Det handler vel ikke om at vi ikke kan dyrke hobbyen på våres egne premisser, men jeg vil gjerne vite hvor grensen går før pengene hives ut vinduet.
Hvor mye må man egentlig betale for et top notch produkt?
Jeg tenker man kommer langt med 12-15 tusen levert i et rimelig stålkabinett uten noe jåleri. Da basert på at R&D kostnader er kalkulert inn for salg av noen tusentals enheter.
Men denne tråden åpnet med en DAC til 3 mill. Det er ikke noe man kjøper pga lyden alene. Det er et produkt laget fordi det er morsomt og lærerikt å gjøre og verden har nok oligarker til å forsvare å gjøre det til et "komersielt" produkt.
Jeg vil tro det man lærer fra et slikt prosjekt kan realiseres for langt under 20k om det gjøres for volumproduksjon. Trolig er det likevel mer lønnsomt å kun hendvende seg til en mindre kundegruppe med det som kan se ut som et unikt produkt.
Og jeg vil påpeke at en moderne DAC i dag mest av alt er en digital signal prosessor. Altså finnes det et uttall måter å kode inn ulike lydsignaturer i filtre og resamplingsalgoritmer. Og det er vel her jeg tenker slaget er mest intressant.
Basert på egne erfaringer gjort med ulike filtre og resampling hvor man kan velge vindu og interpoleringsalgoritmer har jeg oppdaget at a/b testing over et par dager nødvendigvis ikke alltid gir fasit. Over lenger tids lytting komme jeg gjerne over et musikkspor som enter oppleves ha 'artefakts' eller ha detaljer jeg 'ikke har hørt tidligere'. Hvor da ny a/b testing avslører ting jeg ikke evnet høre under innledene tester.
F.eks. er jeg nå kommet der at jeg ikke lenger anser oppsampling som transperent slik jeg i mange år mente å ha erfart og da også fortsatt opplever at det er på det aller meste av materiale.
Derfor var det intressant å se Mola Mola benytter nettopp oppsampling av PCM før den konverterer til DSD. Som bringer meg tilbake til den opprinnelige diskusjonen fra DSD spede begynnelse. Hvor lekmenn konkluderte det er ikke noe poeng med DSD om kilden har sitt utspring i PCM.
RME ADI-2 sin brukermanual påpeker da også problemet i kapittelet som beskriver SRC. Hvor man spør hva er egentlig poenget med å oppsample når SRC likevel legger på filter på original SR?