Flat padsene er hele 35 USD
, ran vil en kanskje kunne påstå, men de gjør såpass mye bra for lyden etter mine ører at den kan forsvares lett. De var heller ikke å få tak i før Todd fikk i gang igjen produksjonen, så sånn sett så er det forsåvidt greit.
Grado har ikke noe soundstage å snakke om, greier ikke helt å forstå de som prater om at en kan forvente seg et massivt lydbilde, det er ikke det Grado handler om spør du meg. De har en egen evne til å lure deg til å sitte oppe halve natta og spille musikk. Ikke verst, det. Med Bowl pads er lyden nokså lys, og kanskje litt bassfattig. Flat pads tilfører en sødme, faktisk såpass at mange har kalt det for sirup som ligger og slører til alt og ikke kan fordra de. Jeg er ikke enig i dette, som du kanskje har forstått.
Fryktelig dårlige beskrivelser dette her, men det høres ut som om instrumentene har litt mer vekt bak seg. Jeg synes de blir så balanserte at jeg ikke sitter og hører på opptaket lengre. Gamle, dårlige Genesis-opptak og Gentle Giant-opptak blir riktig så fornøyelige gjennom RS-1 med flat pads.
Konklusjon:
Flat pads: Søtlig lyd, nydelig mellomtone, flott bass. Kanskje litt mye pondus i andres ører? Genial allrounder, tåler et dårlig opptak
Bowl pads: Mer analytisk, om en kan kalle en Grado for det. Lysere i bassen men samtidig strammere. Litt mer soundstage enn med flat pads.
To each his own!
*edit: Omformulering FTW