@Elmer,
@Asbjørn som er raskere en min skygge kom meg i forkjøpet.
for norske forhold, som var det jeg kommenterte ift, kommer selvsagt bemanningen som en kjempeutfordring, og bare det vil gjøre de ubrukelige innen rimelig tidsforbruk for å få de operative
noe som nok ikke ville interessere trumpern og musken i det hele tatt
Tjua i Russlandtråden, (#44.335) :
"Så kommer vel trumpern med handelspress på de så langt ganske så udugelige amerikanske fregattene. Blir sikkert et press for kjøp av de for å sikre videre amerikansk støtte til,og i Norge"
Det står intet i det utsagnet om bemanningsutfordringer. Er veldig klar over historikken til den amerikanske Constellation - klasse fregatter. Den bygger på den Fransk / Italinske FREMM - klassen som er operativ hos begge nasjoner. Har vært ombord på en slik (IT). Et formidabelt fartøy.
Den amerikanske er tre år forsinka - godt belyst i Asbjørns lenker i #1.095. Når det gjelder bemanningsutfordringer gjelder det ALLE moderne fregatter som er på havet eller i kjømda. Ligger det på rundt 200 personer. Det er en kjerring å reise.!!!!
Når Nansen prosjektet var i oppstart , skulle fartøyet bemannes med 98 (nittiåtte) personer. Der satt det operative offiserer med minimal seilingserfaring og blindt fulgte det luftslottet at vi er så mye glupere enn alle andre mariner. Tenke nytt, alle steiner skal snues osv... . Eksempelvis for et våpensystem som har en bemanning på fem hos ørten nasjoner som hadde dette blei det 2 (to). Konseptet ble kalt "Lean manning " det er kort og godt nyspråk for underbemanning. Vi hadde personell som hadde fullt kurs på ovennevnte system i Danmark, de ble ikke spurt om innspill. Men den virkelige verden vant, men det var mye bortkasta tautrekking. Argumentet var f.eks "da kommer vi jo over hundre stk". Sjefene på toppen hadde blitt lovet et slikt max antall.
I dag er tallet vel 130. Det er framleis for lite. Problemet med en slik underbemanning er f.eks hos oss er teknikere og operatører samme person. Ved en feil på systemet må opratøren tre ut og jobbe som tekniker. Det vil da slite på de resterende, og så skal vedkommende inn igjen i vaktsyklus.
Det er minimal seighet i vårt system. Når man går tovaktsystem (s.k.krigsvakter) hvor alt er kjørt opp og bemannet, skjønner man dette. De fleste andre Natomariner, har operatører OG teknikere. Og ditto seighet i organisasjonen. Derfor 200 forenklet sagt.
.Grunnen til at jeg reagerte på utsagnet udugelige er at første fartøy i Constellation-klassen hadde kjølstrekk 12.april i år. Og at jeg er ikke tankeleser.
Forøvrig at der Drumpf skulle tvinge oss til å kjøpe disse fregatter fins det ingen grunn til å frykte. Bare en fri tanke fra Tjua.
Oslo klassen (Deley-klassen) var en amerikansk lett fregatt som vi kjøpte på 60-tallet. Daværende admiral Helseth var med på en demoseilas fra Harstad til Narvik, han uttalte da "vi tar fem av disse". Slik var det den gang.
Amerikanerne selv gikk ikke videre med klassen, det var vi og Portugal i NATO som anskaffet disse.