8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Allergisk mot horn? :) Uansett; versjonen uten horn er antakeligvis en bedre match i dine høyttalere pga layouten. Bred spredning horisontalt og smal vertikalt.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Innlegget fra Guit med forslag om keramikk diskant ble borte. Hvorfor? Så spennende ut disse, selv om de hadde litt liten følsomhet.
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    3.209
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hva med disse "nymotens" Byrillium diskanter?
    Svenske Person fra Respons har jo gått over til dette?
    Har ikke hørt dette selv,men...................
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Hva med disse "nymotens" Byrillium diskanter?
    Svenske Person fra Respons har jo gått over til dette?
    Har ikke hørt dette selv,men...................
    Joda, meget potente saker det også. Blir nok noen runder før jeg bestemmer meg helt
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Så det som igjenstår på målingen tror du er mekanisk støy fra elementet?
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Ingen som er nysgjerrig på hvordan jeg tok liv av ringradiatorene mine;)
     

    freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    866
    Antall liker
    457
    Mistet du delingen i DEQX av en eller annen grunn slik at de fikk full guffe helt ned?
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Mistet du delingen i DEQX av en eller annen grunn slik at de fikk full guffe helt ned?
    Satt å fiklet med fjernkontrollen og tror jeg på en eller annen måte klarte å åpne alle kanalene på fult øs i et lite øyeblikk, Med fult volm og fullfrekvent signal til både bass, mellomtone og diskant ble det i meste laget for diskanten. Det gnistret noe avsindig og ringradiatoren lyste opp som et blått neonlys. Opplevde det nesten som en eksplosjon, noe jeg også fikk spørsmål om når jeg kom opp i stuen over. Datteren i huset skvatt så hun nesten ramlet ut av sofaen.
    Ingen behagelig opplevelse for og si det sånn, men det ble jo fortgang i diskantbytte da;)
    Dette skjedde mens jeg satt og hørte på klassisk musikk på meget lavt volum.
     

    freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    866
    Antall liker
    457
    Kjedelige greier... Hadde selv en fjernkontroll som begynte å skru opp volumet av seg selv når batteriet begynte å bli tappet. Sluttet å legge den rettet mot anlegget når jeg ikke var tilstede...
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Kjett dette, og en av grunnene til at jeg ønsker å ha en knott som styrer volumet dog med fjernkontroll.

    Da har du noe å drive med videre da, men kjett med ventetid fra musikk.

    Mvh.KW
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Huff..... Kjedelig! Anlegget ellers i god stand?

    Tenker meg du fikk fart på deg mens diskantene lyste opp... :cool:
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.091
    Antall liker
    6.573
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Huffda. Fikk plutselig nye tanker om å anskaffe meg deqx. Er det virkelig så lett å drite seg ut med denslags eller var du bare så uheldig å ha en settings med alt åpent?
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Sur opplevelse! :mad:
    Hvordan gikk det med resten av elementene da - fotrinnsvis mellomtoner?
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Kjett dette, og en av grunnene til at jeg ønsker å ha en knott som styrer volumet dog med fjernkontroll.

    Da har du noe å drive med videre da, men kjett med ventetid fra musikk.

    Mvh.KW
    Blir ikke så mye heft dette. Bestiller nye diskanter når jeg kommer hjem fra ferie - tar en liten tur til Madeira på Lørdagen. Skal bli deilig med avkobling med fotturer i fjellet.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Huff..... Kjedelig! Anlegget ellers i god stand?

    Tenker meg du fikk fart på deg mens diskantene lyste opp... :cool:
    Får og være helt ærlig er jeg ikke helt sikker på om diskantforsterkeren er like hel, men jeg tror den klarte brasene

    Skulle vært tatt et bilde av med akkurat da
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Huffda. Fikk plutselig nye tanker om å anskaffe meg deqx. Er det virkelig så lett å drite seg ut med denslags eller var du bare så uheldig å ha en settings med alt åpent?
    Tar kontakt med DEQX for å høre om dette er et problem de kjenner til. Vet faktisk ikke hvordan jeg klarte dette.
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Har svidd av en JBL 2105h mellomtone en gang under måling:) Kostet meg en tusning da jeg måtte rekone den med orginal JBL kon. Nå kan det være billigere å kjøpe pent brukte på Ebay. Kjøpte et sett Le5-12 for ca $100. Ser helt nye ut. Her er linken Transducer Lab precision loudspeaker engineering på de keramiske diskantelementene jeg prøvde å anbefale. Jeg knotet det til, slik at hele innlegget forsvant:rolleyes:. De har også Beryllium. mvh
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    scanspeak 700000 ?

    har ettpar liggende etter forrige prosjekt, demontert og lagt tilbake i esken - hvis du trenger , gi meg beskjed.

    de kommer rigtignok fra lyngdorf og har avrundet pigg, ellers like.

    mvh per morten
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.746
    Antall liker
    103.765
    Torget vurderinger
    23
    Hold dere unna ALE og GOTO; da hadde denne og lignende "øvelser" fort kostet MYE penger.. Husk å bruke kondom neste gang (beskyttende kondensator eller glassikring)

    Leit det der, 8x12, men av skade blir man muligens klok!
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    god tur Tom, skjønner at du fikk lyst på varmere strøk når du så blålyset....
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.971
    Antall liker
    7.037
    Sted
    Kongsberg
    Jeg har en kompis som også kjører direkte diskantdrift. Han gikk til innkjøp av et par dyre kondensatorer godt under delefrekvens for beskyttelse og opplevde at lyden faktisk ble bedre med kondensatorene innkoblet. Om grunnes til dette er dårlig forsterker med støy/offset eller lignende er uvisst men de er fremdeles innkoblet i hans anlegg og det er kanskje verdt et forsøk? Du kjenner sikkert noen som har et par bra kondiser liggende.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Hold dere unna ALE og GOTO; da hadde denne og lignende "øvelser" fort kostet MYE penger.. Husk å bruke kondom neste gang (beskyttende kondensator eller glassikring)

    Leit det der, 8x12, men av skade blir man muligens klok!
    Akkurat det samme har slått meg, uansett burde det kansje vært en kondensator. Ale 1750 dep/be - blåst i filler hadde jo vært krise

    mvh
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Kan du sende over prosjektfila til DEQX, så kan jeg se om det er noen feil der?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.746
    Antall liker
    103.765
    Torget vurderinger
    23
    Hold dere unna ALE og GOTO; da hadde denne og lignende "øvelser" fort kostet MYE penger.. Husk å bruke kondom neste gang (beskyttende kondensator eller glassikring)

    Leit det der, 8x12, men av skade blir man muligens klok!
    Akkurat det samme har slått meg, uansett burde det kansje vært en kondensator. Ale 1750 dep/be - blåst i filler hadde jo vært krise

    mvh
    En bør ALDRI la være å sikre dyre/følsomme elementer/drivere med enten kondensator eller glassikring når en driver med aktiv deling. Det er så fort gjort å bytte om utganger på forsterkere, rote til programmering etc. etc.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.406
    Antall liker
    3.604
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det eneste positive med dette er at nå kan vi andre konkurere med kurvene dine;) Håper du/dere finner ut hva som gikk galt.
    God tur!
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kjedelig greier. Håper nye elementer gir et lydmessig løft, slik at enden på visen blir bra.
    Skal bygge mine horn om til aktiv drift snart. Og ja, jeg kommer til å bruke motstandere og kondiser. Det er en grei beskyttelse selv om man kanskje strengt tatt ønsker å slippe passive komponenter.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Har lyst til å prøve noe annet som gjør noe i den samme retningen som DEQX'en, og har i den forbindelsen innhentet pris på full pakke av produktet Trinnov.
    Ble litt dyrt synes jeg, så vi for se. Pris 85k.
    Kan lese litt mer om produktene her http://www.trinnov.com/
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Hold dere unna ALE og GOTO; da hadde denne og lignende "øvelser" fort kostet MYE penger.. Husk å bruke kondom neste gang (beskyttende kondensator eller glassikring)

    Leit det der, 8x12, men av skade blir man muligens klok!
    Akkurat det samme har slått meg, uansett burde det kansje vært en kondensator. Ale 1750 dep/be - blåst i filler hadde jo vært krise

    mvh
    En bør ALDRI la være å sikre dyre/følsomme elementer/drivere med enten kondensator eller glassikring når en driver med aktiv deling. Det er så fort gjort å bytte om utganger på forsterkere, rote til programmering etc. etc.
    Det er greit å ta til seg gode råde:) Når jeg tenker etter så fikk jeg også ødelagt noen bånd på diskantene også under måling. Bånda sto på tvert nede i magnetgapet, samtidig så ble de strekkt ut. De var rimelig og få skiftet. Ca $20 stykke. Skjedde når jeg plutselig fikk restart på PC under måling. Fikk et kraftig støysignal som ble forsterket.Det skjedde fort.
    Kom plutselig på at AR levert glassikringer på sine monitor høytalere ( LST og MST). Jeg har en MST som ble levert med en sikringsholder. Det var vel for å beskytte de fire diskantene. Har tenkt å måle på noen JBL 2420 horn drivere med nye orginale alu diagrammer. De tror jeg var støggdyre. mvh. Guit
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Utrolig fint paa Madeira. Har rukket 32 km fotturer i variert tereng. Hadde en 12km tur paa mellom 1500 og 1862 meter (Madeiras hoyeste fjell) med tilsammen nesten 1000 meter opp og ned. satt litt i bena dagen etter den:) Kommer med noen bilder naar jeg kommer hjem
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.746
    Antall liker
    103.765
    Torget vurderinger
    23
    Ta med en kasse god vintage Port da, så det går an å komme innom en tur :cool:
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    I morgen blir det vinsmaking, saa vi faar se om det blir litt handling ogsaa
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Etter et besøk på Madeira skal nesen være rød når du kommer hjem og da mener jeg IKKE solbrent.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Det er ikke alle som synes det er like viktig aa gaa halvfull rundt hele dagen;)
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Nye diskanter er handlet og kommer til mandagen. Kanskje en kondensator i serie er lurt. Hvor stor bor den vere?
     

    freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    866
    Antall liker
    457
    Det vil vel kanskje variere litt med hvilken diskant det er (hvor mange ohm den er og hvor langt ned den tåler litt belastning).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn