8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.555
    Sted
    Langesund
    Kanskje Rockfon ikke er så shitty som visse akustikksnobber påstår? :unsure:
    Rockfon er bra det, men denne refleksjonen kommer av rammeverket på den nye himlingen min. Var litt klar over at det skulle bli et problem, men hele tiden har jeg hatt plan om å sette mine nye akustikkplater under der igjen. Har jo tross alt betalt 10 kkr for de ;)

    Jeg miste ikke noe trivsel av den grunn. Det ser nå ut som et lydrom så et par-tre plater i førsterefleksjon ser bare kult ut. Til sammen vil det jo bygge bare 10 cm
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Rockfon er bra det, men denne refleksjonen kommer av rammeverket på den nye himlingen min. Var litt klar over at det skulle bli et problem, men hele tiden har jeg hatt plan om å sette mine nye akustikkplater under der igjen. Har jo tross alt betalt 10 kkr for de ;)

    Jeg miste ikke noe trivsel av den grunn. Det ser nå ut som et lydrom så et par-tre plater i førsterefleksjon ser bare kult ut. Til sammen vil det jo bygge bare 10 cm
    Tror uansett jeg skal bruke litt mer tid på å planlegge før jeg går i gang. Er kanskje bare latskapen min som leter etter en unnskyldning for å utsette...:LOL:
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.555
    Sted
    Langesund
    Hos meg vil det estetiske bli til det bedre, så da kan det forsvare jobben alene. Hvis lyden og det målemessige står på stede hvil her, bør jo det tas i betraktning hos deg, der det estetiske allerede er på plass.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hos meg vil det estetiske bli til det bedre, så da kan det forsvare jobben alene.
    Repent, brothers! The end is nigh!
    1667029961438.png


    Har Fru Shy hijacka denne kontoen? Langcoviden kanskje? Hørte covid føkket med hjernen. :eek: Utgifter og arbeid som forsvares av det estetiske resultatet?!

    Jess, endedagene er nære!
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.555
    Sted
    Langesund
    De platene som koste litt hjelper forhåpentligvis også på lyden.....ellers blir jeg gretten - Svar kommer senere i dag
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.005
    Antall liker
    12.886
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Men du...nå må du ikke sutre på forskudd.
    Hvor i frekvensområde er de to peakene i ETC dukker opp da?
    ... kanskje dem forsvinner når doble m74-b er på plass? :unsure:

    Forøvrig så skjønner jeg ikke bæra av ETC.

    Kunne vært interessant om du og Roald kunne tatt en tur hit med laptop og REW når jeg mener mitt er skrudd til ...på øret.
    Men det er nok en del frem i tid.
    Må bruke opp de siste restene av hjørnemalinga først.

    ;)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.555
    Sted
    Langesund
    Men du...nå må du ikke sutre på forskudd.
    Hvor i frekvensområde er de to peakene i ETC dukker opp da?
    ... kanskje dem forsvinner når doble m74-b er på plass? :unsure:

    Forøvrig så skjønner jeg ikke bæra av ETC.

    Kunne vært interessant om du og Roald kunne tatt en tur hit med laptop og REW når jeg mener mitt er skrudd til ...på øret.
    Men det er nok en del frem i tid.
    Må bruke opp de siste restene av hjørnemalinga først.

    ;)
    Vi sutrer da ikke, men det ble litt banning nå, men....

    Har egentlig bare et området som er fremtredende og det er den takrefleksjonen. Her er en ETC måling før og en etter de siste platene. Den før består av flere og er bredere, den som er målt nå er mye smalere og egentlig bare synlig uten filtring og på filtrering 8khz, ved 4 khz er den helt borte.
    Ikke rart de akustikkplatene bare dokumenterer opp til 5 khz.

    Men så var den men'en lengre opp da? Jeg kan ikke leksa når det kommer til psykoakustikk Er det veldig forringende på lyden at det reflekteres noe fra taket så høyt i frekvens? Trompetnerd, har du noen formening?

    Setter meg ned å lytter litt i kveld så får jeg svar på om det plager meg. Blir en utfordring det da jeg vet den er der - he he

    Før og etter

    etc før.jpg

    etc etter.jpg
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.247
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Trompetnerd, har du noen formening?

    Setter meg ned å lytter litt i kveld så får jeg svar på om det plager meg. Blir en utfordring det da jeg vet den er der - he he

    Før og etter

    Vis vedlegget 862991
    Vis vedlegget 862992
    Vi lokaliserer ikke eller er spesielt sensitive ved tid eller retning når det kommer til lyd på 8Khz, men ved nivå (i teorien). Derfor ville jeg tenkt før jeg hadde hørt at hos vanlige folk vil det være problemfritt, men hos deg ville jeg ikke latt det gå.
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.555
    Sted
    Langesund
    Baksiden på disse platene er har en ganske glatt glassfiber aktig overflate som kanskje også ligger mot filten på motsatt side. Vil stroppe opp en 10 cm rockwool plate under for måling..
    Er peaken da uforandret blir det å klø seg litt i hode.
    20221029_205953.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.555
    Sted
    Langesund
    Takker for godord folkens. Synes også selv den egentlig ble ganske så fin. Passer dette rommet liksom. Liker derimot ikke disse skjærene i sjøen, men har selvfølgelig noen ess i ermet. Refleksjonen er jo ikke ekstrem, men for mye i dette rommet.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.555
    Sted
    Langesund
    Kanskje Rockfon ikke er så shitty som visse akustikksnobber påstår? :unsure:

    Vis vedlegget 862771
    Nei de er nok ikke det, og er nok noe av det bedre du kan kjøpe for formålet.

    Her har jeg to målinger En med den den nye akustikkplaten og en med en rockfon 100mm stroppet under for anledning.

    Gjett hvem som er hvem. Førsterefleksjon fra himling kommer rundt 2,15 ms

    etc venstre 2.jpg

    etc venstre 1.jpg
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Du begynner å overbevise meg om at jeg nok kanskje ikke skal kødde med noe som fungerer, ihvertfall ikke riktig ennå.

    ...men flott ble det
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.555
    Sted
    Langesund
    Du begynner å overbevise meg om at jeg nok kanskje ikke skal kødde med noe som fungerer, ihvertfall ikke riktig ennå.

    ...men flott ble det
    Deilig å kunne konstatere ting på egenhånd. Her kommer alt ut uten filter. Sånn er det gjerne ikke med de som selger varene.
    Utseende er sånn jeg vil ha det, og den ene platen som har førsterefleksjonspunkt midt på, tas ned og modifiseres. Skjærer ut et midtstykke fra baksiden, vet ikke hvor stort ennå, den må jo fortsatt henge sammen. Så erstatter jeg det området med vanlig 10 cm rockwool - det demper hundre prosent i hele diskantområdet.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.424
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ikke så bastant nå unge mann;>}
    Tenk litt på det, før hadde du en felle i taket som hadde en bredde på 120cm, nå er den langt større men med sperrer inne i ved hver 60cm.
    Nesten ikke rammer, den du hadde før hadde en voldsom ramme ned, men var bedre.
    Burde ikke noen bjeller ringe da?
    Det er jo det som er den egentlige store forskjellen på den gamle kontra nye.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.555
    Sted
    Langesund
    Skal ikke være lett dette
    Har moddet en plate og fylt dette med rockwool der førsterefleksjon treffer. Hjalp ikke en dri???
    Siden jeg har full kontroll på hvor det reflekterende punktet er, måtte jeg jo bare prøve å snu platen . Da forsvant refleksjonen helt
    Min foreløpig konklusjon blir at det tettvevde stoffet faktisk reflekterer diskant.
    20221030_085158.jpg
    20221030_103101.jpg
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.555
    Sted
    Langesund
    Platen montert som vanlig med hulrom fylt med rockwool har tilnærmet samme respons bilde to i innlegg 10940
    Nå jeg snudde den ble det slik. Ekstremt bra rundt 2,1 ms

    Snudd plate.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.555
    Sted
    Langesund
    Ikke så bastant nå unge mann;>}
    Tenk litt på det, før hadde du en felle i taket som hadde en bredde på 120cm, nå er den langt større men med sperrer inne i ved hver 60cm.
    Nesten ikke rammer, den du hadde før hadde en voldsom ramme ned, men var bedre.
    Burde ikke noen bjeller ringe da?
    Det er jo det som er den egentlige store forskjellen på den gamle kontra nye.
    Får du med deg hva som skjer her? Det er viktig å følge med hvis du skal få noe lærdom
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.555
    Sted
    Langesund
    Jeg nevnte det for min kone at jeg ikke helt skjønte hvorfor det ikke ble bedre og sa jeg var skeptisk til det stoffet som de er kledd med. Kan du ikke bare snu den for å finne ut av det, smalt det fra min kone. Mer hjelp i henne enn hele sentralen til sammen :)
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Skal ikke være lett dette
    Har moddet en plate og fylt dette med rockwool der førsterefleksjon treffer. Hjalp ikke en dri???
    Siden jeg har full kontroll på hvor det reflekterende punktet er, måtte jeg jo bare prøve å snu platen . Da forsvant refleksjonen helt
    Min foreløpig konklusjon blir at det tettvevde stoffet faktisk reflekterer diskant.
    Vis vedlegget 863309 Vis vedlegget 863312
    Defintivet reflekterer stoff. Laget rammer som funket fint og flott til det kom stoff på.
    Kjøpte derfor rpg som hadde «super» stoff og diskanten skulle går rett gjennom. Aldri blitt så lurt innen et hifi produkt noen gang.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.555
    Sted
    Langesund
    Kutter opp stoffet og isolasjon på de to, fyller med rockwool og trekker med noe nytt stoff som er transparent.

    Sikker gode disse absorberende platene og egentlig helt greit at de sender diskant videre rundt i rommet, men akkurat i denne førsterefleksjonen blir de optimalisert for den jobben.
     
    Sist redigert:

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Kutter opp stoffet og isolasjon på de to, fyller med rockwool og trekker med noe nytt stoff som er transparent.

    Sikker gode disse absorberende platene og egentlig helt greit at de sender diskant videre rundt i rommet, men akkurat i denne førsterefleksjonen blir de optimalisert for den jobben.
    Hvilket stoff går du for denne gangen?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Jeg skal ikke belære deg noe som helst, men innspill er fint! ☺ rpg mener cara stoff er det optimalt, de er jo profesjonelle så er vel noe i det!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn