^ Trur eg har spurd før, men er det meinige eller offiserar/spesialistar (eller kva pokker marinen kallar dei som skal gjera ting dei må gå skule for å læra) vi manglar? Alt saman?
Beklager , blir kanskje en lang tekst..
Tror også det ble gitt noen svar tidligere på spørsmålet, men det er mørkt ute og stille så..
Svarer for det jeg kan noe om, dvs Sjøforsvaret. Har ikke detaljene for Luft og Hær, men det er sikkert mye det samme, selv om Luft alltid har vært frempå og noen luringer..
Marinens fartøy har vært bemannet med et flertall av offiserer; tekniske og operative. Idag er dette spesialistbefal og offiserer.
Da jeg begynte i Sjøforsvaret (1982) som det da het, gikk de tekniske på 3 årig militær teknisk fagskole (sivil utdanningskrav; elektronikk, elektro, maskin, våpen ++) før 3 år plikttjeneste. Plikttjenesten var som kvartermester og 2 år som fenrik. Deretter kunne man få påbyg med sivil ingeniørutdanning/tilsvarende med dobbel plikttjeneste. (jeg fikk feks tilslutt en M.Sc. etter to etterutdanningsløp med en laaang plikttjeneste; men den pakken ville jeg ikke vært foruten - selv om dagens pensjon ikke er mye å skryte av)
1982 kullet var det siste kullet på den ordningen.
I 1983 tok man kun inn 2-årig, dvs de som kom fra gymnas fikk et 2 års utdanning med 2 års plikttjeneste
i 1984 startet man med 1 årig befalsutdanning, dvs ikke særlig mye spesialist ala teknisk fagskole. Det som da skjedde var at man fikk inn, vil jeg mene, toppnivået fra gymnas, som tok 1 årig grunnleggende befalsutdanning, kom ut på plikttjeneste 1 år (med rimelig god betaling), deretter forsvant mange av de rett på høyere utdanning utenfor Forsvaret. Altså mistet man mange potensielle gode (tekniske) offiserer.
(forøvrig interessante tekniske diskusjoner da jeg kom ut på 1. års plikttjeneste etter 3 årig teknisk utdannelse samtidig som 1. kull på 1. årig utdanning, eks teknisk, kom ombord og skulle tjenestegjøre under/ved siden av /over..)
Noen fortsatte på et 2-delt krigsskoleløp med påfølgende plikttjenester, men allerede på 90 tallet så man at dette ikke ville være nok, derav bemanningen på feks fregattene.. og sånn har det vel fortsatt, såvidt jeg kjenner til, videre nedover.
Vond sirkel dette; for få folk, mange seilingsdøgn, mye belastning på den som er hjemme og håndterer barna, samfunnet har endret seg med andre krav til karriere for begge samtidig som mange hode løsninger for pendlere etc har forsvunnet.
Menige på dagens fartøy utfører kun enkle oppgaver da de nok ikke har den nødvendige tekniske kunnskapen for å håndtere dagens teknologiske avanserte systemer. Fregattene hadde jo et teknologispenn fra 90 tallet og fremover. Noe er vel byttet ut, men dagens menig som kommer inn er vel født 2004/05 så man skjønner godt at de ikke har den type kunnskap