8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.393
    Antall liker
    102.380
    Torget vurderinger
    23
    Dette er overskrifter som får meg fly forbannet. Hva er vitsen?
    Vis vedlegget 696320
    Dønn enig, og ikke minst de som syter og vil boikotte de tiltakene som settes i verk for å begrense faenskapet. Leser ikke disse folka aviser og rapporter? Forstår de ikke tall?

    En annen dusteting; krigstyper i avisa - Lånekassa SETTER OPP RENTA!!! Det er snakk om 0,13 % på en fra før meget lav rente, eller på godt norsk snaue 11 kr. /mnd på et lån på 100.000,-
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.590
    Antall liker
    14.496
    Sted
    Langesund
    Da bør du gjøre noe med gainstrukturen din
    Det var det jeg tenkte på også - godt observert. Ned på laveste på DAC og bruke hele volumet i JRiver. Henter 6 db på grunnstøyen da
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.782
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Tullebajas var ordet og jeg måtte jo teste litt oppover på volum. Denne gangen med hørselsvern. Den nye kalibreringen gir høyere output så min faste lås ved - 10db, er nærmere anleggets maks tror jeg. LZpeak stoppet i hvert fall på 124,7 ved - 19db. Jeg fulførte til -10db. Ingen røde lamper og alt gikk fint, men jeg tør ikke mer pga diskanten....... og ellers var det vel fysisk noko_O

    Vis vedlegget 696329
    Du har hørselvern, hvordan er det med omgivelsene?
    Lever kona? Klager fra E18?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.321
    Antall liker
    8.369
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Dette anlegget bør oppleves for å kunne si noe som helst om det, så enkelt er det:=)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.321
    Antall liker
    8.369
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ja han kan vell nesten spille så det blir krusninger i fjorden ut mot Langøya:=)
    Men det er jo nesten boltet til grunnfjellet.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.590
    Antall liker
    14.496
    Sted
    Langesund
    Anlegget trøkket egentlig bare i lytteposisjonen. Såvidt en hører det på utsiden og der står det for tiden en tyvetonner med pigg.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Da vi flyttet inn der vi bor nå, var jeg litt usikker på hvor lytt det var inn til sokkel-leiligheten. Så jeg skrudde opp på et bra nivå og gikk ned og lyttet. Det var greit hørbart i leiligheten. Litt mer enn jeg håpet på. Men det var mye høyere lyd på gata utenfor 😎. For mye romklang ift maks lydkvalitet var en del av dette, selvsagt, men det føltes ganske potent okke som.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.321
    Antall liker
    8.369
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hentet en kopp kaffe oppe i stua over når jeg var der sist.
    Rista godt i stua. Men på utsiden var det ikke så ille synes jeg.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Du får sette inn noen store vinduer fra 80-tallet, så skal du se.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.590
    Antall liker
    14.496
    Sted
    Langesund
    Du har sikkert lagt litt jobb i lydisolasjon?
    Fylt på med litt tiltak for å få en lineær etterklang i rommet. Ikke noe for å dempe lyden ut til andre rom. Ut til det frie er det jo 25 cm betongblokk i konstruksjonen. Det stopper mye bass, og det er jo gjerne det som plager naboen.
    Kona overlever, hun er 17 mil unna.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.862
    Antall liker
    13.717
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Rundt 77 i snitt er passe her også.
    Ned mot 70 føles litt tamt, men fra rundt 75 opp mot 80 er innafor.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.590
    Antall liker
    14.496
    Sted
    Langesund
    Rundt 77 i snitt er passe her også.
    Ned mot 70 føles litt tamt, men fra rundt 75 opp mot 80 er innafor.
    Det tallet 77 er nok bare tilfeldig, men sikkert ikke så veldig langt unna. Øyeblikksverdi

    Ellers vil jeg vel si at store anlegg og kontroll på akustikk gjør at bruken av volum får et mye større og behageligere bruksområdet. Både lavt og høyt.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.782
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Det tallet 77 er nok bare tilfeldig, men sikkert ikke så veldig langt unna. Øyeblikksverdi

    Ellers vil jeg vel si at store anlegg og kontroll på akustikk gjør at bruken av volum får et mye større og behageligere bruksområdet. Både lavt og høyt.
    Hva måler dere med?
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.345
    Antall liker
    5.819
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Herlig å lese her igjen, ser du fortsatt finner måter å forbedrings potensiale på å gjengi musikk. Begynner å bli noen år siden første gang jeg traff deg i lytte rommet til Morten på Gjelleråsen. Føler det litt irriterende at jeg ikke har opplevd anlegget og rommet ditt. Men når corona ebber ut og om jeg i jobb/ferie sammenheng skal i ditt område håper jeg på innpass i ditt helligste.

    mvh
    R
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.590
    Antall liker
    14.496
    Sted
    Langesund
    Her er dørene åpne
    Når det kommer til framdrift er vel den egentlig minimal siste årene. Ok lyd på en del
    Min vinkling innebærer ikke leten etter gunstige avvik/ forvrengning for musikalsk glede. Her er det kjedelige nøytralt og forvrengningsfrie i fokus
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.345
    Antall liker
    5.819
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Her er dørene åpne
    Når det kommer til framdrift er vel den egentlig minimal siste årene. Ok lyd på en del
    Min vinkling innebærer ikke leten etter gunstige avvik/ forvrengning for musikalsk glede. Her er det kjedelige nøytralt og forvrengningsfrie i fokus
    Ditt fokus på gjengivelse av musikk er jeg veldig klar over, og noe av grunnen til at jeg ønsker å få oppleve systemet ditt.
    Jeg er vel mye av samme oppfattelse av gjengivelse av lyd, men vil nok aldri gå til de ekstreme steg du har gått.
    Er foresten noe kontakt med Mor10, har ikke sett han siden han siden han flyttet. Holder han koken på Gaia eller har han gitt de opp?
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.345
    Antall liker
    5.819
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Uff kjedelig å høre. Men jeg er vel ikke den rette til å dømme, har jo selv en evne til å være litt av og på.
    Så nå håper jeg på blir den nye normalen fra meg🙈
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.862
    Antall liker
    13.717
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Det tallet 77 er nok bare tilfeldig, men sikkert ikke så veldig langt unna. Øyeblikksverdi

    Ellers vil jeg vel si at store anlegg og kontroll på akustikk gjør at bruken av volum får et mye større og behageligere bruksområdet. Både lavt og høyt.
    .....og små anlegg med loudnessknapp gjør det samme. Neida. 😁
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Shy

    Føler du at anlegget ditt har blitt altetende nå som du nærmer deg perfeksjon eller at kjipe programmaterialer blir kjipere?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.590
    Antall liker
    14.496
    Sted
    Langesund
    Blir bare vanskeligere og vanskeligere å mene noe om det med fallende hørsel og musikken i fokus. Dagsform spiller også en rolle. Kan spille de jævligste produksjoner bare en modererer volumet.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.590
    Antall liker
    14.496
    Sted
    Langesund
    Peak på 90db er moderat på musikk med spenn. Mens veldig komprimert musikk må gjerne ned på under70db i snittnivå
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Det tallet 77 er nok bare tilfeldig, men sikkert ikke så veldig langt unna. Øyeblikksverdi

    Ellers vil jeg vel si at store anlegg og kontroll på akustikk gjør at bruken av volum får et mye større og behageligere bruksområdet. Både lavt og høyt.
    77dB som “riktig” lyttevolum er neppe tilfeldig. Når musikken mastres, er det omtrent på dette lydnivået den lages, jf. standarder fra EBU og ATSC. Hvis man spiller av musikk på betydelig høyere eller lavere nivå enn dette, vil man høre tonale avvik (pga. Fletcher-Munson) fra det “korrekte”. Merk at ATSC også spesifiserer størrelsen (kubikkmeter) på lytterommet, og jo større rom, desto høyere SPL anbefales som korrekt i henhold til standarden.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Hva er moderert volum? 80db?
    Det er så individuelt. Alt efter anlægget Headroom selve indspilningen eller hvor dæmpet rommet er.
    Den værste lyd jeg synes der findes er når man prøver at spille højere end anlægget kan magte.
    Jeg har indspilninger som man kan spille over 110dB uden problemer hvor lyden er ren og klar.
    Jeg har også indspilninger hvor man når max ved 70-80dB fordi lyden bare er dårlig og lysten til at skrue op er der ikke.
    Meget musik skal bare ikke spilles højt. Musik der ved optagelsen ikke blev spillet højt .Optagelser hvor det ikke er meningen at spille højt. :)

    Det er så individuelt. :)
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.782
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Nok et tegn på at det er noe som er galt :oops:

    For mye fritid og denne gange prøvde jeg meg på bollebaking, noe jeg ikke kan. Kompenserer med lik størrelse. Nøyaktig 90 gram per stk.
    Vis vedlegget 698019
    Det ser da vitterlig ut til at du kan føye bollebaking til CV-en?
    Litt forskjellig størrelse forteller bare at dette er håndtverk. :)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.411
    Til å ikke kunne bake boller så er du flink. Bolleland på Espa neste?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.590
    Antall liker
    14.496
    Sted
    Langesund
    Til å ikke kunne bake boller så er du flink. Bolleland på Espa neste?
    Nettet har hundrevis av oppskrifter som til og med jeg forstår. Eltet for hånd i en halv time så jeg hadde nok kommet til kort på det "kjøkkenet" Selger vel mange tusen om dagen?

    Ikke er de like luftige heller, noe som er selvvalgt - ikke bakepulver.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn