Jeg er nok mer bekymret for bemanning av 28 nye fartøy enn hvorvidt det kan samtales på nynorsk der de skal bygges. Og som Elmer er innom er forsvarsanskaffelser ikke pålagt å måtte legges ut på internasjonalt anbud.
Det høres voldsomt ut, men den faglige anbefalingen er på 40 fartøy ! Disse nye fartøyene av svært forskjellig størrele og oppgaver vil jo ikke komme på en gang, men over en periode på - tipper 10 år.
De skal også erstatte hele dagens flåte (mineryddere, MTB, kystvakt) slik at mannskap overføres etter hvert. Men, jo antallet plattformer vil øke og ditto personellbehov. Men dette er adressert tydelig i planverket, inntak og utdanningskapasitet skal økes betraktelig. Men ja, det er en stor utfordring.
Dette
lean manning- konseptet (underbemanning på godt norsk) som blei lagt til grunn for Nansen-klasse fregatter falt fort sammen, et svært luftig korthus lansert av viseadmiral Jan E. Finseth og "hans krets". Sammen med slagordet hans
"Europas beste marine innen 2010".
Dette slagordet blei oppfattet som en vits og provokasjon ute i Marinen og andre deler av Forsvaret.
Tanken bak standardiserte fartøystyper er svært god den, men det er noen snubletråder i dette. Man sier at nyutviklet forsvarsmateriell inneholder minst 10 år gammel teknologi. Et eksempel er vårt eget NSM missil , de måtte ta et teknologiskifte midt i utviklingen da det var databrikker som nærmet seg
End Of Life i fra produsent. Dette forsinket ytterligere.
For Nansen klassen nådde produksjon av deler til et essensielt system EOL relativt tidlig. Vi kjøpte dessuten den siste batchen av dette systemet.
Det blei for øvrig vurdert å bygge en ny fregatt (samme type) etter forliset. Det var ikke mulig, nettopp på grunn av at teknologitoget hadde gått !
Det er også andre element som COTS (Commercial Of The Shelf - "hyllevare"). Det høres forlokkende ut, men der går det enda raskere. Bro/navigasjonnssystemet på nevnte fregatter er Windowsbasert (!) og inneholder en god del vanlige computere. Det har vel vært skiftet ut på tredje gangen nå . Et av de skyldtes at Windowsversjonen ikke blei supporta fra produsent. Hver utskifting koster 10-20 mill.
Summa summarum, full standardisering er vanskelig å oppnå over en 10-års bygge periode. Man vil møte på slike "tog", skal man da f.eks også oppgradere de eldre fartøyene til ny standard.
Amerikanerne er verdensmestre i dette, med sine versjoner av system/utstyr/plattformer som benevnes typisk block 1, 2 og 3 osv. Og undergrupper med mod 1, 2 og 3 (eller A, B og C osv). Etter hvert som tiden og "togene" går. Da er det livsviktig å ha konfigurasjonsstyringen på 100%.
Marinen er ikke akkurat der..... .