Ønsker anbefaling om HiFi hodetelefoner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.796
    Antall liker
    5.363
    Sted
    oslo
    KJ skrev:
    bjarnetv skrev:
    ...
    putene er behagelige, men de klemmer litt vel hardt.
    kunne maks ha de på 1 time av gangen før jeg måtte ha pause.
    «Spreng» ut hodebåndet med noen bøker mellom putene, la det stå over natten eller lengre.

    mvh
    KJ
    jeg prøvde å bøye ut hodebåndet ved hjelp av muskelkraft, men det gikk alltid tilbake til normalt :)
    endte opp med å selge dem når jeg fikk elektrostater.
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    roffe skrev:
    Akkurat nå er det faktisk Beyerdynamic DT770 Pro jeg sikler mest på. Det er temmelig mange gode tilbakemeldinger på den. Ligger littegranne høyere i pris enn jeg hadde tenkt, men tilbakemeldingene rundt omkring er jo veldig gode... Og så har de en solid hifi-look. (Ja, jeg lar meg påvirke av slikt). I tillegg til lyden er de visst også meget behagelige på...
    Jeg er meget fornøyd med mine DT770. Tror man fortsatt man kan skaffe dem til en hyggelig pris hos Prolyd i Oslo.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.175
    Antall liker
    4.361
    Torget vurderinger
    1
    roffe skrev:
    KJ skrev:
    ...
    Sennheiser har en ny sak på gang HD380 som jeg synes virker lovende. Edit: selges av bl.a. ProCom til ca 1K4 kr. DobbeltEDIT: den er nå kjøp og betalt (dvs bestilt) ... det er bare å vente på posten ... TrippeEDIT: ProCom var raske på labben ... pakken er pakket
    5 minutter etter at ordren er registrert !!!
    Blir spennende å høre om lytteerfaringene dine her. :)
    Så var pakken også motatt.

    Førsteinntrykket (rett ut av eska) er at dette er en ganske sollid hodetelefon som antagelig tåler en trøkk, jeg liker også «designet» - rent og funksjonelt uten krimskrams. Sprialledningen er dog en uting, den er for tykk og tung, det er heller ikke umiddelbart lett å bytte den, men det skal kunne la seg gjøre senere (pluggen mot headsettet virker som den lar seg demontere). Hodebåndet klemmer «godt» over ørene, jeg skal prøve å «sprenge» det ut litt. Isolasjonen fra «omkringlyd» i den lukkede konstruksjonen virker meget god. Putene er dog litt i tetteste laget, det blir fort en slags «trykkvirkning» mot ørene og det blir fort lovlig varmt - det kan bli svært behagelig til vinteren ... Ørene har forresten god plass. Følsomheten er svært god, det er godt over «middagshøyde» med fult volum fra iPoden, og den har en forholdsvis snill belastning av iPoden - ingen umiddelbar forvregning ved første lytt på fult volum. Og der er kanskje det første inntrykket - følelsen uanstrengt dynamisk kapasitet. Jeg har hittil ikke lagt merke til unoter i øvre mellomtone/diskant som ble rapportert på Head-fi (jeg har ikke spilt noe strykermusikk e.l. enda), dette kan dog være individuelt og kan avhenge av hvordan hodetelefonene samspiller med øret. Umiddelbart gir headsettet inntrykk av at lyden i noe større grad enn vanlig med headset er «uten for hodet». Et annet inntrykk er at bassgjengivelsen er usedvanlig ryddig - tight og tilstedet. Jeg synes dette virker meget lovende ... de skal få litt mer tid på seg og litt mer bank så får jeg se hvordan de utvikler seg. EDIT ... den vitkigtse kritikken jeg pt har mot HD380 er grisehalen av ei ledning ... lydmessig er de pt.: :eek: ;D 8)

    mvh
    KJ
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Nå har jeg fått lyttet litt til Beyerdynamic DT770 Pro (den litt eldre 80ohms-modellen som bl.a. forhandles av prolyd.no)

    Mitt inntrykk er tendens til litt sånn hengekøye-EQ, altså litt i overkant kraftige i både bass og diskant, men ikke ekstremt.

    Men personlig er jeg nok tilhenger av en flatere respons, og er spesielt allergisk mot for kraftig diskant, siden jeg ofte opplever lyttetretthet med slike produkter.

    Så om jeg tar utgangspunkt i denne modellen, og ønsker en mer nøytral respons, hva har jeg da å velge i fra 1000 kroner og litt oppover.

    Er kanskje Sennheiser HD280Pro et godt lukket, omsluttende alternativ for meg som ikke ønsker for mye i diskantområdet?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.175
    Antall liker
    4.361
    Torget vurderinger
    1
    roffe skrev:
    Nå har jeg fått lyttet litt til Beyerdynamic DT770 Pro (den litt eldre 80ohms-modellen som bl.a. forhandles av prolyd.no)

    Mitt inntrykk er tendens til litt sånn hengekøye-EQ, altså litt i overkant kraftige i både bass og diskant, men ikke ekstremt.

    Men personlig er jeg nok tilhenger av en flatere respons, og er spesielt allergisk mot for kraftig diskant, siden jeg ofte opplever lyttetretthet med slike produkter.

    Så om jeg tar utgangspunkt i denne modellen, og ønsker en mer nøytral respons, hva har jeg da å velge i fra 1000 kroner og litt oppover.

    Er kanskje Sennheiser HD280Pro et godt lukket, omsluttende alternativ for meg som ikke ønsker for mye i diskantområdet?
    Hvordan man oppfatter lyd av hodetelefoner virker om mulig mer individuelt enn mye annet, og oppfatningen av frekvensgangen fra hodetelefoner er tilsynelatende mer volumavhenig enn vanlige HT, kanskje på grunn av fraværet av «taktil» påvrikning fra lydtrykket på resten av skrotten.

    Her er en link til hva HeadRoom skriver om HD 280 Pro

    Dersom du befinner deg i Oslo-området kan vi ordne en prøvelytt på mine HD 380.

    mvh
    KJ
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    KJ: Interessant den headroom-siten. De har faktisk målegrafer som kan sammenlignes også. Ikke at de forteller så mye om hvordan en hodetelefon yter i seg selv, men målingene kan kanskje si noe om de relative forskjellene mellom hodetelefonene?

    Sånn sett synes jeg faktisk Sennheiser HD380 Pro virker lovende, uten hengekøye rundt 3-4kHz (som mange rimeligere og noe dyrere varianter har), og med en kontrollert respons i diskanten.

    Jeg er i Halden, og sånn sett ikke SÅ nær Oslo. Hvor kjøpte du dem, forresten?

    EDIT: Akkurat nå er disse en ganske het kandidat. Synd det med kabelen (jeg liker heller ikke spiraltypen så godt).
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.175
    Antall liker
    4.361
    Torget vurderinger
    1
    roffe skrev:
    KJ: Interessant den headroom-siten. De har faktisk målegrafer som kan sammenlignes også. Ikke at de forteller så mye om hvordan en hodetelefon yter i seg selv, men målingene kan kanskje si noe om de relative forskjellene mellom hodetelefonene?

    Sånn sett synes jeg faktisk Sennheiser HD380 Pro virker lovende, uten hengekøye rundt 3-4kHz (som mange rimeligere og noe dyrere varianter har), og med en kontrollert respons i diskanten.

    Jeg er i Halden, og sånn sett ikke SÅ nær Oslo. Hvor kjøpte du dem, forresten?

    EDIT: Akkurat nå er disse en ganske het kandidat. Synd det med kabelen (jeg liker heller ikke spiraltypen så godt).
    Jeg bestilte HD380 fra ProCom som jeg linket til over (og her) - ProCom var svært raske med leveringen. Med litt håndarbeid så tror jeg det skal gå fint å lage en DIY kabel - HD380 bruker en vinklet spesialutgave av 3,5mm jack mot headsettet, denne er ikke støpt på kabelen så jeg tror jacken kan demonteres uten problemer. Alternativt kan man muligens bruke en erstatningskabel til PCX350 eller PCX450 - sistnevnte med feil farge (grå/sølv i stedet for sort).

    Noen flere foreløpige lytteinntrykk fra iPoden med HD 380 (all musikk i AAC VBR ca 300bps) så er jeg spesielt imponert over mellomtonen - den har veldig bra «attack» (den er litt frampå på «høyt» volum), god dynamisk kontroll, og svært bra transparens. Som omtalene på Head-fi antyder så kan diskanten kanskje være litt «rar». «One note» diskant var nevnt et par steder, noe som kan tyde på et resonansproblem. Dette har jeg ikke lagt merke til enda. På John Campbell Howlin' mercy, som er min «lakkmusstest» for lyttetretthet, var diskanten i hovedsak veldig klar og ren, men muligens med noe ujevnt nivå - den aller øverste diskanten kan være litt tilbaketrukket. På DumDum Boys SUS (Møkkaman) ble kombinasjonen av «attack» og lydtrykk litt overveldende - øvre mellomtone/nedre diskant er kanskje litt i skarpeste laget på denne låta? På Ben Harper og Fight for your mind kom transparens/klarhet, «attack», dynamisk kapasitet og ryddig bassrepons svært godt fram - rett og slett brutalt nydelig. DeepPurple Made in japan er også en ren nytelse - spesielt mht transparens. The Clash og London Calling ga rom for en ny vurdering av innspillingen - bedre enn min sviktende hukommelse om innspillingen. Dire Straits og Brothers in arms - jeg blir stadig overrasket over hvor bra denne skiva kan låte - ingen antydninger til flisisng i diskanten. Cowboy junikies 200 more miles - State trooper mfl. - rett og slett djevelsk, spesielt balansen mellom dyp og stødig bass mot Margo Timins sarte vokal ... ;)

    I mine ører (p.t.) «trives» HD380 best på et litt høyt lyttenivå - i kombinasjon med egenskapene i mellomtonen så kan det gjøre at den blir «utilgivelig» på musikk som er spilt inn med for høyt nivå og hard komprimering og limitting - jeg har ikke hørt noe særlig på slikt enda (evt med unntak av SUS).

    EDIT. IMHO som det heter - dvs ovennevnte lydvurderinger er selvfølgelig i høyeste grad subjektivt.

    mvh
    KJ
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Dumdum Boys har jeg forsøkt som testmusikk i mange anlegg, og i de fleste tilfeller er de mer "bråkete låtene" innspilt med slitsomt trykk i øvre mellomtone som blir veldig tydelig på anlegg med litt fremhevet mellomtone (noe som gjerne gir følelse av mer tilstedeværelse på en del andre typer musikk).

    One note diskant høres merkelig ut, for det er da virkelig andre hodetelefoner i Headrooms målinger som har kraftige diskantpeaker.

    Beklager at jeg ikke leste tilbake i tråden. Burde sikkert ha fått med meg at du kjøpte fra Procom. Jeg så de hadde en kampanje på disse, men godt å vite at du har god erfaring med dem. Godt mulig det blir et par slike på meg nå... :)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.175
    Antall liker
    4.361
    Torget vurderinger
    1
    roffe skrev:
    ...
    One note diskant høres merkelig ut, for det er da virkelig andre hodetelefoner i Headrooms målinger som har kraftige diskantpeaker.
    ...
    Som sagt så har jeg ikke hørt noe til «one note» diskanten enda - det kan være bare mine ørerer samt musikken jeg har spilt til nå, eller det kan være litt variabelt lytter til lytter, eller evt. en «feilvurdering» fra dem som en gang evt la merke til den. Dette er også et område hvor måling av frekvensgang på hodetelefoner er vanskelig å tolke, bl.a. pga. testbetingelser, utformingen av hodetelefonene og ørets egen frekvensrespons ift. ulike «lyttevinkler».

    mvh
    KJ
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Akkurat nå har jeg mest lyst på en Sennheiser HD 380Pro. Noen andre anbefalinger innen sjangeren lukket, omsluttende hodetelefon med ren, nøytral lydgjengivelse uten lyttetretthet, skrikende diskant eller overdreven bass i prisleiet 1000kr +?
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    consen skrev:
    Bare Sigma-modellene til Stax jeg liker å lytte på og som er mer avslappet. Ja, har hatt alle de andre Stax-modellene opp gjennom tidene, fra Elektret -modellene via alle disse andre tradisjonelle lambda-modellene. Lambda, Lambda Pro (hull i mellomtonen), Lambda Signature (skrikende diskant) osv osv.
    Hei consen
    Hva mener du med "hull i mellomtonen" på stax pro? og hvilket utstyr lyttet du på da?
    Spør fordi jeg fikk et par slike inn i går:



    Prøvde først å spille med en Yamaha CDX-700 cd spiller rett inn i stax-boxen. Dette synes jeg hadde en snev av det du sier.
    Men så koblet jeg en Sony cdp-X5000 rett inn i boxen og da ble det jaggu ganske bra ja.

    Nå har jeg ikke fått finlyttet ennå,og har heller ikke en rørdriver.
    MEN jeg synes dette spiller nydelig som det er.
    Fikk forespeiler at dette skulle være en signatur utgave, men etter hva jeg har lest av lytteinntrykk signature VS pro,så er jeg glad dette var en pro modell :)
    ( sier jeg uten å ha hørt signature modellen)
    Alt i alt så er jeg (MEGET)godt fornøyd med dette bruktkjøpet
    Mvh Jan I
     

    Vedlegg

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    roffe skrev:
    Akkurat nå har jeg mest lyst på en Sennheiser HD 380Pro. Noen andre anbefalinger innen sjangeren lukket, omsluttende hodetelefon med ren, nøytral lydgjengivelse uten lyttetretthet, skrikende diskant eller overdreven bass i prisleiet 1000kr +?
    ... og DER gadd jeg ikke å lure lenger. Sennheiser HD380Pro er herved bestilt. ;D
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.175
    Antall liker
    4.361
    Torget vurderinger
    1
    roffe skrev:
    roffe skrev:
    Akkurat nå har jeg mest lyst på en Sennheiser HD 380Pro. Noen andre anbefalinger innen sjangeren lukket, omsluttende hodetelefon med ren, nøytral lydgjengivelse uten lyttetretthet, skrikende diskant eller overdreven bass i prisleiet 1000kr +?
    ... og DER gadd jeg ikke å lure lenger. Sennheiser HD380Pro er herved bestilt. ;D
    ;D

    mvh
    KJ
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Hei igjen. Sennheiser HD380Pro kom i posten i dag.

    Foreløpig testes de med et lite Behringer U-CONTROL UCA202 eksternt USB lydkort på PCen, planen er å utstyre dem med en skikkelig hodetelefonforsterker etterhvert. Klarer likevel ikke å vente med å formidle mitt førsteinntrykk. Nå skal jeg være den første til å innrømme at jeg ikke har hørt mange svinedyre hodetelefoner, bare så det er sagt. Jeg forsøker likevel:

    Jeg føler jeg har fått ganske mye valuta for pengene, selv i uinnspilt tilstand (hvor mye endrer de seg ved innspilling, mon tro?) Sammenlignet med det jeg har hørt tidligere fra andre hodetelefoner så synes jeg Sennheiser HD380Pro virker ganske nøytrale, slik jeg vil ha dem. Det er faktisk ganske mye snert i diskanten (jeg er vant tilhøyttalere som ihvertfall ikke er overdrevne her), men diskanten virker klar og uforvrengt, og jeg opplever ikke at den er skarp. Tror nok disse skal holde lyttetrettheten godt på avstand. Mellomtonen virker ganske riktig avstemt, selv om det kan virke som det er litt mer trykk i øvre del av mellomtonen enn litt lenger ned mot bassen. Bassen på sin side er kraftig og god, og går herlig dypt. Oppdaget noen lyder i bassområdet på bl.a. Logrens "Keith Don't Go" som jeg ikke har lagt merke til før. Den generelle klangbalansen virker riktig, altså en god balanse mellom diskant og bass. Mellomtonen er også godt oppe i nivå, men fortsatt aner jeg en liiiten tendens U-formet frekvensrespons, uten at klangbalansen lider under dette.

    Har for øvrig funnet ut at klassisk orkestermusikk virker ganske ryddig, og man skal ikke se bort fra at jeg finner fram mer klassisk etterhvert med dette settet.

    HD380Pro har god trøkk, men jeg oppfatter dem ikke som noen lettdrevne dynamikkbomber, og således kan det nok hende de våkner mer med en skikkelig hodetelefonforsterker.

    Når det gjelder bærekomforten, så er DT770Pro mye mer komfortabel med sine myke velurputer og den behagelige fordelingen av trykket rundt hodet. HD380Pro vil nok bli klammere ved lytting over lang tid, og de sitter nok tettere på hodet. Man kan ikke få alt heller, men lydsignaturen i HD380Pro er mye mer i min gate enn det DT770Pro er.

    Jeg kommer nok tilbake med mer i en hodetelefonanleggtråden når jeg får lyttet mer til disse og får meg en skikkelig hodetelefonamp. Likevel: Jeg er nå en lykkelig hodetelefoneier, og tror jeg for første gang kan si at jeg har fått meg hodetelefoner jeg vil gi et uforbeholdent hifi-stempel og som jeg kan nyte musikk i for musikkens skyld. ;D

    TILLEGG:
    Har testet litt med en liten MP3-spiller, og det blir lite trykk å snakke om, må skru opp nesten maks for å få litt engasjement. Men sikkert greit på toget. Nedenfor er et bilde. På en måte virker det litt absurd at noe så lite kan drive noe som er så mye større.

    Akkurat nå sitter jeg og lytter til Andreas Vollenwieders "Book of Roses", og her er det herlig hvor mange detaljer som lurer seg fram. Og i bassen er det jammen ting jeg ikke har lagt merke til før, heller. :) Det meste er bra med disse hodetelefonene. Skulle jeg ha noe å utsette, så må det være at det er litt lite i "brystkasseområdet" i den øvre bassen/nedre mellomtone, men noe skal det vel være som skiller opp til gromutstyret til 4-5 ganger den prisklassen jeg befinner meg i.

    TILLEGG2:
    Har nå HD 380 Pro med på jobben, og her driver jeg dem med hodetelefonutgangen på et par harman/kardon PC-høyttalere. I dette oppsettet bruker jeg Koss Porta Pro til vanlig. Det første som slår meg er at det ikke er så sprø og oppløst diskant i dette oppsettet. Det er litt ulnere. Det kan komme av at lyden kommer fra det interne lydkortet i PCen, det kan komme av at jeg kjører MP3 (riktignok i bitrater mellom 192 kbps og 320 kbps), eller det kan komme av harman/kardon-settet, som bl.a. har en Tone-kontroll uten noen klart definert nøytral posisjon.
    For det første: Koss Porta Pro kommer ikke så dårlig fra sammenligningen. De har mer ullen diskant, de har en mer markert mellomtone (ikke nødvendigvis negativt), de har en ganske nøytral klangbalanse og betydelig snevrere lydbilde. HD 380 Pro har på sin side en mer markert bass og diskant, men i dette oppsettet kommer ikke diskantens krystallklarhet til sin rett på samme måte som i hjemmeoppsettet. Likevel er lydbildet større enn på Koss Porta Pro, detaljene fyller ut lydbildet og skaper størrelse på lydbildet. Det oppleves dessuten som en tanke fyldigere i "brystkasseområdet" her, men det kan også komme av at den generelle klangbalansen i elektronikken er litt mørkere. Det viser også at matching med elektronikken har en god del å si for hvordan hodetelefoner yter. Gleder meg til å få ny DAC og hodetelefonforsterker i hus (mer om det senere).
     

    Vedlegg

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.175
    Antall liker
    4.361
    Torget vurderinger
    1
    roffe skrev:
    ...
    TILLEGG:
    Har testet litt med en liten MP3-spiller, og det blir lite trykk å snakke om, må skru opp nesten maks for å få litt engasjement. Men sikkert greit på toget. Nedenfor er et bilde. På en måte virker det litt absurd at noe så lite kan drive noe som er så mye større.
    ...
    ... det er kanskje ikke så rart at det blir litt lavt når MP3-spilleren nesten er mindre en 3,5mm jackpluggen ;D

    Jeg sjekket utgangsnivået fra iPoden min (Classic generasjon 6 med 120GB disk), det ligger på ca 0,35V RMS, maks volum 0dB FS 440Hz og målt på std multimeter som ikke er «true RMS». Jeg synes målingen er for lav ift. andre jeg har sett. Stereophile målte 0,9V RMS på generasjon 3 (?), på nettet har jeg kommet over målinger av generasjon 5 med utgangsnivå omkring 0,75V RMS. Jeg har ikke hatt noen store utfordringer med lydnivået ut av klokkene direkte fra Ipoden - det er en meget god «middagshøyde».

    Jeg leser lytteinntrykkene dine som at HD380 kan være avslørende (variabel) ift. tilkoblet utstyr. Jeg tror vi har litt ulik oppfattning av HD380 mht klangbalanse, kanskje med unntak av en «lett» fokusering/heving i øvre mellomtone nedre diskant, bassen oppfatter jeg egentlig som kanske slank (nivåmessig) men likevel dyp, markert og tilstede. Jeg har ikke lagt merke til noen loudness/u-form på klangbalansen ift. bass/nedre mellomtone. Det er et åpen spørsmål om hvorfor vi evt. har litt ulik oppfatning; ulike preferanseer og/eller referanserammer, ulike ører, ulikt utstyr, ulik musikk etc. Jeg har pt. kun brukt dem til iPoden og med ganske tilfredsstillende resultat.

    Har du forresten merket deg noe om uregelmessighetene i den øvre biten av diskantresponsen?

    mvh
    KJ
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Jeg tror at de ulike oppfattelsene kommer av ulik referanse fra tidligere, ja. Kanskje også av at vi tross alt har ulikt utformede hoder og ører (all lyden fra hodetelefoner påvirkes jo av utformingen av rommet mellom ørene og klokkene).

    Jeg har normalt benyttet utstyr der diskanten ihvertfall ikke er dominerende, og jeg har også ved flere anledninger slitt litt med oppsett der man har en liten hengekøye i "brystkasseområdet" på mannsstemmer, omtrent i området 100-300Hz, og har jobbet mye for å unngå det. Man må ikke forveksle dette med loudness, det handler ikke om en heving av bass/diskant på den måten, mer at det altså er en liten svekkelse i det nevnte området. Dette synes jeg at jeg aner en tendens til også med HD 380 Pro, men det er litt avhengig av utstyret jeg er tilknyttet hvor tydelig jeg synes dette er. Dette er kanskje det jeg er mest spent på hvordan blir når jeg får en skikkelig hodetelefonforsterker.

    Jeg er ihvertfall med på at HD 380 Pro er avslørende, og også at den har detaljer og bringer engasjement til musikken. Jeg synes ikke man trenger å skru volumet veldig høyt for å oppleve dette engasjementet. Fra barna var lagt i går kveld satt jeg i rundt 4 timer sammenhengende og lyttet til disse hodetelefonene, og jeg synes det var herlig. Det er ihvertfall ikke noe lyttetretthet i dem, på tross av en (i mine ører / ut fra mine lyttevaner) ganske fremtredende diskant. Jeg synes de rett og slett virker korrekte i sin gjengivelse i dette området, og den største forbedringen sammenlignet med alle mine tidligere (og rimeligere) hodetelefoner er det jeg oppfatter som en frihet fra sløring eller forvrengning i dette området. Jeg skjønner ikke dette med det andre tydeligvis skal ha referert til som "one note-diskant".

    I bassen går de dypere enn alt jeg har hatt av hodetelefoner tidligere. Bassgjengivelsen virker jevn og uten juks i form av boosting av enkeltfrekvenser. Den er like lite tilbaketrukket som diskanten, og balansen mellom diskant/bass er nok hovedgrunnen til at jeg oppfatter klangbalansen som korrekt og lyttevennlig.

    Mellomtonen er klar og til stede, men likevel synes jeg ikke den fremhever seg i lydbildet, og med en oppfattet heving i overgangen til diskanten og tendensen i brystkasseområdet oppfatter jeg den ikke som helt jevn.

    Totalt sett er jeg meget godt fornøyd. Jeg forventet ikke at alt skulle være perfekt med disse hodetelefonene, men ble positivt overrasket over følgende i min lytteopplevelse:
    • Den sterke, klare og lyttevennlige diskanten
    • Dybden og jevnheten i bassresponsen
    • Den generelle fraværet av forvrengning i hele audioområdet
    • Størrelsen på lydbildet
    • Alle detaljene som kommer tydelig fram
    • Ryddigheten i presentasjonen av kompleks musikk
    • Hvor involverende de var å lytte til over tid
    • Hvor behagelige de var på hodet
    • Hvor godt de isolerer mot lyd utenfra

    Nå vil jeg til slutt gjenta at dette er å betrakte som førsteinntrykk, med uinnspilte hodetelefoner og med liten ekte hifierfaring med denne typen utstyr. Jeg vil nok fortelle mer når jeg får dem opp på en skikkelig hodetelefonrigg og backet opp av en skikkelig DAC. Legger nok da ut inntrykkene mine i denne tråden:

    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=31676.0
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Jeg kan virkelig anbefale disse her. De er lettdrevne (50 ohm), låter som en kule, og er veldig komfortable 8)
     

    Vedlegg

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    lekkert design på de der, låter de like godt?
    Mvh Jan I
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    De Sennheiser HD595-klokkene er sikkert kjempebra. Men de er tross alt åpne konstruksjoner. Ikke noe for å isolerer lyd til/fra resten av verden.
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    Veldig fin beskrivelse, roffe og gratulerer med nytt utstyr. Får lyst til å teste disse hodetlf. selv.
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Takk atonal. Nå har jeg imidlertid fått en hodetelefonforsterker i hus, og her blir det mer av alt. Jeg har på enkelte innspillinger som jeg ikke testet sist begynt å merke meg at det er et område rundt 6000Hz som det virker som kan ha en ganske kraftig ressonnans. Dette kan være relatert til det KJ har lest tidligere om "one note"-diskant. Jeg spilte litt i Winamp, og lekte meg med EQ der, og da fikk jeg ned tendensen til heving i dette området ved å justere ned på 6kHz-båndet, og da forsvant også ethvert tilløp til anstrengthet, men også litt detaljering og luft, sikkert fordi denne justeringen opererer i et bredere bånd enn det som er nødvendig.

    Jeg tror jeg skal la disse hodetelefonene få spille seg inn en del, for hvis hodetelefoner oppfører seg omtrent som diskantenheter, så kan de løsne litt etterhvert, men det tar gjerne litt tid.
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Nå har jeg igjen fått lyttet litt mer, og det viser seg at evt. diskantproblemer er veldig innspillingsavhengig. Noen innspillinger låter helt fint, mens andre får fremhevet noen problemer.

    Ellers har jeg nå byttet mellom ulike enheter for å drive headsettet, og jeg opplever er at headsettet tåler mye, men det er en fin balanse mellom "engasjerende og tøft" og "anstrengt". Tror nok det skjer noe med lyden når de presses og man kan ikke spille vilkårlig høyt og forvente å beholde balansen i lydbildet. Med riktig volum låter de meget bra, og holder på det gode førsteinntrykket. Det er derfor faktisk lettere å oppleveanstrengthet med kraftig hodetelefonforsterker enn med en standard hodetelefonutgang på PC/hifiutstyr generelt. I forhold til min minimale MP3-spiller er alt en forbedring når det gjelder dynamiske evner i Sennheiser HD 380 Pro.

    Ta mine inntrykk og resultater med en spade salt inntil videre. Dette med hodetelefoner ut over vanlig "Koss Porta Pro på PC eller MP3"-bruk er ganske nytt for meg, og jeg trenger nok å lytte mer for å skille mellom varige inntrykk og inntrykk som bare kommer av at ting er nye for meg. Jeg trenger rett og slett mer erfaring med dette. :)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.175
    Antall liker
    4.361
    Torget vurderinger
    1
    Det er kanskje denne «one-note» diskanten som skjærer ut på Dumdum (SUS/Møkkamann).... den bidrar kanksje også til ekstra markering markering av anslag og symbaler mv. og f.eks. «raslinga i kassaapratet» på Jazz at the pawnshop. En «jevnere» markering av det øvre frekvensområdet bidrar eller ofte med en «hvit» gjengivelse (jf. hvit støy), som mye annet stereoutstyr er belemret med, men jeg oppfatter ikke mellomtone/diskant på HD380 som «hvit» (på tross av iPoden?). Markeringen synes jeg dog er noe flyktig, veldig ofte er symbalene «helt i orden», det samme med fioliner, blåsere og symfoniorkester.

    Etter en litt nærmere lytt med HD380 ... På DG Beethovens 5te med Kleiber og Wienerne hører jeg ingen antydning til denne markeringen ... det kan være øret mitt som har en «perfekt» plassert dip også ... den 5te gjenngis ganske så nyansert og homogent på iPoden, med god kontroll over «framspringet» og fin separering av av de ulike delene av orkesteret. Det samme inntrykket har jeg på Telarc sin «utskjelte» 1812, symbalene er om noe litt avdempet, klokkespilet i «finalen» er også ganske «rikt» og klart gjengitt ... men hvilke kanoner! Dorian sine opptak av Ulrika Anima Mathe med Max Regers foilinsonater er også ganske så «rikt» gjengitt med mye fiolinkasse (som det skal være), men likevel god separering av strenger og akustikk - her synes jeg «one-note» diskanten burde ha vist seg fram, men nei jeg «finner» den ikke ... disse innspillingene er forøvrig ganske «brutale» mht mellomtone og diskant. «One-note» diskanten burde også ha gitt seg til kjenne på tidligere omtalte John Campbell med Howlin' mercy, som i mange andre sammenhenger har vært ganske nådeløs mht markeringer og forvregning i øvre mellomtone og diskant. Klokkespillet (Time) på Dark side of the moon (MFSL) er også tindrende klart uten åpenbare unoter, det samme med klingende mynt i kassa på Money ... og hvilken klarhet og «makt» på trommer og bass ... dypbassbrumlingen ved ca 2:20-2:40 i Money er nesten til å bli sjøsyk av (i mangel av crossfeed) ... 8).

    På enkelte nærmikopptak av f.eks. stemmer virker det dog som homogeniteten sendes på båten - f.eks. Chris Rea og Espresso logic er en «spyttekonkuranse», det kan hende det er det den er i utgangspunktet også, men Roffes tildligere savn av «brystkasse» blir her ganske påtagelig.

    Litt av utfordringen med dette er å skille klint og hvete ... hva er det som er hva (og hva påvirkes av hva): ipod, headsett, «ekstremt» nærfelt, lyttevolum ... etc ... vs tilsyvende og sist hva er det som «egentlig» er «riktig» ift musikk man bare har et «hermetisk» forhold til... en «mellombels» «konklusjon» er at det kanskje ikke er helt relevant å bruke tradisjonelle stereo-oppset som referanse mot hodetelefoner. Jf. det «evige» spm. om hva som er riktig nivå i bassen over hodetelefoner (dvs i mangel av den taktile påvirkningen på resten av skrotten) - dette er et spørsmål som er nærmest 100% volumavhengig, med mindre det er alt for lite nivå. Jeg lurer på om jeg skal eksperimentere litt med små filtputer som «difusorer» forran senter på membranene, så kanskje DumDum også kan la seg høre på «full guffe».

    IMHO

    mvh
    KJ
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Jeg er stor fan av Dumdum boys, men ikke like stor fan av alle innspillingene deres. Møkkamann er ganske skarp, mener jeg å huske (men tror ikke jeg har SUS, mulig jeg har den på Schlägers). Det er det som er litt vanskelig: Er det innspillingen som er slik, eller hodetelefonenes skyld.

    Jeg har bestemt meg for å vente litt med å karakterisere mer nå. Trenger mer erfaring med å sammenligne. Jeg og en kamerat skal ha en headset-shootout snart, så får vi se.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.175
    Antall liker
    4.361
    Torget vurderinger
    1
    ... hmmmmm ... et par små pussigheter - HD380 virker som den er mer følsom for hvordan den sitter på skallen enn det jeg er vant med for hodetelefoner, spesielt øvre mellomtone virker som den endrer litt karakter ift hvordan klokkene er «rotert» ift. øret, de er kanksje litt mer «avslappet» med hodebåndet litt bakpå skallen. Bassresponsen er også veldig følsom for «lekasje» mellom øreputene og skallen.

    mvh
    KJ
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    KJ skrev:
    ... hmmmmm ... et par små pussigheter - HD380 virker som den er mer følsom for hvordan den sitter på skallen enn det jeg er vant med for hodetelefoner, spesielt øvre mellomtone virker som den endrer litt karakter ift hvordan klokkene er «rotert» ift. øret, de er kanksje litt mer «avslappet» med hodebåndet litt bakpå skallen. Bassresponsen er også veldig følsom for «leksasje» mellom øreputene og skallen.

    mvh
    KJ
    Ja, jeg også har oppdaget at de er følsomme for hvordan de sitter plassert rundt øret. Er kanskje denne funksjonaliteten som gjør det følsomt for plassering på hodet: "Sennheiser’s Eargonomic Acoustic Refinement (E.A.R) design which channels the audio signal directly into the user’s ears."

    Ellers drev jeg i går ettermiddag og plukket ut noen lydklipp til en hodetelefon-shootout i lav/midlere prisklasse som jeg og en kamerat skal gjennomføre i tosomhet med de headsettene vi har tilgjengelig. Det slo meg igjen da hvordan ulike innspillinger låt ulikt i hodetelefonene. Vil nok beskrive Sennheiser HD380 pro som avslørende i forhold til kvaliteten på innspillinger, for innspillinger jeg har betraktet som spesielt gode innenfor sin musikksjanger låt også bra i HD380 pro, mens en del andre innspillinger av og til låt mer anstrengt enn jeg er vant til. Nå er jeg også tilbake til punktet hvor jeg vil hevde at HD380 pro har god diskant. Men har kommet til at dette kanskje også kan være en egenskap som er litt avhengig av hodetelefonforsterkeren. Dette skal vi også eksperimentere litt med på den kommende shooutouten (skal kjøre hver vår hodetelefonrigg). Dette vil også bli lærerikt i forhold til hvilke forskjeller man kan lytte etter når man tester hodetelefoner.
    Resultatene fra denne testingen vil nok bli presentert i egen tråd.

    Koste meg ihvertfall i går, og med gode innspillinger på riktig lydtrykk er Sennheiser HD380 pro dynamiske og engasjerende uten å bli anstrengende.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.175
    Antall liker
    4.361
    Torget vurderinger
    1
    Jeg oppdaget at HeadRoom har vært å målt på HD380 selv om de ikke har den i sortimentet. Linken er en sammenlikning av «normert» (les via link på siden hvordan HeadRoom måler og korrigerer for HRTF) frekvensrespons mellom HD380 og HD600. Målingen samsvarer med inntrykket av en slank «mellombass» og en sollid dypbass, målingen antyder også en utfasing i den aller øverste oktaven som antagelig tar «luften» ut av diskanten. Jeg stusser en del over målingen de har gjort på isolasjon, den rimer ikke helt med det jeg opplever (trur eg). HeadRoom har også en måling av forvregning som kanskje underbygger opplevelsen av en litt skarp og kantete øvre mellomtone/nedre diskant, med et litt høyt nivå på 3. og 4. harmoniske med hhv. ca -65 dB og ca -70dB (med ukjent referansenivå/0dB).

    mvh
    KJ
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Er på utkikk etter mine første hodetelefoner, har ingen tidligere erfaring så jeg er helt blank.
    De skal primært brukes sammen med laptopen til påbegynnende studier, så det jeg er ute etter er :
    * Lettdrevne, brukes med laptop evnt en sånn billig forsterker
    * Lukkede
    * Max 1000,-
    * Være dynamisk og engasjerende, mye rock,blues, men også jazz og litt klassisk.

    Har sett på AKG 530, passer de meg, eller er det andre alternativ som er bedre?

    Har kjøpt meg et sett med Koss the plug, mens jeg leter for og brukes med iPod'n, er dette en kurrant sak?
     

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    pahf skrev:
    Er på utkikk etter mine første hodetelefoner, har ingen tidligere erfaring så jeg er helt blank.
    De skal primært brukes sammen med laptopen til påbegynnende studier, så det jeg er ute etter er :
    * Lettdrevne, brukes med laptop evnt en sånn billig forsterker
    * Lukkede
    * Max 1000,-
    * Være dynamisk og engasjerende, mye rock,blues, men også jazz og litt klassisk.

    Har sett på AKG 530, passer de meg, eller er det andre alternativ som er bedre?

    Har kjøpt meg et sett med Koss the plug, mens jeg leter for og brukes med iPod'n, er dette en kurrant sak?
    Akg k530 er halvåpen (etter hva jeg kjenner til), så den vil nok ikke isolere godt. I den prisklassen du er ute vil kanskje Sennheiser HD 280 være et alternativ. Ellers så har du HD 380, Akg 272 (krever nok en forsterker), og HD25-II. Men disse ligger nok 400-800 kroner høyere. Beyerdynamic DT770 er også et alternativ, men igjen noe over den 1000 lappen.....

    Er det forresten viktig at de er portable, eller spiller ikkke dette noen rolle?
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Takk for tipsene, nei de behøver ikke være portable, har et par koss the plug på vei til den oppgaven.
    Vil ha et par jeg kan koble til laptoppen når jeg skal skrive oppgaver i høstmørkret, (Litt nostalgisk fra når jeg studerte tidligere)

    Har ingen planer om og kjøpe noen dyr forsterker i første omgang, jeg er tilbøylig til og prøve de billig ampene på soundgarden. Så alt som passer under dette mottaes med takk :)

    Sennheiser må sjekkes ut!
     

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    Jeg er av den oppfatning av at hodetelefoner rett fra jack'en på laptopper låter dølt. Selv benytter jeg en beresford 7520 og Grado Sr125/sennheiser hd25 til laptopp lytting og det lyder fenomenalt. Synes faktisk beresforden er en ganske rimelig løsning for en slik laptopløsning.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.673
    Antall liker
    1.265
    Har brukt AKG K518DJ noen måneder nå, plugget direkte i en gammel Sony Discman. Blir bare mer og mer fornøyd med lyden.
    Lukket konstruksjon. Fungerer bra til både klassisk og rock.

    Ved kjøpstidspunktet ønsket jeg noe semi-portabelt (reise, ikke jogging) som var bedre enn mine Koss Porta Pro.
    Sammenlignet K518DJ med både en mindre (mer portabel) AKG model, og en større (og vesentlig dyrere) model, men foretrakk disse lydmessig (forbausende stor forskjell mellom de 3 modellene jeg testet - ok, det var seende, men likevel).
    Øvre mellomtone/diskant virket ganske tilbaketrukket, sammenlignet med f.eks. Porta Pro'en, men etterhvert mye mer naturlig og behagelig. Man får med seg alle detajene likevel, om man hører etter. Samtidig er der en mye bedre punch i bassen.

    Prøvelytting anbefales.

    mvh
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Todd skrev:
    Jeg er av den oppfatning av at hodetelefoner rett fra jack'en på laptopper låter dølt. Selv benytter jeg en beresford 7520 og Grado Sr125/sennheiser hd25 til laptopp lytting og det lyder fenomenalt. Synes faktisk beresforden er en ganske rimelig løsning for en slik laptopløsning.
    Har en beresford stående i anlegget fra før av, men hvis det er en så voldsom forskjell så må jeg vel muligens se meg om etter enda en beresford da :)
     

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    pahf skrev:
    Todd skrev:
    Jeg er av den oppfatning av at hodetelefoner rett fra jack'en på laptopper låter dølt. Selv benytter jeg en beresford 7520 og Grado Sr125/sennheiser hd25 til laptopp lytting og det lyder fenomenalt. Synes faktisk beresforden er en ganske rimelig løsning for en slik laptopløsning.
    Har en beresford stående i anlegget fra før av, men hvis det er en så voldsom forskjell så må jeg vel muligens se meg om etter enda en beresford da :)
    Synes spesielt at Grado'ene mine matcher Beresford'en godt, det er også flere andre som har påpekt synergien disse imellom. Gradoene har åpen konstruksjon, så de lekker en del (ser du er ute etter et lukket sett).
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    ch skrev:
    Har brukt AKG K518DJ noen måneder nå, plugget direkte i en gammel Sony Discman. Blir bare mer og mer fornøyd med lyden.
    Lukket konstruksjon. Fungerer bra til både klassisk og rock.

    Ved kjøpstidspunktet ønsket jeg noe semi-portabelt (reise, ikke jogging) som var bedre enn mine Koss Porta Pro.
    Sammenlignet K518DJ med både en mindre (mer portabel) AKG model, og en større (og vesentlig dyrere) model, men foretrakk disse lydmessig (forbausende stor forskjell mellom de 3 modellene jeg testet - ok, det var seende, men likevel).
    Øvre mellomtone/diskant virket ganske tilbaketrukket, sammenlignet med f.eks. Porta Pro'en, men etterhvert mye mer naturlig og behagelig. Man får med seg alle detajene likevel, om man hører etter. Samtidig er der en mye bedre punch i bassen.

    Prøvelytting anbefales.

    mvh
    Ut fra det jeg har hørt av AKG har jeg inntrykk av at lyden blir bedre etterhvert som man kommer oppover i moddelhierakiet. Men de dyrere modellene er tunge å drive. Har hørt K518 og K701 her i hjemmet.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Blir vanskeligere og vanskeligere dette, men 'heldigvis' har jeg ingen annen erfaring med øretelefoner så jeg tror ikke jeg blir skuffet om jeg velger et billig headset som jeg ikke nødvendigvis må bruke forsterker på.

    Er ikke nødvendigvis ute etter korrekt lyd, men en lyd som engasjerer meg slik at jeg har rockefoten mens jeg skriver oppgaver.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Har sittet og sett litt, og desto billigere øretelefonene er desto mindre motstand har de jo, så da bør jeg kanskje gå for et sett litt billigere klokker? Fks AKG 420/430 med 32ohm eller Sennheiser HD202 med 16ohm? Siden de skal brukes med en laptop som ikke forsterker all verden?
     

    Smibakkjen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    398
    Antall liker
    5
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Jeg har over lengre tid brukt Beyerdynamic DT 770 Pro i 80 ohm's utgave, både på laptop og iPod Classic, dette synest jeg har fungert bra, spiller nokk ikke korekt, men med en litt overdreven bass, men er til gjengjeld veldig engasjerende. Disse er også tilgjengelig i 32 ohm's utgave, som skulle gjøre det mulig å spille litt høyere på bærbart utstyr. Om du har en forhandler i nærheten er det ikke værre enn å få prøvd de ut, du finner fort ut om du liker de eller ikke.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn