Bassen falt også på plass. Så dette er absolutt å anbefale å få gjort.Etter en og enhalv dag med testing, intens bruk av inngangsvelger og skifte av cd, så har V6.0 oppført seg som den skal. Jeg tester fortsatt og har i bakhodet at det kan skje men det skjer ikke at lyden blir ullen, slik den kunne bli før jeg fikk det nye kretskortet med nytt utlegg for upsampling. Nå er det strengt tatt det jeg skal sjekke ut da, om dacen virker som den skal. Men synes også det er verdt å nevne forandringen i lyden også.
Ved første lytt ble jeg litt skuffet da lyden virket litt komprimert, men etter en del spilling så åpner lydbildet seg. Det trenger nok en 50 timer innspilling hvis jeg skal tippe.
Jeg har spilt alt fra Sinikka Langeland til ekstrem heavy metal. I førsten så synes jeg bassen var litt pløsete og hang liksom ikke helt sammen med musikken. Mellomtone og diskant føltes i tillegg litt mettallisk. Men dette er i ferd med å løse seg etter 15 timer med musikk, og jeg må si at V6.0 låter om ikke langt bedre så i allefall hørbart bedre med det nye chip settet. Det er mer detaljert i hele frekvens spekteret. Spessielt på ekstrem rask heavy med dobble bass trommer, feks svenske Dragonforce hvor rytme seksjonen får virkelig kjørt seg med mitraljøse lignende rytmer, hehe. Det låter detaljert og engasjerende. På andre annlegg har denne musikken lett for å bare bli en grøt av støy.
Deadsoul tribe, Devon Graves, kjent fra legendariske Psycotic Walts, nye prosjekt er veldig bass tung musikk som er en utfordring spessielt for høytaleren om det ikke er kontroll i bassen. Og jo, kontrollen er der. Men jeg føler at det er igjen litt før det er innspilt.
Det er en nytelse å høre på Nils Lofgrens Keith don`t go fra den test cden dere bruker. Det låter meget musikalsk og naturlig med rom rundt gitar og vokal og man hører tydelig fingre gå på gitar halsen. Og jeg slutter meg til de som sier at Abrahamsen handler om å lytte til og la seg engasjere av musikk! Frysninger er en følelse som gjentar seg etterfulgt av stå pels.
Nå skal det sies at mitt lytterom langt i fra er ideelt. Lite og smalt og jeg vet at potensialet er mye bedre enn det det høres her. Men jeg må si jeg er fornøyd. For å si det sånn. Feks på tv lyd, noe jeg ikke har vært så veldig opptatt av, så skjedde det noe. Jeg satt og så på tv og syntes jeg hørte lyder fra gangen. Men det kom fra annlegget. Jeg trodde nesten ikke mine egne ører at tv lyden skulle være så holografisk, hvis jeg kan bruke et sådant ord. Stemmene fikk mer rom rundt seg og bil lyder og folke liv syntes å være spredt ut rundt meg og til siden. En morsom opplevelse. Det er kanskje i den forbindelse verdt å merke seg at jeg så på en HD sending. Jeg bruker digital kabel fra tuneren og til dacen.
Da jeg oppdaget dette så begynte jeg å switche kanaler. Og jo, alle kanalene låt bedre. Mer rom og mer oppløst og detaljert.
Lyden fra pc ble også bedre med samme kjennetegn. Mer rom og detaljer. Og, med det gamle kretskortet var det nesten garantert ullen lyd på coax 1 inngangen etter å ha brukt USB porten. Dette eksisterer , så langt, ikke lenger.
Som sagt så synes jeg det gjenstår litt i bassen. Dette i direkte sammenligning med forrige kretskort. Det kan oppfattes som det er mer bass. Jeg har B&W CM7. Disses styrke er ikke dypbassen, så derfor har jeg supplert med en sub fra Rel. En Rel Quake. Jeg måtte justere litt på denne for det ble for mye bass rett og slett og jeg justerte ned delefrekvensen fra 41Hz til i underkant av dette og volumet ned ett knepp. Det er mulig dette ordner seg etter ytterligere timer med innspilling. Jeg føler at det er riktig, for den komprimerte lyden med mettalisk klang er borte og da tror jeg at bass området vil falle på plass også. Med andre ord så er det sterk grunn til å tro at dette fixet ordnet problemet med V6.0. Og bonusen er ytterligere forbedret lydbilde. Jeg lurer, er det mulig og tweake dette til ytterligere forbedring? Tusen hjertelig takk for gode budsjett vennlige produkter.
Jeg er klar over Fidelitys omtale av V serien. Classic har også blitt anmeldt.ebf1 skrev:Dalakong: Tenker du da på anmeldelser herfra, eller fra tidsskrifter etc. ?
Klippet litt fra Fidelity (http://audiofidelity.no/comlete_mags/29.pdf) :
(Jeg anbefaler at man leser artiklene i sitt fulle og hele)
Artikkel: "NY budsjettreferanse: DynaBel 2S sokkelhøyttaler:"
"Men den store aha opplevelsen kom med
Abrahamsens V1/V2 CD/forsterkerkombinasjon
som vitterlig ikke yter mer enn 70W i statisk
8 ohm. Allikevel fungerer de som en vitamin-
innsprøytning på DynaBel. Riktignok snakker
vi om en kombinasjon som alene koster hele
budsjettet på kr.20 000, men på "papiret"
skal de ikke slå våre budsjettreferanser. Da er
det overraskende å oppleve at de lydmessig
utgjør en direkte klasseforskjell. Den trivelige
og rike gjengivelsen hørtes ved AB sammenlik-
ning nesten pløsete ut. Vitalitet og spilleglede
oser av V-serien igjen var det å gå løs på
platebunken. Selv gamle travere som Radka
Toneff framføres med alle følelser og nyanser
intakt du fjetres nok en gang til stolen av
denne innspillingen."
...
"Abrahamsen utstyret får deg nesten til å
hoppe i stolen svært nært det jeg rett som
det er kan høre på Fidelitys referanseanlegg
hjemme hos redaktøren."
Artikkel: "Abrahamsen V1.0 CD spiller og V2.0 - Integrert forsterker"
"Det er ikke bare klimaet som forandrer seg om dagen. Hvem hadde trodd
at man måtte gå på Elkjøp for å skaffe seg en av markedets beste mellom-
klasse CD-spillere i 2007?"
"*Kjent lydsignatur:*
Hva er så Abrahamsen lydsignatur? Det vil
de fleste lesere av Fidelity sikkert kunne gjøre er
noen beskrivelser av, og for å gjøre en lang
historie kort: V1 er et typisk produkt fra denne
mannens hånd på alle måter.
Til tross for en i sammenhengen rimelig pris,
har den mange av de sjeldne kjennetegn som har
gått igjen helt tilbake fra The Two Channel Amplifier
og som kan oppsummeres som spilleglede og
entusiasme."
"V2.0 - Integrert forsterker:
Ringen er sluttet.
Produksjonseksemplaret er kommet,
og konklusjonen er klar: Det finnes bedre
forsterkere, men de koster betraktelig
mye mer og det finnes billigere forsterkere,
men de kan du glemme..."
"Helt klart er det at denne mannen med sine
produkter fremdeles ligger i forkant i utvikling
av underholdningselektronikk, og at V2.0 er
en integrert forsterker som lyder bedre enn
alle andre jeg har hørt til under 10 000 kr."
Bare noe av det jeg fant kjapt på nettet.
Er og nysgjerrig, særlig hvorvidt RCA-utgangene er noe tess.rorres skrev:Bestilte meg nettopp en A-DAC på Elkjøp. (1295,-)
Ingen som har noen erfaringer med denne?
1000va trafo..... burde ganske sikkert holde..? tror du ikke....Neo83 skrev:Hvordan er det med strømforsyninga til V.4?
Er det kraft ala Doxa i den eller er det bare småtteri?
Sitatet er hentet fra ecs holdings. I tilegg til dette får du et mer lesbart display ved en oppgradering.Dobling av elektrolytter i strømforsyning.(merkbar lydmessig forbedring) til V2.0/V4.0
Bytte av emitter motstandskort for høyere klasse A drift og større linjeritet. (V2.0 / V4.0
Eneste forskjellen er at førstnevnte bruker 20-30va av trafon til pre-delen...Roqer skrev:Er det identisk effekttrinn i V2 som i V4? I tilfelle nei: hva er forskjellen?
Skal ha "noe" til RF63.
Har du fått varen rorres? Har du fått prøvd den? Noen erfaringerrorres skrev:Bestilte meg nettopp en A-DAC på Elkjøp. (1295,-)
Ingen som har noen erfaringer med denne?
Siden du liker rock og at Abrahamsen matcher Klipsch godt, ville jeg heller prøvd ut Klipsch RB-81. Stativhøyttaler med 8" bass.Akando skrev:Forstår ikke helt hvordan jeg skal gjøre det her hvor jeg sitter nå. Men skal til den nye leiligheten senere, så får se da. Men da tror jeg at jeg går for DM685 gitt... Prøve noe annet enn XTZ..
Har du hatt v6.0 før ? Hvorfor byttet du evt. ?rorres skrev:Veldig fornøyd, MEN, nå har jeg kjøpt meg Squeezebox Duet, og må derfor bytte den ut med en med flere innganger:-(
Mulig det blir en V6 igjen.