smalne, med Tekton lager man et horn lignende spredningsmønster horisontalt etc. Vi kan kalle det bi-effekter her.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    992
    Antall liker
    1.404
    Sted
    Østfold
    Det er mange eksempler på design som bruker flere diskanter for å øke kapasiteten eller senke delefrekvensen.
    Veldig interessant tanke, jeg har gått svanger med line-source hvor dette prinsippet med multiple drivere gir mange fordeler. Men en utfordring er å unngå kansellering, såkalte "comb-lines" som resulterer i ujevn frekvensgang i vertikalplanet "hodet i skrustikke". Men den Seas diskanten du viser har jo minimal c-t-c distanse (5.3 cm) det hjelper veldig mye. Ut fra diagrammet til Griffin (2003), rød linje (< en bølgelengde) så er det i alle fall ok til ca 10 khz.
    1733577765365.png
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.349
    Antall liker
    11.524
    Torget vurderinger
    10
    Over 10K merker man vel ikke sånt allikevel.
    Jeg hørte på @steinost sine linjer med og uten tapering slått på og så stort var ikke problemet. Han hadde 9 stk bånd med c/c rundt 20 cm🙄🙄🙄
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.349
    Antall liker
    11.524
    Torget vurderinger
    10
    Teoretisk skulle det bli veldig feil uten tapering med så stor c/c men jeg likte lydbildet uten også selv om med med så ryddet det litt opp vertikalt. Det enormt store konsert-lydbildet er herlig 😎
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.349
    Antall liker
    11.524
    Torget vurderinger
    10
    Men så er spørsmålet. Kan man dele vesentlig lavere med mange diskanter eller vil egenressonansen begrense mulighetene?

    Jeg tenker hele tiden aktiv deling her hvor man får full kontroll og kan dele bratt. I tillegg så har jeg sett dokumenterte målinger hvor ringing rundt fs reduseres noe med passiv LCR krets når man deler aktivt. Så det må prøves.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    992
    Antall liker
    1.404
    Sted
    Østfold
    Han hadde 9 stk bånd med c/c rundt 20 cm
    Dette blir nok helt utmerket, men @steinost sine elementer er planare, dvs at avstanden C-C kun er avstand fra kant - kant og ikke senter-senter, altså for det for meg interessante GRS elementet blir i mitt tegneprogram ca. 4.5 cm. Siden dette er ganske så likt din SEAS diskant så går nok dette helt brillefint:)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.349
    Antall liker
    11.524
    Torget vurderinger
    10
    Dette blir nok helt utmerket, men @steinost sine elementer er planare, dvs at avstanden C-C kun er avstand fra kant - kant og ikke senter-senter, altså for det for meg interessante GRS elementet blir i mitt tegneprogram ca. 4.5 cm. Siden dette er ganske så likt din SEAS diskant så går nok dette helt brillefint:)
    c/c 20 cm etter det jeg kan lese her?

    Edit, jeg skjønte tanken din mtp kant til kant 👍

    IMG_4381.jpeg
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.349
    Antall liker
    11.524
    Torget vurderinger
    10
    Må jo tenke litt på totale membranareal også fra 500 og opp.
    GRS har jo mye å gå på kontra domer.
    9 x GRS = 473 cm2

    36 x mini-Seas domer = 270 cm2

    mye areal anyway

    men hva med fs og xmax?

    xmax har hvert fall noe å si i denne sammenhengen
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.870
    Antall liker
    4.372
    Torget vurderinger
    1
    9 x GRS = 473 cm2

    36 x mini-Seas domer = 270 cm2

    mye areal anyway

    men hva med fs og xmax?

    xmax har hvert fall noe å si i denne sammenhengen
    Man trenger vel ikke all verden med xmax for diskant/øvre mellomtone?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.349
    Antall liker
    11.524
    Torget vurderinger
    10
    Spørsmålet mitt var om man kunne dele en linje med 36 små domer ned til 500-1000 Hz?

    :)
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.716
    Antall liker
    3.015
    Torget vurderinger
    1
    500 er Ikke noe jeg ville satset på….
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.349
    Antall liker
    11.524
    Torget vurderinger
    10
    Dette blir nok helt utmerket, men @steinost sine elementer er planare, dvs at avstanden C-C kun er avstand fra kant - kant og ikke senter-senter, altså for det for meg interessante GRS elementet blir i mitt tegneprogram ca. 4.5 cm. Siden dette er ganske så likt din SEAS diskant så går nok dette helt brillefint:)


    Griffin bekrefter tanken din her og det var vel det jeg hørte hos Steinost at det ikke var store problemer med kamfiltereffekter som trolig er større med domer??

    IMG_4384.jpeg
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    12.203
    Antall liker
    9.746
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Når selv en av de mest kritiske lyttere ble overasket @The Shy over hvor bra de låter.
    Tror jeg ikke det er ett problem. På høyde med de han har om ikke bedre og mer lettflytende. Tror jeg siterte han rett her.
    Du får korrigere Tor Arne, hvis jeg sier feil ;=)
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    992
    Antall liker
    1.404
    Sted
    Østfold
    Griffin bekrefter tanken din her og det var vel det jeg hørte hos Steinost at det ikke var store problemer med kamfiltereffekter som trolig er større med domer??
    Det der er godt nytt for meg, jeg har også tenkt meg en kontinuerlig linje med bånd med spole på en av sløyfene for "frequency shading". Når det gjelder å bruke domediskanten rundt/under elementet sin egensvingefrekvens så kan jeg ikke noe om det, tipper vår mann @Snickers-is kan forklare oss?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.349
    Antall liker
    11.524
    Torget vurderinger
    10
    Er meget fascinert av GRS linja di @steinost.
    En remse med 36 domer er nok ikke like vellykket og krever treveis.

    Skal jeg (ref reol prosjektet mitt) imidlertid lykkes med kun toveis, altså 9 GRS bånd pluss 9-12 bassmellomtoner ved siden av så må de tåle EQ, tåle varme, vrenge lite, ha bra xmax, spille bra opp til 500 Hz, ha lav fs og god mellomtone samtidig osv.

    9 sånne kan funke i toveis men huff så dyrt med 18 stk totalt 🙄🥲



    Ref mange basser tråden:

     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.349
    Antall liker
    11.524
    Torget vurderinger
    10
    Det der er godt nytt for meg, jeg har også tenkt meg en kontinuerlig linje med bånd med spole på en av sløyfene for "frequency shading". Når det gjelder å bruke domediskanten rundt/under elementet sin egensvingefrekvens så kan jeg ikke noe om det, tipper vår mann @Snickers-is kan forklare oss?
    Jeg er helt klar på at shading er et must etter at jeg med egne ører har hørt forskjell.

    Det er altså flere måter å gjøre det på. Spoler som hos Steinost eller variere impedansen i koblingen:

    IMG_4386.jpeg


     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    12.203
    Antall liker
    9.746
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Koster en del, men tror det blir noe du vil blir fornøyd med.
    Men man har jo aldri garanti.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.349
    Antall liker
    11.524
    Torget vurderinger
    10
    En light løsning av ditt system med GRS linje, midbass linje med papp-mellomtoner og langslags subber (Seas L22Roy2) kan kanskje være slik?

    Deling på 80/600 Hz samt shading. Krever treveis.

    IMG_4387.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.349
    Antall liker
    11.524
    Torget vurderinger
    10
    Hva er bredden her?

    Og @W.Sand kan den reduseres noe? Hva er spredningen horisontalt?

    Bør waveguiden rundes litt?

    Og hva med resonanser bak i lukket kammer da dette egentlig er en dipoldriver?

    IMG_4390.jpeg
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.870
    Antall liker
    4.372
    Torget vurderinger
    1
    Ville kanskje sett på disse til bass til GRS:

    10" med relativt lav FS, kan mulig brukes som 2-veis sammen med GRS:


    10" er vel i grenseland for beaming opp imot 1KHz, 12" og større kan være vanskelig der. Og 8" og mindre ender ofte opp på litt lav følsomhet og høy FS.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.349
    Antall liker
    11.524
    Torget vurderinger
    10
    Har meget god erfaring med Faital 10PR300 men de blir ikke mye under 40Hz
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.772
    Antall liker
    3.468
    @steinost, i det lekre oppsettet ditt fra hvilken frekvens sikter shading du nå benytter seg inn på?

    Og hvor realistisk tenker man mekanisk shading kan fungere? Tenker da i form av waveguide med ulik fasong i senter, og mulig bruk av ulike frontstoffer. Egeninteressen her er at jeg fortsatt har et fungerende sett med B&G RD-75.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.227
    Antall liker
    4.866
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Den lille waveguiden til GR er et triks jeg fanget opp fra et tysk magasin på 80-tallet hvor B&G 8 ble testet. De fungerte absolutt best slik.
    Ellers har jeg tegnet et horn til Osten som kan passe.
    Når det gjelder bakkammer så kan dette dempes, men bør ikke være tett eller for lite. Les litt om erfaringene til Crowe mht dette.
    OStens oppsett med lett dempet dipol funker knall.
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    12.203
    Antall liker
    9.746
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    @steinost, i det lekre oppsettet ditt fra hvilken frekvens sikter shading du nå benytter seg inn på?

    Og hvor realistisk tenker man mekanisk shading kan fungere? Tenker da i form av waveguide med ulik fasong i senter, og mulig bruk av ulike frontstoffer. Egeninteressen her er at jeg fortsatt har et fungerende sett med B&G RD-75.
    Det er bare en spole på de tre øvre og tre nedre.
    Bare for å dra ned øvre frekvenser en del.
    Sangdama står mer mellom ht ikke helt opp til taket ;=)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.349
    Antall liker
    11.524
    Torget vurderinger
    10
    Hvordan syr man sammen 6 store og 1 liten mtp følsomhet?

    IMG_4392.jpeg
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    992
    Antall liker
    1.404
    Sted
    Østfold
    Hvordan syr man sammen 6 store og 1 liten mtp følsomhet?
    Jeg har også sett på den der løsningen, og slik jeg forstår det går man da fra line-source til line-array, altså at strålingsmønster endrer natur til å bli mer som punktkilde, der det lange sammenhengende "båndet" av lydkilder splittes opp med et sentrert fokuspunkt rundt diskanten, altså annet konsept som er mer likt en tradisjonell HT (kjempestor coax).
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.349
    Antall liker
    11.524
    Torget vurderinger
    10
    Tenkte på følsomhet. 94 dB ish i midten og 103 kanskje på de 6 store bånda?
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.227
    Antall liker
    4.866
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Du summerer følsomheten på mellomtonene i henhold til hvordan de er koblet opp (shade or not to shade).
    Så velger du en diskant med høyere følsomhet og demper etter behag. Skal du kjøre aktivt er dette et ikke-spørsmål.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.349
    Antall liker
    11.524
    Torget vurderinger
    10
    Skjønner det ja.
    Men lurte på hvordan Fredriksen gjør det. Diskanten får jo for lavt nivå??

    Ser han kun legger den oppå 1/2 veis her:

     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.227
    Antall liker
    4.866
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Den synes å være en " blend in", dvs at den summerer seg med 8' ern oppover ( som faller av).
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.349
    Antall liker
    11.524
    Torget vurderinger
    10
    Den synes å være en " blend in", dvs at den summerer seg med 8' ern oppover ( som faller av).
    Yes. Det har jeg forstått. Og min erfaring med Fostex BLH hvor jeg blendet inn Fostex supertweeter 1/2 veis er meget god. Null fasekrøll, bare godlyd.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    992
    Antall liker
    1.404
    Sted
    Østfold
    Det fine med kreasjonen til G. Fredriksen her er den brede frontbaffelen på 40 cm som bør gi god kropp nedover. Men jeg synes 180 hz nedre frekvens for 4 stk 8" planar høres snaut ut, eller?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.461
    Antall liker
    16.785
    Sted
    Østfold
    Det der er godt nytt for meg, jeg har også tenkt meg en kontinuerlig linje med bånd med spole på en av sløyfene for "frequency shading". Når det gjelder å bruke domediskanten rundt/under elementet sin egensvingefrekvens så kan jeg ikke noe om det, tipper vår mann @Snickers-is kan forklare oss?
    Det er vel i det området man kan få en del issues med linearitet. Diskanten spilles jo inn og Fs synker. Så spiller man på ulike nivåer, og jo mer av slaglengden man utnytter, jo mer vil Fs øke dynamisk. Man får da samtidig resonansjumping som er en slags hysterese der et lite område i frekvens og nivå er inaktivt, altså enten ligger man under, eller så hopper man opp over dette området. Dette vil typisk alltid ligge rett over Fs. Men om vi ser for oss at dette jobber veldig lett på grunn av de mange driverne så blir trolig ikke de sistnevnte problemene her særlig vesentlige.

    Men så var det dette med HOM og bruk av kilder som avviker veldig fra punktkilde da.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.349
    Antall liker
    11.524
    Torget vurderinger
    10
    Har lest litt mer på andre fora og jeg ser at i sjeldne tilfeller så skvises domer ned mot 1,5X fs.

    Linjekilder med 36 stk ish minidomer f eks Lyngdorf som deler rundt 1800 Hz

    Tekton sin artige rose av domer deles rundt 800 Hz

    Doxa har presset et stk Revelator ned til 1400 Hz passivt

    Grim deler et stk DXT aktivt ved 1550 Hz, men da aktivt og med meget bred baffel



    Og en crazy en; Spatial Audio M4 med en enkel dome som deles rundt 800 Hz???


    IMG_4410.jpeg


    Ser at de bruker denne 32 mm Peerless diskant domen med xmax på hele 1,78 mm og det må vel være rekord. Dvs at teoretisk sett, på moderate volum så kan 800 Hz gå? Men hvordan låter det 🙄


    IMG_4411.jpeg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn