3D printe horn - noen som trenger printehjelp? Et slags "Group buy"?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    751
    Torget vurderinger
    26
    Her er noen bilder fra første print av et A520 horn med domeformede hulrom for dempemasse. Utrolig stive. Jeg har delt hornet slik at den ytre delen/munningen består av 6 like deler og den indre delen som printes i en del blir størst mulig i forhold til printerens kapasitet.

Den indre delen blis såpass stor at det blir lett å få plass til en mellomtone eller to. Så snart noe MEH/Synergy-ish fra denne kanten, solsiden av Oslofjorden.

OBS OBS og enda mere påpasselighet når du ser på bildene: Delene er bare SATT LØST SAMMEN med pluggene jeg har printet. Derav de enorme glippene. Har printet uten support så ikke så pent inni der dempemassen skal. Lyset er vinklet slik at man virkelig skal se linjene. Uten 8 stk dagslystype, høy CRI 60 Watt LED armaturer i taket ville det sett ganske så pent ut.

IMG_7964.jpeg

IMG_7960.jpeg

IMG_7954.jpeg

Sist redigert:

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    5.019
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Jeg demper hornet (PLA) med parafinvoks. Lavt smeltepunkt og ingen kjemisk interaksjon med PLA, god demping.

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    751
    Torget vurderinger
    26
    IMG_8167.jpeg

Da har jeg limt sammen et A520 horn med den nye oppdelingen av hornet. Det ble helt nydelig tight. Skal legge ut en bygge/monteringstråd.

Hornet er malt med helmatt Jotun Pure Colour. Maks ti minutter grunnarbeid og det var ti minutter for lite. Ser jeg nå i ettertid. Men det var første forsøk så neste horn skal bli pent. Morsomt nok så var det lett å pusse inne i horna, så bare jeg tar meg tid til en runde eller to med filler på boks og litt finkornet papir så blir det strøkent og med lite arbeid. Det er fordelen med god presisjon på delene.

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    751
    Torget vurderinger
    26
    På dette bildet ser man at jeg klønet det til i skjøtene. Men kun 10 min grunnarbeid. Det er en liten mulighet for at det blir homogent til slutt. Har vel 6 rom i huset hvor hele eller deler av rommene er malt med Jotun Pure Colour og jeg husker godt hvordan det tok flere uker før malingen ble helmatt. Det her gjorde jeg i går kveld og skillet vi ser er at det er en annen glansgrad i skjøtene. Vi får se. Man legger faktisk ikke merke til det IRL.

Sist redigert:

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.468
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Trenger ikke straffe deg selv så hardt for det er ikke så enkelt med pen finish :) Det ser bra ut og er morro følge med :) Absolutt godt jobba!!

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    751
    Torget vurderinger
    26
    Takk! Heldigvis var det lett å pusse inne i hornet så kun ren latskap og dårlig tid som gjorde at det ikke ble bedre.

Og strukturen er ment å være der, jeg brukte svamp for å få det hele litt ruglete.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.468
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hehe, ja men det er mange av oss med litt for dårlig tid der man skulle brukt litt mer :)

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    751
    Torget vurderinger
    26
    Kom på at jeg hadde et par 18 Sound NSD 1480N som står i Ø Audio Icon prototypene jeg har stående. Tok vel maks ti minutter fra jeg tenkte det til de var ute og klare for ATH horn. To be continued..

IMG_8169.jpeg

IMG_8170.jpeg

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    751
    Torget vurderinger
    26
    Printet fort og galt i "draft-" modus og 2-400 mm/S printhastighet. Dette er en nedskalert variant jeg fant på nett. Og Faital Pro sin 3FE25 som jeg liker godt. Har vel en egenlyd/karakter men den er sympatisk nok.

Tenkte lage en egen tråd med forslag til 3D-printa fulltone/koaks høyttalere. Det er allerede flere innlegg i andre tråder om samme emne. Høyaktuelt med dagens gode og store printere. Selvfølgelig mulig å integrere metamaterial absorbenter eller bare tunede dempekanaler for å knekke evt plagsomme resonanser.

Alt dette har vært gjort før. Overkill Audio, Onken, B&W. Nå kan du gjøre det selv

Se for dere Fostex FE208EZ, en Manger eller hvorfor ikke en PA koaks inn i noe kule-/dråpe-/eggformet. Eller noe rimelig du har liggende i skapet. (Mange av oss her inne HAR en fet Fostex, Manger ell liggende i skapet når jeg tenker meg om :) )

Har alltid vært fascinert av Fujitsu sine Eclipse, dette er ikke mine tegninger. Men 3D filer finnes på nett og er relativt enkle å tilpasse egne elementer. Dette er en jobb for Fostex ikke sant?

eclipse-td-712z-mk2-07.jpg

eclipse-td-712z-mk2-08.jpg

eclipse-td-712z-mk2-09.jpg

eclipse-td-712z-mk2-11.jpg

Sist redigert:

inselwind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    12.673
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Ja takk, disse kunne jeg gjerne hatt i stua i tillegg til skjult bass-system😃👍🏼

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    751
    Torget vurderinger
    26
    Ja takk, disse kunne jeg gjerne hatt i stua i tillegg til skjult bass-system😃👍🏼
    I eik? Stavlim noen klosser, høvle. Lytte. Jeg har fulgt med på byggetrådene dine så det vet jeg blir bra :)

Sist redigert:

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    751
    Torget vurderinger
    26
    Node har en nice løsning med Hylixa høyttalerene. Tilsynelatende rimelige elementer. Det Tectonic balanced mode elementet låter vel helt fint uten den ScanSpeak diskanten?

Blir som en variant av Genelec 8351 eller Gethain 901. Som også kan printes 😊

Node-hylixa1.jpg

Node-Cabinet-xray-black.jpg

Untitled.jpg

Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.132
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    751
    Torget vurderinger
    26
    Jepp, kan gå rett på 240 papir med pussing/sluttfinish. Men ser helt OK rett fra printeren for litt stuebruk i en eksperimenteringsfase.

Tok vel 20 timer å printe for ett horn. Måtte vinkle det bakover samt sette det på diagonalen for å få plass. Printer slike for 950,-/stk.Du må evt kjøpe fila fra Cults 3D først. Er vel en 400,-. Dette er en suveren waveguide/horn.

Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.132
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jepp, kan gå rett på 240 papir med pussing/sluttfinish. Men ser helt OK rett fra printeren for litt stuebruk i en eksperimenteringsfase.

Tok vel 20 timer å printe for ett horn. Måtte vinkle det bakover samt sette det på diagonalen for å få plass. Printer slike for 950,-/stk.Du må evt kjøpe fila fra Cults 3D først. Er vel en 400,-. Dette er en suveren waveguide/horn.
    Overrasket over hvor bra det ser ut

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    751
    Torget vurderinger
    26
    Hadde jeg printet i PLA eller PLA med carbonfiber så hadde det hornet sett sett mye bedre ut. ABS var bare en test. Kun et pre om du ser for deg å miste høyttaleren din på gulvet.

Dama vil gjerne ha litt lydforsterkning til trioen sin og til PAish bruk er ABS eller PETG en god idé.

De nye løsningene er helt kokko bra. En DIY Genelec S360 står på trappene. Der står den ganske kaldt og ensomt BTW siden det har åpnet seg rom for utrolig mange morsomme løsninger med 3D print. Jeg er late to the party men jeg skal "catche up" 😊

Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.240
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jævla kult med disse printene du forsker på, Naturlyd.

Slike verktøy i dag, er den ultimate gavepakke for DIY folket.
    H.R har også mye intresange greier på gang.

Mulig jeg kommer med diverse bestillinger i fremtiden.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.240
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Steinost trenger ikke hønn.
    Han skåra blink med de nye bånd sakene til mid og high
    på både dynamikk og alt det andre....

Men....jeg, holder fortsatt en knapp på hønn. 😜 (y)

..ble hønn entusiast for 10 år siden, og synes fortsatt det gir de beste kompromissene.

tofter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    6
    Har du mulighet til å dele bilde av baksiden av Tritonia M hornet? Hva slags boltsirkel er det på disse?

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    751
    Torget vurderinger
    26
    Linket tidligere til noen ATH Tritonia waveguider. Mbatik har brukt mye tid på å lage et system med en løsning hvor man fester driveren til et adapter som skrus inn i hornet. Da er det lett å bytte mellom drivere. Han er kul nok til å gi bort koden til selve hornprofilen så hvis du har lyst til å tegne selve kroppen og lage din egen festeløsning så sparer du rundt 400,-. Jeg hadde lyst til å sponse han og jeg er ikke flink nok med 3D tegning. Yet.

Som du ser så er det flere boltsirkler og løsning for både 2, 3 og 4 bolter på det ferdige adaptere. Jeg har ikke sjekket diameteren på noen og jeg har ikke printet selve adapteret. Når jeg gjør det vil jeg evt tilpasse hullene til mine drivere.

Tritonia flange.jpg

IMG_8399.jpeg

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    751
    Torget vurderinger
    26
    Sjekk linken for simuleringer, hittils så har simuleringene vist seg å stemme svært godt med måledata. Selveste Geddes har gitt Mbatik mye skryt for modellen.

Tritonia-M-mesh2.png

AleksanderMR

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Antall liker
    191
    Hadde jeg printet i PLA eller PLA med carbonfiber så hadde det hornet sett sett mye bedre ut. ABS var bare en test. Kun et pre om du ser for deg å miste høyttaleren din på gulvet.

Dama vil gjerne ha litt lydforsterkning til trioen sin og til PAish bruk er ABS eller PETG en god idé.

De nye løsningene er helt kokko bra. En DIY Genelec S360 står på trappene. Der står den ganske kaldt og ensomt BTW siden det har åpnet seg rom for utrolig mange morsomme løsninger med 3D print. Jeg er late to the party men jeg skal "catche up" 😊
    Hva baserer du bygget på? Noen som har gjort det før, eller begynner fra fra scratch?

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    751
    Torget vurderinger
    26
    Hva baserer du bygget på? Noen som har gjort det før, eller begynner fra fra scratch?
    Det er flere som har drodlet i de banene før, det kommer opp endel om man søker S360 både her inne og på diyaudio. S360 er en relativt liketil konstruksjon å "la seg inspirere" av. Så det blir å kjøpe en 10" av beste kvalitet, typ PHL, 18-Sound eller noe og så modellere et horn som passer med ATH. Måle, få data inn i VituixCAD og så prøve å få til noe som ligner på Genelec sine kurver. Evt lage noen flere horn. (Jeg skrev at dette "var på trappene.." og at den stod kaldt og ensomt - mye annet som skal virkeliggjøres først).

@Georgb har en løsning med 10" på gang som er beskrevet her og på ASR og det ser mye bedre ut enn det jeg antageligvis får til.

Eller så kan jeg være lat og bruke Tritonia hornet. Jeg kunne ønske meg å få en litt videre spredning enn S360 så noen klone blir det ikke. Aktiv deling med Crown eller Linea Research under uttesting og så smelle inn en Hypex FA.

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    751
    Torget vurderinger
    26
    Mer EGG.

Dette egget er bare tull og tøys. Var i Art Deco humør og her ser man resultatet av det. Med Faital Pro 3FE25 (ikke særlig) fulltone (ruller av rett under 100Hz).

Enkel finish, ikke gjort noe etter print.

IMG_8437.jpeg

IMG_8439.jpeg

IMG_8431.jpeg

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    751
    Torget vurderinger
    26
    Så heiter det seg til på EGG-fronten! Blir mer hardkokt?

Siste uka har jeg tenkt endel på Hylixa sine eggehøyttalere som gjør slik som Genelec og tyter bassen ut gjennom spalter strategisk plassert rundt en mid/diskant. Du får en veldig god tilnærming til en punktkilde.

Her er mitt første forsøk. Bruker omtrent samme BMR type fulltone som på Hylixa men dropper diskant - den låter finfint uten. Naim brukte den også hele veien opp i Ovator til drøyt 300.000,-.

IMG_8451.png

Bruker en SEAS 5" bass inni egget.

Låter ganske lovende, dro på med Stian Carstensen og det smalt i transientene. Venter på å få printet bassport og lukket baksiden.

IMG_8442.jpeg

IMG_8444.jpeg

IMG_8443.jpeg

IMG_8448.jpeg

IMG_8445.jpeg

IMG_8447.jpeg

IMG_8453.jpeg

IMG_8454.jpeg

IMG_8455.jpeg

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    751
    Torget vurderinger
    26
    Da har printeren verpet en EGG-bakplate med integrert bassport. Tror jeg rekker å teste før jobb. De smarte portene fra Diyaudio sparer et par cm i lengde da man kan gå ned på diameter uten forvrengning/blåselyder. Burde vært glattpolert for maks effekt men det blir en annen dag. Nå blir det BASS!

IMG_8457.jpeg

IMG_8458.jpeg

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    751
    Torget vurderinger
    26
    IMG_8527.jpeg

Den første prototypen på "Fylt Egg" har spilt siden onsdag og det låter finfint. Tectonic fulltonen låter bra. Jeg fikk noen kanselleringer som gav en dipp rundt 2300Hz fra åpningene der bassen kommer ut. Disse forsvant når jeg dyttet inn litt dempemateriale i åpningene.

Printer ut prototype 2 med endringer på alle 4 delene.

-Kroppen har fått integrert stativfeste og noen avstivningsribber. De er sannsynligvis unødvendige.

IMG_8522.jpeg

-Inserten som holder SEAS-bassen fikk trimmet ned flensen som ligger ann mot hovedkroppen slik at den flukter 100%.

IMG_8523.jpeg

-Fremre del hvor Tectonic elementet monteres er nå i full størrelse. Jeg dropper den tidligere løsningen hvor jeg tenkte printe/støpe et deksel som skulle dekke hele fremre del. Jeg har også printet et materiale med ca 80% lysåpning over bassåpningene. Håper dette tar kanselleringen ved 2300Hz. (Bassen er delt på 350Hz, kanselleringen kommer fra refleksjonen når lyden fra fulltonen treffer denne åpningen. Ikke så kraftig nivå da vi snakker om over 100 grader off aksis).

IMG_8524.jpeg
    IMG_8525.jpeg

-Bakre del fullfører eggformen og får integrert bassport med litt større diameter.

IMG_8528.jpeg

GØY!

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn