Politikk, religion og samfunn Norge hva nå ? Forsvar. Beredskap. Sikkerhet.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.939
    Antall liker
    2.728
    Sted
    Bergen
    Jaha, utfordringen er for våre demokratier;
    - kan kun følge nøye med
    - kan avverge dersom det er handfaste bevis på at noe er på gang
    - når skaden har skjedd kan noe gjøres
    - men oftest koker det bort i kålen i mangel på bevis

    dette vet russerne og dette spillet mestrer de så mye bedre en de vestlige landene
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.939
    Antall liker
    2.728
    Sted
    Bergen
    Litt mer fra nord
    Og slik blir det antagelig
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.939
    Antall liker
    2.728
    Sted
    Bergen
    Et godt tegn, Norge gjør lurt å samarbeide med britene, skal vi tippe norsk ny fregatt kommer fra UK?
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.434
    Antall liker
    2.849
    Økt fokus på nordområdene. Viser seg også i praksis nok en gang.
    Britene (Royal Marines) skal ha fast vinterøving igjen, på lik linje med det de hadde under "det kolde basketag". Da foregikk treningen bl.a på Voss.

    De etablerer seg med infrastrukur på Skjold i Øverbygd (Troms). Flott sted for slikt. Avtjente deler av min verneplikt der og i Skibotndalen. Vi hadde -47 på det kaldeste . Likte meg godt der !

    Velkommen skal de være.

    1736936732442.png

    Royal Navy
     
    Sist redigert:

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.434
    Antall liker
    2.849
    Et godt tegn, Norge gjør lurt å samarbeide med britene, skal vi tippe norsk ny fregatt kommer fra UK?
    Tror nok tippingen har flere lag på lappen ! Ser ut som de har skåret det ned fra 11 til 4 - Frankrike, Storbritannia, USA og Tyskland. Det har gått kjapt !

    Men det er ikke tatt noen avgjørelser. Det kan komme innspill fra sidelinjen. Og det er flere aspekt i en slik stor anskaffelse, utover de som er nevnt.. F.eks Pris. Ytelse, strategiske hensyn, Industripolitikk (gjenkjøp etc).

    "Hvem blir det?
    I tillegg til de nevnte farkostene, er også fregatter fra Spania, Nederland og Italia blant mulige kandidater.
    Strømmen og Ulriksen har derimot noen klare kandidater.

    – Hvem tror dere blir valgt ut til til å være med videre?

    – USA, Storbritannia, Frankrike og Tyskland, svarer begge kontant.

    Om bare tre land blir med videre, ryker Tyskland, tror ekspertene."



    1736940385542.png

    Eksperter: Derfor står valget mellom disse fire
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.291
    Antall liker
    40.847
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tror nok tippingen har flere lag på lappen ! Ser ut som de har skåret det ned fra 11 til 4 - Frankrike, Storbritannia, USA og Tyskland. Det har gått kjapt !

    Men det er ikke tatt noen avgjørelser. Det kan komme innspill fra sidelinjen. Og det er flere aspekt i en slik stor anskaffelse, utover de som er nevnt.. F.eks Pris. Ytelse, strategiske hensyn, Industripolitikk (gjenkjøp etc).
    Apropos innspill fra sidelinjen: Krav til andel nynorsk var ny, selv for meg. Trodde jeg hadde sett det meste av usakligheter i militære anskaffelsesprosesser allerede, men icke.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    5.134
    Sted
    Sunnmøre
    Krav til andel nynorsk var ny, selv for meg. Trodde jeg hadde sett det meste av usakligheter i militære anskaffelsesprosesser allerede
    Fnis.

    Trur neppe det er særleg vanskeleg å grava fram tilstrekkeleg svært flinke avtalejuristar som kan kontrollera ei maskinomsett utgåve. Nynorske juristar er ikkje mindre natige enn dei som skriv på sidemål. Høyrest ut som ein nachspiel-idé.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.434
    Antall liker
    2.849
    Apropos innspill fra sidelinjen: Krav til andel nynorsk var ny, selv for meg. Trodde jeg hadde sett det meste av usakligheter i militære anskaffelsesprosesser allerede, men icke.
    Det er vel noko av det mest tullate eg har lest, skjønar eigentleg ikkje kva artikkelen meinar. Problemet eksisterar ikkje. Hvis politikarane seier at fregattane skal byggjast på Norske verft, så er det ingen EU-reglar som motseier dette.

    Som engelskmennane gjorde (og gjer), byggjer sine på engelske verft. Same med Danmark, Nederland, Tyskland, Frankrike, Italia og Spania. No problems, som dei seier i Sykkylven.

    Berre tull heile greia !
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    5.134
    Sted
    Sunnmøre
    Det er vel noko av det mest tullate eg har lest, skjønar egentleg ikkje kva artikkelen meinar.
    Trur poenget er at dersom kontraksforhandlingane er på nynorsk (og, seriøst, her er gjer bokmål akkurat same nytta), så vil norske verft ha eit fortrinn. Dømet dei bruker for å argumentera for dette, er eit sivilt skip der kontrakten gjekk til Nederland.

    Utgreiinga seier også det du ofte har poengtert, at forsvarsmateriell er unnateke anbodskrava, og ser ut til å handla om offentlege oppdrag til verftsindustrien meir generelt. Det spektakulære koblinga til fregattane er det nok anten Raudt eller journalisten som har gjort.

     
    Sist redigert:
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Jeg er nok mer bekymret for bemanning av 28 nye fartøy enn hvorvidt det kan samtales på nynorsk der de skal bygges. Og som Elmer er innom er forsvarsanskaffelser ikke pålagt å måtte legges ut på internasjonalt anbud.
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.972
    Antall liker
    1.749
    Sted
    Sætre
    Jeg er nok mer bekymret for bemanning av 28 nye fartøy enn hvorvidt det kan samtales på nynorsk der de skal bygges. Og som Elmer er innom er forsvarsanskaffelser ikke pålagt å måtte legges ut på internasjonalt anbud.
    Anbud på eget forsvar , stemmer virkelig det ? Sikkerhet og beredskap kritisk for landet men politikerne her i landet driter vel sikkert i det også som alt annet 😳?
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Anbud på eget forsvar , stemmer virkelig det ? Sikkerhet og beredskap kritisk for landet men politikerne her i landet driter vel sikkert i det også som alt annet 😳?
    Usikker på hva du spør om? Det står et "ikke" i setningen.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.434
    Antall liker
    2.849
    Jeg er nok mer bekymret for bemanning av 28 nye fartøy enn hvorvidt det kan samtales på nynorsk der de skal bygges. Og som Elmer er innom er forsvarsanskaffelser ikke pålagt å måtte legges ut på internasjonalt anbud.
    Det høres voldsomt ut, men den faglige anbefalingen er på 40 fartøy ! Disse nye fartøyene av svært forskjellig størrele og oppgaver vil jo ikke komme på en gang, men over en periode på - tipper 10 år.

    De skal også erstatte hele dagens flåte (mineryddere, MTB, kystvakt) slik at mannskap overføres etter hvert. Men, jo antallet plattformer vil øke og ditto personellbehov. Men dette er adressert tydelig i planverket, inntak og utdanningskapasitet skal økes betraktelig. Men ja, det er en stor utfordring.

    Dette lean manning- konseptet (underbemanning på godt norsk) som blei lagt til grunn for Nansen-klasse fregatter falt fort sammen, et svært luftig korthus lansert av viseadmiral Jan E. Finseth og "hans krets". Sammen med slagordet hans "Europas beste marine innen 2010".

    Dette slagordet blei oppfattet som en vits og provokasjon ute i Marinen og andre deler av Forsvaret.

    Tanken bak standardiserte fartøystyper er svært god den, men det er noen snubletråder i dette. Man sier at nyutviklet forsvarsmateriell inneholder minst 10 år gammel teknologi. Et eksempel er vårt eget NSM missil , de måtte ta et teknologiskifte midt i utviklingen da det var databrikker som nærmet seg End Of Life i fra produsent. Dette forsinket ytterligere.

    For Nansen klassen nådde produksjon av deler til et essensielt system EOL relativt tidlig. Vi kjøpte dessuten den siste batchen av dette systemet.

    Det blei for øvrig vurdert å bygge en ny fregatt (samme type) etter forliset. Det var ikke mulig, nettopp på grunn av at teknologitoget hadde gått !

    Det er også andre element som COTS (Commercial Of The Shelf - "hyllevare"). Det høres forlokkende ut, men der går det enda raskere. Bro/navigasjonnssystemet på nevnte fregatter er Windowsbasert (!) og inneholder en god del vanlige computere. Det har vel vært skiftet ut på tredje gangen nå . Et av de skyldtes at Windowsversjonen ikke blei supporta fra produsent. Hver utskifting koster 10-20 mill.

    Summa summarum, full standardisering er vanskelig å oppnå over en 10-års bygge periode. Man vil møte på slike "tog", skal man da f.eks også oppgradere de eldre fartøyene til ny standard.

    Amerikanerne er verdensmestre i dette, med sine versjoner av system/utstyr/plattformer som benevnes typisk block 1, 2 og 3 osv. Og undergrupper med mod 1, 2 og 3 (eller A, B og C osv). Etter hvert som tiden og "togene" går. Da er det livsviktig å ha konfigurasjonsstyringen på 100%.

    Marinen er ikke akkurat der..... .
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.434
    Antall liker
    2.849
    Det gikk vel nærmere 20 år fra første gang jeg leste om NSM til første reelle prøveskyting...
    Utviklingen tok 13 år og kostet vel 2 mrd kroner. Hvorav staten tok det største løftet. Tror det var 3 år forsinket, men det er faktisk ikke særegent i slike prosjekt internasjonalt. Det ble utført totalt 11 testfyringer med varierende skala/konfigurasjon. Dette betegnes som et lavt antall i et slikt utviklingsløp .

    Det ble også allokert et eget F-5 jagerfly (det siste flygende i Norge) for å fly med en spesialbygd NSM modul fastmontert, dette for å teste/logge data fra bl.a navigasjons- og målsøker- teknologien. F-5 pilotene fikk egen sertifisering for å fly ekstra lavt over sjø !
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    5.134
    Sted
    Sunnmøre
    Man sier at nyutviklet forsvarsmateriell inneholder minst 10 år gammel teknologi. Et eksempel er vårt eget NSM missil , de måtte ta et teknologiskifte midt i utviklingen da det var databrikker som nærmet seg End Of Life i fra produsent. Dette forsinket ytterligere.
    Det er fascinerande at vesentlege delar av F-16-flya hadde (har) ein CPU (implementasjonar av MIL-STD-1750A) som teknisk var på linje med Intel 8086 og Motorola 68000 (om enn kanskje litt meir feiltolerant og robust).
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.291
    Antall liker
    40.847
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Anbud på eget forsvar , stemmer virkelig det ? Sikkerhet og beredskap kritisk for landet men politikerne her i landet driter vel sikkert i det også som alt annet 😳?
    Det evige problemet er at politikerne tenker at «pyttsan, det skal sikkert ikke brukes skarpt uansett» og legger mer vekt på effekten for industri- og distriktspolitikk enn på systemets ytelser i kamp. Da blir økt satsing på forsvar fort til noe i retning av typisk norske lokaliseringsdebatter. Å kreve anbudsdokumentasjonen på nynorsk er et dårlig skjult forsøk å å tilgodese et verft på Sunnmøre.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.939
    Antall liker
    2.728
    Sted
    Bergen
    Ad Norges siste leverte fregattprosjekt. Mye kan sies, men kanskje ikke skrives. Noe har jeg skrevet tidligere så vi gjentar oss selv, men for egen del..
    Jeg var sammen med flere marine offiserer, teknisk og operativ, som tok spesifikk militær og sivil utdannelse på høyskole nivå for å understøtte dette prosjektet siden man i Marinen var og antagelig er godt klar over at et prosjekt av denne dimensjonen har langtidseffekter langt utover den første investeringen. Da er det ganske forstemmende å møte motvilje og ukynde fra folk som burde vite bedre:
    - internt i marinen
    - i ForDep og forvaltning generelt
    Og intet ser ut til å være lært til idag fordi de som til slutt bestemmer stort sett er helt bortreist på (militær) spiss teknologi, da som nå.
    Og deretter skal det til slutt gjennom en ekstern kvalitetssikring av noen, som ikke går i bukser til vanlig (hoj, jeg er her), som aldri har vært ombord i et fartøy, langt mindre et militært fartøy , og slett ikke vært ombord hverken som menig eller offiser. Hva trur man resultat ble da? Blir nå? Spesielt siden <15% av de vernepliktige blir invitert til årlig deltagelse. Dvs at det er stor grunn til at de 85% resterende er de som skal evaluere hva de militære foretar seg (i forvaltningen). Det er ikke mange områder der man aksepterer at absolutt ukyndige foretar evalueringen som ligger til grunn for videre utvikling og fremdrift.
    Jeg finner det rimelig urimelig at en bonde, en barnehage tante, en skolelærer…. etc skal sitte og bestemme på detaljnivå over det fagfolk, med flere års utdanning på høyt og topp nivå beslutter vedrørende den spesifikke utviklingen innenfor et fagmilitære felt så lenge man holder seg innenfor de vedtatte langtidsplaner med tilhørende økonomi, men slik har det vært og slikt blir det i vårt demokrati. Og resultatet står der til daglig beskuelse
    Man vet at i konflikt og krig er konseptet for lite for sent en garanti for å være på den tapende siden. Det kan være grunn til å minne om at i krig er det viktigste og ikke delta. Er man med MÅ man faktisk vinne. Og da må man ha det som kreves. Leserne av denne tråden får selv vurdere om Norge idag is up for it..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn