8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.801
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Har du prøvd å flytte knekkpunktet i bassen frem og tilbake -+10Hz? Hos meg hadde det en del betydning på "ullenhet" versus "kropp" på herrestemmer.
    Hva er det som ikke sitter helt enda?

• Liker
    Reaksjoner: Bx

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.179
    Sted
    Langesund
    Jada har prøvd 900 forskjellig target, med knepunkt fordelt mellom 100 og 200Hz.... i hvert fall nesten;) Ja det gjør mye på mannestemmer og har kontroll der
    Det er litt lengre opp jeg savner noe. Gode innspillinger av gitar klimpring og munnspill mangler litt varme i lyden. Er ikke sikker på hvor det ligger.

Mulig jeg har uønskede refleksjoner fra stolen i mellomtonen et sted, som blir registrert som for høyt nivå og så feilaktig kalibrert for.

Den kunne jo flyttes ut av rommet men da har vi avvik lengre ned som bør være med på kalibreringen. Faen ikke lett dette.

Var vel ikke direkte en hastemåling jeg gjorde sist, men ikke helt etter "boka" etter det jeg har erfart tidligere.
    Det er jo den målingen jeg knoter med nå, fordi jeg mangler noen småting for ønsket resultat på den endelige målingen.. og det er ikke kjøttdeig;)

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.179
    Sted
    Langesund
    Kanskje denne karen kunne gjort nytte for seg. Fjernet hode og kledd han opp med tykke klær.

dukke.png

Sist redigert:

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.573
    Jada har prøvd 900 forskjellig target, med knepunkt fordelt mellom 100 og 200Hz.... i hvert fall nesten;) Ja det gjør mye på mannestemmer og har kontroll der
    Det er litt lengre opp jeg savner noe. Gode innspillinger av gitar klimpring og munnspill mangler litt varme i lyden. Er ikke sikker på hvor det ligger.

Mulig jeg har uønskede refleksjoner fra stolen i mellomtonen et sted, som blir registrert som for høyt nivå og så feilaktig kalibrert for.

Den kunne jo flyttes ut av rommet men da har vi avvik lengre ned som bør være med på kalibreringen. Faen ikke lett dette.

Var vel ikke direkte en hastemåling jeg gjorde sist, men ikke helt etter "boka" etter det jeg har erfart tidligere.
    Det er jo den målingen jeg knoter med nå, fordi jeg mangler noen småting for ønsket resultat på den endelige målingen.. og det er ikke kjøttdeig;)
    Gætter på dit problem er metalmembranen.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.179
    Sted
    Langesund

Gætter på dit problem er metalmembranen.
    Så du mener berylliumsdomen jeg bruker fra 3,5 khz og oppover er problemet? Forklar.

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    5.154
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3

Hva består stolen av? Mener å huske at det var stoff? Jeg testet dette litt her de siste dagene også. Jeg har hud.
    Når jeg dempet sitteposisjon og nærmeste sete daler det ned flere db mellom 2-5k hz som allerede har litt hengekøye så jeg tester litt nå uten puter og tepper.
    Den flateste responsen i området fikk jeg når jeg satt i setet med mic over hode under sveipet.
    Men hvordan låter det. Det er spørsmålet:)

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.179
    Sted
    Langesund

Hva består stolen av? Mener å huske at det var stoff? Jeg testet dette litt her de siste dagene også. Jeg har hud.
    Når jeg dempet sitteposisjon og nærmeste sete daler det ned flere db mellom 2-5k hz som allerede har litt hengekøye så jeg tester litt nå uten puter og tepper.
    Den flateste responsen i området fikk jeg når jeg satt i setet med mic over hode under sveipet.
    Men hvordan låter det. Det er spørsmålet:)
    Har prøvd litt på den metoden også, men det gjør store utslag i diskantområdet. Måler så og si bare direktelyd i diskanten, så nære refleksjoner der (hode mitt)blir veldig utslagsgivende på målingen. En løsning er jo å pakke inn hode med Glava, men der går grensen;)

Skulle gjerne delt opp målesekvensen i to, der det ble måt opp til en viss frekvens med kroppen i stolen, og resten uten.

Sist redigert:

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Funker det å måle med forskjellig gating på samme måling? Da kan du muligens klare å fjerne refleksjonen fra stolen i målingene?

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.179
    Sted
    Langesund
    Målingen skjer uten gating, men kan på en måte gate kalibreringen forskjellig. Men en perfeksjonist vil gjerne ta "problemet" ved roten, og har vel dette under kontroll....tror jeg;)

Sluket: har lagt tipset ditt på minne - må jo bli bra det.

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.347
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    I Audiolense kan man filtrerere målingen man har tatt med ulik gating, slik at man i etterkant kan gjøre ulike korreksjoner basert på ulike gating.

Mvh
    OMF

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.179
    Sted
    Langesund
    Etter min mening ikke fleksibel nok til og eventuelt løse et måleproblem/uheldig refleksjon i et lite område. Hvis f.eks stole gir en uheldig refleksjon i området 3-500 Hz og det ligger reelle forskjeller fra høyttaler oppsetter over og under dette i frekvens som bør korrigeres for, må en gå på kompromiss.

Nettopp dette problemer har jeg tro på blir løst på en fin måte med den noe spesielle mikken til Trinnov

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.347
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvis du har så spesifikke/spisse problem, så vil jeg vel heller løse det med å plassere en stor dyne/pute/madrass/glavahaug i refleksjonen når du måler.

Frekvens/tid er jo knyttet samme matematisk, og en refleksjon fra en stol er typisk en refleksjon som vil komme veldig raskt etter direktelyden - og hvis du skal undertrykke noe som kommer så kjapt - så er det jo inne i det tidsvinduet hvor man faktisk gjør høyttalerkorreksjon, som alle er enig om at er bra.

Så når jeg måler, så dekker jeg til bordplaten, og legger litt puter der jeg sitter, også kjører jeg målingen.

Mvh
    OMF

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.179
    Sted
    Langesund
    Hvis du har så spesifikke/spisse problem, så vil jeg vel heller løse det med å plassere en stor dyne/pute/madrass/glavahaug i refleksjonen når du måler.

Frekvens/tid er jo knyttet samme matematisk, og en refleksjon fra en stol er typisk en refleksjon som vil komme veldig raskt etter direktelyden - og hvis du skal undertrykke noe som kommer så kjapt - så er det jo inne i det tidsvinduet hvor man faktisk gjør høyttalerkorreksjon, som alle er enig om at er bra.

Så når jeg måler, så dekker jeg til bordplaten, og legger litt puter der jeg sitter, også kjører jeg målingen.

Mvh
    OMF
    Har prøvd utallige forskjellige ting i de nærliggende refleksjonene i lytteposisjonen, og alle gir forskjellig resultat på målingen. En kan dandere en dyne på ti millioner forskjellig måte og få like mange forskjellig målinger. Hvem av de er riktig?

Rundt et høyttaler system som jeg har er det alltid diffraksjoner rund baffelstørrelser og lignende som kommer tidlig på målingen. Dette bør korrigeres for, men de som kommer samtidig i tidsdomenet fra stolen bør ikke korrigeres for.

Dette er småpirk kanskje andre gir fullstendig faen i, men som er ting jeg er nysgjerrig på og gjerne vil ha på stell. Som jeg sa litt over her tror jeg dette blir så godt som mulig når jeg får gjennomført det jeg har i planene.

Det er og legge noe tungt i stolen som "imiterer" Kroppen og dekker dette med 20 cm Rockwool(funnet som beste løsning) og oppå der igjen noe av det "englehåret" jeg bruker i mellomtonekabinettene.
    Twaron Angel hair.png

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.801
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.801
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Fortsett med eksperimenteringen Shy, så kan vi andre bare adaptere hva du finner ut:) Jeg kom frem til et fleecepledd i lytteposisjon, men dine forsøk er på et helt annet nivå:)

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ikke et enkelt problem det der, hva med å ta 8-10 målinger i et område på 1x1m rundt hodet og lag et gjennomsnitt som du bruker som grunnlag for korreksjon. Det er vel slik Trinnov gjør det med sin mikrofon?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.347
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Rundt et høyttaler system som jeg har er det alltid diffraksjoner rund baffelstørrelser og lignende som kommer tidlig på målingen. Dette bør korrigeres for, men de som kommer samtidig i tidsdomenet fra stolen bør ikke korrigeres for.
    Dette er jo ikke så lett, man kan som sagt justere gating og fjerne noe av det på den måtnn, men dersom dette er refleksjoner fra lyttestolen, så vil jeg lagt en stor dyne oppi den, evt bære den ut når du måler.

Mvh
    OMF

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.179
    Sted
    Langesund
    Ikke et enkelt problem det der, hva med å ta 8-10 målinger i et område på 1x1m rundt hodet og lag et gjennomsnitt som du bruker som grunnlag for korreksjon. Det er vel slik Trinnov gjør det med sin mikrofon?
    Ja, og som jeg sier over her, er nok den mikrofonen fin. Den kan brukes på flermåling og kun i ss, tror jeg. Den vektlegger nok de forskjellige målingene på en lur måte og det er vel også noe av hemmeligheten deres.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.179
    Sted
    Langesund
    Dette er jo ikke så lett, man kan som sagt justere gating og fjerne noe av det på den måtnn, men dersom dette er refleksjoner fra lyttestolen, så vil jeg lagt en stor dyne oppi den, evt bære den ut når du måler.

Mvh
    OMF
    Dyne er for dårlig og stolen skal ikke ut. Leser du bare halvparten av det jeg skriver eller velger du å ignorere det?
    Jeg vet det er en rotet og uoversiktlig tråd og jeg skriver ganske utydelig. Det kan være grunnen:)

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.347
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er vel mer at jeg ikke helt skjønner problemet.

Du har altså en eller annen artefakt som du ser på måling, men du greier altså ikke å dempe den vekk til tross for rikelig med dempemateriell, men du fortsatt overbevist om at det er en refleksjon fra stolen.

Nå har ikke jeg sett stolen din, men er overrasket over at en stol kan lage en refleksjon som man ikke greier å dempe med en dyne feks.

Å angripe dette digitalt - etter at målingen er tatt er ikke så enkelt. Du kan selvsagt sette tidsvidnuene så korte at alle rombidrag blir borte. Du kan også sette inn midfrekvens - feks på 300Hz hvor du antyder at refleksjonen starter, og sette tidsvinduet så kort over denne frekvensen at alt som kommer etter direktelyd blir filtrert bort.

Mvh
    OMF

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Tenkte å komme med et forslag til folk som sliter med kropps- og stolrelaterte akustikkproblemer, såkalt Head and Chair Related Transfer Function (HCRTF).

En riktig dimensjonert boblejakke løser problemene. Modellen nedenfor har på seg XXXS minivarianten med høy WAF-faktor. Men det kan skaffes boblejakker i XXXL-utforming og større.

B3-CJ395_PUFFER_P_20181113171552.jpg

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.179
    Sted
    Langesund
    Det er vel mer at jeg ikke helt skjønner problemet.

Du har altså en eller annen artefakt som du ser på måling, men du greier altså ikke å dempe den vekk til tross for rikelig med dempemateriell, men du fortsatt overbevist om at det er en refleksjon fra stolen.

Nå har ikke jeg sett stolen din, men er overrasket over at en stol kan lage en refleksjon som man ikke greier å dempe med en dyne feks.

Å angripe dette digitalt - etter at målingen er tatt er ikke så enkelt. Du kan selvsagt sette tidsvidnuene så korte at alle rombidrag blir borte. Du kan også sette inn midfrekvens - feks på 300Hz hvor du antyder at refleksjonen starter, og sette tidsvinduet så kort over denne frekvensen at alt som kommer etter direktelyd blir filtrert bort.

Mvh
    OMF
    Etter å ha dempet rommet sånn som jeg har gjort kommer disse problemene kanskje tydeligere fram enn hos ande. Kanskje helt uvesentlig men likevel noe å prøve og finne litt mer ut av, eller skal vi over på de problemene vi synes er helt uviktig, som kabler og sånt;)

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.347
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg støtter forslaget om å jobbe med ting - kommer sjelden negative ting ut at å bli bedre kjent med eget utstyr.

Mitt innspill er mer prinsippielt at små men sterke/spisse refleksjoner bør man behandle på en slik måte at de ikke kommer med på målingen. Det beste er selsvagt å fjerne de akustisk. Greier man ikke det, så er kanskje nest best å dempe de under måling på en eller annen måte.

Kommer de med på målingen, så kan du selvsagt filtrere de ut på en eller annen måte - men da mister du også muligheten til å korrigere andre feil i det tid/frekvens området som du da filtrerer bort. En annen ting er jo at dette typisk er såkalt ikke minimum fase refleksjoner som ikke lar seg korrigere så godt heller.

Mvh
    OMF

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.179
    Sted
    Langesund
    Som sagt, kanskje ikke noe problem dette, så neste gang jeg tar målinger skal jeg dokumentere med litt forskjellig demping av lyttestolen. Ikke hold pusten, kanskje det ikke er noen forskjell.

Stol alene
    Stol med fleecepledd
    Stol med dyne nede
    Stol med dyne oppe
    Stol med 10cm Glava(må ha fleecepledd under)
    Stol med Tor's med alle kunsten regler demping.

Sist redigert:

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    5.154
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Ja, og som jeg sier over her, er nok den mikrofonen fin. Den kan brukes på flermåling og kun i ss, tror jeg. Den vektlegger nok de forskjellige målingene på en lur måte og det er vel også noe av hemmeligheten deres.
    Den brukes som du nevner på både og.
    Hvis rommet er identisk på begge sider holder det å måle kun ss og den ene siden om man ønsker ( dvs alle seterader etc. langs ene side, og mellom seter) Man kan etter endt kalibrering gå inn og vektlegge posisjonene du har målt på for å angi betydningen av dem.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    The Shy,

forslag til ny innretning for optimal lytteposisjon:

D36E1106-118F-41C3-BF8B-AA735B18478E.jpeg

Dette snekrer du vel sammen på en ettermiddag?

;)

Kanskje bildet kan brukes som avatar? Du har jo ingen.

:)

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Hummm… er ikke pent å mobbe:mad:;D
    Sorry! Var ment som hjelp til selvhjelp!

;)

Synes tegningen, som brukes som avatar av en forumbruker et annet sted, er morsom :)

Den setter jo litt på spissen hva målemafiaen holder på med :cool:

Tenkte å foreslå en annen løsning også på «problemet» ditt:

Hvorfor ikke bruke målemikrofonen til å ta opp lyden som kommer ut av høyttalerne? Som kjent er den korrigerte lyden perfekt kun på det knappenålsstore målestedet. Og når man tar opp lyden fra mikrofonen - hvor lyden er helt perfekt - kan man sende den til hvor som helst og høre på den med hodetelefoner. Med god AD-kjede kan du sende lyden selv til utlandet; så du kan spille lyd hjemme og høre på den på Granka.

Løsningen er også perfekt for såkalt multiromslyd. Du kan spille i det ene rommet og høre på lyden med trådløse hodetelefoner i alle rom.

Hmmm...noe som ikke helt henger på greip med dette forslaget!

:confused:

;)

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Hummm… er ikke pent å mobbe:mad:;D
    Hah! Der kom avataren!

Håper folk som leser kommentarene mine vet at jeg synes lyden hos The Shy er noe av det mest fascinerende jeg har opplevd. Rommet ser ikke imponerende ut med masse membran og bokser - noen vil kanskje si at det hele ser litt «rufsete» ut - men lyden er av det sjeldent koherente slaget. Virkelig en oppvisning i hjemmebygg!

Men litt «mobbing» av og fleiping med nevroser på hifi-asylet håper jeg ikke overskygger for at jeg synes The Shy er en både kompetent og trivelig kar.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.450
    Torget vurderinger
    23
    Må si jeg er usedvanlig glad for at jeg ikke har sånne gullører som fanger opp slike minutiøse forskjeller og konverterer de til AN (Audiofilia Nervosa)

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Må si jeg er usedvanlig glad for at jeg ikke har sånne gullører som fanger opp slike minutiøse forskjeller og konverterer de til AN (Audiofilia Nervosa)
    Har med alder og kompetanse å gjøre :p

Man bør ha lite av de ene og mer av det andre ;)

Hehe...som sagt mange ganger tidligere: Mange veier til Rom. Men The Shy har i alle fall målinger å slå i bordet med. Og lyden er veldig god, i mine gamle og inkompetente ører.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.450
    Torget vurderinger
    23
    Der er jeg dessverre ute av fase... blitt gammel og uten målekunnskaper/erfaringer :(

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.179
    Sted
    Langesund
    Har ikke gullører, og nevrosan er kortvarig. Bare en kalibrerings fase en må gjennom. Er veldig dårlig på kabelforskjeller.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.801
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det er bare å stå i det og bite tenna sammen så lenge det varer:) Etterpå er det bare å nyte resultatet i lang tid:)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn