Det eneste som gir mennesker verdi er vel vårt eget syn på at vi er verdifulle, for naturen er vi vel ikke mer verdt enn rotter, slanger, fluer eller elefanter, vi dør like lett, osv. Men nå ser vi engang på oss selv som verdifulle, og vi straffer hardt de som finner på å drepe et annet menneske, og straffen er lik (eller skal i alle fall være det) om man dreper en elsket eller en forhatt person.
Altså har vi mennesker per definisjon en verdi. Så er spørsmålet hvortid denne verdien inntrer, inntrer den gradvis, varierer tidspunktet fra person til person? Jeg tror at de aller fleste mennesker ser på drap på et spedbarn som noe av det aller verste, å drepe noen som er så uskyldige og forsvarsløse er hjerterått, ondt og kan ikke forsvares. Men det kan forsvares når barnet er ute av syne, som foster? Er fosteret 8 måneder synes de fleste at det er ille, 6 måneder, jo ille det og, det kan jo faktisk leve på denne alderen. 5 måneder, ikke bra, 4 .. tja..? Hva er forskjellen her, jo først og fremst fosterets evne til å kunne overleve utenfor morens kropp, jo mer hjelpeløs jo mindre verdifull?
Grensen for senabort her til lands og grensen for hvortid et for tidlig født foster kan reddes er snart i ferd med å krysses.
Jeg vet ikke helt om jeg skjønte alt du skrev Honkey. :
Å hindre mennesker (uavhengig av størrelse og alder) i autonome livsfunskjoner (som å nekte dem mat med det forsett å stanse disse funksjoner), er og blir drap, og er noe annet enn å koble bort kunstige eller ikke-selvstendig opprettholdelse av liv. Selv om også sistnevnte har mange problemstillinger av interesse i denne sammenhengen. Og det ER den siste debatten vi tar i denne tråden; er det argumenter for å sidestille disse?
Er ikke abort å hindre mennesker livsfunksjoner som mat og luft? En som ligger i respirator og som ikke er hjernedød, men bare i koma og som mest sannsynlig vil våkne igjen vil ikke bli koblet bort men bli holdt kunstig i live til han klarer seg selv, og et foster som er koblet til sin mor blir der til det er sterkt nok til å klare seg på egenhånd, jeg skjønner ikke hvordan det ikke kan være drap å fjerne det fra tilgangen på mat og luft. Om det ikke fjernes vil det fortsatt leve, da må det være å ta liv å fjerne det, vi vet hva som da skjer.