Steinar bor i en flott beliggende enebolig i Skedsmo med en likeså fin garasje. I garasjen som står tett inntill boligen har han innredet en "furtebu" på toppen som har en flate på hele 28m2. Finishen på arbeidet som er gjort her er i toppklasse og fargene er lyse og helt satt opp etter undertegnendes egen smak. Dette er vel ikke helt en furtebu men heller en lykkebu vil jeg si !!
Steinar har fått gjort målinger av rommet og dempet det på strategiske plasser med akustikkplater og diffusorer alt gjort på en tiltalende og vel utført måte slik at rommet ikke bærer preg av å være ett direkte hifi nerde rom.
Det merkes på lyden at det er ett behandlet rom. Det spiller makfullt og dynamisk og allerede fra første tone merkes det at dette anlegget innehar ekstreme dynamiske egenskaper. Ihjelspilte Dire Straits blir plutselig svært interresant og høre på og med lynhurtige transienter på svært høyt volum lurer jeg på om ikke det vil bikke over og volumet må skrues ned men neida med MF forsterkerne lekes det med HT og alt styres tydeligvis med jerngrep..heftig !
Detaljer strømmer ut av Thiel & Partner elementene og og alt spiller åpent og rent og HT forvinner helt i det åpne lydbildet.
Her merkes verken diskant mellomtone eller bass, alt spiller på lag og ingenting stikker seg ut. Bassen er mektig og Steinar kan fortelle at HT skal ha kapasitet til å gå ned til 18Htz noe jeg ikke tviler ett sekund på.
Peter hadde med sin rørpreamp som Steinar fikk prøve og denne tilførte ekstra krydder til musikken som jeg likte svært godt, alt ble likssom litt krispere og mer organisk. Dr Mixture sto for rørbyttene og det viser seg at det er stor forskjell på de forskjellige typene.
Nå spørs det bare om Steinar har fått sove siden Peter stakk med preampen sin
Jeg trivdes svært godt med min egen musikk i Sweetspot og kunne ha satt der i flere timer om det ikke var for at køen bak meg vokste i takt med trampetaktene...
Anlegget bærer preg av å være meget fornuftig satt opp med fokus på hvor det virkelig gir resultater og her vises det i klartekst at om rom forsterker og HT spiller på lag trenger en ikke ha verdens dyreste komponenter for å få det til å spille svinaktig bra, vel utført Steinar dette var morro !
Takk for kaker kaffe og lyttetid.
p.s....
jeg ønsker meg en furtebu til jul.
Det var ikke vanskelig å vite hva vi feiret.... ;D