...
Etter noen år pådrar man seg jo en form av kompetanse også innenfor dette feltet, tross alt får man sjansen til å prøve masse utstyr hele tiden, men rekker å gjøre alle feilene på kortere tid enn de som må kjøpe inn utstyret selv.
...
Mvh
Håkon Rognlien
Hvorfor gikk det da eksempelvis aldri opp for Fidelity-gjengen at kabler og lignende har sånn ca absolutt ingen verdens ting å si for lydkvaliteten? Hvorfor stod det side opp og side ned med t&t og panegyriske beskrivelser av Det Absolutt Minst Vesentlige i ethvert stereoanlegg? Hvorfor klarer redaktøren å skrive en lederartikkel som er så ufrivillig komisk at man må være hardcore HiFi-nut med svært begrenset kontakt med virkeligheten for ikke å se hvor fjernt det er? De langt fleste innser det til slutt, eller var skarpe nok til å ikke tenke i de baner i utgangspunktet.
De aller tøffeste guttene i HiFi-klassen her til lands har skjønt dette for lenge siden. Og de fleste andre også. Like fullt kunne man stadig vekk lese på glanset papir om hvor viktig det var med denslags. Jeg skjønner at det engasjerer og selger blader, men at det er et resultat av "å ha gjort feilene på kortere tid" må du nok dessverre lengre ut på jordet med. "Gjøre samme feilen igjen og igjen og igjen" er mer treffende på dette området.
Det har til en viss grad helt motsatt effekt - alle med vettet i behold vet at ledninger umulig har den effekten som er beskrevet i Fidelity og mange andre blader. For meningheten er det sikkert artig å lese slikt, men det sender dessverre troverdigheten til lytteevnene til et sted i området rundt null. Dere har sikkert masse erfaring og har hørt masse, dermed blir det ekstra underlig å skrive noe som er så far out.
Når en skarve ledningsstump gis samme viktighet som høyttalere og andre aktive komponenter er det dessverre ganske mørkt. Fidelity er dog ikke alene, det skal sies.
Det der står jeg ikke inne for. Jeg har alltid vært motvillig med på kabeltester, og jeg har ingen oppfatning av hvorvidt kabler er verdt prisen eller ikke. Min personlige oppfatning er at kabler har minimal påvirkning på totalgjengivelsen. Det er divergerende oppfatninger om dette, og jeg har selv endret oppfatning om temaet i løpet av min skribentgjerning. Pr. i dag avstår jeg i all hovedsak fra kabeldebatter.
Mvh
Håkon Rognlien
Håkon, du sier; Pr. i dag avstår jeg i all hovedsak fra kabeldebatter. OK, all respekt for det.
Personlig hater jeg kabler, fordi ledningsstumpene er så sykt kostbare/overpriset. Dvs. hadde jeg IKKE hørt forskjell på kabler, nei så hadde jeg intet hatt å ergre meg over. Men som regel bremser de mindre opp for musikken, jo dyrere de er, hvilket skaper irritasjon hos meg.
Derimot lurer jeg på en ting, hos gutter som deg
Håkon og dine venner fra Fidelity. Det at dere som hører så mye forskjellig, og med dette (faktisk!) opparbeider dere teknikker for å høre forskjeller (og lagre notater om dette, for igjen å servere oss), er det ikke noe gode kabler til prisen som DERE kan anbefale oss andre?
Hadde du, Håkon, eller de andre gutta hos dere, kommet med et slikt forslag. Tror jeg bare jeg hadde kjøpt disse kablene - dermed ferdig med ergrelser for hva jeg kunne/burde hatt bla bla. Ta dette som en tillit fra meg til dere.
Dere som ler dere skakke av meg, som gir Fidelity gjengen denne tillit, skal fortelle dere en story om det å få teft på det man driver med:
Jeg var 20 år, kjørte biltransport trailer, med to personbiler stablet i høyden, veldig høye lass. Norske underganger/tunneler/etc. er skiltet med ca. høyde, dvs. står det 4,10 meter så kan man komme under med alt fra dette mål til opp til 4,30 m som følge av litt margin. Mens andre var akkurat på 4,10 m - eller 4,17 m.
Da jeg kjørte disse høye lassene, fikk jeg en slags teft som gjorde at når jeg kom til en jernbaneundergang, som var skiltet til eksempelvis 4,15 m men var 4,28 m - ja så SÅ JEG DET at her er omtrent så mye over angitt mål.
Men, da sluttet med denne kjøringen, og ikke hadde dette behovet for å se høyder over angitt høyde. Ja så mistet jeg denne evnen til å ta reell høyde.
Denne fortelling (for de som har orket lese det), gir min tillit til hi-fi journalister om at de hører mer og bedre enn meg selv - uten at det dermed er sagt jeg stoler på de alle. Men de jeg stoler på er for meg gode hjelpere i veien til bedre lyd i stua.