Takk!
Det skjønar eg, og eg det er fullt ut forståeleg at vernepliktige ikkje kan gjera særleg mykje ombord på ein moderne krigsbåt.
Eg vert likevel litt overraska over at det skal ta 10-15 år å tredobla talet på utdanna spesialistar: vi har liksom erklært nærast nasjonal unntakstilstand og vilje til å spa ut milliardar på skip, missil og kva det skal vera, og så skal vi leggja til grunn at utdanninga skal følgja eksakt den modellen det har gjort i tredve (førti) år? Sjølv ikkje i 1939 var det norske forsvaret så sendrektig.
Utdanninga no er vel eit kompromiss mellom militære, praktiske behov og behovet i seg sjølv for å ha ei lang og omfattande utdanning.
Det må då vera mogleg å seia litt pragmatisk: Så mange folk av ulike typar treng vi, korleis kan vi heilt konkret utdanna desse kjappast råd? Starta med behovet, altså.
Tja, dette spådde vi som jobba med/i fregattprosjektet tidlig på 90 tallet.. dessverre veldig sann spådd, gid alle mine andre spådommer hadde vært like treffsikre, feks i Lotto. Og det sier noen om evnen til Forsvaret om å håndtere slike utfordringer. Regler, forskrifter, likhet, andre statlige institusjoner, lønn, pensjon, kostnader; en uoverstigelig bratt bakke, og en offiser sitter normalt bare 3-5 år i stilling; hvorfor slite seg ut i den motbakken når neste mann kan overta,,,
Jeg jobber ikke lenger i Forsvaret, men det jeg hører fra mine stadig aldrende venner som fremdeles er aktive så ser det ikke lystig ut
Her er siste fra Forsvarets Forum
https://www.forsvaretsforum.no/langtidsplanen-leder-meninger/noen-ma-bli/409339
på nettopp det punktet.
Etter et arbeidsliv på 26 år i Sjøforsvaret/Marinen så er jeg av den formening at det for Marinen var en kjempetabbe å legge ned egen grunnleggende teknisk målrettet, mer eller mindre direkte mot eget materiell, utdanning . Hvem skal ellers gjøre det?
Og sikte på toppnivået på gymnas/allmenfag med den lønnen og pensjonen som tilbys? Enhver ungdom med Excel vil fort se at det ikke gir særlig velstand sammenlignet med kameraten som begynner i kassa på Rema 1000
(og merk, pensjonsdiskusjonen i Forsvaret for de som er inne og snart er pensjonister er fremdeles, såvidt jeg vet, ikke løst, ref tidligere artikler om dette..)
Ad opplæring;
vel for å lære opp trenger du noen som kan det som det skal læres opp i. Dette er som regel de som er i tjeneste som kan gjøre. Når man nå har så få operative ressurser tilgjengelig så har man veldig få å bruke på opplæring, spesielt i den skala som trenges for å bemanne opp. Enhver operativ som tas ut medfører mindre operativitet. Liker ikke å referere til fregattkollisionen, men den sier ikke så lite.. (i denne sammenhengen, det er ikke nok med nok antall personer, de må også ha den nødvendige erfaringen og kunnskapen. Håndtering av et krigsfartøy læres ikke inne på en PC eller skolebenk. Du må ut og slite i ganske mange år før det sitter og blir "automatisert").
Så det er meget som må forandres i Forsvaret/offentligforvaltning før man kommer på det nivået som trenges, men en viss vilje kan man se (enkelte hevder at dersom trusselbildet reduseres vil dette bli barbert ned og verste fall kansellert av politikerne);
Her er konseptet med enhet/standard fartøy, 28 stk (i tillegg altså noen Fregatter så totalt 32-34 nye fartøy). Jeg tror det vil kreve sine menn for å si det slik
De 28 nye standardfartøyene skal bygges i Norge, slår Stortinget fast. Det skal sikre at norske bedrifter langs hele kysten kan understøtte Sjøforsvaret i fremtiden. Av Dag Tangen Olsen, redaktør Norges Forsvar Foruten fem fregatter og seks ubåter er det de 28 standardiserte fartøyene − 10...
www.forsvarsforeningen.no
Så prates det om sivil hyllevare. Det har også vært prøvd før (har selv deltatt på flere installasjoner), dog i mindre skala på de rene krigsfartøyene. Man kan si at det har sine bakdeler også... vet ikke helt om det blir en økonomisk og/eller teknisk suksess, det blir ihvertfall komponentmessig kortere levetid for utstyr som skal brukes i et maritim miljø. Men det kan være at man må gå den veien for å i det hele tatt få folk til og betjene fartøyene
(der jeg jobber nå ser vi at utstyr som står plassert ute ved kysten ruster allerede i løpet av 1. året dersom man ikke har bestilt tilstrekkelig maling/beskyttelse av materiellet, og da er det ikke lenger sivil hyllevare; den behandlingen koster ganske så meget dersom du i det hele tatt får den? Hvem skal sjekke det?)
Konseptet er meget interessant, og det er interesse for dette utover Norge. Så med skikkelig bemanning kan dette være fremtiden.
På lik linje med Leo panser, F-16 ++ så er vel felles anskaffelser med andre land det som vil gi best mulig grunnlag for å skalere opp bemanning. Flere utdanningsplasser å delta på, og behersker man språk kan man reise ut for å få den tekniske opplæringen sammen med andre nasjoner. Dvs at Norge ikke alene må stå for egen (spesial) utdanning (basis + dybde), men kan få, ihvertfall endel, av det fra andre og dermed kanskje ikke behøve ta ut operativt personell for å gjennomføre utdanningen
Men, og det er et stort men.
I den bransjen jeg nå jobber i sliter leverandørene med å få tak i teknikere og ingeniører i aldersgruppen 25-40 som kan/vil jobbe borte (i Norge) samt på utrivelige døgntider.. Det høres veldig likt ut en forsvarsansatt i den skarpe enden så kanskje samfunnsutviklingen likevel vil skape den største utfordringen..