Enig! Lurer på om det (i praksis) kan brukes helt opp til diskant - som toveis - uten at øvre mellomtone lider?Seas Excel Graphene W22NX001, dette er spennende nytt fra Moss.
Yepp, det er det, forsåvidt ikke helt ny. De er dyre, men tåler jo mye guffe da ser det ut som.
Har sett, og tenkt, det samme som degher er en som ikke vet hva han driver med i det hele tatt. (Joseph audio $9000) benytter L16 til 2khz. vil låte helt jævli.
Tror disse het: Type 94HVis vedlegget 350984
Mulig dette er spurt om tidligere, men hva heter dette settet og hvor i hierarkiet til Seas befinner disse seg?
Jada, kassene er mildt sagt stygge, men faktisk velbygde og elementene er hele og fine. Funnet på loppa for en tier.
Har ikke hørt disse, men ble sittende lenge å lytte til Joseph Audio Perspective nede på messa i München for ett par år siden. De låt helt nydelig på rimelig Cyrus elektronikk. Stiv pris, men å si at de ikke har peiling synes jeg var å ta litt hardt i uten noe mer håndfast å vise til.skeptisk til denne svært dyre grimm, hverken diskanten eller wooferen trives der. de kunne valgt en bedre diskant men da uten waveguide..
linkwitz orion er en bedre høyttaler (med seas millenium 1400hz lr4) og den ble betydelig utbedret med mye rimeligere elementer i lx521!
her er en som ikke vet hva han driver med i det hele tatt. (Joseph audio $9000) benytter L16 til 2khz. vil låte helt jævli.
Vis vedlegget 581118
Tror du om W18EX003 som toveis, delt rundt 2.000 eller kanskje litt over dette, delt aktivt via Hypex Fusion 252?Det stemmer jo at på papiret går disse stive Excel membranene helt bananas med forvrengning over 1 kHz, og den responspeaken ser faretruende ut. Men i praksis så låter de veldig bra. Jeg har delt en 8" Excel på 2,7 kHz med godt resultat. Men optimalt sett burde de nok deles ved 1 kHz eller lavere.
Nikker meg enig med deg. Men, det som er det store 10.000 kr spørsmålet - og som IKKE kan måles - er selve "sounden" man selv HØRER øverst i arbeidsområdet for denne driveren i en slik konfigurasjon, om (noe så skjørt som) menneskestemmer HØRES like bra ut her som på en 6.5" eller 5.5" eller 4.5" driver...Jeg har testet litt på Accuton vs Seas Excel ... og synes vel ikke Accuton er verdt penga. Lydmessig er de to veldig like egentlig.
W18EX003 delt på 2k burde da funke veldig bra, men helst burde man nok delt ved 1,5 kHz. Det gjør det litt tricky å finne en egnet diskant, men Seas har da noen som burde funke - f.eks T29B001
Seas Argon inspirert denne:=)skeptisk til denne svært dyre grimm, hverken diskanten eller wooferen trives der. de kunne valgt en bedre diskant men da uten waveguide..
linkwitz orion er en bedre høyttaler (med seas millenium 1400hz lr4) og den ble betydelig utbedret med mye rimeligere elementer i lx521!
her er en som ikke vet hva han driver med i det hele tatt. (Joseph audio $9000) benytter L16 til 2khz. vil låte helt jævli.
Vis vedlegget 581118
Seas Argon var en råbra sak - "ørevennlig!"Seas Argon inspirert denne:=)
Mine gamle står fortsatt i et nabohus av meg.
I mine øyne idag, så er den vel ikke råbra. Men den gangen var de slettes ikke gale nei:=)Seas Argon var en råbra sak - "ørevennlig!"Seas Argon inspirert denne:=)
Mine gamle står fortsatt i et nabohus av meg.
Ser hva du sikter til.Seas Argon inspirert denne:=)
Hadde utplassering i NRK en gang for en haug år siden, og fikk gleden av å leke meg med de monitorene drevet av adyton-forsterkere. Låt veldig flottSer hva du sikter til.Seas Argon inspirert denne:=)
Føyer til at Seas brukte en forløper til denne baffelutformingen allerede i 1978, da de konstruerte studiomonitorer på oppdrag fra NRK (ble bygget noe sånt som 35 par slike, så disse er sjeldne å se). De skrå kantene har til hensikt å temme rippelen i mellomtone/diskantområdet som skyldes baffeldiffraksjon. Heissmann Acoustics har utviklet flere DIY-modeller med tilsvarende løsning, kombinert med waveguide til diskant. På nettsida finnes også simuleringer og målinger av ulike konfigurasjoner til sammenligning.
Jeg opplever også Seas Argon som ørevennlige. Litt "laid back" dynamisk, om jeg skal være kritisk, men med en tonal karakter som fungerer svært godt hos meg. Overraskende godt, i grunn, da stua har livligere akustikk enn det som godt er (harde flater, åpen løsning mot både kjøkken og korridor). De er i grunn stikk motsatt av de gamle JBL'ene mine (XPL160), som trengte et godt dempet rom, og som låt helt horribelt da jeg dro dem inn i den samme stua.
De gamle sorte beista som sto der oppe, Adyton altså.Hadde utplassering i NRK en gang for en haug år siden, og fikk gleden av å leke meg med de monitorene drevet av adyton-forsterkere. Låt veldig flottSer hva du sikter til.Seas Argon inspirert denne:=)
Føyer til at Seas brukte en forløper til denne baffelutformingen allerede i 1978, da de konstruerte studiomonitorer på oppdrag fra NRK (ble bygget noe sånt som 35 par slike, så disse er sjeldne å se). De skrå kantene har til hensikt å temme rippelen i mellomtone/diskantområdet som skyldes baffeldiffraksjon. Heissmann Acoustics har utviklet flere DIY-modeller med tilsvarende løsning, kombinert med waveguide til diskant. På nettsida finnes også simuleringer og målinger av ulike konfigurasjoner til sammenligning.
Jeg opplever også Seas Argon som ørevennlige. Litt "laid back" dynamisk, om jeg skal være kritisk, men med en tonal karakter som fungerer svært godt hos meg. Overraskende godt, i grunn, da stua har livligere akustikk enn det som godt er (harde flater, åpen løsning mot både kjøkken og korridor). De er i grunn stikk motsatt av de gamle JBL'ene mine (XPL160), som trengte et godt dempet rom, og som låt helt horribelt da jeg dro dem inn i den samme stua.
mvh
Fin mellomtone i de ja. Mulig å lage Serblin-magi med slike. Det høres iallefall slik ut her.mellomtonen - stemmer og piano spesielt synes jeg er bedre i Seas sin 4.5" Excel, rent konkret W15CH001.
Du sier "tonal karakter" - takk for at flere enn meg verdsetter dette i en høyttalerkonstruksjon - er så mange som byr på mye bra men ikke helt har klart å sy sammen dette i lydbildet. Trolig også en av de momentene i en konstruksjon som man trolig ikke direkte kan måle seg frem til, men som gode høyttalerkonstruksjoner med ørene i behold sørger for er tilstede.Jeg opplever også Seas Argon som ørevennlige. Litt "laid back" dynamisk, om jeg skal være kritisk, men med en tonal karakter som fungerer svært godt hos meg. Overraskende godt, i grunn, da stua har livligere akustikk enn det som godt er
Excel-membranfargen det.Mener å huske at disse hadde en litt ulekker metallfarge?
Ja der var det Seas studiomonitorer, aktive mener jeg de var også. Men det er vel 25 år sida jeg var der, minst.Mener å huske at disse hadde en litt ulekker metallfarge? Men dette er som sagt lenge siden. Var hos NRK Hedmark i Elverum. Løp inn og ut av opptaksrommet. Prøvde ulike mikrofonteknikker og kunne lytte til forskjellene i ro og mak etterpå. De hadde et ganske godt rom og fint flygel. Lærerikt
Siktet til adyton-forsterkerens frontplate. Dette var før første generasjon magnesium og aluelementer kom, så vidt jeg husker.Excel-membranfargen det.Mener å huske at disse hadde en litt ulekker metallfarge?
Mulig? Mener å huske et par aktive studermonitorer og et sett Seas med forsterker - men dette var i 92/93 en gang, så minnets treffsikkerhet er nedsliptJa der var det Seas studiomonitorer, aktive mener jeg de var også. Men det er vel 25 år sida jeg var der, minst.Mener å huske at disse hadde en litt ulekker metallfarge? Men dette er som sagt lenge siden. Var hos NRK Hedmark i Elverum. Løp inn og ut av opptaksrommet. Prøvde ulike mikrofonteknikker og kunne lytte til forskjellene i ro og mak etterpå. De hadde et ganske godt rom og fint flygel. Lærerikt
Den opprinnelige Seas-monitoren var et samarbeid mellom Seas, Xelex og NRK. Produsert ca 1977-8.Seas-monitoren var aktiv, med treveis delefilter og forsterkertrinn produsert av Xelex AB og montert i eget rack
Eksemplaret på bildet må ha blitt oppgradert med metalldome i diskant (disse ble først tilgjengelige på siste halvdel av 80-tallet, så vidt jeg vet). Muligens ble det også laget nye forsterkere etterhvert, da Adyton-navnet gjerne blir nevnt i sammenheng med monitorene.
Samme som skjedde med mine, "litt" hardt kjørt.Er det noen som har delefilter-tegning på Seas Argon?
Har fått tak i et stygt par.
Ser at en liten spole har smeltet plastikk på begge filtrene.
Nei, det koster ikke mange kroner å skifte noen komponenter.Samme som skjedde med mine, "litt" hardt kjørt.
men slikt lar seg jo fikse, slettes ingen gal taler, så lenge den får en kraftig amp.
Mine havnet hos naboen.