Diverse Et oppgjør med virkeligheten!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.356
    Antall liker
    9.604
    Torget vurderinger
    2
    Har noen hørt et mikrofonopptak i en stue?
    Det høres som oftest bedritent dårlig ut. Må ha noe mere avansert for å tolke musikk. En mikrofon er for sinustoner og pink noise, for å høre musikk riktig trengs hjerne og to ører . Eller Trinnov flerhoders 3D mik...

    Så jeg har fortsatt tro på nytten av rommåling for akustikk, men ikke for å analysere elektronikk
    eeh... hvordan blir musikken vi hører på til?
    hhe he ventet på den.. Joda vêt det, men me liger de ikkje ;) . Burde skrevet single Målemirofon. I musikkproduksjon brukes en rekke mikrofoner nær og fjern og kunstige effekter og miksing og manipulering for å få riktig lyd og av folk som kan det. En enkel mikrofon opptak i rommet høres rart og avvikende ut for en som har hørt det live.Det er noe med refleksjoner og romklang som blir feil med amatøropptak
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.356
    Antall liker
    9.604
    Torget vurderinger
    2
    [...Jeg tilhører dem som foretrekker farge og krydder (rør f.eks), og jeg bestrider ikke når noen påpeker at utstyret jeg liker farger lyden. Men selv om jeg både hører og aksepterer det «ukorrekte» ved det, så velger jeg med vitende og vilje dette, og jeg er til og med fullt tilregnelig i gjerningsøyeblikket. Og det er der jeg ikke helt ser at det foreligger tester, tester som gir et klart bilde av folks smak. For til syvende og sist er det vel det dette handler (mest) om?

    Og jeg erkjenner at når jeg slår på min forsterker, og rørene lyser opp og varmen står fra den gammeldagse klasse A SET saken så skaper det så til de grader forventninger til hva jeg kommer til å høre. Det er en del av gleden, og jeg kommer aldri til å benekte at jeg i stor grad lar hørselen bli påvirket.

    Hva tenker dere rundt dette selv? Dere viser til at lytting fortsatt er et avgjørende element tross den mer vitenskapelige tilnærmingen, hva om noe skulle tilsi at dere ikke har akkurat like stor grad av forventningsbias som oss andre når dere lytter til utstyr dere har valgt ut og satt sammen? Betviler ikke kompetansen mange har på det tekniske plan, men når det skal lyttes vil jeg mene at dere har de samme begrensningene som oss som går mer følelsesmessig til verks.

    Ikke så uenig . Målefrik eller ikke, jeg har kost meg stort med mine 300 B rør selv om det måler ræva i forhold til transistor( 1-3% THD). Og har likeledes forventingsbias når Accuphasen med 0.00x% THD og YY Joule på lager trår til.
    med effektive høytaller er og ikke for høyt volum er det ikke veldig stor forskjell på klangen av en messingbjelle - "goonnnng!!"

    Her er inn og ut signalet lagt oppå hverandre for min 300B på ca 7 watt med høyttalerlast. ikke så grassate avvik selv ved detaljert inspeksjon jeg ikke bryr dere med her.

    Vis vedlegget 560918 ...
    og her 300B i 8.4ohm last med 8 og 1 watt, på 8Watt høres forvregning klart på 1 watt ikke.
    8w.jpg


    1w.jpg
     

    Joey

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    994
    Antall liker
    156
    Sted
    Lindesnes Sør landet Perle
    https://en.wikipedia.org/wiki/Psychoacoustics

    https://en.wikipedia.org/wiki/Logarithm

    https://en.wikipedia.org/wiki/Startle_response



    Er vel bare lese dette vel så sier det seg jo litt selv da. Noe som en forsterker dac osv sånne ting kan jo måles å lytte for å vite hva man skal måle etter osv sånn ting er jo greit liksom det er jo fasit flat minst forvregninger osv osv men si andre ting som lyden i et rom det kan man aldrig klare med måleutstyr for hva som er rett for målingen er feil i forhold til hva vi oppfatter vi måler et element ja med å bygge høytaleren for å se åssen det oppføre seg osv men øra er tilslutt uansett en kan jo ikke måle seg til god lyd vel? hva er målet da flatt eller hva er rett der? dsp har sine negative sider som koster for mye til at en bruker den vel? tvinge noe til å gjøre noe den naturlig ikke vil er du gal? en må igrunnen bare lytte plasere å gjøre det beste ut av det så kan en sette litt på veggen av ting hyller osv bytte kabler osv osv så kommer en vel i mål tilslutt tar jo tid i forsjellig rom men velgjort da . å dempe driten ut av noe å trylle med en dsp å følge en målemic er helt på tryne spør du meg da. å så er det noe som heter du må leve med det er bedre en hva naboen synes om målepapirene dine haha fasinere meg til de grader det der. å alt dette måle galskapen kom når surround ble så inn henger de sammen ;)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Trodde du hadde noe å vise til ettersom du virket så sikker. Har hatt Hegel H80 H90 H160 H190 H200 og H360 og ingen av de var helt fri for susing i høyttalere og brumming i trafo, noen værre enn andre.




    Har du noen måledata på Hegel forsterkerne ?

    Skjønner hva du skriver.
    Poenget med å bruke Hegel er at Hegel måler bra.
    Når de nå ha justert seg fra kald lyd til varmere lyd, måler de om mulig enda bedre. Hvordan forklares det når en mener det er forvrengt lyd?
    Ikke jeg nei.
    Men du kan nok få ved å henvende deg til Hegel?

    Seriøst.. Hegel måler bra og det tror jeg du også vet. Hvis ikke kan jeg ikke hjelpe deg. Du får google.
    Hatt Hegel jeg og. Flere ganger og det har alltid vert tyst.
    Hvis det går i det, så kan vi ta f. Eks pre jeg bruker nå i stua, MI25.
    Totalt tyst med volum på fult og øret inntil høyttaler. Aner ikke hva den måler, men utfra støy som du viser til, må jo da den måle perfekt.
    Forsatt har den og en la oss kalle det en naturlig varme.
    Og det er feil? Fordi den forvrengte?

    Hvilke merke mener du da ikke forvrenger?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.670
    Antall liker
    35.637
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det forstår jeg, men oppleves og foretrekkes er ikke nødvendigvis det samme vel?

    Jeg tilhører dem som foretrekker farge og krydder (rør f.eks), og jeg bestrider ikke når noen påpeker at utstyret jeg liker farger lyden. Men selv om jeg både hører og aksepterer det «ukorrekte» ved det, så velger jeg med vitende og vilje dette, og jeg er til og med fullt tilregnelig i gjerningsøyeblikket. Og det er der jeg ikke helt ser at det foreligger tester, tester som gir et klart bilde av folks smak. For til syvende og sist er det vel det dette handler (mest) om?

    Og jeg erkjenner at når jeg slår på min forsterker, og rørene lyser opp og varmen står fra den gammeldagse klasse A SET saken så skaper det så til de grader forventninger til hva jeg kommer til å høre. Det er en del av gleden, og jeg kommer aldri til å benekte at jeg i stor grad lar hørselen bli påvirket.

    Hva tenker dere rundt dette selv? Dere viser til at lytting fortsatt er et avgjørende element tross den mer vitenskapelige tilnærmingen, hva om noe skulle tilsi at dere ikke har akkurat like stor grad av forventningsbias som oss andre når dere lytter til utstyr dere har valgt ut og satt sammen? Betviler ikke kompetansen mange har på det tekniske plan, men når det skal lyttes vil jeg mene at dere har de samme begrensningene som oss som går mer følelsesmessig til verks.
    Jeg tenker vel noe i retning av «selvfølgelig». :)

    Mennesker er nå engang skrudd sammen slik de er. Vi er alle utstyrt med både forventningsbias og mye annet rart. Min tilnærming er å få vekk unødvendig forvrengning og farging, og i stedet fokusere på høyttalerne og hvordan de fungerer i lytterommet. Jeg mener det er en mer treffsikker tilnærming.

    Høyttalerne mine er bygget som seks-veis aktive og DSP-styrte høyttalere, men foreløpig driver jeg dem i en hybrid-konfigurasjon med tre forsterkerkanaler, DSP-styring av bassene og et passivt delefilter i toppen. Det hadde forsåvidt vært mulig å bruke en rør monoblokk til å drive mellomtoner og diskanter slik de er satt opp nå (og jeg har tenkt den tanken), men jeg vil etterhvert prøve dem i fullt aktiv drift med digitale delefiltere mellom alle elementer, og det er visse praktiske problemer med å sette opp seks forsterkerkanaler med rør pr side.

    Det er forresten også en grunn til at noe slikt som en DartZeel CTS-6550 er helt uinteressant for min del: Det er en to-kanals integrert forsterker. Hva skulle jeg bruke en slik til?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    11.226
    Torget vurderinger
    2
    Undrer det deg ikke et sekund at redaksjonen som har hørt såpass mye på samme sted med eksakt de samme premisser falt for akkurat denne enheten? Vi elsket den deilige roen og kontrollen fra Hegel, åpenheten fra Soulution, tøffheten hos Parasound og den myke, sonore røsten fra Audio Research... Men responsen da DartZeel overtok var sjokkartet. Massesuggesjon i eksakt samme øyeblikk, uten å veksle blikk? Fram med parapsykologiboka! :D
    Siden du spør.... Nei, temmelig forutsigbart spør du meg.

    -BB-
    Litt nysgjerrig på dette. Ettersom Fidelity-redaksjonen som oftest hadde en ganske klar uenighet om en god del saker, hvorfor opplever du det som forutsigbart at vi var såpass enige om akkurat den forsterkeren?
    @BB: Jeg skulle fortsatt virkelig ønske at du kunne utdype akkurat dette, for her må det være noe jeg har gått glipp av. Hva eksakt er det som gjør at du anså bedømmelsen av DartZeel CTH 8550 som så forutsigbar?
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.455
    Antall liker
    12.623
    Sted
    Sørlandet
    Undrer det deg ikke et sekund at redaksjonen som har hørt såpass mye på samme sted med eksakt de samme premisser falt for akkurat denne enheten? Vi elsket den deilige roen og kontrollen fra Hegel, åpenheten fra Soulution, tøffheten hos Parasound og den myke, sonore røsten fra Audio Research... Men responsen da DartZeel overtok var sjokkartet. Massesuggesjon i eksakt samme øyeblikk, uten å veksle blikk? Fram med parapsykologiboka! :D
    Siden du spør.... Nei, temmelig forutsigbart spør du meg.

    -BB-
    Litt nysgjerrig på dette. Ettersom Fidelity-redaksjonen som oftest hadde en ganske klar uenighet om en god del saker, hvorfor opplever du det som forutsigbart at vi var såpass enige om akkurat den forsterkeren?
    @BB: Jeg skulle fortsatt virkelig ønske at du kunne utdype akkurat dette, for her må det være noe jeg har gått glipp av. Hva eksakt er det som gjør at du anså bedømmelsen av DartZeel CTH 8550 som så forutsigbar?
    Morn mister,

    Jeg ble sittende opptatt med jobb i går kveld.

    Tråden og kritikken dere fikk tilbake i 2011 mener jeg svarer på dine spørsmål. At den dyreste forsterkeren blåser dere overrende var og er fortsatt dessverre forutsigbart. Jeg har kun lyttet til DarTZeel to ganger og ingen av gangene gjorde lyden noen uslettelige inntrykk.

    Mvh
    -BB-
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.538
    Antall liker
    9.899
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Det forstår jeg, men oppleves og foretrekkes er ikke nødvendigvis det samme vel?

    Jeg tilhører dem som foretrekker farge og krydder (rør f.eks), og jeg bestrider ikke når noen påpeker at utstyret jeg liker farger lyden. Men selv om jeg både hører og aksepterer det «ukorrekte» ved det, så velger jeg med vitende og vilje dette, og jeg er til og med fullt tilregnelig i gjerningsøyeblikket. Og det er der jeg ikke helt ser at det foreligger tester, tester som gir et klart bilde av folks smak. For til syvende og sist er det vel det dette handler (mest) om?

    Og jeg erkjenner at når jeg slår på min forsterker, og rørene lyser opp og varmen står fra den gammeldagse klasse A SET saken så skaper det så til de grader forventninger til hva jeg kommer til å høre. Det er en del av gleden, og jeg kommer aldri til å benekte at jeg i stor grad lar hørselen bli påvirket.

    Hva tenker dere rundt dette selv? Dere viser til at lytting fortsatt er et avgjørende element tross den mer vitenskapelige tilnærmingen, hva om noe skulle tilsi at dere ikke har akkurat like stor grad av forventningsbias som oss andre når dere lytter til utstyr dere har valgt ut og satt sammen? Betviler ikke kompetansen mange har på det tekniske plan, men når det skal lyttes vil jeg mene at dere har de samme begrensningene som oss som går mer følelsesmessig til verks.
    Jeg tenker vel noe i retning av «selvfølgelig». :)

    Mennesker er nå engang skrudd sammen slik de er. Vi er alle utstyrt med både forventningsbias og mye annet rart. Min tilnærming er å få vekk unødvendig forvrengning og farging, og i stedet fokusere på høyttalerne og hvordan de fungerer i lytterommet. Jeg mener det er en mer treffsikker tilnærming.

    Høyttalerne mine er bygget som seks-veis aktive og DSP-styrte høyttalere, men foreløpig driver jeg dem i en hybrid-konfigurasjon med tre forsterkerkanaler, DSP-styring av bassene og et passivt delefilter i toppen. Det hadde forsåvidt vært mulig å bruke en rør monoblokk til å drive mellomtoner og diskanter slik de er satt opp nå (og jeg har tenkt den tanken), men jeg vil etterhvert prøve dem i fullt aktiv drift med digitale delefiltere mellom alle elementer, og det er visse praktiske problemer med å sette opp seks forsterkerkanaler med rør pr side.

    Det er forresten også en grunn til at noe slikt som en DartZeel CTS-6550 er helt uinteressant for min del: Det er en to-kanals integrert forsterker. Hva skulle jeg bruke en slik til?
    Takk. Jeg tviler ikke et sekund på at din tilnærming er langt mer treffsikker og gir mer forutsigbare resultater. Jeg oppfattet en del svar til tråden dithen at mange avfeier en del produkter basert på måledata alene, og velger produkter på samme grunnlag. Hvilket er helt OK, men når det samtidig sies at man bruker ørene til å vurdere lyden var mitt poeng at man ikke er immun mot samme forventningsbias som vi andre. Antagelig tvert imot siden man er sterkere i troen, eller troen er mer velfundamentert, enn mange andre.

    Tråden trodde jeg oppsto i alle fall delvis fra diskusjonen rundt ulike DACer, hvor det hevdes fra mange at DACer som måler best låter best. Mens andre, bl.a. trådstarter, har erfaringer som sier noe annet. Når i tillegg både Hegel og DartZeel nevnes handler det ikke om bare høyttalere. Jeg tenkte at man avskrev DartZeel med tanke på dårlige målinger - det at en tokanals integrert forsterker ikke er noe du trenger er en helt annen sak selvsagt.

    OK, beklager evt. avsporinger og misforståelser fra min side. Jeg har tolket mange av svarene som at heller enn å gi svar på spørsmålene som stilles i tråden så avfeier mange lytteinntrykkene som "feil" og at gitt hvordan dette måler så kan det ikke låte bra. Spisser det litt nå, men det var akkurat dette jeg trodde trådstarter ville diskutere.

    Carry on. :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    11.226
    Torget vurderinger
    2
    Litt nysgjerrig på dette. Ettersom Fidelity-redaksjonen som oftest hadde en ganske klar uenighet om en god del saker, hvorfor opplever du det som forutsigbart at vi var såpass enige om akkurat den forsterkeren?
    @BB: Jeg skulle fortsatt virkelig ønske at du kunne utdype akkurat dette, for her må det være noe jeg har gått glipp av. Hva eksakt er det som gjør at du anså bedømmelsen av DartZeel CTH 8550 som så forutsigbar?
    Morn mister,

    Jeg ble sittende opptatt med jobb i går kveld.

    Tråden og kritikken dere fikk tilbake i 2011 mener jeg svarer på dine spørsmål. At den dyreste forsterkeren blåser dere overrende var og er fortsatt dessverre forutsigbart. Jeg har kun lyttet til DarTZeel to ganger og ingen av gangene gjorde lyden noen uslettelige inntrykk.

    Mvh
    -BB-
    DartZeel var ikke testens dyreste forsterkersett, det var 2 som var dyrere. Med mulig unntak av redaktøren visste vi ikke priser på produktene under lytteseansene.

    Så langt tilbake husker jeg ikke stort, så jeg lette meg fram til tråden om det aktuelle bladet. Det står ingenting i den tråden som underbygger din påstand om kritikk eller denne åpenbare forutsigbarheten for redaksjonens samlede entusiasme overfor DartZeel. Så ærlig talt skjønner jeg faktisk ingenting av hva du mener nå.

    https://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/55332-fidelity-nr-52-a.html

    (kritikken i tråden går mer generelt på at det testes for dyrt utstyr)
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.455
    Antall liker
    12.623
    Sted
    Sørlandet
    DartZeel var ikke testens dyreste forsterkersett, det var 2 som var dyrere. Med mulig unntak av redaktøren visste vi ikke priser på produktene under lytteseansene.

    Så langt tilbake husker jeg ikke stort, så jeg lette meg fram til tråden om det aktuelle bladet. Det står ingenting i den tråden som underbygger din påstand om kritikk eller denne åpenbare forutsigbarheten for redaksjonens samlede entusiasme overfor DartZeel. Så ærlig talt skjønner jeg faktisk ingenting av hva du mener nå.

    https://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/55332-fidelity-nr-52-a.html

    (kritikken i tråden går mer generelt på at det testes for dyrt utstyr)
    Hegel Monoblokkene samlet kostet nok mer ser jeg nå: http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/53_hele.pdf

    Her er tråden jeg sikter til:

    https://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/55426-test-av-dartzeel-cth-8550-i-fidelity.html

    Dette er kun interessant i denne tråden fordi dette produktet har subjektive kvaliteter som objektive målinger bestrider.

    -BB-
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.344
    Antall liker
    16.457
    Sted
    Østfold
    men oppleves og foretrekkes er ikke nødvendigvis det samme vel?
    Nei, det har du rett i, men vitenskapen er ikke så interessert i om noen foretrekker noe som er litt "far out", det er mer interessant å bruke begrepet "tror på". Altså hva det er en slags konsensus rundt at oppleves troverdig eller realistisk.


    Jeg tilhører dem som foretrekker farge og krydder (rør f.eks), og jeg bestrider ikke når noen påpeker at utstyret jeg liker farger lyden.
    Du må huske på at innspillinger er fulle av krydder. Tilfører man krydder i anlegget begynner vi å skape en barriere mellom lytter og opptak.

    Se for deg at man har et relativt dårlig utgangspunkt. Så gjør man en endring i oppsettet som oppleves bedre. Det kan være at den endringen passet veldig godt til det man lytter til der og da, og at det er en endring de fleste ville være enige om at var en forbedring.

    Se for deg at endringen i stedet er en rent objektiv forbedring som gir deg med innsikt i opptaket, og de nyansene som ligger der. Da vil man få samme grad av konsensus, men med den vesentlige forskjellen at man nyter godt av forbedringen på alle opptak.

    Men så bør det også nevnes at veldig mange har utstyr som har en eller annen fremtredende måleparameter som oppfattes som "dårlig", sånn som for eksempel din rørforsterker, og de tror de har god lyd på tross av at anlegget måler dårlig, mens realiteten ofte kan være at anlegget måler rimelig godt.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    11.226
    Torget vurderinger
    2
    DartZeel var ikke testens dyreste forsterkersett, det var 2 som var dyrere. Med mulig unntak av redaktøren visste vi ikke priser på produktene under lytteseansene.

    Så langt tilbake husker jeg ikke stort, så jeg lette meg fram til tråden om det aktuelle bladet. Det står ingenting i den tråden som underbygger din påstand om kritikk eller denne åpenbare forutsigbarheten for redaksjonens samlede entusiasme overfor DartZeel. Så ærlig talt skjønner jeg faktisk ingenting av hva du mener nå.

    https://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/55332-fidelity-nr-52-a.html

    (kritikken i tråden går mer generelt på at det testes for dyrt utstyr)
    Hegel Monoblokkene samlet kostet nok mer ser jeg nå: http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/53_hele.pdf

    Her er tråden jeg sikter til:

    https://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/55426-test-av-dartzeel-cth-8550-i-fidelity.html

    Dette er kun interessant i denne tråden fordi dette produktet har subjektive kvaliteter som objektive målinger bestrider.

    -BB-
    Takker, det der var klart mer relevant. Og jeg ser at ståstedene til den enekelte debattant stort sett har vært relativt statisk siden 2011. :)

    Men dette med at lytteinntrykkene var så forutsigbare, bestrides på det sterkeste. Generelt hadde vi ikke satt oss inn i målinger og priser før lytting, vi lot sansene bestemme. "Undermåleren" DartZeel slo oss i bakken. Mye av det samme opplevde jeg da jeg første gang hørte en annen "undermåler", Spec RSA F33EX. Jeg var nærmest irritert over i det hele tatt å måtte lytte på den, og hadde dessverre en sterkt negativ bias da jeg endelig tok mot til meg og begynte lytteprosessen. På det tidspunktet benyttet jeg en annen "undermåler", en McIntosh MC8000, en underholdende kraftkar på alle måter. Jeg kan i hvertfall si såpass som at min opplevelse med Spec-forsterkeren var så uforutsigbar som det kan få blitt; jeg ble fullstendig tatt på senga da den regelrett grisebanket McIntosh'en med et par Tannoy høyttalere i enden av kablene. Jeg ble fullstendig satt ut av hvor fantastisk den spilte, og dette altså til tross for at jeg var helt sikker på at det kun var en overpriset, japansk luksusboks uten substans. Og på det tidspunktet ante jeg ikke at den dessverre målte elendig, også.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    11.226
    Torget vurderinger
    2
    Men så bør det også nevnes at veldig mange har utstyr som har en eller annen fremtredende måleparameter som oppfattes som "dårlig", sånn som for eksempel din rørforsterker, og de tror de har god lyd på tross av at anlegget måler dårlig, mens realiteten ofte kan være at anlegget måler rimelig godt.
    Det er igjen viktig å poengtere at ingen hevder at det måle dårlig for at det skal låte godt. Poenget jeg bringer til torgs, er at elektroniske komponenter kan låte godt, selv om de måler dårlig.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.344
    Antall liker
    16.457
    Sted
    Østfold
    Jeg kaster loddet tilbake:

    Det målefolket bør stille seg av spørsmål er: hvordan har det seg at en perfekt måling kan skjule innspillingens virkelige klanger og dynamikk?

    Hvorfor svarer ingen på denne påstanden? Tallenes tale er klinkende klar. Dem lyver ikke. Senest i går kveld fikk jeg hørbart bevis for dette da en 40 000 kroners sak måtte se seg slått av S.M.S.L M500 i et meget kapabelt anlegg.

    -BB-
    Den setningen gikk meg huset forbi.

    Den er en coctail av misforståelser, jeg vet nesten ikke hvor jeg skal begynne.

    For det første, hvem er det som har definert at et anlegg som ikke låter skikkelig allikevel måler perfekt? Det er en person som åpenbart verken kan faget eller har det fnugg av troverdighet.

    For det andre, en måling handler ikke om innspillingen, kun om utstyret som gjengir den.

    For det tredje, hva er innspillingens "virkelige klanger og dynamikk"? Hvem kan slå seg på brystet og si "jeg vet hvordan denne innspillingen låter!"? Hver gang jeg hører noe som ikke "burde være mulig" pleier jeg å sette på en innspilling som åpenbart faller litt utenfor hva oppsettet tilfeldigvis later til å briljere på. Jeg hørte nylig et ganske rimelig oppsett som låt utrolig imponerende på dubstep. Det tegnet et enormt lydbilde jeg knapt trodde var mulig fra noe såpass beskjedent. Men på mer seriøse akustiske ting falt det helt gjennom. Poenget er at vi kan ikke sette sammen et anlegg som briljerer på 1/5 av platesamlingen, og hevde at det henter frem "virkelige klanger og dynamikk".

    For det fjerde, hvem er "målefolket"? Jeg trodde vi var forbi stråmannsargumentasjonen snart nå.

    For det femte, er det en stor overraskelse til verden at det finnes masse dyrt utstyr som overhodet ikke holder mål? Jeg mener, lokket har blitt plukket av mange dyre bokser, de stakkars menneskene som har disse produktene har forgjeves forsøkt å forsvare at de har kjøpt katta i sekken, men det lar seg ikke rokke ved at det finnes massevis av billigutstyr pakket inn i fancy bokser med enda mer fancy prislapper og eventyrfortellinger.

    For det sjette, hvilke tall sin tale er klare? Skulle dyre produkter konsekvent alltid måle mye bedre enn noe billigere produkter?

    For det sjuende, på hvilken måte har dette noe med korrelasjonen mellom målinger og lydkvalitet å gjøre?

    ...jeg tror jeg stopper der, selv om det faktisk er en del mer man kan ta tak i her :D
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.728
    Antall liker
    3.407
    Jeg var vist ute av karusellen når dere diskuterte DartZeel sist, men si meg, er det ikke så at DartZeel måler meget godt på enkelte parameter?

    - Phase shift, input to output. The group-delay propagation is very good, with only 1.6° phase shift from 20Hz to 20kHz.
    - 20Hz squarewave response. It shows perfectly flat plateaus, indicating very deep bass extension. It's not a traditional measure, as we usually show the 10kHz figure, which was textbook-perfect but with a 2% peak overshoot.

    https://www.stereophile.com/news/10851/
    (link til Hervé Delétraz artikkelserie om en forløper. En DIY forsterker fra år 2000. Teknologien var da satt om jeg forstår korrekt)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Opprinnelig innlegg 423

    Da mener du Hegel forvrenger ja. Ok å mene det.
    Jeg mener i såfall at det er så lite på det merket at det teller ikke. Ikke nok til å forklare hvorfor det høres mer ekte ut.
    Jeg har aldri hørt Hegel, men hvis noe endrer lyden fra det opprinnelige signalet har det per definisjon blitt tilført en forvrengning av det opprinnelige signalet. Det er ikke en «mening». I det øyeblikket signalet ikke er 100% identisk med input, er det «forvrengt». Vi kan godt kalle det noe annet, men sånn er det. Tydeligvis bør vi kanskje kalle det noe annet. Kanskje «signalbehandling» eller EQ høres bedre ut på en «ønsket» forvrengning. :) Jada, jeg er litt vrang nå.
    Skjønner hva du skriver.
    Poenget med å bruke Hegel er at Hegel måler bra.
    Når de nå ha justert seg fra kald lyd til varmere lyd, måler de om mulig enda bedre. Hvordan forklares det når en mener det er forvrengt lyd?
    Det er mulig de låt "for kaldt" før (Ganske udefinerte begreper, dette, men uansett.) og dermed måler nærmere "korrekt" nå. Det vet jeg ikke. Poenget var uansett at så fort en komponent endrer lyden den blir matet med, har signalet blitt forvrengt. Det er det som er forvrengning. ...Men igjen: Når man i dagligtale snakker om (for)vrengt lyd, mener man oftest noe stygt og grumsete. Forsterkere som klipper, etc.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Aldri hørt om en helt tyst Hegel, da jeg klagde på støy fra H190 sa de selv att det var helt normalt med litt sus og trafobrum på de.

    Har hatt 2 absolutt tyste forsterkere, Nuprime IDA16 og Pioneer A-70DA.

    IDA16 kunne spilles drithøyt uten att det ble slitsomt, Hegel H360 ble slitsom på meget høyt volum.

    Soundstagenetwork har noen målinger som viser att ihvertfall H360 har litt unoter på høyere volum: As the power level is increased, the increase in distortion with frequency is quite pronounced.

    https://www.soundstagenetwork.com/i...er&catid=97:amplifier-measurements&Itemid=154

    Trodde du hadde noe å vise til ettersom du virket så sikker. Har hatt Hegel H80 H90 H160 H190 H200 og H360 og ingen av de var helt fri for susing i høyttalere og brumming i trafo, noen værre enn andre.




    Ikke jeg nei.
    Men du kan nok få ved å henvende deg til Hegel?

    Seriøst.. Hegel måler bra og det tror jeg du også vet. Hvis ikke kan jeg ikke hjelpe deg. Du får google.
    Hatt Hegel jeg og. Flere ganger og det har alltid vert tyst.
    Hvis det går i det, så kan vi ta f. Eks pre jeg bruker nå i stua, MI25.
    Totalt tyst med volum på fult og øret inntil høyttaler. Aner ikke hva den måler, men utfra støy som du viser til, må jo da den måle perfekt.
    Forsatt har den og en la oss kalle det en naturlig varme.
    Og det er feil? Fordi den forvrengte?

    Hvilke merke mener du da ikke forvrenger?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.344
    Antall liker
    16.457
    Sted
    Østfold
    Men så bør det også nevnes at veldig mange har utstyr som har en eller annen fremtredende måleparameter som oppfattes som "dårlig", sånn som for eksempel din rørforsterker, og de tror de har god lyd på tross av at anlegget måler dårlig, mens realiteten ofte kan være at anlegget måler rimelig godt.
    Det er igjen viktig å poengtere at ingen hevder at det måle dårlig for at det skal låte godt. Poenget jeg bringer til torgs, er at elektroniske komponenter kan låte godt, selv om de måler dårlig.
    Det er feil Håkon, feil feil feil!

    Hvis det er en objektiv feil ved produktet så er aldri den årsak til at noe låter bra. Men om produktet har en egenskap som gjør at det låter bra, og det blir dømt nord og ned på grunn av den egenskapen, så er det noe feil med den som dømmer produktet, ikke med produktet i seg selv.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Synes det mest interessante er å finne ut om det som gjør at man foretrekker farget elektronikk skyldes hovedsakelig kompensering for en svakhet i anlegget/rommet eller en svakhet i innspillingen.
    Et absolutt plausibelt spørsmål, men i mitt fall er denne erkjennelsen langsomt oppstått i et utall rom i et utall kombinasjoner gjennom omtrentlig 30 år. Så hva årsaken(e) er, kan vel vanskelig besvares med enten "rom" eller "elektronikk".
    Et retorisk spørsmål blir som følgende:
    Er gode utgivelser primært mastret til å låte mest virkelighetsnært på elektronikk med høy forvrengning?

    Svaret til det sier seg selv. Ergo må svaret ligge i oppsette man prøver det i og svakheter som oppstår der eller at lytteren har lagt til seg noen vaner han mener selv er mest korrekt. Eneste unntaket må være enkelte spesielle utgivelser som av en litt tilfeldig grunn skulle låte mer virkelighetsnært med enkelte typer forvrengning.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    11.226
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kaster loddet tilbake:

    Det målefolket bør stille seg av spørsmål er: hvordan har det seg at en perfekt måling kan skjule innspillingens virkelige klanger og dynamikk?

    Hvorfor svarer ingen på denne påstanden? Tallenes tale er klinkende klar. Dem lyver ikke. Senest i går kveld fikk jeg hørbart bevis for dette da en 40 000 kroners sak måtte se seg slått av S.M.S.L M500 i et meget kapabelt anlegg.

    -BB-
    Den setningen gikk meg huset forbi.

    Den er en coctail av misforståelser, jeg vet nesten ikke hvor jeg skal begynne.

    1. For det første, hvem er det som har definert at et anlegg som ikke låter skikkelig allikevel måler perfekt? Det er en person som åpenbart verken kan faget eller har det fnugg av troverdighet.

    2. For det andre, en måling handler ikke om innspillingen, kun om utstyret som gjengir den.

    3. For det tredje, hva er innspillingens "virkelige klanger og dynamikk"? Hvem kan slå seg på brystet og si "jeg vet hvordan denne innspillingen låter!"? Hver gang jeg hører noe som ikke "burde være mulig" pleier jeg å sette på en innspilling som åpenbart faller litt utenfor hva oppsettet tilfeldigvis later til å briljere på. Jeg hørte nylig et ganske rimelig oppsett som låt utrolig imponerende på dubstep. Det tegnet et enormt lydbilde jeg knapt trodde var mulig fra noe såpass beskjedent. Men på mer seriøse akustiske ting falt det helt gjennom. Poenget er at vi kan ikke sette sammen et anlegg som briljerer på 1/5 av platesamlingen, og hevde at det henter frem "virkelige klanger og dynamikk".

    4. For det fjerde, hvem er "målefolket"? Jeg trodde vi var forbi stråmannsargumentasjonen snart nå.

    5. For det femte, er det en stor overraskelse til verden at det finnes masse dyrt utstyr som overhodet ikke holder mål? Jeg mener, lokket har blitt plukket av mange dyre bokser, de stakkars menneskene som har disse produktene har forgjeves forsøkt å forsvare at de har kjøpt katta i sekken, men det lar seg ikke rokke ved at det finnes massevis av billigutstyr pakket inn i fancy bokser med enda mer fancy prislapper og eventyrfortellinger.

    6. For det sjette, hvilke tall sin tale er klare? Skulle dyre produkter konsekvent alltid måle mye bedre enn noe billigere produkter?

    7. For det sjuende, på hvilken måte har dette noe med korrelasjonen mellom målinger og lydkvalitet å gjøre?

    ...jeg tror jeg stopper der, selv om det faktisk er en del mer man kan ta tak i her :D
    Av og til leser du som fanden leser bibelen, Snickers... :) Og da blir det litt som å diskutere bibelen med Jehovas vitner, ikke helt enkelt. Men jeg skal gi det et forsøk:

    1. Vi har enkelte i denne og lignende debatter har som uttalt mål at kilder og forsterkere skal måle "perfekt", dette er de samme menneskene jeg noe upresist kaller "målefolket", og det er utelukkende av den årsak jeg benytter disse betegnelsene. Jeg har aldri hevdet at utstyr som måler godt ikke låter godt, jeg spørsmålsstiller derimot hvorfor elektronikk med beviselig dårligere målinger på en del essensielle parametre, ofte subjektivt oppleves å låte enda bedre.

    2. Jo, det trekkes ofte fram at man kan måle at elektronikken gjengir nøyaktig det som finnes på plata, og ikke noe annet. Dette gjelder i hovedsak fra digitale kilder, naturlig nok, ettersom antall bits der, er en målbar størrelse.

    3. En innvendig jeg som utgangspunkt er enig i, men min påstand er at det finnes utstyr som er svært gode på gjengivelse av alle musikktyper, selv om det ikke nødvendigvis måler spesielt godt, bruk gjerne DartZeel som eksempel, siden jeg har hørt den på så mye forskjellig utstyr. Noe av dette har fantastiske evner innen klanger, naturlighet, dynamisk utsving, presisjon, detaljer... Jeg snakker ikke om utstyr med spisskompetanse på enkelte musikktyper, noe som også kan være periodevis gøy, men det er ikke det jeg tar opp her.

    4. Se punkt 1

    5. Ja, men ser ikke relevansen i akkurat denne diskusjonen

    6. Jeg vet ike om jeg skjønner hva du sikter til her. Men enkelte debattanter ser ut til å fremlegge det på den måten, ja, at det er verre om et dyrt produkt måler dårlig, enn om et billig produkt gjør det. Selv deler jeg ikke denne innvendingen, naturlig nok, ettersom jeg opplever at enkelte overprisede komponenter både låter svært godt og måler svært dårlig (igjen, bruk gjerne DartZeel som eksempel) på samme tid.

    7. Her skjønner jeg heller ikke hva du mener. Det er ikke jeg som hevder noen absolutt korrelasjon mellom målte data og kvalitet, det er noen andre som gjør akkurat det.

    ....og jeg tror vel ikke vi finner helt fram til en felles forståelse her, Snickers, men lever greit med det. Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen, jeg betviler virkelig ikke din kunnskap, men til tross for at du kan mer enn de fleste om vår hobby, finnes det fortsatt rom for en subjektiv uenighet omkring opplevelse av virkelighet! :D

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.344
    Antall liker
    16.457
    Sted
    Østfold
    DartZeel var ikke testens dyreste forsterkersett, det var 2 som var dyrere. Med mulig unntak av redaktøren visste vi ikke priser på produktene under lytteseansene.

    Så langt tilbake husker jeg ikke stort, så jeg lette meg fram til tråden om det aktuelle bladet. Det står ingenting i den tråden som underbygger din påstand om kritikk eller denne åpenbare forutsigbarheten for redaksjonens samlede entusiasme overfor DartZeel. Så ærlig talt skjønner jeg faktisk ingenting av hva du mener nå.

    https://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/55332-fidelity-nr-52-a.html

    (kritikken i tråden går mer generelt på at det testes for dyrt utstyr)
    Hegel Monoblokkene samlet kostet nok mer ser jeg nå: http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/53_hele.pdf

    Her er tråden jeg sikter til:

    https://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/55426-test-av-dartzeel-cth-8550-i-fidelity.html

    Dette er kun interessant i denne tråden fordi dette produktet har subjektive kvaliteter som objektive målinger bestrider.

    -BB-
    Takker, det der var klart mer relevant. Og jeg ser at ståstedene til den enekelte debattant stort sett har vært relativt statisk siden 2011. :)

    Men dette med at lytteinntrykkene var så forutsigbare, bestrides på det sterkeste. Generelt hadde vi ikke satt oss inn i målinger og priser før lytting, vi lot sansene bestemme. "Undermåleren" DartZeel slo oss i bakken. Mye av det samme opplevde jeg da jeg første gang hørte en annen "undermåler", Spec RSA F33EX. Jeg var nærmest irritert over i det hele tatt å måtte lytte på den, og hadde dessverre en sterkt negativ bias da jeg endelig tok mot til meg og begynte lytteprosessen. På det tidspunktet benyttet jeg en annen "undermåler", en McIntosh MC8000, en underholdende kraftkar på alle måter. Jeg kan i hvertfall si såpass som at min opplevelse med Spec-forsterkeren var så uforutsigbar som det kan få blitt; jeg ble fullstendig tatt på senga da den regelrett grisebanket McIntosh'en med et par Tannoy høyttalere i enden av kablene. Jeg ble fullstendig satt ut av hvor fantastisk den spilte, og dette altså til tross for at jeg var helt sikker på at det kun var en overpriset, japansk luksusboks uten substans. Og på det tidspunktet ante jeg ikke at den dessverre målte elendig, også.
    Utgangsimpedans gutter. Det bekreftes av målingene, og det er klokkeklart at dette er ting som fungerer sammen med høyttalere som er bygget for å brukes med forsterkere som har høy utgangsimpedans. Til høyttalere som er bygget for lav utgangsimpedans vil det fungere dårlig. Å bedømme en forsterker som dårlig basert på at den har høy utgangsimpedans er tull og tøys i seg selv dersom det er et bevisst designvalg. I såfall skulle en ren current drive være den dårligste tenkelige forsterkeren man kan lage, selv om vi vet at på et teoretisk plan skal det kunne toppe alt annet.

    Det samme gjelder DAC-er. Du nevnte filterløse DAC-er Håkon. Du har kanskje fått med deg debatten rundt bruk av ulike filtre i DAC-er? Mange har blitt overrasket over effekten av disse, og en av trendene som har fått fotfeste er at man integrerer et FIR-filter med noen få taps i en prosessor i DAC-en for å kompensere for utgangsfilteret. Som du sikkert forstår er dette filteret ikke helt uproblematisk. Det samme gjelder hvordan man interpolerer ved oversampling. I prinsippet kan man jo interpolere gjennomsnittet av foregående og neste verdi, men man kan også interpolere på vektor, altså basere seg på at foregående punkt har en vektorverdi tilsvarende snittet av vektorverdien mellom foregående og den biten, samt den biten og neste bit, også interpolere basert på dette. Man vil da få et litt annet resultat, og det kan ha innvirkning på både signalet og filteret. I følge Nyquist-teorien skal vi ikke behøve dette sett fra digital side, men det kan se ut til at filteret i seg selv er et tema.

    Altså, poenget er at den støyen og de ulempene du får fra en filterløs DAC kan se ganske "sølete" ut på målinger, men det er ikke sikkert det allikevel trumfer verdien av å unngå utgangsfilter. Det bør også nevnes at vi i en signalkjede, spesielt en med rør, kan ha ganske mange naturlige filtre i dette området, så fasedreiningen kan bli ganske stor. Her har vi også trolig med oss en del bagasje fra innspillingskjeden, spesielt på mikrofonsiden.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Jeg kaster loddet tilbake:

    Det målefolket bør stille seg av spørsmål er: hvordan har det seg at en perfekt måling kan skjule innspillingens virkelige klanger og dynamikk?

    Hvorfor svarer ingen på denne påstanden? Tallenes tale er klinkende klar. Dem lyver ikke. Senest i går kveld fikk jeg hørbart bevis for dette da en 40 000 kroners sak måtte se seg slått av S.M.S.L M500 i et meget kapabelt anlegg.

    -BB-
    Den setningen gikk meg huset forbi.

    Den er en coctail av misforståelser, jeg vet nesten ikke hvor jeg skal begynne.

    For det første, hvem er det som har definert at et anlegg som ikke låter skikkelig allikevel måler perfekt? Det er en person som åpenbart verken kan faget eller har det fnugg av troverdighet.

    For det andre, en måling handler ikke om innspillingen, kun om utstyret som gjengir den.

    For det tredje, hva er innspillingens "virkelige klanger og dynamikk"? Hvem kan slå seg på brystet og si "jeg vet hvordan denne innspillingen låter!"? Hver gang jeg hører noe som ikke "burde være mulig" pleier jeg å sette på en innspilling som åpenbart faller litt utenfor hva oppsettet tilfeldigvis later til å briljere på. Jeg hørte nylig et ganske rimelig oppsett som låt utrolig imponerende på dubstep. Det tegnet et enormt lydbilde jeg knapt trodde var mulig fra noe såpass beskjedent. Men på mer seriøse akustiske ting falt det helt gjennom. Poenget er at vi kan ikke sette sammen et anlegg som briljerer på 1/5 av platesamlingen, og hevde at det henter frem "virkelige klanger og dynamikk".

    For det fjerde, hvem er "målefolket"? Jeg trodde vi var forbi stråmannsargumentasjonen snart nå.

    For det femte, er det en stor overraskelse til verden at det finnes masse dyrt utstyr som overhodet ikke holder mål? Jeg mener, lokket har blitt plukket av mange dyre bokser, de stakkars menneskene som har disse produktene har forgjeves forsøkt å forsvare at de har kjøpt katta i sekken, men det lar seg ikke rokke ved at det finnes massevis av billigutstyr pakket inn i fancy bokser med enda mer fancy prislapper og eventyrfortellinger.

    For det sjette, hvilke tall sin tale er klare? Skulle dyre produkter konsekvent alltid måle mye bedre enn noe billigere produkter?

    For det sjuende, på hvilken måte har dette noe med korrelasjonen mellom målinger og lydkvalitet å gjøre?

    ...jeg tror jeg stopper der, selv om det faktisk er en del mer man kan ta tak i her :D
    "For det andre, en måling handler ikke om innspillingen, kun om utstyret som gjengir den."

    Må en ikke vite hva det målte før det ble tatt opp, for å vite hvordan målingen skal være etterpå?
    En fin måling etterpå sier jo intet om hvordan det ble innspilt før de gikk inn i mikrofoner osv
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    11.226
    Torget vurderinger
    2
    Men så bør det også nevnes at veldig mange har utstyr som har en eller annen fremtredende måleparameter som oppfattes som "dårlig", sånn som for eksempel din rørforsterker, og de tror de har god lyd på tross av at anlegget måler dårlig, mens realiteten ofte kan være at anlegget måler rimelig godt.
    Det er igjen viktig å poengtere at ingen hevder at det måle dårlig for at det skal låte godt. Poenget jeg bringer til torgs, er at elektroniske komponenter kan låte godt, selv om de måler dårlig.
    Det er feil Håkon, feil feil feil!

    Hvis det er en objektiv feil ved produktet så er aldri den årsak til at noe låter bra. Men om produktet har en egenskap som gjør at det låter bra, og det blir dømt nord og ned på grunn av den egenskapen, så er det noe feil med den som dømmer produktet, ikke med produktet i seg selv.
    Ja? Men da er vi vel 100% enige, sånn jeg leser det, i hvert fall. Enten det eller så har jeg selv skrevet noe jeg ikke engang forstår selv! :D
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    11.226
    Torget vurderinger
    2
    DartZeel var ikke testens dyreste forsterkersett, det var 2 som var dyrere. Med mulig unntak av redaktøren visste vi ikke priser på produktene under lytteseansene.

    Så langt tilbake husker jeg ikke stort, så jeg lette meg fram til tråden om det aktuelle bladet. Det står ingenting i den tråden som underbygger din påstand om kritikk eller denne åpenbare forutsigbarheten for redaksjonens samlede entusiasme overfor DartZeel. Så ærlig talt skjønner jeg faktisk ingenting av hva du mener nå.

    https://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/55332-fidelity-nr-52-a.html

    (kritikken i tråden går mer generelt på at det testes for dyrt utstyr)
    Hegel Monoblokkene samlet kostet nok mer ser jeg nå: http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/53_hele.pdf

    Her er tråden jeg sikter til:

    https://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/55426-test-av-dartzeel-cth-8550-i-fidelity.html

    Dette er kun interessant i denne tråden fordi dette produktet har subjektive kvaliteter som objektive målinger bestrider.

    -BB-
    Takker, det der var klart mer relevant. Og jeg ser at ståstedene til den enekelte debattant stort sett har vært relativt statisk siden 2011. :)

    Men dette med at lytteinntrykkene var så forutsigbare, bestrides på det sterkeste. Generelt hadde vi ikke satt oss inn i målinger og priser før lytting, vi lot sansene bestemme. "Undermåleren" DartZeel slo oss i bakken. Mye av det samme opplevde jeg da jeg første gang hørte en annen "undermåler", Spec RSA F33EX. Jeg var nærmest irritert over i det hele tatt å måtte lytte på den, og hadde dessverre en sterkt negativ bias da jeg endelig tok mot til meg og begynte lytteprosessen. På det tidspunktet benyttet jeg en annen "undermåler", en McIntosh MC8000, en underholdende kraftkar på alle måter. Jeg kan i hvertfall si såpass som at min opplevelse med Spec-forsterkeren var så uforutsigbar som det kan få blitt; jeg ble fullstendig tatt på senga da den regelrett grisebanket McIntosh'en med et par Tannoy høyttalere i enden av kablene. Jeg ble fullstendig satt ut av hvor fantastisk den spilte, og dette altså til tross for at jeg var helt sikker på at det kun var en overpriset, japansk luksusboks uten substans. Og på det tidspunktet ante jeg ikke at den dessverre målte elendig, også.
    Utgangsimpedans gutter. Det bekreftes av målingene, og det er klokkeklart at dette er ting som fungerer sammen med høyttalere som er bygget for å brukes med forsterkere som har høy utgangsimpedans. Til høyttalere som er bygget for lav utgangsimpedans vil det fungere dårlig. Å bedømme en forsterker som dårlig basert på at den har høy utgangsimpedans er tull og tøys i seg selv dersom det er et bevisst designvalg. I såfall skulle en ren current drive være den dårligste tenkelige forsterkeren man kan lage, selv om vi vet at på et teoretisk plan skal det kunne toppe alt annet.

    Det samme gjelder DAC-er. Du nevnte filterløse DAC-er Håkon. Du har kanskje fått med deg debatten rundt bruk av ulike filtre i DAC-er? Mange har blitt overrasket over effekten av disse, og en av trendene som har fått fotfeste er at man integrerer et FIR-filter med noen få taps i en prosessor i DAC-en for å kompensere for utgangsfilteret. Som du sikkert forstår er dette filteret ikke helt uproblematisk. Det samme gjelder hvordan man interpolerer ved oversampling. I prinsippet kan man jo interpolere gjennomsnittet av foregående og neste verdi, men man kan også interpolere på vektor, altså basere seg på at foregående punkt har en vektorverdi tilsvarende snittet av vektorverdien mellom foregående og den biten, samt den biten og neste bit, også interpolere basert på dette. Man vil da få et litt annet resultat, og det kan ha innvirkning på både signalet og filteret. I følge Nyquist-teorien skal vi ikke behøve dette sett fra digital side, men det kan se ut til at filteret i seg selv er et tema.

    Altså, poenget er at den støyen og de ulempene du får fra en filterløs DAC kan se ganske "sølete" ut på målinger, men det er ikke sikkert det allikevel trumfer verdien av å unngå utgangsfilter. Det bør også nevnes at vi i en signalkjede, spesielt en med rør, kan ha ganske mange naturlige filtre i dette området, så fasedreiningen kan bli ganske stor. Her har vi også trolig med oss en del bagasje fra innspillingskjeden, spesielt på mikrofonsiden.
    Kryss i taket, vi er enige om dette også! :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.344
    Antall liker
    16.457
    Sted
    Østfold
    Av og til leser du som fanden leser bibelen, Snickers... :) Og da blir det litt som å diskutere bibelen med Jehovas vitner, ikke helt enkelt.
    Jeg er redd det blir ganske annerledes. Jeg har prøvd noen ganger og blir konsekvent møtt med intet mindre enn godt etablerte hersketeknikker. Når de kommer og ringer på min dør, for å fortelle om det de tror på, og jeg spør hvorfor de tror på akkurat det, og ikke på for eksempel julenissen eller påskeharen, så forventer jeg at de ikke går til personangrep.


    1. Vi har enkelte i denne og lignende debatter har som uttalt mål at kilder og forsterkere skal måle "perfekt", dette er de samme menneskene jeg noe upresist kaller "målefolket", og det er utelukkende av den årsak jeg benytter disse betegnelsene.
    Men hvordan ser en slik perfekt måling ut? Hvem er det som har bestemt at det er riktig?

    Og du kan vel nevne minst én slik person? Det kunne jo vært gøy å se at de faktisk eksisterer.


    3. En innvendig jeg som utgangspunkt er enig i, men min påstand er at det finnes utstyr som er svært gode på gjengivelse av alle musikktyper, selv om det ikke nødvendigvis måler spesielt godt, bruk gjerne DartZeel som eksempel, siden jeg har hørt den på så mye forskjellig utstyr. Noe av dette har fantastiske evner innen klanger, naturlighet, dynamisk utsving, presisjon, detaljer... Jeg snakker ikke om utstyr med spisskompetanse på enkelte musikktyper, noe som også kan være periodevis gøy, men det er ikke det jeg tar opp her.
    Som jeg skrev i et annet innlegg, man ser veldig tydelig på målingene i SP at DZ-en har veldig høy utgangsimpedans. Det endrer veldig mye på lyden, og til en del høyttalere er det slik det skal være. Det er det høyttalerne er laget for. På enkelte punkter måler samme forsterker ganske dårlig, men all over er det ingen total krise, selv om det også i en av testene ble nevnt at den var ganske dårlig på dynamikk. Dessverre er det fasiten for mange forsterkere med høy utgangsimpedans da man altfor ofte ender med høy utgangsimpedans mer som en arbeidsulykke enn som et bevisst konstruksjonsvalg.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Et retorisk spørsmål blir som følgende:
    Er gode utgivelser primært mastret til å låte mest virkelighetsnært på elektronikk med høy forvrengning?

    Svaret til det sier seg selv. Ergo må svaret ligge i oppsette man prøver det i og svakheter som oppstår der eller at lytteren har lagt til seg noen vaner han mener selv er mest korrekt. Eneste unntaket må være enkelte spesielle utgivelser som av en litt tilfeldig grunn skulle låte mer virkelighetsnært med enkelte typer forvrengning.
    "Gode utgivelser"? Tja... Hvilke kriterier definerer en slik? "De fleste utgivelser"? Tja igjen. Hvem vet hvordan lydteknikere tar de avgjørelsene de gjør når de mikser og mastrer et opptak? Har hørt om produsenter som spiller låter på ibuds, i bilen, på T-banen og rundt omkring for å teste hvordan det vil låte i forskjellige settinger, og valgene som tas da passer neppe de som har high end-anlegg. Det er jo ikke sikkert studiomonitorene eller hodetelefonene som ble brukt under produksjonen måler helt "perfekt" heller, så hvem vet egentlig hvordan en innspilling var ment å låte?

    Selvsagt er den beste tilnærmelsen vi kan gjøre for å komme dit produsenten ønsket, å prøve å få signalet på lagringsmediet uendret frem til lytteposisjon. ...HVIS det i seg selv er målet.

    Likevel: Hvis man erfarer at man foretrekker å lytte til de fleste (alle?) innspillinger med en eller annen form for egenlyd/farging/forvrengning/justering i anlegget, kan jo ingen fortelle eieren av anlegget at det er galt. Alle som liker god lyd/hi-fi er ikke forpliktet til å hige etter perfekt, nøytral lydgjengivelse. (At mange mener de er ute etter det, men tilsynelatende ikke egentlig er det likevel, er en annen diskusjon.)

    Jeg innser at den mest forutsigbare og "korrekte" måten å tilføre den foretrukne egenlyden på, er å ha et system som i utgangspunktet er transparent frem til lytteposisjon, og så justere seg dit man vil med ett egnet verktøy. (DSP med targetkurver, f.eks.) Imidlertid består hyggen ved å spille musikk på et stereoanlegg av veldig mange flere aspekter enn bare lydgjengivelsen, enten man vil eller ikke, så det valget passer ikke for alle. Det må man bare respektere.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.344
    Antall liker
    16.457
    Sted
    Østfold
    Men så bør det også nevnes at veldig mange har utstyr som har en eller annen fremtredende måleparameter som oppfattes som "dårlig", sånn som for eksempel din rørforsterker, og de tror de har god lyd på tross av at anlegget måler dårlig, mens realiteten ofte kan være at anlegget måler rimelig godt.
    Det er igjen viktig å poengtere at ingen hevder at det måle dårlig for at det skal låte godt. Poenget jeg bringer til torgs, er at elektroniske komponenter kan låte godt, selv om de måler dårlig.
    Det er feil Håkon, feil feil feil!

    Hvis det er en objektiv feil ved produktet så er aldri den årsak til at noe låter bra. Men om produktet har en egenskap som gjør at det låter bra, og det blir dømt nord og ned på grunn av den egenskapen, så er det noe feil med den som dømmer produktet, ikke med produktet i seg selv.
    Ja? Men da er vi vel 100% enige, sånn jeg leser det, i hvert fall. Enten det eller så har jeg selv skrevet noe jeg ikke engang forstår selv! :D
    Jeg tror problemet gjerne ligger i ideen om at tolkning av målinger er noe alle behersker. Så strør man om seg med "sannheter" om hva som måler riktig, og hva som ikke måler riktig.

    Det er overraskende ofte at stereotypene dreper nyansene i diskusjoner her på sentralen.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.344
    Antall liker
    16.457
    Sted
    Østfold
    Men så bør det også nevnes at veldig mange har utstyr som har en eller annen fremtredende måleparameter som oppfattes som "dårlig", sånn som for eksempel din rørforsterker, og de tror de har god lyd på tross av at anlegget måler dårlig, mens realiteten ofte kan være at anlegget måler rimelig godt.
    Det er igjen viktig å poengtere at ingen hevder at det måle dårlig for at det skal låte godt. Poenget jeg bringer til torgs, er at elektroniske komponenter kan låte godt, selv om de måler dårlig.
    Det er feil Håkon, feil feil feil!

    Hvis det er en objektiv feil ved produktet så er aldri den årsak til at noe låter bra. Men om produktet har en egenskap som gjør at det låter bra, og det blir dømt nord og ned på grunn av den egenskapen, så er det noe feil med den som dømmer produktet, ikke med produktet i seg selv.
    Ja? Men da er vi vel 100% enige, sånn jeg leser det, i hvert fall. Enten det eller så har jeg selv skrevet noe jeg ikke engang forstår selv! :D
    Jeg tror problemet gjerne ligger i ideen om at tolkning av målinger er noe alle behersker. Så strør man om seg med "sannheter" om hva som måler riktig, og hva som ikke måler riktig.

    Det er overraskende ofte at stereotypene dreper nyansene i diskusjoner her på sentralen.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    jeg spørsmålsstiller derimot hvorfor elektronikk med beviselig dårligere målinger på en del essensielle parametre, ofte subjektivt oppleves å låte enda bedre.
    Tenker at det er fornuftig å skille mellom "virkelighetsnært" som tråden opprinnelig startet med og hva man synes subjektivt låter bra. Det er helt to forskjellige debatter slik jeg ser det.

    Opprinnelig ble dette sagt i åpningsinnlegget:
    Hvorfor låter produkter med mer målbar forvrengning nærmere opptakets akustiske virkelighet enn det noe "målemonster" er i stand til?
    Det hevdes altså at komponenter med hørbar forvrengning gjør at vi kommer nærmere virkeligheten enn med transparente komponenter. Igjen vil jeg spørre, hvor mye av gode innspillinger tror vi er mastret for nettopp det?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    "Gode utgivelser"? Tja... Hvilke kriterier definerer en slik? "De fleste utgivelser"? Tja igjen. Hvem vet hvordan lydteknikere tar de avgjørelsene de gjør når de mikser og mastrer et opptak? Har hørt om produsenter som spiller låter på ibuds, i bilen, på T-banen og rundt omkring for å teste hvordan det vil låte i forskjellige settinger, og valgene som tas da passer neppe de som har high end-anlegg. Det er jo ikke sikkert studiomonitorene eller hodetelefonene som ble brukt under produksjonen måler helt "perfekt" heller, så hvem vet egentlig hvordan en innspilling var ment å låte?
    Jeg nevnte gode utgivelser. Seriøse studioer vil generelt ha rom bygget opp fra grunnen av med mye akustiske tiltak, høyttalere som holder god kvalitet og komponenter med lav forvrengning. At de da mikser og mastrer til at det skal låte mer virkelighetsnært med komponenter med markant forvrengning faller på sin egen urimelighet.

    Selvsagt blir det annerledes med dårlige utgivelser og musikk som er mikset under forhold med klare avvik og f.eks tilpasset et par Koss Porta Pro.

    Likevel: Hvis man erfarer at man foretrekker å lytte til de fleste (alle?) innspillinger med en eller annen form for egenlyd/farging/forvrengning/justering i anlegget, kan jo ingen fortelle eieren av anlegget at det er galt. Alle som liker god lyd/hi-fi er ikke forpliktet til å hige etter perfekt, nøytral lydgjengivelse. (At mange mener de er ute etter det, men tilsynelatende ikke egentlig er det likevel, er en annen diskusjon.)

    Jeg innser at den mest forutsigbare og "korrekte" måten å tilføre den foretrukne egenlyden på, er å ha et system som i utgangspunktet er transparent frem til lytteposisjon, og så justere seg dit man vil med ett egnet verktøy. (DSP med targetkurver, f.eks.) Imidlertid består hyggen ved å spille musikk på et stereoanlegg av veldig mange flere aspekter enn bare lydgjengivelsen, enten man vil eller ikke, så det valget passer ikke for alle. Det må man bare respektere.
    Selvsagt og det har jeg også nevnt i denne tråden, men det er en annen debatt og ikke det som er tråden opprinnelige spørsmål. Det som hevdes av trådstarter er at komponenter med klare målemessig avvik låter generelt mer illusjonsskapende.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.344
    Antall liker
    16.457
    Sted
    Østfold
    Oppgaven til stereoutstyret er å gjengi innspillinger, ikke å måle i henhold til antatt riktige definisjoner. En komponent som måler bra har automatisk for eksempel lav støy og slike parametre som beviselig ikke har noen funksjon i lydbildet. Utover det er det den type målinger som korrelerer godt med hva ørene våre oppfatter som bra som er riktig.

    Det er også viktig å merke seg at det for eksempel ikke er forsterkerens jobb å gjengi innspillinger, men å drive høyttalerne. Om høyttalerne er laget for lav utgangsimpedans er det forsterkere med lav utgangsimpedans som er riktig. Om høyttalerne er laget for høy utgangsimpedans er det feil forsterker, men den er ikke dermed et bedre eller dårligere, eller mer eller mindre musikalsk produkt av den grunn.

    Imidlertid vil for eksempel en forsterker som har kraftig modulering av strømforsyningen være objektivt dårlig, uansett om den tilfeldigvis matcher veldig godt til et gitt oppsett. Man kan for eksempel ha høyttalere med veldig høy følsomhet slik at man ikke behøver mer enn 1W for å spille høyt, og da er kanskje ikke moduleringen et problem. Men om dette er en 300W forsterker som modulerer som h******* på strømforsyningen fordi den er altfor dårlig er det etter min mening ikke et bra produkt isolert sett, selv om altså noen har fått det til å låte bra.

    Med andre ord, noen kan fortelle oss at "jeg har en forsterker som måler skikkelig dårlig, men det låter veldig bra", og faktisk ha rett i det. Men samtidig tar de feil fordi forsterkeren måler ikke dårlig under de gitte betingelsene.

    Det er slike nyanser debattene trenger.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Oppgaven til stereoutstyret er å gjengi innspillinger, ikke å måle i henhold til antatt riktige definisjoner. En komponent som måler bra har automatisk for eksempel lav støy og slike parametre som beviselig ikke har noen funksjon i lydbildet. Utover det er det den type målinger som korrelerer godt med hva ørene våre oppfatter som bra som er riktig.

    Det er også viktig å merke seg at det for eksempel ikke er forsterkerens jobb å gjengi innspillinger, men å drive høyttalerne. Om høyttalerne er laget for lav utgangsimpedans er det forsterkere med lav utgangsimpedans som er riktig. Om høyttalerne er laget for høy utgangsimpedans er det feil forsterker, men den er ikke dermed et bedre eller dårligere, eller mer eller mindre musikalsk produkt av den grunn.

    Imidlertid vil for eksempel en forsterker som har kraftig modulering av strømforsyningen være objektivt dårlig, uansett om den tilfeldigvis matcher veldig godt til et gitt oppsett. Man kan for eksempel ha høyttalere med veldig høy følsomhet slik at man ikke behøver mer enn 1W for å spille høyt, og da er kanskje ikke moduleringen et problem. Men om dette er en 300W forsterker som modulerer som h******* på strømforsyningen fordi den er altfor dårlig er det etter min mening ikke et bra produkt isolert sett, selv om altså noen har fått det til å låte bra.

    Med andre ord, noen kan fortelle oss at "jeg har en forsterker som måler skikkelig dårlig, men det låter veldig bra", og faktisk ha rett i det. Men samtidig tar de feil fordi forsterkeren måler ikke dårlig under de gitte betingelsene.

    Det er slike nyanser debattene trenger.
    Veldig bra skrevet Snickers!

    Tror ingen av leirene er veldig uenige om at målet er at alle leddene er nermest mulig a wire with gain.
    Det har ivertfall alltid vert det jeg har jobbet mot.Komme nermest mulig på all den fantastiske musikken som er innspillt.

    Og glemte,jeg prøvde tidligere i tråden å poengtere det samme som du sier .
    En 8w 300B forsterker med godt tilpasset høyttaler vil sannsynligvis ikke måle spessielt dårlig ved den effekten de fleste bruker den på.
    Ivertfall er det slik med meg.Jeg misliker sterkt rørforsterkere når man kjører de mot maks effekt ut. Bortsett fra at en single ended forsterker uten feedback klipper og komprimerer på en veldig fin måte,men man hører tydelig at ting begynner å bli grumsete og utydelig,og da mye egenkarakter fra forsterkeren.
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Jeg synes dette ^^^ innlegget er et av de beste. For det tar opp temaer som tro og viten.

    Tidvis lurer jeg på om våre forfedre de siste 100-200 årene levde i en gullalder hvor man for første gang måtte takle det å ha to tanker i hodet samtidig; den ene tanken var tradisjonelle, klare, religiøse forestillinger basert på tro, og den andre tanken var de nye forestillingene basert på vitenskap. Jeg tror man må ha en klar formening om hva tro og religion er for å forstå vitenskap; dvs. at det er en form for symbiose mellom tro og vitenskap.

    De siste tiårene har religionen dødd. Manges intuitive forståelse av skillet mellom tro og viten(skap) blitt skylt bort i samme slengen. Så uten å helt være klar over det, skapes en del nye mini-religioner som erstatning for den gamle religionen (som relativt sett må sies å ha hatt en kvalitetssikring). Hifi kan i mange sammenhenger bli en slik mini nyreligion for noen, hvor ens forestillinger er basert på tro, og hvor spørsmål rettet til denne troen skaper samme temperatur som når man i gamle dager stilte spørsmål til den gamle religionen.


    PS: Til sist et lite forsvar for de nyreligiøse: Selv Newton var alkymist!

    https://www.amazon.com/Newton-Alchemist-Science-Enigma-Natures-ebook/dp/B07CSH547K

    514FCymQaIL.jpg
     
    Sist redigert:

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    2.292
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det er også viktig å merke seg at det for eksempel ikke er forsterkerens jobb å gjengi innspillinger, men å drive høyttalerne. Om høyttalerne er laget for lav utgangsimpedans er det forsterkere med lav utgangsimpedans som er riktig. Om høyttalerne er laget for høy utgangsimpedans er det feil forsterker, men den er ikke dermed et bedre eller dårligere, eller mer eller mindre musikalsk produkt av den grunn.
    Kanskje et dumt spørsmål, men likevel: Hvordan vet man om en høyttaler er laget for høy eller lav utgangsimpedans?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Dagens vei til high-end virker ofte å være dette:

    - Man starter med en høyttaler som er passiv og flerveis. Ergo store fasefeil med kamfiltereffekt og lobing som resultat. Låter til dels ubehagelig, rotete og ikke sammenhengende.

    -Høyttaleren har ikke uniform spredning verken vertikal eller horisontalt. Derfor ligner overhodet ikke den reflekterte lyden på direktelyden. I tillegg har høyttalerne gjerne også en del hørbare avvik on-axis som resultat av den er passiv og begrensninger i delefilteret.

    - Videre har høyttaler høy forvrengning. Små elementer i mindre kasse og termisk forvrengning som endrer frekvensresponsen etter en stund. Dårlig kapasitet og fundament i lyden.

    - Dette setter man inn i som regel et akustisk ubehandlet rom og ofte er man låst til en posisjon. Separat bassløsning til å jevne ut frekvensresponsen er sjelden brukt siden høyttaleren tross alt har passivt delefilter og man får ikke integrert en subwoofer skikkelig allikevel. Resultatet er enorme avvik både tidsmessig og frekvensmessig med høy forvrengning og det låter alt annet enn verken korrekt slik det i større grad gjorde i studio eller spesielt bra.

    Og så går jakten på elektronikk med kulør som skal rette oppe dette....
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.728
    Antall liker
    3.407
    Som jeg skrev i et annet innlegg, man ser veldig tydelig på målingene i SP at DZ-en har veldig høy utgangsimpedans. Det endrer veldig mye på lyden, og til en del høyttalere er det slik det skal være. Det er det høyttalerne er laget for. På enkelte punkter måler samme forsterker ganske dårlig, men all over er det ingen total krise, selv om det også i en av testene ble nevnt at den var ganske dårlig på dynamikk. Dessverre er det fasiten for mange forsterkere med høy utgangsimpedans da man altfor ofte ender med høy utgangsimpedans mer som en arbeidsulykke enn som et bevisst konstruksjonsvalg.
    Er ikke det litt rart når designmålet var lavest mulig utgangsimpedans?

    The goals:
    • All bipolar, unbalanced, symmetrical topology.
    • No compensation (no thermal or electrical) circuit.
    • No switches, fuses, or relays in the signal path (including the power supplies).
    • Highest possible input impedance.
    • Lowest possible output impedance.
    • Full DC coupling.
    • Wide bandwidth.
    • Lowest possible negative feedback.
    • The fewest components I could use.

    Men igjen er dette hentet fra en forløper fra 2000.
    https://www.stereophile.com/news/10839/

    Edit: Målingene viser vell også at det er strålende dynamikk.
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.344
    Antall liker
    16.457
    Sted
    Østfold
    Det er også viktig å merke seg at det for eksempel ikke er forsterkerens jobb å gjengi innspillinger, men å drive høyttalerne. Om høyttalerne er laget for lav utgangsimpedans er det forsterkere med lav utgangsimpedans som er riktig. Om høyttalerne er laget for høy utgangsimpedans er det feil forsterker, men den er ikke dermed et bedre eller dårligere, eller mer eller mindre musikalsk produkt av den grunn.
    Kanskje et dumt spørsmål, men likevel: Hvordan vet man om en høyttaler er laget for høy eller lav utgangsimpedans?
    Det kan man ikke så ofte vite. Det finnes noen clues som man kan ane noe av om man kjenner veldig godt til faget, men jeg er ikke alltid like sikker på om konstruktørene selv har stålkontroll på dette. Men om en produsent for eksempel sverger til 300B SET i utviklingsfasen betyr det at høyttalerne er utviklet på forsterkere med ganske høy utgangsimpedans. Da vil man ofte også se dette brukt i demo/markedsføringssammenheng. Man kan også tenke litt over dette med følsomhet. Har en høyttaler 100dB følsomhet så er det ikke så veldig ofte man har utviklet høyttalerne på en 500W transistoramp. Det er relativt vanlig at forsterkere med lav effekt også har høy utgangsimpedans, og vice versa.

    Men det er ikke så lett å vite sikkert med mindre produsenten faktisk sier noe om det.

    Tilbake i 2004 var planen min å lansere en høyttaler. Jeg bestilte opp diverse forsterkermoduler og testet prototypen på. Da jeg merket meg hvor godt prototypen matchet ICE 1000ASP besluttet jeg at om jeg skulle lansere en høyttaler burde jeg også lansere samme forsterker som jeg hadde testet den på. Forsterkerne tok plutselig all oppmerksomheten, og den høyttaleren rakk jeg aldri å lansere. Poenget var at det slo meg som totalt meningsløst å lansere en høyttaler uten at det var klokkeklart hva som passet å drive den med.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.344
    Antall liker
    16.457
    Sted
    Østfold
    Som jeg skrev i et annet innlegg, man ser veldig tydelig på målingene i SP at DZ-en har veldig høy utgangsimpedans. Det endrer veldig mye på lyden, og til en del høyttalere er det slik det skal være. Det er det høyttalerne er laget for. På enkelte punkter måler samme forsterker ganske dårlig, men all over er det ingen total krise, selv om det også i en av testene ble nevnt at den var ganske dårlig på dynamikk. Dessverre er det fasiten for mange forsterkere med høy utgangsimpedans da man altfor ofte ender med høy utgangsimpedans mer som en arbeidsulykke enn som et bevisst konstruksjonsvalg.
    Er ikke det litt rart når designmålet var lavest mulig utgangsimpedans?

    The goals:
    • All bipolar, unbalanced, symmetrical topology.
    • No compensation (no thermal or electrical) circuit.
    • No switches, fuses, or relays in the signal path (including the power supplies).
    • Highest possible input impedance.
    • Lowest possible output impedance.
    • Full DC coupling.
    • Wide bandwidth.
    • Lowest possible negative feedback.
    • The fewest components I could use.

    Men igjen er dette hentet fra en forløper fra 2000.
    https://www.stereophile.com/news/10839/

    Edit: Målingene viser vell også at det er strålende dynamikk.
    Jo, hvis det var designmålet også for den testede modellen så er det veldig merkelig å ende opp med 0,4-0,5 ohm utgangsimpedans. Konkurrentene klarer som regel uten problem mer enn 100 ganger bedre når det er målet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn