Flageborg skrev:
Lyngen skrev:
1. Må poste litt jeg og da.....
2. Alså jeg tror at de aller laveste frekvensene er klart mindre viktig enn de fleste andre parametre
3. er man på et veldig høyt nivå ja så klart vi vil ha alt på plass.
4. Hadde en ganske rimelig sub på besøk en dag men det spilte bedre uten. Brumlebass er ikke moro uten høy kvalitet, imo.
1. Nei, faktisk MÅ du ikke det - i denne tråden
2. Vi som vet - TROR ikke lenger - fakta er entydig - dette eret tema du fortsatt ikke har nok erfaring med
3. Det er korrekt!
4. Hvorfor trekke inn elementer som ikke er en del av vår hverdag ??? Eller konstruere problemstillinger som ikke eksisterer
1 .det er vel fritt frem!
2. Tja, ut ifra tilbakemeldinger på de demoene som er kjørt med SVS subber og "morro med lyd" så er vel bassen og lydtrykket det eneste som har imponert folk. Personlig synes jeg ikke bassen er på langt nær det viktigste - ofrer helt klart den til fordel for presisjon, holografi, oppløsning, riktig klangbalanse og nærhet. Men bass er viktig.
3. joda...
4. Her kommer jo det som er viktig - hva er riktig og god bass. Jeg har vel hørt flere oppsett hvor det er tilstrekkelig bassreserver hvor jeg synes dypbassen ødelegger mer enn den bidrar positivt. Hva med fase og impulsrespons i bassen - jeg vil tro det viktig for å oppnå god bass. En annen ting...man er veldig opptatt av høytaler specs - det skal være gjengitt innenfor +/- 3 dB. Men jeg sitter vel med et inntryk av det generellt er mye bedre å ha +15dB under 30Hz enn -5dB. Det er ikke jeg enig i.
Ser også at du er veldig glad i å poste målekurvene dine....de sier jo litt om kvantiteten - men hva med kvaliteten. Kan du poste impulsresponsen til bass-systemet ditt - den synes jeg er like interessant!!
For å oppsummere litt....
Bass er viktig, men det er mye i musikken som er like viktig - man kunne like gjerne startet en tråd om:
- Impulsrespons
Flat frekvenskurve
Punktkilde/linjekilde
osv osv....og hevdet at et slikt prinsipp var avgjørende for å få en realistisk gjengivelse av musikk.
At enkelte er villig til å kaste alt annet på sjøen for å ha enormt med bass er et valg de gjerne må ta- jeg gjør ikke det. Og jeg oppfordrer til å være litt mer åpen for andre sine synspunkter - hørte litt på "morro med lyd" sin demo på Horten i 2006. Det var smertefullt og spilte rett og slett dårlig (Da jeg gikk ut pratet jeg med en av de som hadde standen - han måtte stå litt på gangen fordi han hadde piping i ørene) - synes ikke bassen var god en gang, derimot ble jeg imponert over mange andre oppsett som helt sikkert knapt nok hadde output under 50Hz.
Nei...jeg prioriterer kvalitet fremfor kvantitet....
Mvh
OMF