8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• 8

8x12_TOM

Gjest
    Synes 8.995,- for en micpre er mye penger, men kan trøste meg med at neste parti av denne ampen kommer til å koste minst den veiledende pris som på dette tidspunkt var 15.495,- Jeg kjøpte den siste på kampanjepris. Dette var slutten på et stort parti de hadde kjøpt inn når den norske kronen var sterkere.
    Verden raskeste og klineste micpreamp;)
    1021, 1022,og1024 er bygget på samme lest

8

8x12_TOM

Gjest
    Du må ikke surne til på oppløpssiden nå, Achtmal - rett før belønningen! Digitalbiten er ikke helt enkel - snakker av egen erfaring - men den eneste farbare veien for disse systemene vi driver med. Trøst deg med at belønningen gjør det verdt strevet. Hjelp er å få, men ting skal klaffe og virke selvsagt. Holdt ut!
    Takk for sympatisk støtte :) Du har vel en liten anelse om hva som skyldes min litt sutrete holdning nå om dagen. Jeg holder ut, og dette blir bra til slutt skal du se.

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.437
    Torget vurderinger
    23
    Det er i motbakke det går oppover sies det. Veit da faen. Sliter fortsatt med motbakker - det tar liksom ingen ende. Men det er vel bare å maure på, alternativene er ikke spesielt attraktive de heller. Men få deg litt sol på skrotten - det hjelper det også, erfart det selv. Skuldre ned og vomma ut! Heldigvis er det ingen som ser meg inne i atriumet...:(

Styggfin mic pre du har fått deg, tror det er en helt grei investering, det blir nok ikke mindre måling med tiden. Slike systemer som vi baller med er helt avhengig av målinger ellers ville det tatt uendelig med tid og testing og fortsatt ville resultatet antagelig ikke blitt like bra.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Får håpe du snart får start på alle elementer Tor. 1 1/2 år uten lyd er lenge.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.437
    Torget vurderinger
    23
    Han får ta seg en tur i Slukoteket - en "døgnare" med musikk der så er han ladet opp for nye 1,5 år :D

freddie77

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Antall liker
    457
    Har trua!

Som ei venninne sa en gang - det er i motbakker man får fin rumpe! ;)
    Gjelder å se lyspunkter i tilværelsen.

8

8x12_TOM

Gjest
    Har trua!

Som ei venninne sa en gang - det er i motbakker man får fin rumpe! ;)
    Gjelder å se lyspunkter i tilværelsen.
    Ja de sier så, og lyspunktet nå er vel at når jeg er hjemme igjen(har vært stasjonert 1250m inne i fjellet ved Jostedalen kraftstasjon noen dager) så bør det ikke ta mange timene før det triller noen toner ut av høyttalerne.
    Hjemme i kveld:)

8

8x12_TOM

Gjest
    Da har jeg kjørt målinger av hele systemet uten å sprenge et eneste element - ikke værst. Med ny micpreamp fungerer jo alt som det skal.

Fikk excellent målinger, men måler en del mer avvik i frekvensrespons med dette målesystemet i forhold til det som er målt med REW. Har en ganske stor dipp rundt 170 Hz. Har gjort noe med midbass-løsningen som kan være skyld i dette og som kanskje må reverseres - Veldig enkel sak.

Andre ankepunkt er litt lite gain/nivå på mellomtonene, men til gjengjeld er de sykt lineære fra 400 til 8000 Hz. Mulig det går bra da de har fått den største forsterkeren og kan håndtere all effekten med letthet.

Mulig jeg prøver den kalibreringsfila, men den blir helt sikkert ikke endelig. Høyeste topp i bassen er 20 db over laveste punkt på mellomtonen, så alt er egentlig innenfor +/- 10 db før kalibrering. Dippen ved 170 er også innenfor dette.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.198
    Torget vurderinger
    96
    Jeg kan bl.a. KJENNE trrykket fra en kjøleskapsdør når du hører den blir slått igjen.
    Husk at virkeligheten ikke skal overgås da. Jeg har nå stått foran kjøleskapet og smelt i døra gjentatte ganger uten å kjenne noe trykk? :cool: Det eneste jeg kjenner er lysten på noe annet enn den makrellen i tomat som ligger der.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.437
    Torget vurderinger
    23
    Feil kjøleskap. Det må være av den store sorten med tung glassdør, type den som skjenkesteder gjerne blir sponset med av lev. av øl/mineralvann.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.801
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer, nå kan showet begynne:) Det er bare å pøse på med grafer!

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.665
    Ser ut om om jeg må ta Langesundsekspressen snart? :)

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.550
    Artig å se at ting endelig er på stell. Alt ser veldig bra ut.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.983
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hørt på noe musikk ennå?
    .....eller bare sinus sveip.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.983
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hva med grafer av simulert impulseresponse og groupdelay?

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.573
    Det er så i den sidste tid gået op for en af vennerne at Computerbaserede delefiltre trækker lydkvaliteten meget ned. Han havde ellers et firma baseret på det.

8

8x12_TOM

Gjest
    Hørt på noe musikk ennå?
    .....eller bare sinus sveip.
    Nå må du roe deg ned litt:).
    Som den perfeksjonisten jeg er, så må jeg endre noe i rommet så målingene før kalibrering blir bedre. En dipp på 10 db er helt uaktuelt og rette opp med audiolense.
    Diskant og midbass- forsterkere har muligheter for justering av gain - det må også gjøres først.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Godt å se at du har fått hull på byllen 8x12. Husk å bruke "log" visningene for å se kvaliteten på målingene.
    Good luck! :)

8

8x12_TOM

Gjest
    Artig å se at ting endelig er på stell. Alt ser veldig bra ut.
    Jo det er en god start, men det er bare en måling gjort i hu og hast for å se hvordan dette tar i vei. En del ting som skal gjøres for å forbedre utgangspunktet og litt gain justeringer - men så blir det å sette endelige målinger.
    Da vil jeg sende over målefilen så du kan få leke litt med den:)

• Liker
    Reaksjoner: Bx

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    ETC ligger sammen med LOG visningene. Når du har visningsvinduet for impuls åpent så kan du velge ulike LOG visninger i en av menyene over.

8

8x12_TOM

Gjest
    Takk Atle:)
    Har nettopp byttet forsterkere(de to A1b)mellom midbass og diskant. De var satt opp med forskjellig gain. Henholdsvis 26 og 33 db.
    Målingen over er med 26 db gain på midbass og 33 db på diskant. Det vil si at med 7 db mindre gain spiller midbassene like høyt som diskanten som har følsomhet på 99 db/watt. Med byttet forsterkere havnet nivået på diskantmålingen på samme nivå som mellomtonen (det passer bra)og midbassen tilsvarende opp ca 7 db.
    Disse AE elementene var litt mer lettbeinte en jeg trodde. Er det også lurt i stille forsterkeren til disse ned til 26 db gain?

Byttet forsterker
    byttet forsterkere.jpg

Sist redigert:
    8

8x12_TOM

Gjest
    Kommer med noen spørsmål:
    Har tatt målinger med sampling frekvens 44100. Er det greit eller er det et bedre alternativ?
    Skal lagre korreksjonfilteret som audiolense har lagd, og får flere valg. 44100-48000-88200-96000, Hva skal velges?
    Er det noen som klare å gi en nøyaktig prosedyre på hvordan korreksjonfilteret implementeres riktig i JRiver 21?

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.550
    Jeg har ingen håndfaste indikasjoner på at sampleraten ved måling betyr noe i praksis. Det blir kun teoretiske betraktninger. Ettersom målingen er båndbreddebegrenset og ettersom da konverteringen inkluderer en lavpassfiltrering, så får du med begge disse når du måler ved 44100 Hz. I praksis så tror jeg det begrenser seg til konverterens lavpassfiltrering. Du får mao en korreksjon som i noen grad korrigerer for dette - på godt og vondt.

Du bør i alle fall lage filtre for den mest vanlige sampleraten du har i musikksamlingen. Hvis du lager alle disse ratene, så har du filtre for alle anledninger. Hvis JRiver ikke finner et filter med korrekt rate, så resampler JRiver filteret. Jeg aner ikke hvor bra/dårlig denne filtreringen er.

I Audiolense er det målingen som resamples. Resamplingen i seg selv er meget bra, og etter filtrering, genererering av korreksjon og hele sulamitten er det ikke mye spor av resampling igjen. Filtrene blir ikke 100% identiske. Windus-settingene er i noen grad knyttet opp mot sampleraten, og filterlengen målt i tid blir kortere når antall koeffisienter holdes konstant mens sampleraten økes. Ulempen med å lage mange samplearater direkte i AL er at du kun får se simulering av den opprinnelige sampleraten. Jeg anbefaler derfor at du åpner opp filtrene for de øvrige sampleratene og tar en kikk.

Hvis høy samplerate er viktig for deg ved playback, så anbefaler jeg at du måler på 88,2 eller 96.

Som sagt: Teoretiske betraktninger. om det er hørbare forskjeller på det ene eller andre vet jeg ikke.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.550
    IMplementering i jriver:

1) du skal bruke en config fil som du finner i CORRECTION FILES folderen fra Audiolense.
    2) pass på at alt er på stell når det gjelder crossover settinger og håndtering av avspillingsformat i setup i Audiolense.
    3) plasser JRiver convolveren sist (nederst) i rekken av dsp funksjoner.
    4) det er en automatisk nivåjustering i konvolveren. Den kan føre til digital klipping, så den bør du slå av.
    5) aktiver alle aktuelle samplerater i jriver.
    6) Velg 16 eller 32 utganger i jriver i dsp studio. Det antallet som matcher med lydkortet.
    7) Når det gjelder miksing i jriver: Unused channels play silence.

Etter hukommelsen. Alt dette vedrørende jriver foregår i dsp studio. Begrepene er ikke 100% identiske med de du finner i jriver. Men jeg tror dette var alt.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Jeg har ingen håndfaste indikasjoner på at sampleraten ved måling betyr noe i praksis. Det blir kun teoretiske betraktninger. Ettersom målingen er båndbreddebegrenset og ettersom da konverteringen inkluderer en lavpassfiltrering, så får du med begge disse når du måler ved 44100 Hz. I praksis så tror jeg det begrenser seg til konverterens lavpassfiltrering. Du får mao en korreksjon som i noen grad korrigerer for dette - på godt og vondt.

Du bør i alle fall lage filtre for den mest vanlige sampleraten du har i musikksamlingen. Hvis du lager alle disse ratene, så har du filtre for alle anledninger. Hvis JRiver ikke finner et filter med korrekt rate, så resampler JRiver filteret. Jeg aner ikke hvor bra/dårlig denne filtreringen er.

I Audiolense er det målingen som resamples. Resamplingen i seg selv er meget bra, og etter filtrering, genererering av korreksjon og hele sulamitten er det ikke mye spor av resampling igjen. Filtrene blir ikke 100% identiske. Windus-settingene er i noen grad knyttet opp mot sampleraten, og filterlengen målt i tid blir kortere når antall koeffisienter holdes konstant mens sampleraten økes. Ulempen med å lage mange samplearater direkte i AL er at du kun får se simulering av den opprinnelige sampleraten. Jeg anbefaler derfor at du åpner opp filtrene for de øvrige sampleratene og tar en kikk.

Hvis høy samplerate er viktig for deg ved playback, så anbefaler jeg at du måler på 88,2 eller 96.

Som sagt: Teoretiske betraktninger. om det er hørbare forskjeller på det ene eller andre vet jeg ikke.
    Vil bare skyte inn at dette likner mine erfaringer fra praksis. Ved redbook bruker jeg filtre med samplerate 44Khz uavhengig av evt videre upsampling fra dac. Har eget filter for avspilling av filer på 96Khz. Hvilken samplerate målinger er gjort på har jeg ikke hørt noe forskjell på så den står vanligvis i default 48Khz.

Filtre med høyere samplerate enn avspillingsformatet høres ikke bra ut.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.665
    Byttes det automatiske mellom filtre ved spilling av forskjellige samplerates, siden du har forskjellige, Atle?

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Byttes det automatiske mellom filtre ved spilling av forskjellige samplerates, siden du har forskjellige, Atle?
    Kunne ha fått Jriver for å gjøre det for meg automatisk, men har ikke satt det opp slik enda. Jeg gjør det manuelt. Bruker redbook 99% av tiden, så har ikke hatt noe høy prioritet her.

8

8x12_TOM

Gjest
    IMplementering i jriver:

1) du skal bruke en config fil som du finner i CORRECTION FILES folderen fra Audiolense.
    2) pass på at alt er på stell når det gjelder crossover settinger og håndtering av avspillingsformat i setup i Audiolense.
    3) plasser JRiver convolveren sist (nederst) i rekken av dsp funksjoner.
    4) det er en automatisk nivåjustering i konvolveren. Den kan føre til digital klipping, så den bør du slå av.
    5) aktiver alle aktuelle samplerater i jriver.
    6) Velg 16 eller 32 utganger i jriver i dsp studio. Det antallet som matcher med lydkortet.
    7) Når det gjelder miksing i jriver: Unused channels play silence.

Etter hukommelsen. Alt dette vedrørende jriver foregår i dsp studio. Begrepene er ikke 100% identiske med de du finner i jriver. Men jeg tror dette var alt.
    Ble vel ikke så mye klokere av dette.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.550
    Du får lagre den et sted på pc-en. Den burde hjelpe når du har lagd korreksjonsfiler i Audiolense, og når du skal sette opp signalprosesseringen i jriver. Jeg tror også det som står om jriver blir forståelig når du sitter der med dsp studio åpnet.... jeg håper i alle fall det. Det er noen illustrasjoner i helpfilen i Audiolense også. Kanskje de hjelper.

8

8x12_TOM

Gjest
    Du får lagre den et sted på pc-en. Den burde hjelpe når du har lagd korreksjonsfiler i Audiolense, og når du skal sette opp signalprosesseringen i jriver. Jeg tror også det som står om jriver blir forståelig når du sitter der med dsp studio åpnet.... jeg håper i alle fall det. Det er noen illustrasjoner i helpfilen i Audiolense også. Kanskje de hjelper.
    Har laget to korreksjonfiler i Audiolense og har full kontroll på hvor de er. Har også sittet med DSP studio åpent i flere timer uten å finne ut av innstillingene. Får bare lyd ut av to kanaler på dac'en.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn