Om mennesket i det hele tatt har noen verdi, er det vanskelig å skulle forsvare at denne verdien skal variere gjennom livet, det finner jeg ingen logikk i. Om menneskeverdet skal være avhengig av hvor mange som er glade i deg og sørger over deg når du dør kan det bli interessant fremover, da må jo et drap på en som er høyt elsket straffes mye hardere enn drap på en som ingen bryr seg om
15 000 aborter i Norge hvert er år ikke resultat av voldtekt, selvsagt er det mange grunner til at noen ønsker abort, men de mest horrible bakgrunnene er sjelden.
Er det egentlig så stort offer å ofre noen måneder av sitt liv på å bære frem sitt eget barn?
I det ene øyeblikket skal kvinner være selvstendige, selvsikre og sterke, i neste øyeblikk bruker de samme kvinnene de underligste begrunnelser for å ha rett til å drepe sine egne barn, kvinner kan helt greit ta ansvar, de er ikke svake hjelpeløse og stakkarslige i den grad det fremstilles når temaet er abort.
Prevensjon kan svikte, det er noe alle vet, altså tar man en sjanse, og bør kanskje tenke seg en gang og to igjennom hvem man tar denne sjansen med, det heter å ta ansvar, det er en del av det å være voksen.
At det er kvinnens kropp er en ting, men det er ikke bare det, det er en kropp til. At det er kvinnens valg er heller ikke alltid riktig, for kvinnen kan bli hardt presset at barnefar, foreldre eller andre til å gjøre et valg hun kanskje ikke egentlig ønsker. Dessuten skal dette valget gjøres i de ukene av svangerskapet hvor man ofte føler seg verst, kronisk kvalme, trøtt og store humørsvingninger hjelper ikke noen til å gjøre et riktig valg. En annen ting som det snakkes lite om er at mange får store psykiske problemer i ettertid når de faktisk oppdager hva de har gjort, for det er lite informasjon i forkant, og enkelte oppdager i ettertid hva et foster faktisk er og får store problemer.
Jeg har tatt blindtarmen, de fjernet en celleklump og glad var jeg, selv om det var fysisk vondt en stund i ettertid. Jeg har også hatt to spontanaborter, de fjernet to celleklumper, ikke noe stort inngrep. Hvorfor føltes det da så mye verre i ettertid om det kun var verdiløse celleklumper? Det er ikke lenge siden Otto Jespersen stod frem i media og fikk stor sympati over å ha mistet sitt ufødte barn, et barn de glatt kunne ha valgt å fjerne selv, hvorfor er det bare våre følelser som skal gi et lite foster verdi, dette er inkonsekvent og uforståelig.