Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.506
    Antall liker
    41.254
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Pr def, Engine Control Unit styrer innsprøyting, tenning, turbotrykk, tomgangsturtall etc i en forbrenningsmotor.
    En elbil har ikke forbrenningsmotor og derfor ingen ECU. Den har en Motor Control Unit (MCU), men nå var spørsmålet hva det koster å bytte ECU i en nyere fossilbil. Jeg måtte gjøre det i en Citroën CX en gang for lenge siden, og det var svinedyrt allerede da, syntes jeg.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.720
    Antall liker
    2.358
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    det finnes ikke noe fasitsvar på dette og det spørs på kompleksiteten.
    eneste referansepunkt jeg har der jeg ikke har fått gjort dette selv var 4000kr, da kjøpte jeg brukt ecu til 2500kr også var det 1500 til møller for å programmere inn den nye. Dette var på en golf 5 tdi altså før bilene ble sykt komplisert.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.659
    Antall liker
    19.061
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    det finnes ikke noe fasitsvar på dette og det spørs på kompleksiteten.
    eneste referansepunkt jeg har der jeg ikke har fått gjort dette selv var 4000kr, da kjøpte jeg brukt ecu til 2500kr også var det 1500 til møller for å programmere inn den nye. Dette var på en golf 5 tdi altså før bilene ble sykt komplisert.
    Husker at Sulland skulle ha 35k for ECUen til min -95 A8 med sugebensinmotor. Ble til at jeg fikset den med en binders og noe loddetinn.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.553
    Antall liker
    1.470
    Torget vurderinger
    1
    Pr def, Engine Control Unit styrer innsprøyting, tenning, turbotrykk, tomgangsturtall etc i en forbrenningsmotor.
    En elbil har ikke forbrenningsmotor og derfor ingen ECU. Den har en Motor Control Unit (MCU), men nå var spørsmålet hva det koster å bytte ECU i en nyere fossilbil. Jeg måtte gjøre det i en Citroën CX en gang for lenge siden, og det var svinedyrt allerede da, syntes jeg.
    Jeg vet jo det, men poenget mitt er at elbiler likevel har langt mer kostbar elektronikk som fossilbil ikke har. ECU i fossilbilen kostet 10-12k allerede i på 80-talet på en nøktern Opel, men fossilbiler er fortsatt ikke avhengig av en ladeboks, omformer, kjøling/varming av et ladende batteri (varmepumpe), hv-batteristyringsenhet og what not for å fungere, i tillegg til EMC/MCU.
    De første elbilene med luftkjøling av batteriet var enklere. Mitsubishi Imiev hadde feks luftkjøling av batteriet, og all elektronikkstyring i én boks over motoren der bak, som en handyman faktisk kunne fikse, typisk to dioder (var det vel) som røyk pga varme.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.187
    Antall liker
    2.498
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    35
    Jeg vet jo det, men poenget mitt er at elbiler likevel har langt mer kostbar elektronikk som fossilbil ikke har. ECU i fossilbilen kostet 10-12k allerede i på 80-talet på en nøktern Opel, men fossilbiler er fortsatt ikke avhengig av en ladeboks, omformer, kjøling/varming av et ladende batteri (varmepumpe), hv-batteristyringsenhet og what not for å fungere, i tillegg til EMC/MCU.
    De første elbilene med luftkjøling av batteriet var enklere. Mitsubishi Imiev hadde feks luftkjøling av batteriet, og all elektronikkstyring i én boks over motoren der bak, som en handyman faktisk kunne fikse, typisk to dioder (var det vel) som røyk pga varme.
    Så har en elbil ca 20-30 bevegelige deler kontra 2000++++ så om den har noen bokser tviler jeg at den overgår en moderne fossilbil....
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.416
    Antall liker
    1.963
    Men det er langt mindre antall elektronikkomponenter i en fossilbil. Ryker en diode eller en kondensator i en ombordlader så koster det feks 115k å fikse dette i en Hyundai Ioniq fordi de bytter hele boksen i stedet for å lodde litt. Ingen ren fossilbil har ombordlader.
    De der kan nå ikke eie skamvett når de setter delepriser. Byttet nettopp nettopp laderen i min Model X. Laderen koster 21000,- + mva og et par timers arbeid. Det er også en lader på 17kW. Vet ikke hva den koreaneren er utstyrt med.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.421
    Antall liker
    1.258
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Hovedproblemet er at de selger nye biler med lite eller ingen avanse og tar det igjen på service og reparasjoner.

    Ellers forstår jeg at MUSK har kontroll på troppene - det kan jeg skjønne etter å ha sett fyren på TV i det siste...
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    12.445
    Antall liker
    8.324
    Sted
    Holmestrand
    det finnes ikke noe fasitsvar på dette og det spørs på kompleksiteten.
    eneste referansepunkt jeg har der jeg ikke har fått gjort dette selv var 4000kr, da kjøpte jeg brukt ecu til 2500kr også var det 1500 til møller for å programmere inn den nye. Dette var på en golf 5 tdi altså før bilene ble sykt komplisert.
    Da slapp du BILLIG unna.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    12.445
    Antall liker
    8.324
    Sted
    Holmestrand
    De der kan nå ikke eie skamvett når de setter delepriser. Byttet nettopp nettopp laderen i min Model X. Laderen koster 21000,- + mva og et par timers arbeid. Det er også en lader på 17kW. Vet ikke hva den koreaneren er utstyrt med.
    Hvor gammel er bilen?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn