Liten test av v4.0 x 2. På dali ikon 5.
Her om dagen dro jeg med meg min v4.0 til en kamerat som også har en v4.0, han har Dali Ikon 5.
Jeg bør nevne at dette er de orginale v4.0 uten oppgraderinger, men forskjellen skulle ikke bli noe dårligere med oppgraderinger skulle en tro.
På disse høytalerne låt det i kjent abrahamsen stil med en v4.0, Mykt, detaljert og spiller med en ro som gjør at jeg slipper skuldrene og ender med å høre på musikken og ikke på anlegget.
Begrensingene i bassområdet lå i at Ikon 5 ikke har noe særlig med areal å flytte på, dermed kan de komme til kort i bassområdet ved pådrag.
Jeg trodde i mine naive tanker at det var mest å hente på brodkobling ved litt pådrag, og at ampen kom til å puste lettere eller jobbe mere uberørt, og dermed opprettholde lydbildet bedre.
Men,
Forandringene var over hele lydbildet, og ikke avhengig av pådrag slik jeg hadde tenkt.
At en kunne beholde de gode egenskapene til v4.0 og få så mye mer selv på lavt volum, hadde jeg ikke trodd. Vi byttet jo tross alt ikke ut komponentene i forsterkeren.
Lydbildet åpnet seg, strammet seg opp å presenterte instrumentene, musikerne med en klang og nærhet som tokk meg totalt på senga.
Jeg var helt uforberedt på en slik forandring.
Vi hørte på mye, bland mange gode inntrykk står et veldig klart i mitt hode.
Pink Floyd -Time, på denne sangen rundt 25 sekunder inn i sangen er det en klokke som slår i venstre høytaler.
Denne klokken spiller mye i de lysere toner og høres ofte ganske greit ut, har i alle fall ikke tenk på den før.
Det som gjorde at dette ble helt spesielt var at den virkelig gikk fra å være et opptak, til å eksistere i rommet. Klangen i klokken var til å føle å ta på, og jeg følte jeg kunne se vibrasjonene i metallet, uten at den ble slitsom å lytte til.
Bassområdet mistet ikke sin varme klang, men plutselig kunne en med stor enkelhet skille stortromme fra bassgitaren.
Igjen noe jeg ikke har lagt merke til som et problem ved bruk av en forsterker alene, men å gå tilbake til en forsterker nå ville være vanskelig.
Vi var begge skeptiske til om forandringen var ønsketenkning, og byttet raskt tilbake til utgangspunktet, og det var ikke tvil, brokoblingen var utvilsomt en stor oppgradering, på en allerede fortreffelig god forsterker.