Ønsker anbefaling om HiFi hodetelefoner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• larsggu

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.07.2007
    Antall liker
    21
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Smibakkjen skrev:
    Jeg har over lengre tid brukt Beyerdynamic DT 770 Pro i 80 ohm's utgave, både på laptop og iPod Classic, dette synest jeg har fungert bra, spiller nokk ikke korekt, men med en litt overdreven bass, men er til gjengjeld veldig engasjerende. Disse er også tilgjengelig i 32 ohm's utgave, som skulle gjøre det mulig å spille litt høyere på bærbart utstyr. Om du har en forhandler i nærheten er det ikke værre enn å få prøvd de ut, du finner fort ut om du liker de eller ikke.
    Samme her. Du skal leite lenge for å finne bedre lyd og byggekvalitet i segmentet (lukket over øret) og til prisen. Har DT 990 Pro hjemme, som er enda noen hakk hvassere i lydkvalitet, men krever sin forsterker (250 ohm).

For min egen del utgår de fleste andre merker grunnet komfort, spesielt da jeg ikke kan fordra puter av skinn, eller klokker som ligger "på" øret. AKG's "nye" HD-serie er forsåvidt interessant, men priset like høyt som Beyer sine...

consen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2006
    Antall liker
    61
    Sted
    STORD
    larsggu.. har du sammenlignet disse BD? Jeg synes faktisk at 770-modellen låter best. Har hatt 990 Pro i eie. Må si jeg ble skuffet. 770 kunne jeg nok levd med, selv om den har overdreven bass.... 990 Pro klarte jeg ikke å leve med. En venn av meg har 770 og derfor har jeg fått sammenlignet dem. Men smak og behag sier nå jeg. Vi hører visst alle forskjellig, eller har forskjellig oppfatning av lyd i hvertfall. Jeg er ingen referanse på dette, og ingen trenger å lytte på det jeg sier. Og jeg kommer ikke til å diskutere emnet videre. Hver enkelt får selv finne ut av det ved å lytte selv. Lavimpedante utgaver av disse BD vil gi et høyere lydtrykk, fordi en da "stjeler" ut mer effekt av forsterkeren.

larsggu

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.07.2007
    Antall liker
    21
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    consen skrev:
    larsggu.. har du sammenlignet disse BD? Jeg synes faktisk at 770-modellen låter best. Har hatt 990 Pro i eie. Må si jeg ble skuffet. 770 kunne jeg nok levd med, selv om den har overdreven bass.... 990 Pro klarte jeg ikke å leve med. En venn av meg har 770 og derfor har jeg fått sammenlignet dem. Men smak og behag sier nå jeg. Vi hører visst alle forskjellig, eller har forskjellig oppfatning av lyd i hvertfall. Jeg er ingen referanse på dette, og ingen trenger å lytte på det jeg sier. Og jeg kommer ikke til å diskutere emnet videre. Hver enkelt får selv finne ut av det ved å lytte selv. Lavimpedante utgaver av disse BD vil gi et høyere lydtrykk, fordi en da "stjeler" ut mer effekt av forsterkeren.
    Jeg bruker 770 på jobb (kontorlandskap) og 990 hjemme, og er enig i at 770 kan til tider ha noe overdreven bassrespons og litt utydelig mellomtone, avhenging av musikktype og hvordan ting er mikset. 990 synes jeg løser endel av disse problemene; mer nøytral bassrespons og bedre definert mellomtone. Noen mener 990 har noe "fuzzy" diskant som kanskje kan påvirke perspektivet noe. Har snakket med endel hjemmestudio folk som misliker dem grunnet dette. Men igjen er det mange som sverger til 990 kombinert med vanlig monitorering også, så dette er ikke entydig.

Jeg innser såklart at det er vanskelig å diskutere siden smaken er så forskjellig. Kan man ikke leve med lyden, så er det en ærlig sak, men byggekvaliteten og komforten er det i hvert fall ikke noe å si på.

Wergeland

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Antall liker
    73
    Torget vurderinger
    1
    Prøvd premium edition/250 ohms utgave av DT770? Mindre bass, og dermed mindre tilsløring av mellomtone. Tror litt av grunnen til pro-utgavens overdrevne bass i forhold sammenlignet med 250ohms utgaven er passformen. Pro-utgaven sitter veldig "tight" på øret, mens 250ohms utgaven ventilerer litt.

Uansett hva som er grunnen, så er det merkbart mindre bass i 250-utgaven, de låter mer nøytralt og er imo bedre.

consen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2006
    Antall liker
    61
    Sted
    STORD
    Den er denne noe "fuzzy" diskant som du kaller det som jeg reagerer så sterkt på. Kan hende jeg er overdrevent følsom på dette punktet. Men slik er det for meg. Det er jo flott at andre kan like dem. Det gjorde jo at jeg kunne få solgt mine hodetelefoner på bruktbørsen.

Jeg syns også lyden kommer for tett på ørene med 990. Jeg får en større følelse av litt avstand til høyttalerelementene med 770. Og lyttetrettheten kommer ikke så fort med 770. Men som sagt, smak og behag. 770 kunne jeg godt levd med, tross litt overdreven bass. Heller det enn fuzzy-diskant.

Mine favoritter er Stax Sigma Pro. Men det er jo til et helt annet bruk enn denne tråden handler om.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31

larsggu

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.07.2007
    Antall liker
    21
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    consen skrev:
    Jeg syns også lyden kommer for tett på ørene med 990. Jeg får en større følelse av litt avstand til høyttalerelementene med 770. Og lyttetrettheten kommer ikke så fort med 770. Men som sagt, smak og behag. 770 kunne jeg godt levd med, tross litt overdreven bass. Heller det enn fuzzy-diskant.

[...]
    Har du prøvd noen form for "crossfeed" enten i hard- eller software? Min erfaring er at dette kan hjelpe mye på dette. Jeg opplever det samme, og slet lenge med lyttetretthet med hodetelefoner, til jeg fikk satt opp en crossfeed-plugin i avspilleren her. Litt mer info her: http://bs2b.sourceforge.net/

Alle hodetelefoner vil oppleves slitsomme på inspillinger med veldig bredt stereoperspektiv, siden ørene forventer at noe fra venstre oppfattes av høyre øre og omvendt.

Siden de fleste crossfeed-implementasjoner virker mer i lavere enn høyere frekvenser, det kan ganske effektivt kurere overdreven bassrespons, ved å fore endel lavfrekvent informasjon til motsatt kanal.

(Jeg har laget en Audio Unit for Mac OSX basert på kodebasen der, og kan sikkert legge det opp på sentralen hvis det er flere enn meg som bruker hodetelefoner på Mac'en sin.)

Smibakkjen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Antall liker
    5
    Sted
    Sogn og Fjordane
    larsggu skrev:
    consen skrev:
    Jeg bruker 770 på jobb (kontorlandskap) og 990 hjemme, og er enig i at 770 kan til tider ha noe overdreven bassrespons og litt utydelig mellomtone, avhenging av musikktype og hvordan ting er mikset. 990 synes jeg løser endel av disse problemene; mer nøytral bassrespons og bedre definert mellomtone. Noen mener 990 har noe "fuzzy" diskant som kanskje kan påvirke perspektivet noe. Har snakket med endel hjemmestudio folk som misliker dem grunnet dette. Men igjen er det mange som sverger til 990 kombinert med vanlig monitorering også, så dette er ikke entydig.

Jeg innser såklart at det er vanskelig å diskutere siden smaken er så forskjellig. Kan man ikke leve med lyden, så er det en ærlig sak, men byggekvaliteten og komforten er det i hvert fall ikke noe å si på.
    Jeg bruker aktivt både 880 og 990 (samt 770 Pro, men kun på reise), 990 brukes på rock, metall og musikk som krever litt av "kvalitetene" i 770, men de har mindre farging av lyden i bassområdet enn disse. 880 brukes til mer avslappende former for musikk, og spesielt gode innspillinger. Når det er sagt, er 990 mine favoritter, ihvertfall de som står for den beste underholdningen, tar jevnlig på meg disse i sene nattetimer for å høre/se "Live At Donington" med AC/DC ;)

Kan nevne att på Beyerdynamic's sider kan du designe hodetelefonene selv, kan få de opp i 600 Ohm og ned i 32 om jeg ikke husker feil, samt du kan velge finnish. Bestilte mine 990 derfra, å betalte ikke stort mer enn om jeg skulle kjøpt de her.

JensL

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2003
    Antall liker
    9
    Sted
    Akershus
    Nok en stemme på Beyerdynamic DT770, DT880 og/eller DT990.

Etter å ha prøvd svært mange hodetelefoner, kommer jeg alltid tilbake til Beyerdynamic.
    De er kanskje ikke de peneste, mest korrekte eller hyperavanserte, men de har spilleglede og musikalitet.
    I tillegg er designet dønn solid.

Sennheiser HD600 og HD650 er meget bra hodetelefoner, men for min del ble de litt for kliniske og kjedelige.
    AKG har også mye fint, spesielt de lukkede K271 og K272. Skinnputene blir fort litt klamme, dog.

Men kanskje man skulle vente på Beyerdynamics nye toppmodell?
    Den heter T1 og kommer ut i november. T'en står for "Tesla", og har noe med magnetic flux density å gjøre. Aner ikke hva det er.
    Impedansen er høye 600 ohm, men skal visst allikevel være ganske effektive.
    Høres spennende ut.

Ulempen er vel prisen på €880 (veil.).

Mer info:
    http://www.beyerdynamic.de/en/home/...ate-significantly-more-sound-pressure-th.html

consen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2006
    Antall liker
    61
    Sted
    STORD
    Og jeg foretrekker HD650 framfor disse andre. Jaja. Smak og behag. Derfor må hver enkelt høre dem før en kjøper. En kan ikke lese seg til hva en selv liker via andre. Jeg har brent meg på slikt før. Men jeg anbefaler ikke HD650 til bærbart utstyr. En får ikke allverdens lydtrykk da. Grado SR-80 fungerer fint til dette. Men de slipper mye lyd ut til omgivelsene. 770-modellen er mitt forslag i en lavimpedant utgave. Sagt på en litt morsom måte er det som å gå rundt med en subwoofer på hodet :) En kan lett fristes til å spille for høyt i hodetelefoner med mindre bassnivå (990). Og det kan skade ørene. Har hodetelefonen mye bass, opplever en lydtrykket høyere og skrur resten av lydbildet ned. Dette kan redde de stakkars dyrebare ørene våre.

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.822
    Sted
    oslo
    consen skrev:
    Har hodetelefonen mye bass, opplever en lydtrykket høyere og skrur resten av lydbildet ned. Dette kan redde de stakkars dyrebare ørene våre.
    problemet med dt770 er at man må spille alt for høyt for å få frem mellomtonen og dynamikken.

av alle hodetelefonene jeg har eid er det dt770 som har spillt dårligst på lave volum, og jeg endte opp med å senke volumet kraftig når jeg solgte beyerne og gikk over til andre hodetelefoner.

consen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2006
    Antall liker
    61
    Sted
    STORD
    Men de "andre" hodetelefonene du navner, kan de brukes på bærbart? Tror trådstarter er litt interessert i dette. Jecklin Float hodetelefon med elektrostat-element er jo noe av det beste jeg har hørt, og nøytrale. Men noe slikt kan jo ikke vi gå rundt med til noe bærbart. Heller ikke en Stax Sigma Pro, som det går i her hjemme hos meg selv. Og selv om jeg også liker lyden i sennheiser HD-650, forstår jeg jo at jeg ikke kan anbefale den til bærbart. Og det er i den forbindelse jeg nevner 770-en. Og det sier seg selv at når jeg kaller det å gå rundt med en subwoofer på hodet, så innebærer jo det at mellomtonen blir litt undertrykt. Men bass er nå engang minst farlig for våre ører, om ikke lydtrykket er så høyt at trommehinnen sprikker da. Men tror ikke det er så lett å få til med en bærbar dings. Noe supernøytral lyd har hverken 770 eller 990. Da må en gå til jecklin float eller noe slikt som ikke kan brukes på bærbart.

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.822
    Sted
    oslo
    consen skrev:
    Men de "andre" hodetelefonene du navner, kan de brukes på bærbart? Tror trådstarter er litt interessert i dette. Jecklin Float hodetelefon med elektrostat-element er jo noe av det beste jeg har hørt, og nøytrale. Men noe slikt kan jo ikke vi gå rundt med til noe bærbart. Heller ikke en Stax Sigma Pro, som det går i her hjemme hos meg selv. Og selv om jeg også liker lyden i sennheiser HD-650, forstår jeg jo at jeg ikke kan anbefale den til bærbart. Og det er i den forbindelse jeg nevner 770-en. Og det sier seg selv at når jeg kaller det å gå rundt med en subwoofer på hodet, så innebærer jo det at mellomtonen blir litt undertrykt. Men bass er nå engang minst farlig for våre ører, om ikke lydtrykket er så høyt at trommehinnen sprikker da. Men tror ikke det er så lett å få til med en bærbar dings. Noe supernøytral lyd har hverken 770 eller 990. Da må en gå til jecklin float eller noe slikt som ikke kan brukes på bærbart.

sammenlignet alessandro ms1 og dt770, og synes alessandroene var mye mer nøytrale, og spillte mye bedre ved lavt volum.
    de har kanskje mindre headstage, og ikke like mye og dyp bass som beyerne, men personlig synes jeg at mellomtonen og diskanten er viktigere. vil uansett ikke karakterisere dt770 som særlig portabel, heller flyttbar ;)

for tiden bruker jeg en modifisert yamaha hp50 som portabel hodetelefon, og det fungerer utmerket sammen med en AMB mini3 portabel forsterker :)

consen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2006
    Antall liker
    61
    Sted
    STORD
    Portabel er de (770), men det ser jo litt rart ut å gå rundt med så store hodetelefoner på hodet på gaten da. Tror en blir regnet som en liten særing da. Koss sine portapro i den dyreste enden bruker jeg når jeg er ute og jogger. De har hverken overdreven bass eller diskant. De er ikke superoppløste, men har en herlig deilig (litt romantiserende) lyd som ikke tretter ørene. Klangbalansen er nokså nøytral i dem. Men ikke forvent noen superdyp bass og heller ikke noe enorm glans i diskanten. Lyden i dem er lett å like for mange. Og derfor er det mange som kjøper dem.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn