Det er jeg veldig enig i,Det virker som om disse institusjonene sliter veldig med å tilby barna det de trenger. Ingenting er vel som gode foreldre.
forutsatt at foreldrene virkelig ønsker å ha barna de setter til verden
|
Det er jeg veldig enig i,Det virker som om disse institusjonene sliter veldig med å tilby barna det de trenger. Ingenting er vel som gode foreldre.
Det er klart, men for dem som skal ta et valg og leve med valget i ettertid, så hjelper det lite hva lovgivningen sier. Der må man følge sine egne prinsipper (sin egen moral)Det holder ikke i forhold til en lovgivning, eller rett og galt. Rett og galt kan ikke være noe som har sin gyldighet etter privateksistensers forgodtbefinnende.
Det var et tilsvar fordi Fush nevnte andre verdenskrig, jeg ville bare gi et ferskere eksempel fordi dette ikke er en gammel (og uaktuell) problemstillingVi må skille mellom prinsipp og faktisk praksis. Ellers blir det bare tull.
En konklusjon på diskusjonen så langt er at det finnes bare to mulige svar på når et menneskeliv begynner:Uansett, hvis du absolutt skal ha en juridisk type definisjon på når et liv starter, og er helt avvisende til enhver gradering i så henseende, så har ikke jeg noe annet svar enn "ved fødsel".
Som sagt tidligere i denne tråden, så skyldes det kun historiske årsaker. Da abortloven ble vedtatt på slutten av 70-tallet, så var metodene som ble brukt etter 12. uke mye mer risikofulle for kvinnen enn metodene som ble brukt etter. Det ligger altså kun medisinske vurderinger rundt kvinnens helse bak denne grensen. Så vidt jeg vet finnes det ingen anerkjent medisinsk definisjon på når et menneske blir et menneske. I andre land er grensene høyere, med opptil 24 uker (og senere for senaborter) i enkelte land.Hvorfor settes grensen f.eks. ved 12. uke og ikke ved 16. eller 20.?
Der følger jeg deg. Ofte gjør en ikke ting, selv om det er lov.Det er klart, men for dem som skal ta et valg og leve med valget i ettertid, så hjelper det lite hva lovgivningen sier. Der må man følge sine egne prinsipper (sin egen moral)
Det er like mye foraktelige filosofiske/religiøse problemstillinger i de to anførte. Ingen forskjell der. (Hva får deg til å tro noe annet?)En konklusjon på diskusjonen så langt er at det finnes bare to mulige svar på når et menneskeliv begynner:
1. Ved konsepsjonen
2. Ved fødselen
I tilfelle mellomløsninger ender en vel uvegerlig i filosofiske/religiøse problemstillinger som det finnes like mange svar på som mennesker.
Vi må ha en klar avgrensning for hvem som skal beskyttes mot drap, og hvem som ikke inkluderes. Man kan ikke være "litt" beskyttet. Som sagt er dette et spørsmål om liv eller død for millioner av mennesker. Dagens lover gir krav på beskyttelse fra og med fødselen. Dermed har jeg problemer med å forstå hvorfor man ikke kan ta abort inntil fødselen. Dette henger ikke sammen.Uansett, hvis du absolutt skal ha en juridisk type definisjon på når et liv starter, og er helt avvisende til enhver gradering i så henseende, så har ikke jeg noe annet svar enn "ved fødsel".
Hvorfor ikke det går an med et mer eller mindre, forstår jeg ikke. At en klump på tre celler ikke har de samme rettigheter som et ferdig tviklet menneske, er ikke noe som er uforståelig for meg.Vi må ha en klar avgrensning for hvem som skal beskyttes mot drap, og hvem som ikke inkluderes. Man kan ikke være "litt" beskyttet. Som sagt er dette et spørsmål om liv eller død for millioner av mennesker. Dagens lover gir krav på beskyttelse fra og med fødselen. Dermed har jeg problemer med å forstå hvorfor man ikke kan ta abort inntil fødselen. Dette henger ikke sammen.
Greit nok det. Men hvor mange celler må man ha for å ha disse rettighetene?Hvorfor ikke det går an med et mer eller mindre, forstår jeg ikke. At en klump på tre celler ikke har de samme rettigheter som et ferdig tviklet menneske, er ikke noe som er uforståelig for meg.
Et barn har ingen juridisk beskyttelse før det blir født. Du får normalt sett ikke innvilget abort etter 12. uke, men det vanker ingen straff om du gjør dette på egenhånd, eller i et annet land. Tar du livet av en gravid kvinne blir du ikke tiltalt for dobbeltdrap.Dagens lover gir da beskyttelse av forsteret før det er spylt ut av livoren etter ca 9 mnd. Loven gir beskyttelse; hva den prinsippielle begrunnelse er for akkurat det gitte tidsrom, er mer uklart.
Det gjør jo ikke saken enklere at den voksende celleklumpen ikke fester i livmoren før etter ca 4 dager. Jeg vil i allefall ikke gi dette livet mennesklige egenskaper før det har festet seg og er klar for å motta næring for å vokse og utvikle seg.En konklusjon på diskusjonen så langt er at det finnes bare to mulige svar på når et menneskeliv begynner:
1. Ved konsepsjonen
2. Ved fødselen
Jeg synes ingenlunde at filosofiske og/eller religiøse problemstillinger er foraktelige, tvert imot. Er det ikke dette de aller fleste (alle) eksistensielle spørsmål til slutt koker ned til?Det er like mye foraktelige filosofiske/religiøse problemstillinger i de to anførte. Ingen forskjell der. (Hva får deg til å tro noe annet?)
Nah, det "foraktelige" var vel like mye en form for selvplaging fra min side.Jeg synes ingenlunde at filosofiske og/eller religiøse problemstillinger er foraktelige, tvert imot. Er det ikke dette de aller fleste (alle) eksistensielle spørsmål til slutt koker ned til?
Grunnen til at jeg uthevet de to alternativene er at debatten stort sett dreier seg omkring disse og at de vel er de to aller mest fysisk markante hendelser i et menneskes liv før man er et selvstendig individ.
Det finnes værre forhold for barn enn du tror. Ikke alle foreldre er glad i barna sine, og alle greier ikke oppgaven å oppdra barn. I alt for mange tilfeller greier ikke helse/sosialvesenet godt nok å ta oppgaven med et forsømt barn. Mange lever i en tilstand der de ønsker de ikke var født, og der livet er uten mening. Da blir det vanskelig å være prinsipielt mot abort.Å dra inn foreldrenes evne til å ta seg av barn her er et totalt blindspor. For det første så har jo de i dag som ikke er i stand til å ta seg av sine barn faktisk valgt å føde dem, så allerede der svikter jo logikken. Og det er neppe nødvendigvis noen sammenheng mellom de som tar abort og de som ikke kan ta seg av et barn om de først får det. Og er det bedre å drepe et barn enn å adoptere det bort, denne muligheten er det vel ingen som benytter seg av i Norge lenger, hvorfor ikke? Et bortadoptert barn vokser da opp i beste velgående hos en familie som ønsker det og utsettes ikke for noe da dette skjer rett etter fødselen. Det å kanskje ikke ønske et barn i starten av svangerskapet fører heller ikke nødvendigs til at man føder et barn man kommer til å hate, mye skjer på disse månedene, jeg tror de færreste som bærer fram et barn de vurderte å abortere legger barnet sitt for hat, er det først født så blir man glad i det.
Etter 12 uker er det tydelig hva det er i ferd med å bli, i det minste. Men linken unngår å si noe om størrelse. Ved uke 12 er fosterstørrelsen i området 5 cm, så langt jeg har kunnet finne ut, og definitivt ikke et "liv" om vi skal forsøke oss på en definisjon av det.Her er noen bilder av fosterets utvikling. Etter 12 uker (der den norske grensen går i dag), er det fortsatt bare en "celleklump"?
Etter 12 uker er det er ca 8 cm, i følge Wikipedia. Andre egenskaper etter samme tid er:Etter 12 uker er det tydelig hva det er i ferd med å bli, i det minste. Men linken unngår å si noe om størrelse. Ved uke 12 er fosterstørrelsen i området 5 cm, så langt jeg har kunnet finne ut, og definitivt ikke et "liv" om vi skal forsøke oss på en definisjon av det.
Honkey
At det er et liv er det vel ingen tvil om. Om det er "intelligent" er et annet spørsmål. Hvilken definisjon av intelligens tenker du på?Kan du påvise at dette er intelligent liv?
Hvilken som helst.At det er et liv er det vel ingen tvil om. Om det er "intelligent" er et annet spørsmål. Hvilken definisjon av intelligens tenker du på?
Spørsmålene må jo igjen bli:Et foster er et selvstendig liv, det er ikke en del av kvinnens kropp, det har ikke nødvendigvis samme blodtype, det er et selvstendig individ.
Er det størrelsen som av gjør et menneskes verdi, er en stor person mer verdt enn
en liten??
Er det intelligens som avgjør et menneskes verdi, er et intelligent menneske mer verdt enn en med mindre intelligens??
OK. Da bruker jeg denne: "Alt liv som består av mer enn en celle er intelligent." Gitt denne definisjonen er det en smal sak å bevise at et foster er intelligent.Hvilken som helst.
Ja det er jo et godt spørsmål, og det gjelder jo i like stor grad deg og meg, hvilken verdi har vi?Spørsmålene må jo igjen bli:
- HVA utgjør et menneskes isolerte verdi?
- Og ER det nå egentlig et selvstenig liv og/eller individ så lenge det er komplett umulig for det å opprettholde sine egne basale livsfunksjoner?
Honkey
Det var vel en særdeles kreativ og fullstendig ny definisjon av "intelligent". For øvrig faller den på sin egen urimelighet. Det finnes flere gode forsøk på å definere begrepet; du kan velge en av dem i stedet.OK. Da bruker jeg denne: "Alt liv som består av mer enn en celle er intelligent." Gitt denne definisjonen er det en smal sak å bevise at et foster er intelligent.
Ja, det er en elendig definisjon. Men siden det var ett fett for Gjest, så valgte jeg å gjøre det enkelt.Det var vel en særdeles kreativ og fullstendig ny definisjon av "intelligent". For øvrig faller den på sin egen urimelighet. Det finnes flere gode forsøk på å definere begrepet; du kan velge en av dem i stedet.
Honkey
HonkeyJa det er jo et godt spørsmål, og det gjelder jo i like stor grad deg og meg, hvilken verdi har vi?
Tja si det. Så lenge vi ikke har svaret på HVA som gir oss verdi, er det vanskelig å si hvor mye vi har av det vi ikke vet hva er. I krig ser det ut til at disse definisjonene sklir; Hutsier og Tutsier som for oss sikkert oppleves som relativt like, hadde ikke mye til overs for motparten, og tilla dem derved ingen verdi.
Om noen havner i koma kan de heller ikke opprettholde sine basale livsfunksjoner, de er avhengig av andres velvilje og hjelp for å holde seg i live, har ikke disse menneskene noen verdi i denne situasjonen? Noen måneder senere er de kanskje på beina igjen, noen måneder senere i et fosters liv er de også helt på egne bein, men de trenger fremdeles hjelp for å overleve, forskjellen er at nå er det ikke så viktig hvem som hjelper dem med dette, det avhenger ikke av en bestemt person.
Godt argumentert. Dette gjør defininsjonsoppgaven enda vanskeligere. Hva med å tenke i retning av å legge til at så lenge det har vært selvstendige livsfunksjoner (altså post fødsel), og det anses for overveiende sannsynlig at disse kan gjenopprettes (som etter en operasjon eller annen skade der man er ute av stand til å opprettholde autonome funksjoner), da anses det fortstt som selvstendig liv. For om du ser på det så har vi nær identisk problemstiling her. Folk i respirator, der man anser det for f.eks. 30% mulig å gjenopprette auotnom livsfunksjon, kan de "drepes"? Og er det drap å slå av det som må til for å opprettholde funksjonene?
Jeg sitter med inntrykk av at dette ikke er ett fett for noen i denne debatten. Vi prøver vel bare å debattere oss fram til gode definisjoner og grunner til å være for eller i mot, f.eks.Ja, det er en elendig definisjon. Men siden det var ett fett for Gjest, så valgte jeg å gjøre det enkelt.
Da har du misforstått meg litt; jeg snakker om de autonome livsfunksjoner som kroppen gjør naturlig. Babyer behøver ikke hjelp for å fordøye, puste og ha hjerteslag.Husk at en 2 uker gammel baby heller ikke klarer å opprettholde sine livsfunksjoner på egenhånd særlig lenge, uten hjelp av omsorgspersoner.
Jeg skjønner hva du mener. Men en baby klarer ikke å opprettholde dem særlig lenge, uten støtte fra omgivelsene. Et barn er totalt avhengig av foreldre eller andre omsorgspersoner for å få i seg næring, varme og andre essensielle behov. I praksis er det ingen forskjell på det og en voksen som er avhengig av respirator.Da har du misforstått meg litt; jeg snakker om de autonome livsfunksjoner som kroppen gjør naturlig. Babyer behøver ikke hjelp for å fordøye, puste og ha hjerteslag.
Honkey
Dette var en ny definisjon for meg. Mao er katta mi intelligent, og kattunger må ikke aborteres.OK. Da bruker jeg denne: "Alt liv som består av mer enn en celle er intelligent." Gitt denne definisjonen er det en smal sak å bevise at et foster er intelligent.
Jo, det er det. Prinsippforskjellen er at et drap kan defineres ved å aktivt stanse (autonom) livsfunksjon. En "aktiv" måte å gjøre dette på er paradoksalt nok ved å hindre barn tilgang til nødvendig næring (altså gjøre ingenting), ettersom dette vil måtte være en bevisst "handling" for nettopp å stanse et åpenbart selvstendig liv, som rent faktisk og beviselig har eksistert, og vil fortsette å eksistere via naturlige funksjoner.Jeg skjønner hva du mener. Men en baby klarer ikke å opprettholde dem særlig lenge, uten støtte fra omgivelsene. Et barn er totalt avhengig av foreldre eller andre omsorgspersoner for å få i seg næring, varme og andre essensielle behov. I praksis er det ingen forskjell på det og en voksen som er avhengig av respirator.
Jeg sier ikke at det er en god definisjon. Men det spilte ingen rolle, ettersom jeg forstod deg.Dette var en ny definisjon for meg. Mao er katta mi intelligent, og kattunger må ikke aborteres.
Jeg sa ikke at det ikke var en prinsipiell forskjell. Jeg sa at det ikke var noen praktisk forskjell.Jo, det er det. Prinsippforskjellen er at et drap kan defineres ved å aktivt stanse (autonom) livsfunksjon.
Ja, dette er forskjellen på et barn før og etter fødselen. Men vi snakket vel ikke om det? Jeg snakket i allefall om likheten mellom et voksent menneske som er avhengig av en respirator, og et en 2 uker gammel baby. Begge er totalt avhengige av omsorgspersoner for å kunne opprettholde sine livsfunksjoner over lengre tid.En "aktiv" måte å gjøre dette på er paradoksalt nok ved å hindre barn tilgang til nødvendig næring (altså gjøre ingenting), ettersom dette vil måtte være en bevisst "handling" for nettopp å stanse et åpenbart selvstendig liv, som rent faktisk og beviselig har eksistert, og vil fortsette å eksistere via naturlige funksjoner.
Men det ligger sammenlignbare problemstillinger i den der vi har en som er koblet til en maskin og en som er koblet til en mamma. Å kutte forbindelsen betyr døden.
Mens en baby kan fint leve uten mamma; hvem som helst kan sørge for å dekke et selvstendig livs grunnelggende behov.
Om man skal bruke intelligens alene som kriterium for retten til liv, så vil kattene klart ha mer rett til liv enn et 3 mnd foster. Katter kan man dessuten argumentere for har en viss form av intelligens...Dette var en ny definisjon for meg. Mao er katta mi intelligent, og kattunger må ikke aborteres.
Praktiske OG prinsippielle forskjeller. Å hindre mennesker (uavhengig av størrelse og alder) i autonome livsfunskjoner (som å nekte dem mat med det forsett å stanse disse funksjoner), er og blir drap, og er noe annet enn å koble bort kunstige eller ikke-selvstendig opprettholdelse av liv. Selv om også sistnevnte har mange problemstillinger av interesse i denne sammenhengen. Og det ER den siste debatten vi tar i denne tråden; er det argumenter for å sidestille disse?Jeg sa ikke at det ikke var en prinsipiell forskjell. Jeg sa at det ikke var noen praktisk forskjell.
Ja, dette er forskjellen på et barn før og etter fødselen. Men vi snakket vel ikke om det? Jeg snakket i allefall om likheten mellom et voksent menneske som er avhengig av en respirator, og et en 2 uker gammel baby. Begge er totalt avhengige av omsorgspersoner for å kunne opprettholde sine livsfunksjoner over lengre tid.