Abrahamsen`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Alinoe

    Fersking
    Ble medlem
    11.05.2009
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Nolfi skrev:
    Har noen erfaringer med Abrahamsen sin a-Dac? Ren USB-DAC.
    Jeg har hatt denne i en måneds tid, med en JungSon DA-120IA og B&W Nautilus 805. Jeg er veldig fornøyd. Har kjøpt en DACmagic også, så jeg skal A/B teste disse snart.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    De av oss som benytter V6.0: Synes dere det er merkbar lydkvalitetsforskjell mellom USB og S/PDIF? Jeg hører ikke forskjell mellom coax og TOS-link, men (kan være placebo) mener USB er hakket anderledes.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Vurderer å oppgradere min V2.0 via Abrahamsen (Upgrade). Er livende redd for å miste den "analoge" lydsignaturen den originale V2.0 gir. Blir lyden mer "analytisk" etter oppgraderingen? Hvis ja; :'(
     

    MORTIS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.11.2003
    Innlegg
    195
    Antall liker
    5
    det jeg merket best med v2 upgraded er at den ble vesentlig strammere i bassen med bedre kontroll(jeg personlig synes orginal v2 ble for slapp i bassen)vesentlig bedre etter oppgradering.brukte da v2 up med b&w 683.knall match til pris.
     

    MORTIS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.11.2003
    Innlegg
    195
    Antall liker
    5
    jeg registrerer at enkelte sier det er 1000va trafo på v2/v4.leverte min v2 på rep til en elektro kyndig kar og han nevnte ca 550va??holder jo i massevis for en 70w det også :)

    mvh morten
     

    zebby

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.02.2010
    Innlegg
    89
    Antall liker
    2
    MORTIS skrev:
    jeg registrerer at enkelte sier det er 1000va trafo på v2/v4.leverte min v2 på rep til en elektro kyndig kar og han nevnte ca 550va??holder jo i massevis for en 70w det også :)

    mvh morten
    Hva har 550 VA med 70 watt å gjøre? Ser ikke helt sammenhengen...
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    Hmm... om det er 550va så må iallefall konstruktøren gjort noe veldig spessielt. De virker veldig strømsterke.

    Selv er jeg litt på utkikk etter 2x V4.0 til mine Dali Helicon 800mk2. I Lyd og bilde teste av den integrerte blir det oppgitt 1000va vistnok... samme det ;).
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    Nå er det nært på at jeg er Abrahamsen "venn" :D. 2stk V4 er bestilt ;). Spent på hva de kan gi av stryke til mine Dali Helicon 800mk2 asså. I bridge burde det bli veldig bra, siden jeg mins at Abrahamsen altid har fått til produkter selv når de brokobles :).

    2x250watt eller hva pokker det blir, samt en trafa på 550-1000va... HVa er kondensatorbank størrelsen på disse egentlig? Høyttalrene mine er 4ohm, det er en liten tanke på ned tur, men satser på at det går fint.
     

    MORTIS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.11.2003
    Innlegg
    195
    Antall liker
    5
    hei

    tror nok abrahamsen passer godt til dine høyttalere.fordelen hvis du har kjøpt nytt er jo som jeg forstår at de er ferdig oppgradert fra abrahamsen til samme pris.bakdelen og brokoble er jo at du mister litt kontroll over elementene.jeg selv prøvde og brokoble 2 stk v4 på et par jbl tl 260 som var stående her.det ble en stor skuffelse med lite trøkk og kontroll.men når jeg kun brukte 1 stk v4 i stereo så ble lyden vesentlig bedre men ikke så mye trøkk sefølgelig.skjønner at tl 260 krever mere effekt enn abrahamsen kan gi men måtte teste ut brokobling på disse forsterkere.jeg var ihvertfall superfornøyd med v2 up og b&w 683,brukte da transporter som kilde.har hatt masse dyrt anlegg men dette relativt billige anlegget spilte tror jeg best til pris av alt som har stått her :)

    mvh morten
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    Jøss, ikke hørt at Abrahamsen sine konstruksjoner har mistet "gløden" ved brokobling slik NAD kan gjøre*. Men det du beskriver virker rimelig likt NAD sin endring :S. Skummelt, men vi får se.. kanskje jeg biamper ;).

    Men du er faktisk den første som nevner dette med "slapp" lyd ved Bridge :S. Ser dine JBL også er 8ohm, noe som skaper enda mer skeptisk :S

    Satser på at de er oppgradert ja.

    *Tenker da ifra EC tiden også, hvor bridgekobling fungerte over all forventning som oftest. Mange at de store EC blokkene er vel faktisk resultat av en slags brokobling?!
     

    MORTIS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.11.2003
    Innlegg
    195
    Antall liker
    5
    hei

    har vel ikke nevnt at de er "slappe"ved brigde :)men synes de første modelene var noe slappe i bassen generelt,noe som er mye bedre på up modelene.misforstå meg rett jeg er skikkelig imponert over lyden i abrahamsens siste modeler.kombinasjonen tl260 0g abrahamsen i brigde mode passet ikke inn her i huset :)enig i det at siste ec er bra.biamping er ofte den lydmessige beste løsning kontra brigde.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.271
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg lurer også på dette. Snakket med ECS på telefon forleden, og fikk vite at V5.0 dukker opp for salg ila. høsten, og bør koste ca. 25.000 for paret.

    Det jeg lurer på nå, er om disse er (omtrent) identiske med brokoblede v4.0. Hvis de er det, er det fare for at jeg ser etter pent brukte v4.0 i stedet.

    Er det slik at de spiller like "pent" brokoblet som de gjør i to kanaler, eller er det kompromisser som inngås med lyden for å få den ekstra effekten?
     

    KP-AUDIO

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2010
    Innlegg
    43
    Antall liker
    0
    Dazed skrev:
    Jeg lurer også på dette. Snakket med ECS på telefon forleden, og fikk vite at V5.0 dukker opp for salg ila. høsten, og bør koste ca. 25.000 for paret.

    Det jeg lurer på nå, er om disse er (omtrent) identiske med brokoblede v4.0. Hvis de er det, er det fare for at jeg ser etter pent brukte v4.0 i stedet.

    Er det slik at de spiller like "pent" brokoblet som de gjør i to kanaler, eller er det kompromisser som inngås med lyden for å få den ekstra effekten?

    Kompromisset ligger i at brokoblede forsterkere ikke liker laster under 4 ohm..

    mvh
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.271
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ikke noe problem. Bilstereo overlater jeg til fjortisene! ;) *dukker*

    Jeg tenkte mer på at signalet må gjennom to forsterkertrinn (???), eller andre elektriske ulemper med brokobling.

    Noen som har en fersking-forklaring på hva brokobling av kanalene gentlig gjør?
     

    KP-AUDIO

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2010
    Innlegg
    43
    Antall liker
    0
    Dazed skrev:
    Ikke noe problem. Bilstereo overlater jeg til fjortisene! ;) *dukker*

    Jeg tenkte mer på at signalet må gjennom to forsterkertrinn (???), eller andre elektriske ulemper med brokobling.

    Noen som har en fersking-forklaring på hva brokobling av kanalene gentlig gjør?
    Brokobling medfører at forsterkeren ser bare "halve lasten" dvs. dobbling i effekt. i stedet for 2 x 70 watt i 8 ohm gir den 1 x 140 watt i 8 ohm..
    Men du halverer også forvregningen som igjen gir bedre lyd...

    mvh
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.271
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Men, abrahamsen snakker om "you can bridge the amplifier to achieve 4 times the output power in mono".

    Hvordan kan dette være tilfelle, da? Blir virkelig en V4.0 på 2x70w i stereo til et brokoblet mono-trinn på 280 watt?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    If we had our perfect amplifier, upon bridging it we would have a single channel amplifier with exactly four times as much power as any one channel of the amplifier in "normal" stereo mode, assuming an 8 ohm speaker load. This is because the effective output voltage available to drive the speaker has doubled as a result of bridging. A doubling of voltage on a given load results in a fourfold increase of power delivered to that load. If we used a 4 ohm load on the perfect bridged amplifier, the output power would be a very substantial eight times the normal stereo single channel 8 ohm output! These numbers should give some clues as to why real world amplifiers cannot meet such expectations. Once again, we are back to limitations of the power supply (and probably also the limitations of the output devices in cases where the power supply could keep up). In reality, most amplifiers in bridged mode will put out about 3 times the power as any one channel of the amp in normal stereo mode. The fourfold increase cannot be achieved because the power supply is unable to provide the current required for such performance. With 4 ohm loads, the situation is compounded. The amount of current required to drive a 4 ohm load when in bridged mode will tax the amplifier’s power supply to its absolute limits. Not to mention, the output stage may not be able to safely handle the extra heat that will be dissipated. Bottom line: stay away from 4 ohm loads if you are running an amplifier in bridged mode unless your amplifier’s manual specifically states that you can use such loads safely!
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    KP-AUDIO skrev:
    Men du halverer også forvregningen som igjen gir bedre lyd...
    Mener du at man ved å brokoble en effektforsterker så halverer man forvregningen? Høres rart ut, da jeg faktisk synes 1 ordinær koblet V4.0UP spiller bedre (les; renere lyd / klarere lyd / distinkt plassering av lydbildet) enn 2 brokoblede V4.0UP.
     

    KP-AUDIO

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2010
    Innlegg
    43
    Antall liker
    0
    Loevhagen skrev:
    KP-AUDIO skrev:
    Men du halverer også forvregningen som igjen gir bedre lyd...
    Mener du at man ved å brokoble en effektforsterker så halverer man forvregningen? Høres rart ut, da jeg faktisk synes 1 ordinær koblet V4.0UP spiller bedre (les; renere lyd / klarere lyd / distinkt plassering av lydbildet) enn 2 brokoblede V4.0UP.
    Får korrigere meg etter Loevehagen som er rett, effekt i stereo gir x 4 i mono ved brokobling og halvering av forvregning.... Det kan godt mulig hende det du henviser til..
    Vedr. brokobling har jeg kun erfaring med Abrahamsen sine SA-1 som jeg har hatt i eie både som stereotrinn og med 2 stk i brokoblet modus... Vedr. disse var i allefall forskjellen meget stor på begge parametrene.... hvis du har hørt disse på ht\ere med impedansforløp under 4 ohm ( som ikke er anbefalt ) kan det godt hende du oppfattet lyden som dårligere i brokoblet modus...

    mvh
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Jwpp, og for de som er venner av Abrahamsen, så er Klipsch en særdeles god match. Jeg synes Abrahamsens lydsignatur er noe av det beste jeg har hørt. :)
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    4.696
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hei!

    Har nettopp byttet dette DAC-kortet i min V6.0. Litt forventning var det jo og kopple den opp igjen. Lydmessig er dette en av mine store nedturer så langt :(

    Er det her snakk om en ny lang innbrenningstid eller er det noen ugler her? Umulig å sette det feil inn i allefall. Påfallende mindre dette nye kortet kontra det gamle..

    mvh
    lassemann
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Tidligere i tråden her er det to beskrivelser som dekker de som har byttet DAC-kortet.

    1) "Jeg måtte spille inn kortet på ny"

    2) "Det nye kortet låter merkbart mørkere i lyden. Må vel spille det inn da..."

    elns.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.271
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    På en V3.0 forforsterker: Kan man sende signalet til en (eller to) subwoofere fra den ubalanserte utgangen samtidig som man bruker de balanserte utgangene til en effektforsterker?

    Er det i så fall noen ulemper med dette?

    På forhånd takk!
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Ser ikke noe problem med det, annet enn at da vil både subwooferne og høyttalerne spille bass...
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Dazed skrev:
    På en V3.0 forforsterker: Kan man sende signalet til en (eller to) subwoofere fra den ubalanserte utgangen samtidig som man bruker de balanserte utgangene til en effektforsterker?

    Er det i så fall noen ulemper med dette?

    På forhånd takk!
    Jepp. Jeg gjør det.
    Fra balansert til 2xV4 brokoblet på Klipsch Rb81 og ubalansert til 2 stk Hypex DS4.0 som driver hver sin Peerless XLS-12.

    Tåler hovedhøyttalerne og kjøre fullfrekvent og man setter en lav delefrekvens på subene går det helt fint. Hvis ikke må man inn med et aktivt delefilter i tillegg.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.271
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Loevhagen skrev:
    Ser ikke noe problem med det, annet enn at da vil både subwooferne og høyttalerne spille bass...
    Takk. Det ser jeg ikke noe stort problem med. Man kjører jo ikke vanligvis noe høypassfilter på vanlige høyttalere i stereo likevel, og hvis man er litt nøye med å justere delefrekvensen på lavpassfilteret og volumet i subwooferen burde det vel gå ganske bra.

    norcad skrev:
    Jepp. Jeg gjør det.
    Fra balansert til 2xV4 brokoblet på Klipsch Rb81 og ubalansert til 2 stk Hypex DS4.0 som driver hver sin Peerless XLS-12.

    Tåler hovedhøyttalerne og kjøre fullfrekvent og man setter en lav delefrekvens på subene går det helt fint. Hvis ikke må man inn med et aktivt delefilter i tillegg.
    Akkurat.

    Flott.

    Takk igjen!
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Vanligvis? Tja. Man kan vel benytte høynivåinngang/-utgangene på subwoofer mellom forsterker og høyttalere, der delefilteret i subwoofer gjør den jobben. Det er jo en relativ vanlig måte å gjøre det på. Benyttet den metoden selv nylig fra Abrahamsen V3.0. At jeg ga opp etter noen dager, da integreringen ikke satt 100% er en helt annen sak. :)

    Den beste subwooferintegreringen jeg har hatt er via Lyngdorfs TDAi2200 der man kan sette mnage ulike filtre, og deretter kjøre romkorreksjomn. Subwoofer satt som et skudd. Nå var lyden ellers fra Lyngdorfen for nøytral, så jeg konverterte til Abrahamsen. :)

    Benytter du V4.0 på din V3.0?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.271
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er kanskje vanlig å gjøre det slik, men uansett tåler "alle" vanlige høyttalere å kobles rett på høyttalerutgangene uten noe delefilter.

    "Min" V3.0 finnes ikke enda. ;) Anlegget er under oppdatering, og det ser ut som det blir en 3.0. Det er derfor jeg spør og graver så mye om den om dagen.

    Jeg trenger mer krefter enn én 4.0 kan gi, så jeg vet ikke helt hva jeg gjør. Har vurdert å se etter en brukt EC AW250 eller noe tilsvarende.
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Høh! Er ikke EN V4 nok, kjøper man selvfølgelig TO! (Eller gjør som meg og kjøp like godt TRE!)
    Og er man ikke fornøyd med det, så venter man på V5!
    Er vel ingen grunn til å kjøpe noe annet enn Abrahamsen for det vel. ;D

    (PS! Den tredje V4 er brokoblet på senterkanalen for de som måtte lure)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.271
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    norcad skrev:
    Høh! Er ikke EN V4 nok, kjøper man selvfølgelig TO! (Eller gjør som meg og kjøp like godt TRE!)
    Og er man ikke fornøyd med det, så venter man på V5!
    Er vel ingen grunn til å kjøpe noe annet enn Abrahamsen for det vel. ;D

    (PS! Den tredje V4 er brokoblet på senterkanalen for de som måtte lure)
    Det er et alternativ, ja.

    V5.0 skal være i butikkene hvert øyeblikk,men til 25K for paret er det jo kostbare greier.

    Lurer på om V5 bare er brokoblede V4-moduler?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Det tror jeg ikke. 1 V4.0UP spiller renere enn 2 brokoblede (i mitt rom på RF-63). V5.0 være et steg eller to opp en V4.0 i brokoblet modus.

    I påvente av V5.0 skal jeg prøve å bi-ampe hver RF-63 med hver sin V4.0. Ulempen med det er at man ikke kan kjøre balansert hele veien uten en spesiell boks for å splitte XLR...
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    Dazed skrev:
    norcad skrev:
    Høh! Er ikke EN V4 nok, kjøper man selvfølgelig TO! (Eller gjør som meg og kjøp like godt TRE!)
    Og er man ikke fornøyd med det, så venter man på V5!
    Er vel ingen grunn til å kjøpe noe annet enn Abrahamsen for det vel. ;D

    (PS! Den tredje V4 er brokoblet på senterkanalen for de som måtte lure)
    Det er et alternativ, ja.

    V5.0 skal være i butikkene hvert øyeblikk,men til 25K for paret er det jo kostbare greier.

    Lurer på om V5 bare er brokoblede V4-moduler?
    25000kr er ikke så ille om de kan konkurere mot f.eks EC sine AW180... :p... Men vi får se.. frister...
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.271
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Loevhagen skrev:
    Det tror jeg ikke. 1 V4.0UP spiller renere enn 2 brokoblede (i mitt rom på RF-63).
    Gidder du utbrodere litt om dette? Det er interessant, siden det nærmest ble sagt tidligere i tråden at det om noe burde bli mindre forvrengning av brokobling.
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Sånn rent teoretisk vil brokobling gi ca 4x effekt og 0 crosstalk mellom kanalene, mens forvrengningen dobles og impedansen som forsterkeren jobber med halveres.

    Jeg for min del foretrekker 2 brokoblede V4 fremfor 1 på mine Klipsch Rb-81, og klarer ikke å høre at en forsterker spiller renere. RF-63 er en vanskeligere last (lavere impedans) og kan nok påvirke resultatet negativt.

    Sånn i utgangspunktet kan man anta at brobling på høyttalere med 2 eller 3 basselementer sjelden blir bra. De kan være helt nede i 2-3 ohm i midbassen.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.271
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Takk igjen. Jeg har heldigvis god tid til å gruble over hva jeg skal ende opp med å kjøpe. ;)
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    576
    Torget vurderinger
    46
    Hei. Noen som har erfaringer med Abrahamsens lille USB dac? Ser Elkjøp selger denne til en rimelig penge. Lurer på om denne er noe å kjøre signalet fra Squeesbox Duet gjennom?
    Eller er det bedre å gå for Abrahamsens store dac?

    Mvh. Morten
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.271
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    scaniagutten skrev:
    Hei. Noen som har erfaringer med Abrahamsens lille USB dac? Ser Elkjøp selger denne til en rimelig penge. Lurer på om denne er noe å kjøre signalet fra Squeesbox Duet gjennom?
    Eller er det bedre å gå for Abrahamsens store dac?

    Mvh. Morten
    Jeg har en koblet til PC-en, som ser den som et hvilket som helst USB-lydkort. Vet ikke om SB har muligheten for å bruke usb-lydkort? Kanskje den er avhengig av en DAC med toslink eller rca-inngang? Ellers låter den mye likt som V6.0 gjør gjennom USB-inngangen. A-Dac er billigere på Lefdal, forøvrig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn