3D printe horn - noen som trenger printehjelp? Et slags "Group buy"?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    563
    Torget vurderinger
    26
    Her er noen bilder fra første print av et A520 horn med domeformede hulrom for dempemasse. Utrolig stive. Jeg har delt hornet slik at den ytre delen/munningen består av 6 like deler og den indre delen som printes i en del blir størst mulig i forhold til printerens kapasitet.

Den indre delen blis såpass stor at det blir lett å få plass til en mellomtone eller to. Så snart noe MEH/Synergy-ish fra denne kanten, solsiden av Oslofjorden.

OBS OBS og enda mere påpasselighet når du ser på bildene: Delene er bare SATT LØST SAMMEN med pluggene jeg har printet. Derav de enorme glippene. Har printet uten support så ikke så pent inni der dempemassen skal. Lyset er vinklet slik at man virkelig skal se linjene. Uten 8 stk dagslystype, høy CRI 60 Watt LED armaturer i taket ville det sett ganske så pent ut.

IMG_7964.jpeg

IMG_7960.jpeg

IMG_7954.jpeg

Sist redigert:

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.958
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Jeg demper hornet (PLA) med parafinvoks. Lavt smeltepunkt og ingen kjemisk interaksjon med PLA, god demping.

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    563
    Torget vurderinger
    26
    IMG_8167.jpeg

Da har jeg limt sammen et A520 horn med den nye oppdelingen av hornet. Det ble helt nydelig tight. Skal legge ut en bygge/monteringstråd.

Hornet er malt med helmatt Jotun Pure Colour. Maks ti minutter grunnarbeid og det var ti minutter for lite. Ser jeg nå i ettertid. Men det var første forsøk så neste horn skal bli pent. Morsomt nok så var det lett å pusse inne i horna, så bare jeg tar meg tid til en runde eller to med filler på boks og litt finkornet papir så blir det strøkent og med lite arbeid. Det er fordelen med god presisjon på delene.

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    563
    Torget vurderinger
    26
    På dette bildet ser man at jeg klønet det til i skjøtene. Men kun 10 min grunnarbeid. Det er en liten mulighet for at det blir homogent til slutt. Har vel 6 rom i huset hvor hele eller deler av rommene er malt med Jotun Pure Colour og jeg husker godt hvordan det tok flere uker før malingen ble helmatt. Det her gjorde jeg i går kveld og skillet vi ser er at det er en annen glansgrad i skjøtene. Vi får se. Man legger faktisk ikke merke til det IRL.

Sist redigert:

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    563
    Torget vurderinger
    26
    Takk! Heldigvis var det lett å pusse inne i hornet så kun ren latskap og dårlig tid som gjorde at det ikke ble bedre.

Og strukturen er ment å være der, jeg brukte svamp for å få det hele litt ruglete.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.435
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hehe, ja men det er mange av oss med litt for dårlig tid der man skulle brukt litt mer :)

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    563
    Torget vurderinger
    26
    Kom på at jeg hadde et par 18 Sound NSD 1480N som står i Ø Audio Icon prototypene jeg har stående. Tok vel maks ti minutter fra jeg tenkte det til de var ute og klare for ATH horn. To be continued..

IMG_8169.jpeg

IMG_8170.jpeg

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    563
    Torget vurderinger
    26
    Printet fort og galt i "draft-" modus og 2-400 mm/S printhastighet. Dette er en nedskalert variant jeg fant på nett. Og Faital Pro sin 3FE25 som jeg liker godt. Har vel en egenlyd/karakter men den er sympatisk nok.

Tenkte lage en egen tråd med forslag til 3D-printa fulltone/koaks høyttalere. Det er allerede flere innlegg i andre tråder om samme emne. Høyaktuelt med dagens gode og store printere. Selvfølgelig mulig å integrere metamaterial absorbenter eller bare tunede dempekanaler for å knekke evt plagsomme resonanser.

Alt dette har vært gjort før. Overkill Audio, Onken, B&W. Nå kan du gjøre det selv

Se for dere Fostex FE208EZ, en Manger eller hvorfor ikke en PA koaks inn i noe kule-/dråpe-/eggformet. Eller noe rimelig du har liggende i skapet. (Mange av oss her inne HAR en fet Fostex, Manger ell liggende i skapet når jeg tenker meg om :) )

Har alltid vært fascinert av Fujitsu sine Eclipse, dette er ikke mine tegninger. Men 3D filer finnes på nett og er relativt enkle å tilpasse egne elementer. Dette er en jobb for Fostex ikke sant?

eclipse-td-712z-mk2-07.jpg

eclipse-td-712z-mk2-08.jpg

eclipse-td-712z-mk2-09.jpg

eclipse-td-712z-mk2-11.jpg

Sist redigert:

inselwind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    12.451
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Ja takk, disse kunne jeg gjerne hatt i stua i tillegg til skjult bass-system😃👍🏼

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    563
    Torget vurderinger
    26
    Node har en nice løsning med Hylixa høyttalerene. Tilsynelatende rimelige elementer. Det Tectonic balanced mode elementet låter vel helt fint uten den ScanSpeak diskanten?

Blir som en variant av Gethain 901. Som også kan printes 😊

Node-hylixa1.jpg

Node-Cabinet-xray-black.jpg

Untitled.jpg

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn