Digitale avspillere dCS Varése Dac...en ny standard innen digital lyd

Jabba_Jabba

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
1.057
Sted
Porsgrunn
Godt poeng. Vi koser oss med vinylutstyr i alle prisklasser. Men det er vel bare snakk om tid før hifi-moralistene gjør seg gjeldende også her.
Jeg har jo testet MSB Reference opp mot min MSB Premier, ca 550 kkr opp mot ca 250 kkr (på den tiden og basert på hukommelse). MSB er vel ikke regnet for å være av dårlig kvalitet meg bekjent og selv med dyre spesialføtter greide min Premier ikke å hamle opp mot Reference. At jeg endte opp med S202 hadde å gjøre med at her var forskjellen størst målt opp mot Constellation mot MSB.

Har også prøvd forskjellige servere fra InnuOS her hjemme, Zen mini, Zenith mk 2 og 3, Statement og Statement NG. Lik lyd, ikke tale om. Så for meg er denne tråden det klareste eksemplet hvorfor Hifisentralen for stadig flere er et sted de holder seg unna.

Nok rant fra min side for ingen gidder å lytte likevel, god helg når den kommer ruslende i morgen

Prodigy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2019
Antall liker
103
Klangforskjell skyldes analogdelen/ utgangstrinnet, ikke digitaldelen, den produserer KUN 0-null, og 1ere.
Men det vi hører er jo det som kommer ut av dacen uansett når vi kobler den til da.
Digtalt inn og analogt ut, og så får vi det som kommer ut av dacen.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.023
Sted
Østfold
Har vel gjort det meste av måter for å teste, også blintestet ja…
og ja ofte er det akkurat klangen som blir feil…en fiolin høres ut som en bratch f.eks…eller ja noen er for lyse og noen er for mørke i klangen, og ja mye mer som gjør at noen høres mye mer ekte ut irl rett å slett.
Og det trenger ikke å være den dyreste av to jeg sammenligner som jeg synes er best på det heller nei.
Mener du at en DAC kan få en fiolin til å høres ut som en bratsj?

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
964
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Jeg har jo testet MSB Reference opp mot min MSB Premier, ca 550 kkr opp mot ca 250 kkr (på den tiden og basert på hukommelse). MSB er vel ikke regnet for å være av dårlig kvalitet meg bekjent og selv med dyre spesialføtter greide min Premier ikke å hamle opp mot Reference. At jeg endte opp med S202 hadde å gjøre med at her var forskjellen størst målt opp mot Constellation mot MSB.

Har også prøvd forskjellige servere fra InnuOS her hjemme, Zen mini, Zenith mk 2 og 3, Statement og Statement NG. Lik lyd, ikke tale om. Så for meg er denne tråden det klareste eksemplet hvorfor Hifisentralen for stadig flere er et sted de holder seg unna.

Nok rant fra min side for ingen gidder å lytte likevel, god helg når den kommer ruslende i morgen
Takk for bidrag, vi trenger flere slike - og god helg til deg også :)

Prodigy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2019
Antall liker
103
Mener du at en DAC kan få en fiolin til å høres ut som en bratsj?
Hvertfall ikke langt i fra, og ja motsatt også…så at det høres bra ut, nei det gjør det ikke, ligner ikke på irl lenger da.
Og jeg skjønner lite av at det ikke er mulig å høre det, da lurer jeg hvertfall på hva som gjør det.

Prodigy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2019
Antall liker
103

Bra det er flere som hører forskjell da

MakkinTosken

Who, me?
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
44.820
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Synes det er fint det finnes noe for alle! Selv askebegervann tilbys i alle prisklasser.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.023
Sted
Østfold
Hvertfall ikke langt i fra, og ja motsatt også…så at det høres bra ut, nei det gjør det ikke, ligner ikke på irl lenger da.
Og jeg skjønner lite av at det ikke er mulig å høre det, da lurer jeg hvertfall på hva som gjør det.
Selv om de to i teorien kan spille de samme tonene er de jo stemt ulikt. Vi vil også lett måle ulikt overtonemønster og vekting mellom en fiolin som spiller den laveste strengen og en bratsj som spiller den nest laveste strengen.

Vi måler ikke slike forskjeller mellom DAC-er. Hvordan ser du for deg at signalet ut av en DAC allikevel kan måle som en fiolin men subjektivt høres ut som en bratsj?

Prodigy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2019
Antall liker
103
Selv om de to i teorien kan spille de samme tonene er de jo stemt ulikt. Vi vil også lett måle ulikt overtonemønster og vekting mellom en fiolin som spiller den laveste strengen og en bratsj som spiller den nest laveste strengen.

Vi måler ikke slike forskjeller mellom DAC-er. Hvordan ser du for deg at signalet ut av en DAC allikevel kan måle som en fiolin men subjektivt høres ut som en bratsj?
Synes det er på tide du forklarer hvorfor du ikke hører forskjell jeg, som kan si at vi som gjør det ikke kan høre forskjell, og at det er bare svada, og kan påberope deg en rett til å fortelle oss at det er du som har rett, og vi har feil…
og vi snakker fortsatt om klang, noen er lyse og andre mørke…og noen akkurat passe…ikke vri det til å bli noe annet.

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2024
Antall liker
3.121
Sted
Polen
Så lenge en liker det en hører selv, så er det jo ett fett hva som er «galt» og «rett», eller? Det er jo ingen her som anbefaler noen å vaksinere seg med blekemiddel liksom.

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Antall liker
487
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Det er i forskjell på analogdelen i de forskjellige DAC'er, og implementeringen av den forskjellen i klangkarakter ligger. Ja DAC'er låter forskjellig. godt designede/ gjennomtenkte og påkostede analogdeler låter gjerne bedre en billigrask som er slengt ihop bare for å få lyd ut.
Men til 3mill??? Nei, den kjøper jeg fa.. ikke.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.396
Det er i forskjell på analogdelen i de forskjellige DAC'er, og implementeringen av den forskjellen i klangkarakter ligger. Ja DAC'er låter forskjellig. godt designede/ gjennomtenkte og påkostede analogdeler låter gjerne bedre en billigrask som er slengt ihop bare for å få lyd ut.
Joda, men klarer du å lage en god gjennomsiktig pre-amp, så fixer du også analogdelen i en DAC. Ikke det at analogdelen ikke kan gjøres enda bedre, men det kritiske og viktigste punktet er og blir konverteringen mellom digital og analog, Imo.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.396
Vil sannsynligvis stikke innom HiFi messa i Oslo i slutten mars, siden jeg er i byen den uka. Men det er vel kanskje for mye forlangt at lille norge blir tilgodesett med dCS Varése?

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.353
Torget vurderinger
0
Ser ut som flere begynner å bli skeptiske til produkter i de øverste prisklassene...... 👔

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.023
Sted
Østfold
Synes det er på tide du forklarer hvorfor du ikke hører forskjell jeg, som kan si at vi som gjør det ikke kan høre forskjell, og at det er bare svada, og kan påberope deg en rett til å fortelle oss at det er du som har rett, og vi har feil…
og vi snakker fortsatt om klang, noen er lyse og andre mørke…og noen akkurat passe…ikke vri det til å bli noe annet.
Jeg har ikke sagt at jeg ikke hører forskjell, men jeg har heller ikke hevdet det motsatte.

Men du tar jo et kraftig skritt til siden her, burde ikke det som høres ut som en bratsj også i det minste måle litt som en bratsj?

Topp Bunn