Yes du er meget velkommen har et sommerhus du kan låne nogle dage gratis hyggeMange takk for invitasjon, men hvor holder du til?
Kan det passe med en visitt nærmere sommeren
når det er deiligt å være Nordmann i Danmark ?
Yes du er meget velkommen har et sommerhus du kan låne nogle dage gratis hyggeMange takk for invitasjon, men hvor holder du til?
Kan det passe med en visitt nærmere sommeren
når det er deiligt å være Nordmann i Danmark ?
Du tuller. Denne var linket til i mitt andre innlegg i denne tråden og du trenger ikke misstenke at det er den. Det er den.. Pust ut og sjekk hva det handler om kan være et godt råd.Her er en artikkel han har skrevet, og jeg mistenker det er den du i det store og hele viser til...?:
...
Skal vi se, hvem var fagfeller her da? Oi, ingen? Må være en forglemmelse det da.
Her er helt konkrete ting som er nevnt tidligere i trådenVel, vi kan jo ta en kikk på hva han gjør for å foreslå nye effektive målemetoder. Her må det vel komme noe nyttig.
Når du snakker om high end i denne sammenheng, tenker du slike små "enkeltmannsforetak"?Det som er litt pussig er jo at det er så lite "high end" når det gjelder surround utstyr, der kunne de jo tjent en formue!
Jeg vet ikke helt, de små foretakene er ikke hverken spesielt dyre med totalt idiot priser eller reklamerer for highend innenfor surround heller og fakta og specs er mer relevant. Ser det ikke er veldig mange igjen innenfor surround segmentet, så det er nok ikke all verden med penger å hente der har de vel funnet ut? Færre kjøper, så prisene må jo opp på en måte. Det er mye som har presset prisene opp de siste årene, men det er ikke idioti i surround segmentet sånn sett direkte.Når du snakker om high end i denne sammenheng, tenker du slike små "enkeltmannsforetak"?
Bare lurte på hva som var cut off for high end. Stopper det ved Elkjøp? dCs er noe jeg kategoriserer som "enkelmannsforetak", samme med Gryphon osv. Kjente merker i våre kretser, men mikroskopiske, sammenlignet med Yamaha, HK osv.Jeg vet ikke helt, de små foretakene er ikke hverken spesielt dyre med totalt idiot priser eller reklamerer for highend innenfor surround heller og fakta og specs er mer relevant. Ser det ikke er veldig mange igjen innenfor surround segmentet, så det er nok ikke all verden med penger å hente der har de vel funnet ut? Færre kjøper, så prisene må jo opp på en måte. Det er mye som har presset prisene opp de siste årene, men det er ikke idioti i surround segmentet sånn sett direkte.
Eller tenker du slike enkeltmannsforetak som foregår på kjøkkenbenken? De er det vel heller få av på surround faktisk. Det er vel fordi "digitalt" er for vanskelig å skjønne, så da holder de seg totalt unna det og skjønner vel at kundegruppen ikke går på flåseri like lett når ting faktisk ikke fungerer?
For å sette disse paramtere i perspektiv spør jeg om OpenAI om hun kan søke litt for meg. Som man ser faller ingen av disse frekvensene her testet inn under 1-100µs. Derfor virker det for meg helt usansynlig at hørselen vår evner høre tonale verdier med disse verdiene.Her er helt konkrete ting som er nevnt tidligere i tråden
Based on earlier points, it can be roughly estimated that a HEA component may need τ ~ 1–10 µs and τc ~ 10–100 µs to be sufficiently transparent—conditions that may be satisfied by some cables and (pre) amplifiers, but probably not by most source components nor speakers.
Disse to parametrene kan altså være nyttige å måle og ha et forhold til.
Et stort antall russiske og ukrainske oligarker bosatte seg eller sende ungene på skole i England. Det er flere nisjebedrifter i England som har hatt stor glede av dette.Bare lurte på hva som var cut off for high end. Stopper det ved Elkjøp? dCs er noe jeg kategoriserer som "enkelmannsforetak", samme med Gryphon osv. Kjente merker i våre kretser, men mikroskopiske, sammenlignet med Yamaha, HK osv.
Men McIntosh satser jo egentlig stort på surround og har gjort det i årevis. Tilbyr alt man skulle trenge av elnikk. Til og med til rackmontering.
Aner ikke hva cut off for highend er på surround, på Elkjøp så slutter vel det meste på 10-15K med lyd? Så cutoff er vel irundt der ja sikkert. Forståelig nok, de har en kundegruppe som ikke ønsker å bruke 5K engang. Og der har man det største problemet med surround og derav utvikling, føler det har stoppet helt opp de siste 10 årene og flere har sluttet å produsere surround helt, selv de største produsentene. Målinger på surround utstyr viser også at det ikke har skjedd veldig mye der på en god stund.Bare lurte på hva som var cut off for high end. Stopper det ved Elkjøp? dCs er noe jeg kategoriserer som "enkelmannsforetak", samme med Gryphon osv. Kjente merker i våre kretser, men mikroskopiske, sammenlignet med Yamaha, HK osv.
Men McIntosh satser jo egentlig stort på surround og har gjort det i årevis. Tilbyr alt man skulle trenge av elnikk. Til og med til rackmontering.
For å sette disse paramtere i perspektiv spør jeg om OpenAI om kan søke litt for meg. Som man ser faller ingen av disse frekvensene testet inn under 1-100µs. Derfor virker det for meg helt usansynlig at hørselen vår evner høre tonale verdier med disse verdiene.
OpenAI forteller meg videre at en fingerknips har en varighet på 1000 til 10.000 µs. Så raske perkusive lyder er heller ikke på programmet. Det virker mer som 1-100µs tallene heller peker på reaksjonsevnen fra lydbølgen starter enn hva menneskehjernen egentlig kan nyttegjøre dem til.
Men du linket til en tråd fra 2021. Jeg tenkte at artikkelen fra 2023 kunne være skrevet før 2021, men republisert, slik at det var samme artikkel du hadde linket til i den opprinnelige tråden. Linken i den opprinnelige tråden virket ikke. Derav mistanken. Linken i innlegget du siktet til har jeg ikke sjekket, men om det er den samme så ser det ut til at vi har dekket det han har skrevet av relevans.Du tuller. Denne var linket til i mitt andre innlegg i denne tråden og du trenger ikke misstenke at det er den. Det er den.. Pust ut og sjekk hva det handler om kan være et godt råd.
Peer-reviewed og publisert i Applied Acoustics vol 211 2023.
Dette illustrerer på en måte hva dette handler om:
lot of the controversy surrounding high-end and high-resolution audio arises because most of the community is unaware of many basic and essential facts about human hearing.
Det er fortsatt ikke en måemetode. At man måler utstyret med 1MHz båndbredde er knappest å regne som uvanlig. Det bidrar heller ikke til å styrke troverdigheten rundt kabelpåstander.Her er helt konkrete ting som er nevnt tidligere i tråden
Based on earlier points, it can be roughly estimated that a HEA component may need τ ~ 1–10 µs and τc ~ 10–100 µs to be sufficiently transparent—conditions that may be satisfied by some cables and (pre) amplifiers, but probably not by most source components nor speakers.
Disse to parametrene kan altså være nyttige å måle og ha et forhold til.
Men dette er jo klassisk misbruk av fakta. Vi har en haug med tester på ITD som viser en vinkeloppløsning som er imponerende. Det betyr at det er en fordel om venstre og høyre høyttaler har rimelig riktig timing, med ganske sjokkerende tighte toleranser. Problemet er bare at TOF ikke spiller inn her i det heletatt. Vi opplever det samme enten vi sitter på 3 eller 3,1 meter. Dessuten er ikke total latency i en signalkjede randomisert. Den er konstant, og den er vesentlig bedre kontrollert enn utstyrets absolutt høyeste båndbredde tilsier. Med andre ord, vi behøver ikke mer enn 20kHz båndbredde for å kunne identifisere avvik i tid tilsvarende langt mindre enn de 17mm bølgelengden ved 20kHz utgjør.Vis vedlegget 1093224
Du setter fingeren på noe helt sentralt her. Kan man sette likhetstegn mellom hvor raske klikk man kan skille og hva denne korte tiden representerer dersom den er en periodetid i en sinusperiode. Nei, de har ingen sammenheng. Transienter er noe annet enn sinustoner.
Man har lenge vist at man kan oppfatte to klikk med ned mot 4 usek mellom dem. Det kan henvises til blant annet denne gamle saken.
Experiments by Leshowitz found that listeners could distinguish a single-pulse from a double-pulse separated by gaps of TR ~ 4µs–10µs.
B. Leshowitz, “Measurement of the two-click threshold”, J. Acoust. Soc. Am., vol. 49, pp. 462–466 (1971).
Men det er ikke bare transienten karakterisert med sin temporal oppløsning som er viktig. Som du påpeker må man også tenke på hvordan den avtar.
Derfor (τ ~ 1–10 µs and τc ~ 10–100 µs to be sufficiently transparent—conditions)
Kunne ikke vært mer enig. DCS har åpenbart posisjonert seg med det som trolig er verdens dyreste DAC. Det virker rimelig at det har vært målet å nettopp posisjonere seg slik, og det er ikke usannsynlig at den høye prisen ikke bare har vært et mål i utviklingsprosessen, men at den også har vært etterspurt av spesielt velstående kunder som hadde ordren inne allerede lenge før produktet ble kjent for allmenheten, kanskje til og med før man startet utviklingen.LeeS skriver på Hoffman forum:
"So I have been talking to a few people in the industry that are close to dCS dealers. Several major dealers in U.S. and Europe have already sold 1-4 Varese stacks already. So this underscores that there is an ultra-luxury segment in high end audio now."
Ikke overraskende for meg. En viktig årsak til at prisene på high-end har gått til himmels er jo at betalingsviljen er tilstede. Dyrt eller ikke, alt er jo relativt. Men sett i forhold til at Audio Group Denmark selger 2m strømkabel til 750.000,-, så virker jo Varése å være et røverkjøp.![]()
Jeg kjenner godt til kritikken mot Kunchur helt fra 2008 og utover. Han går i mot det etablerte og får selvsagt kritikk av diverse stakeholdes. Av en og annen grunn ser det ut til å ha avtatt etter den siste grundige publikasjonene og AES bruker ham tross alt i en rekke foredrag.Apropos Milind N. Kunchur og bjellesauer, det ser ikke ut til at Archimago’s musings er videre imponert over Kunchur:
https://archimago.blogspot.com/2022/11/high-end-audiophile-science-on-milind-n.html
https://archimago.blogspot.com/2015/10/musings-meditations-on-limitations-of.html
https://archimago.blogspot.com/2021/07/measurements-review-of-audioquest.html
Uten å ha satt meg inn i detaljene til Kunchur virker kritikken ganske treffende, og det kan se ut som Kunchur maserer undersøkelsene sine for å underbygge sin egen agenda og gjør noen forhastede slutninger på veien.
Hva er forresten «High end audio» ? dvs annet enn dyrt.
mvh
KJ
Helt enig! Har aldri skrevet eller sagt noe annet..... vi behøver ikke mer enn 20kHz båndbredde for å kunne identifisere avvik i tid tilsvarende langt mindre enn de 17mm bølgelengden ved 20kHz utgjør.
Men Kunchur forsøker seg på det hele veien.Helt enig! Har aldri skrevet eller sagt noe annet.
En interessant kommentar i den videoen var at Guttenberg sa at Ø Audio ikke låt nøytralt, og at det var en god ting. Han snakket videre om at Ø låt naturlig, som tydeligvis ikke var det samme som nøytral i hans bok.Snickers, har du en kommentar til det jeg kommenterte på Guttenberg testen om Ø. Altså at det nødvendigvis må være et motsetningsforhold mellom det at begge høyttalerne er designet for å være transparente i forhold til kildematerialet av musikk, og det at Ø og Dynaudio låter temmelig ulikt? Lytteinntrykk i følge Guttenberg.
Men det kan jo hende at målsetningen ikke er å lage en høyttaler som er mest mulig tro mot kildematerialet, selv i denne prisklassen.
Stakeholdes? Det er da nettopp det han får kritikk for, å grovt misbruke seriøs forskning ved å pakke det inn i så mye svada at det ser ut til å underbygge uriktige påstander fra nettopp stakeholders. Det som går igjen er at han tar med en hel haug med forskning som er riktig, og gjengir det som står der relativt korrekt. Så kommer han til en konklusjon som er helt borti natta og ikke støttes av det han skrev. Dette er så og si identisk med det vi finner av markedsføringssvada der ute at det er til å grine av.Jeg kjenner godt til kritikken mot Kunchur helt fra 2008 og utover. Han går i mot det etablerte og får selvsagt kritikk av diverse stakeholdes. Av en og annen grunn ser det ut til å ha avtatt etter den siste grundige publikasjonene og AES bruker ham tross alt i en rekke foredrag.
Da bør du sette deg bedre inn i hva han holder på med. Ingen av hans kontroversielle påstander har støtte i noe som helst av seriøs forskning, og han evner ikke åJeg opplever at han gjør en grundig jobb i å hente opp relevant forskning og sette dette inn i en kontekst.
Ut fra konteksten er det åpenbart at Kunchur snakker om de produktene som det rettes kritikk mot for å være useriøse. Det er mange produkter som faller innenfor ovenstående beskrivelse, men som faller langt utenfor Kunchur sin retorikk.Hva er HEA i denne sammenhengen? (klippet fra en AES workshop)
High-end audio (HEA) aims to reproduce sound with an accuracy that mimics the original live performance. While this goal is not exactly achieved, some HEA systems can come dramatically closer to the “real thing” than mainstream consumer audio. In progressing toward its goal, HEA goes beyond the standard specifications (20Hz–20kHz frequency response, low common distortions, etc.) and utilizes controversial (and seemingly extreme and superfluous) technologies and measures (atomic clocks, exotic cables, meticulous attention to time alignment, etc.). These measures tend to get dismissed by the mainstream because they appear to defy commonly accepted science, aren’t supported by published blind listening tests, or aren’t explicable in terms of standard measurements.
??Men Kunchur forsøker seg på det hele veien.
Ja det er en ganske stor merkverdighet (for ikke å si paradox) at ordene nøytralt og naturlig, for den saksskyldt også realistisk og transparent, kan få så ulike betydninger og innhold... Meningene tilsløres og forvrenges av ordene ?En interessant kommentar i den videoen var at Guttenberg sa at Ø Audio ikke låt nøytralt, og at det var en god ting. Han snakket videre om at Ø låt naturlig, som tydeligvis ikke var det samme som nøytral i hans bok.
Dessverre finner jeg bare et kort resyme av artikkelen, men man forstår at et lavpassfilter reduserer evnen til å høre tidsforskjell. Og at evnen derfor er knyttet til høyere frekvenser og avtar da med alder.Du setter fingeren på noe helt sentralt her. Kan man sette likhetstegn mellom hvor raske klikk man kan skille og hva denne korte tiden representerer dersom den er en periodetid i en sinusperiode. Nei, de har ingen sammenheng. Transienter er noe annet enn sinustoner.
Man har lenge vist at man kan oppfatte to klikk med ned mot 4 usek mellom dem. Det kan henvises til blant annet denne gamle saken.
Experiments by Leshowitz found that listeners could distinguish a single-pulse from a double-pulse separated by gaps of TR ~ 4µs–10µs.
B. Leshowitz, “Measurement of the two-click threshold”, J. Acoust. Soc. Am., vol. 49, pp. 462–466 (1971).
Men det er ikke bare transienten karakterisert med sin temporal oppløsning som er viktig. Som du påpeker må man også tenke på hvordan den avtar.
Derfor (τ ~ 1–10 µs and τc ~ 10–100 µs to be sufficiently transparent—conditions)
Steve forstår ikke en ting. i årevis har han f.eks anbefalt helt skrekkelige høyttalere fra zu audio, bare en liten titt på delene viser at de aldri kan fungere, uten noe behov for lytting.En interessant kommentar i den videoen var at Guttenberg sa at Ø Audio ikke låt nøytralt, og at det var en god ting. Han snakket videre om at Ø låt naturlig, som tydeligvis ikke var det samme som nøytral i hans bok.
Forstår du virkelig ikke at det der ikke har noen relevans? Hvis forsinkelsen hadde vært 10 ganger større, hva mener du hadde endret seg???
Nei.
Hvordan kan han da skrive ting som:
An individual does not need to have better high-frequency hearing to be able to resolve minute timing errors. The auditory binaural timing acuity is 10µs at 700Hz, which is a hundredth of the period T=1.43ms; also the acuity is 10 times worse (>100µs) at the higher frequency of 1400Hz!
Prøv deg ikke med sånn tåkelegging. Andre leser dette og vet ikke hva de skal tro.
Men nå er det jo mange som liker Zu Audio! Hva skal du si til dem ?Steve forstår ikke en ting. i årevis har han f.eks anbefalt helt skrekkelige høyttalere fra zu audio, bare en liten titt på delene viser at de aldri kan fungere, uten noe behov for lytting.
Basert på at Kunchur refererer til forskningen på blant annet griser, aper og ekorn, der man har målt forsinkelsen mellom sneglehus og hørselsnerve, samt det jeg tidligere har lest om emnet tolker jeg dette totalt sett veldig annerledes:Dessverre finner jeg bare et kort resyme av artikkelen, men man forstår at et lavpassfilter reduserer evnen til å høre tidsforskjell. Og at evnen derfor er knyttet til høyere frekvenser og avtar da med alder.
Har du link?Basert på at Kunchur refererer til forskningen på blant annet griser, aper og ekorn, der man har målt forsinkelsen mellom sneglehus og hørselsnerve, samt det jeg tidligere har lest om emnet tolker jeg dette totalt sett veldig annerledes:
For det første må vi skille mellom forsinkelse i nervebanene og persepsjon. Det finnes målinger som peker på at vår evne til å oppfatte tidsreferanser påvirkes av lavpassfilter, og det finnes målinger som tilsier at hastigheten i nervebanene er frekvensavhengig. Dette ser da umiddelbart ut til å hegne sammen, men realiteten er at dette faktisk ikke har noe med hverandre å gjøre, og det kan ganske enkelt forklares.
For det første, disse målingene av forsinkelse i nervebanen henger ikke bare sammen med frekvens direkte, men også antallet sensorer som stimuleres, hvor mye energi de utsettes for osv. Videre er målingene gjort fra sensor til nervebane mellom øret og hjernen. Det er ikke en respons-måling i selve hjernen. Det går betydelig tregere. Å hevde at denne forsinkelsen er lik persepsjon er litt som å si at reaksjonstiden til et menneske er lik tiden det tar fra noe skjer i veien, til det kan måles en respons på synsnerven. Vi vet at det tar betydelig lenger tid enn som så, og at denne ørlilleforsinkelsen ikke direkte er en del av persepsjonen.
Den andre siden av saken, altså der man har testet hvor godt vi hører transienter og tidsforskjeller, handler i langt større grad om relative forskjeller. Videre er denne evnen bortimot ikkeeksisterende når vi snakker om rene sinustoner, bortsett fra at vi også kan høre relativ fase, altså faseforskjell mellom ørene. Men forskning på dette området peker konsekvent mot at bredbåndet stimuli gir oss betydelig mer presis lokalisering. Jo færre frekvenser vi har involvert, jo dårligere er vi også på å identifisere tidsreferanser.
En sidenote her er at for å gjennomføre den første testen er vi avhengige av at testtonen har en start. En slik start er transient, så med andre ord kan vi ikke uten videre hevde at forsinkelsen handler om selve 700Hz-tonen eller at den handler om å identifisere en transient. Det kan være at man forsøker å snakke seg bort fra dette, men da må vi ikke glemme at pr definisjon så eksisterer ikke rene sinustoner. Selv om tilnærmingen kan være god nok så er det viktig å forstå konseptet at så lenge ikke tid er uendelig så er det ikke sinus. For å kunne gjøre forsøket på de stakkars dyrene var man med andre ord nødt til å ha en tidsreferanse, altså et definert punkt hvor man starter selve stimuli.
Gitt dette betyr det at å måle for 700Hz gir en hel oktav mer informasjon enn å måle for 1400Hz. Med andre ord stimuleres også mange flere sensorer i øret, og det er langt mer liv i hørselsnervene når vi inkluderer betydelig flere frekvenser. Dersom man begynner å introdusere lavpassfilter tett ned mot 700Hz begynner det å finne et startpunkt å bli et nærmest filosofisk spørsmål. Avhengig av type filter vil vi få en tidsdomenerespons som tilsvarer å skru en volumkontroll sakte opp.
Nei, regner ikke med at du suger alt av eget bryst, så kildeangivelse hadde vært topp!Jeg har mange.
Nei, du må ingenting, bare lurte på kilder til det du skriver om. Anbefalt litteratur, whatever!Tenker du at vi må begynne med kilder for alt vi skriver? Var det noe konkret du lurte på?
Sjovt nok oplever jeg også en mur i performance lige netop ved 100.000Nkr. Bare et par kroner under, så er de elendige. Et par kroner over, så sker der nogetMen hvis du kommer med en dac til under 100000Nkr for den baghjul