Ja han sa så, men jeg prøvde litt lytting etter at han ilte ut i full forvirring. Det er mye som ikke stemmer også synes jeg, særlig den naturligheten som for skuldrene til å falle helt til ro. Det er helt klart ting jeg må jobbe med, men er 100% sikker på at dette blir meget bra.Det ryktes at det låter lovende.....
Det var i hvert fall i ordenSorry at jeg spammer tråden din altså. Glemte noe av det viktigste i innlegget mitt. Husker du å bruke minimumfase target?
Dette velger du i vinduet du tegner targetkurven.
Takk for hyggelig tilbakemelding og ja, traff vel i hvert fall litt innpå blinken med første skuddet.Takk for lytten! Til å være første skudd er dette heeelt sjef. Kapasitet, start\stopp, dybde, akustikk, lydbilde, alt i særklasse. Som du sier fortsatt ting å justere før skuldrene faller helt. Synes selv enkelte vokaler får litt mye brystkasse, samt at enkete detaljer får for lite sprut helt i toppen. Men, dette er preferanse og justering, intet annet.
Til de som tinger på å få hørt dette i fremtiden; gled dere.
Moro med besøk og tilbakemeldinger! Bra target var på stell.Det var i hvert fall i ordenSorry at jeg spammer tråden din altså. Glemte noe av det viktigste i innlegget mitt. Husker du å bruke minimumfase target?
Og du Atle, denne dac'en må være sykt dynamisk oppover i diskanten. Har ikke gjort stort der, men diskanten har aldri blitt levert på denne måten før
Ja, det er moro med besøk, og jeg og Magnus er ganske samstemte på hvordan det bør være. Det at han har hatt et høvelig oppsett oppe å gå(og verre blir det), og ved flere anledninger hørt drømmeoppsettet ditt, ja det gjør jo ikke ordene mindre hyggelige.Moro med besøk og tilbakemeldinger! Bra target var på stell.Det var i hvert fall i ordenSorry at jeg spammer tråden din altså. Glemte noe av det viktigste i innlegget mitt. Husker du å bruke minimumfase target?
Og du Atle, denne dac'en må være sykt dynamisk oppover i diskanten. Har ikke gjort stort der, men diskanten har aldri blitt levert på denne måten før
Jeg kan heller ikke finne mye galt med den dacen der nei. Funker bare liksom.
Satt og hørte på musikk i 8 timer i går. Har ikke forandret noe fra første kalibrering/target, og blir litt rådvill. Spiller ok på mye men er noe sløret på musikk med mye info.Hvordan går det, har skuldrene senket seg og digitalis blitt borte? Jeg har sikkert sagt det før, men jeg fant tilt funksjonen i target menyen veldig nyttig, ett knepp var det som skulle til hos meg
Har ikke tatt vare på den targeten men det er et lite oppløst bilde av den noe tilbake i tråden(innlegg nr.3497)Legger du ut et bilde av target...?
bruker du Jriver?
ipad som fjernkontroll..?
mvh
OMF
På stell er et godt spørsmål.........noe det helt sikkert ikke er 100%. Har som sagt ikke gjort noe forandring side første forsøk og sånn blir det stående en uke til. Helt greit å høre på musikk her.På target kan du eksperimentere litt med avrullingen i toppen.
Kanskje cycles i korr.prosedyren også.
Er du sikker på at du ikke har preringing? Kan være vanskelig å lokalisere på noen sjangere.
Jeg har et par låter det er lett å høre det på. Jøkleba, popcorn og M.Jackson, Billie Jean er det tydelig å høre preringing i starten på begge spor.
Er setup i den digitale delingen på stell?
Suveren info som alltid OMF, TakkHei!
Har ikke hatt tid til å finlese alt her nå, men noen kjappe innspill:
Target
Target har nesten alt å si for hvordan det lyder - hvis du bruker den jeg mener å ha sett for to-tre sider siden, virker den veldig flat. Jeg vet at Bx anbefaler en helt rett target med noe fall mot høyere frekvenser, men det er flere som har hatt suksess med en target som er realtivt flat fra ca 200Hz og oppover, og med et betydelig løft i bunnen.
Hvis du ser på disse to bildene:
Vis vedlegget 388535
Vis vedlegget 388536
Så syne sjeg at den øverste target gir for stor lyd, stemmer blir for store, pinpointing, dybde, holografi og kropp blir litt fraværende.
Jeg synes mye faller på plass med den nederste kurven (Overse hevingen i diskanten - det var et eksperiment, spilller nok bedre om den heller ruller litt av!)
Samplinsfrekvenser:
Har ingen store synspunkter på dette, men måten jeg har satt dette opp på er at jeg i options - på Output format har satt alle output på 96kHz, så har jeg også lagret filteret fra Audiolense i 96, og låst Aurora til 96 og bruker Aurora som klokke master. Dette er stabilt og Lynx anbefaler at man buker klokken i Aurora som referanse.
Testing og avspilling
Det som er utrolig genialt med JRiver og Audiolense er følgende:
Hvis du nå lager et nytt korreksjonfilter basert på en ny target - så kan du gøre følgende:
Øverst til venstre så står det "Playing now" - og den som lyser grønnt er den avspilleren du bruker nå. Høyrklikk på denne og gi den nytt navn "Player 1"
Gå deretter inn på Player menyen i JRiver, scroll nedover til "Zone" og velg "Add Zone" fra den menyen (I siste dialogboksen kaller du denne "Player 2" og velger Copy "Player 1".
Da har du laget deg en ekstra avspiller - som fungerer 100% identisk med den første.
Så velger du Player 2 - og går inn på options - også legger du inn det nye filteret her.
Og da er cluet - nå har du Player 1 - som spiller med ditt gamle filter, og player 2 som spiller med ditt nye filter.
Disse er helt uavhenig av hverandre og kan faktisk spille smatidig, men det er jo ikke så gunstig.
Veldig enkelt å skifte mellom med feks IPAD fjernkontrollen.
Men klikker du nå på Player 2, finner sangen du skal spille og spiller den - så er det nytt filter. Trykker du stopp, klikker på Player 1 og trykker play - så spiller du med gammel filter.
Jeg har laget med 4 slike spillere, og har kalt en av den for referanse, mens jeg jobber litt med ulike filter på de andre.
Mvh
OMF
Jeg har og større suksess med en target som vist nederst, den øverste rotet til luftigheten og vokaler.Hei!
Har ikke hatt tid til å finlese alt her nå, men noen kjappe innspill:
Target
Target har nesten alt å si for hvordan det lyder - hvis du bruker den jeg mener å ha sett for to-tre sider siden, virker den veldig flat. Jeg vet at Bx anbefaler en helt rett target med noe fall mot høyere frekvenser, men det er flere som har hatt suksess med en target som er realtivt flat fra ca 200Hz og oppover, og med et betydelig løft i bunnen.
Hvis du ser på disse to bildene:
Vis vedlegget 388535
Vis vedlegget 388536
Så syne sjeg at den øverste target gir for stor lyd, stemmer blir for store, pinpointing, dybde, holografi og kropp blir litt fraværende.
Jeg synes mye faller på plass med den nederste kurven (Overse hevingen i diskanten - det var et eksperiment, spilller nok bedre om den heller ruller litt av!)
Samplinsfrekvenser:
Har ingen store synspunkter på dette, men måten jeg har satt dette opp på er at jeg i options - på Output format har satt alle output på 96kHz, så har jeg også lagret filteret fra Audiolense i 96, og låst Aurora til 96 og bruker Aurora som klokke master. Dette er stabilt og Lynx anbefaler at man buker klokken i Aurora som referanse.
Testing og avspilling
Det som er utrolig genialt med JRiver og Audiolense er følgende:
Hvis du nå lager et nytt korreksjonfilter basert på en ny target - så kan du gøre følgende:
Øverst til venstre så står det "Playing now" - og den som lyser grønnt er den avspilleren du bruker nå. Høyrklikk på denne og gi den nytt navn "Player 1"
Gå deretter inn på Player menyen i JRiver, scroll nedover til "Zone" og velg "Add Zone" fra den menyen (I siste dialogboksen kaller du denne "Player 2" og velger Copy "Player 1".
Da har du laget deg en ekstra avspiller - som fungerer 100% identisk med den første.
Så velger du Player 2 - og går inn på options - også legger du inn det nye filteret her.
Og da er cluet - nå har du Player 1 - som spiller med ditt gamle filter, og player 2 som spiller med ditt nye filter.
Disse er helt uavhenig av hverandre og kan faktisk spille smatidig, men det er jo ikke så gunstig.
Veldig enkelt å skifte mellom med feks IPAD fjernkontrollen.
Men klikker du nå på Player 2, finner sangen du skal spille og spiller den - så er det nytt filter. Trykker du stopp, klikker på Player 1 og trykker play - så spiller du med gammel filter.
Jeg har laget med 4 slike spillere, og har kalt en av den for referanse, mens jeg jobber litt med ulike filter på de andre.
Mvh
OMF
Er helt enig med deg, men hva skal vi si om denne targeten her da - ikke noe for meg i hvert fallHelt rett strek er aldri riktig.
Har laget en ny target der det er dempet litt i området 400 hz og lagt på noe over 7-8 khz. Har også prøvd å legg på en liten moro kul rundt 100 hz til ære for deg. På langt nær sikker på om det passer mine preferanser.Enig i din oppfating fra sist jeg hørt. For lite morofaktor (men et sykt trøkk når det melder seg), og bittelitt for lite luft og ambience.
Gleder meg til å teste noen referansebassopptak hos deg neste gang
Er på jobb 11 mil hjemme ifra, og holder det gående til mellom 21.00-22.00 på kvelden. Bor i campingvogn Men til lørdag blir det litt fart i sakene igjen - da vil jeg prøve ut litt nye ting, som f.eks denne siste target'en jeg la utHørt på ny target ennå?
Og sånn ellers, er hele pakka lovende?
Noe som ryker ut, eller er det kun små tweaking som gjenstår før du er fornøyd?
Hva synes du om TTD i Audiolense? Funker det bra?
Her er en jeg skal prøve. Har lagt på litt moro rundt 100 Hz
Da må jeg si mange takk for denne hyggelige tilbakemeldingen, sitter nesten litt rørt herFikk meg en tur innom for å høre det nye oppsettet igår, for et oppsett Jeg har vært så heldig å fått fulgt utviklingen de siste 8-9 årene og ting har virkelig beveget seg i riktig retning. Systemene til 8x12 har alltid vært ekstreme og dynamiske, med en detalj rikdom som få andre systemer har hatt. Dette nye oppsettet er ennå et hakk i riktig retning. Det er så mye kapasitet i systemet at man nesten blir redd og dynamikken er helt ekstrem. Jeg har vært vant til heftig dynamikk i mitt eget system gjennom mange år, men dette er ennå mer ekstremt. Det er ikke noe problem å få et system til å spille høyt, det er et mye større problem til å få det til å spille kontrollert, her er det stål kontroll og en ro som mangler sidestykke. Dette gjør igjen at systemet har et meget stort lydbilde, det er både bredde, høyde og dybde som går langt uten for rommets vegger.
Når det er sagt, er det ennå litt å jobbe med for å få fram de siste detaljer. Her er det bare snakk om å taste litt på PCen og få Audiolense til å sette kurvene mer slik man ønsker. Så skal man pirke er det litt mer trykk under 50Hz, litt jevnere respons mellom 160-200Hz, senkel nivået en smule ved 250-300Hz og litt mindre nivå fall herfra til ca 1kHz og litt hevning fra ca 6kHz og opp... Men er snakker vi om et system som spiller langt bedre en nest alt annet jeg har hørt!! Igjen får man bevist at man kan "enkelt" bygge helt ekstreme systemer til en meget fornuftig pris.
Takk for jeg fikk ta turen innom og gleder meg allerede til neste gang jeg kan få høre oppsettet.
Dum som et brød på mye innen data, men target kurver tror jeg jeg har litt mer koll på. Likevel veldig fint med tips. Den jeg kjører nå er jo faktisk tett på flat og rett. Bitte litt hengekurve og en hevning på 2 db fra 10 kHz til 10 Hz. Og hele 1,3 db fra 200 Hz og ned til 20 HzHer er en jeg skal prøve. Har lagt på litt moro rundt 100 Hz
Jeg ville nok anbefale å jobbe med relativt enkle target...altså kurver som ikke har for mange endringer.
Siden ditt rom er såpass tørt i bunnen, hadde jeg trodd at det tålte mer bass enn andre rom....
Et lite tips til - når du "lagrer" (= trykke save) kurven, så ser du den glattingen programmet gjør. For å få et mer markert knekkpunkt så setter du to punkter ved siden av hverandre...da følger den lagrede kurven det du ønsker.
Begynne med to enkle kurver:
1) Flat . lag en helt flat kurve med 7dB fall fra 20Hz til 20 kHz.
2) En kurve med knekk. Lag 7 dB fall fra 20Hz til 150Hz, og deretter flatt til 20kHz. (Her må du sette 2 puntker ved siden av hverandre ved 150Hz for at den lagrede kurven skal følge.
Test enkle kurver før du begynner med mer kompliserte varianter!
Mvh
OMF