Politikk, religion og samfunn Norge hva nå ? Forsvar. Beredskap. Sikkerhet.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.653
    Sted
    Bergen
    Jaha, utfordringen er for våre demokratier;
    - kan kun følge nøye med
    - kan avverge dersom det er handfaste bevis på at noe er på gang
    - når skaden har skjedd kan noe gjøres
    - men oftest koker det bort i kålen i mangel på bevis

dette vet russerne og dette spillet mestrer de så mye bedre en de vestlige landene

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.653
    Sted
    Bergen
    Litt mer fra nord
    Og slik blir det antagelig

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Inside US Restricted Cave Storing Billions $ Worth of Military Weapons in Norway

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.653
    Sted
    Bergen
    Et godt tegn, Norge gjør lurt å samarbeide med britene, skal vi tippe norsk ny fregatt kommer fra UK?

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.790
    Økt fokus på nordområdene. Viser seg også i praksis nok en gang.
    Britene (Royal Marines) skal ha fast vinterøving igjen, på lik linje med det de hadde under "det kolde basketag". Da foregikk treningen bl.a på Voss.

De etablerer seg med infrastrukur på Skjold i Øverbygd (Troms). Flott sted for slikt. Avtjente deler av min verneplikt der og i Skibotndalen. Vi hadde -47 på det kaldeste . Likte meg godt der !

Velkommen skal de være.

1736936732442.png

Royal Navy

Sist redigert:

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.790
    Et godt tegn, Norge gjør lurt å samarbeide med britene, skal vi tippe norsk ny fregatt kommer fra UK?
    Tror nok tippingen har flere lag på lappen ! Ser ut som de har skåret det ned fra 11 til 4 - Frankrike, Storbritannia, USA og Tyskland. Det har gått kjapt !

Men det er ikke tatt noen avgjørelser. Det kan komme innspill fra sidelinjen. Og det er flere aspekt i en slik stor anskaffelse, utover de som er nevnt.. F.eks Pris. Ytelse, strategiske hensyn, Industripolitikk (gjenkjøp etc).

"Hvem blir det?
    I tillegg til de nevnte farkostene, er også fregatter fra Spania, Nederland og Italia blant mulige kandidater.
    Strømmen og Ulriksen har derimot noen klare kandidater.

– Hvem tror dere blir valgt ut til til å være med videre?

– USA, Storbritannia, Frankrike og Tyskland, svarer begge kontant.

Om bare tre land blir med videre, ryker Tyskland, tror ekspertene."

1736940385542.png

Eksperter: Derfor står valget mellom disse fire

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.506
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tror nok tippingen har flere lag på lappen ! Ser ut som de har skåret det ned fra 11 til 4 - Frankrike, Storbritannia, USA og Tyskland. Det har gått kjapt !

Men det er ikke tatt noen avgjørelser. Det kan komme innspill fra sidelinjen. Og det er flere aspekt i en slik stor anskaffelse, utover de som er nevnt.. F.eks Pris. Ytelse, strategiske hensyn, Industripolitikk (gjenkjøp etc).
    Apropos innspill fra sidelinjen: Krav til andel nynorsk var ny, selv for meg. Trodde jeg hadde sett det meste av usakligheter i militære anskaffelsesprosesser allerede, men icke.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.032
    Sted
    Sunnmøre
    Krav til andel nynorsk var ny, selv for meg. Trodde jeg hadde sett det meste av usakligheter i militære anskaffelsesprosesser allerede
    Fnis.

Trur neppe det er særleg vanskeleg å grava fram tilstrekkeleg svært flinke avtalejuristar som kan kontrollera ei maskinomsett utgåve. Nynorske juristar er ikkje mindre natige enn dei som skriv på sidemål. Høyrest ut som ein nachspiel-idé.

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.790
    Apropos innspill fra sidelinjen: Krav til andel nynorsk var ny, selv for meg. Trodde jeg hadde sett det meste av usakligheter i militære anskaffelsesprosesser allerede, men icke.
    Det er vel noko av det mest tullate eg har lest, skjønar eigentleg ikkje kva artikkelen meinar. Problemet eksisterar ikkje. Hvis politikarane seier at fregattane skal byggjast på Norske verft, så er det ingen EU-reglar som motseier dette.

Som engelskmennane gjorde (og gjer), byggjer sine på engelske verft. Same med Danmark, Nederland, Tyskland, Frankrike, Italia og Spania. No problems, som dei seier i Sykkylven.

Berre tull heile greia !

Sist redigert:

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.032
    Sted
    Sunnmøre
    Det er vel noko av det mest tullate eg har lest, skjønar egentleg ikkje kva artikkelen meinar.
    Trur poenget er at dersom kontraksforhandlingane er på nynorsk (og, seriøst, her er gjer bokmål akkurat same nytta), så vil norske verft ha eit fortrinn. Dømet dei bruker for å argumentera for dette, er eit sivilt skip der kontrakten gjekk til Nederland.

Utgreiinga seier også det du ofte har poengtert, at forsvarsmateriell er unnateke anbodskrava, og ser ut til å handla om offentlege oppdrag til verftsindustrien meir generelt. Det spektakulære koblinga til fregattane er det nok anten Raudt eller journalisten som har gjort.

Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.776
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er nok mer bekymret for bemanning av 28 nye fartøy enn hvorvidt det kan samtales på nynorsk der de skal bygges. Og som Elmer er innom er forsvarsanskaffelser ikke pålagt å måtte legges ut på internasjonalt anbud.

Skipnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Antall liker
    1.746
    Sted
    Sætre
    Jeg er nok mer bekymret for bemanning av 28 nye fartøy enn hvorvidt det kan samtales på nynorsk der de skal bygges. Og som Elmer er innom er forsvarsanskaffelser ikke pålagt å måtte legges ut på internasjonalt anbud.
    Anbud på eget forsvar , stemmer virkelig det ? Sikkerhet og beredskap kritisk for landet men politikerne her i landet driter vel sikkert i det også som alt annet 😳?

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.776
    Torget vurderinger
    2
    Anbud på eget forsvar , stemmer virkelig det ? Sikkerhet og beredskap kritisk for landet men politikerne her i landet driter vel sikkert i det også som alt annet 😳?
    Usikker på hva du spør om? Det står et "ikke" i setningen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn