Akustikk i "furtebua"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.571
    Sted
    Langesund
    Du har vel de nymotens plasgreiene, du som følger med i tiden. Har mer forhold til ski, så for meg er dette truger:)
    truger.png

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.571
    Sted
    Langesund
    Regner med at bestillingen er gjort allerede. Er jo ikke noe å lure på dette;)

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.883
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Du har vel litt igjen på hifi-konto'n, så løp og kjøp:)

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.872
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ja da, penger er det mer en nok av Vidar.
    Kona har fått lønn og jeg har kontroll på økonomien :=)
    Nei elementene er ikke bestilt, men jeg får vel en kilde som er en del hakk over det som er her idag.
    Er snodig dette med behovet for å få det enda bedre, litt sånn to fot syken som båtfolket har.
    Men prisen blir ikke hakkende gal, tenker hele stasen kommer på ca 25 000,- med kasser.

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.641
    Sted
    Endor
    Interessant å se hva du tenker videre nå mhp bedre mellombass, har du noen konseptskisser?
    Har du satt griller i hodet på'n
    Nei, det har han funnet på selv ..... mer vil ha mere, og jeg tror han er inne på noe der
    Overgangen fra svære 15” til 3.5” blir stor, du hører det vel ikke før du har hørt noe bedre, to tårn med 6.5” basser gir sikkert et vanvittig ekstra bånndrag fra 150hz til ca 600 - 800Hz

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.571
    Sted
    Langesund
    Han satt å mumlet litt i lytteposisjonen min også, Der er det en annen løsning i øvre bass nedre mellomtone. Mange måter og løse dette på

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.641
    Sted
    Endor
    Han satt å mumlet litt i lytteposisjonen min også, Der er det en annen løsning i øvre bass nedre mellomtone. Mange måter og løse dette på
    Steinar nevnte i Adyton tråden at han hadde hørt et annet anlegg med bedre løsninger i mellombass, og da er det vel “på kjøret“ igjen ;D

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.096
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er jo bare hangaround på dette her, men jeg lurer fælt: Hvordan gjør dere det når dere multiamper, har dere separate volumkontroller for hver kanal? Og i så fall, hvordan ratter dere inn riktig volum ?

Mvh

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.872
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Steinar nevnte i Adyton tråden at han hadde hørt et annet anlegg med bedre løsninger i mellombass, og da er det vel “på kjøret“ igjen ;D
    Du kan gjette hvor det var:=)

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.872
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Tenker på noen 12 eller 15 tommere ala 8 ganger mange elementer mannen:=)
    Men det er farlig å tenke, setter griller i hode på meg selv.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.571
    Sted
    Langesund
    Tenker på noen 12 eller 15 tommere ala 8 ganger mange elementer mannen:=)
    Men det er farlig å tenke, setter griller i hode på meg selv.
    Det er fint å ha noe å gruble på, når det ikke er av mer alvorlig art en dette:) Denne ideen stjal jeg fra det gamle oppsettet til emokid. Husker at det bare tok noen få sekunder å registrere noe i øvre bass nedre mellomtone som var utenom det vanlige.

Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.872
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hva med disse da?
    https://www.parts-express.com/fountek-fr135ex-5-neodymium-full-range-speaker-driver--296-723

De er jo ikke utpreget rimelige, men synes ekstremt lineære og bør kunne gi det ekstra i området fra 100Hz+
    Betydelig høyere xmax enn Tangband elementene :rolleyes:
    Tenkte att subbene skulle slippe å jobbe over en 50 60 hz og la noen andre ta over en stykke oppover før linjekilden slår inn.
    Elementene i linjene rører jo nesten ikke på seg idag heller, men det er det smekke som kommer fra store mellombasser jeg har begynt å få øynene opp for.

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    Bra begge !, men litt på forskjellig måte ?

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.641
    Sted
    Endor
    Hva med disse da?
    https://www.parts-express.com/fountek-fr135ex-5-neodymium-full-range-speaker-driver--296-723

De er jo ikke utpreget rimelige, men synes ekstremt lineære og bør kunne gi det ekstra i området fra 100Hz+
    Betydelig høyere xmax enn Tangband elementene :rolleyes:
    Tenkte att subbene skulle slippe å jobbe over en 50 60 hz og la noen andre ta over en stykke oppover før linjekilden slår inn.
    Elementene i linjene rører jo nesten ikke på seg idag heller, men det er det smekke som kommer fra store mellombasser jeg har begynt å få øynene opp for.
    Er det ikke da mere et sett med 6” til 8” dedikerte bass/midbass elementer i tillegg til det du allerede har ... til å fylle inn mellom sub linjen og full-range linjen .... istedet for å bytte ut det du allerede har?

F.ex Scanspeak sine 7” revelator carbonfibre midbass, som brukes i en del hiend konstruksjoner og som jeg opplever har vanvittig pådrag i mellombassen ... smaker det, så koster det :eek:

Du kan gjette hvor det var:=)
    The Shy?

Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.872
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hadde ikke tenkt å bytte ut noe, kun føye til.
    Men du er muligen inne på noe med det du sier.
    Men tenkte mest på AE elementer.
    For ett pådrar det er i de.
    Men har ikke satt meg helt inn i det enda.
    Hvor høyt opp er det fornuftig å dele de? Det kan vel Tor Arne svare på.
    Har jo god kjennskap til de du.
    Mye tenking oppe i hode til Steinar nå:)

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.641
    Sted
    Endor
    Wow.... du tenker jo på noe her som kan kjøre ringer rundt legendariske Infinity IRS V

Hmmmm .... jeg tror crossover fra mellombass til fulltoner er ekstremt kritisk da du vel er i et område hvor en stor del av energien i menneskestemmer finnes, og her må det være sømløst så det holder, uansett hva du gjør her så er delingen i et super kritisk område ... kunne jo gjerne vært 1. ordens filter her også eller er det å be om problemer med comb filtering? :rolleyes:
    (hvis du lurte, så er jeg dedikert tilhenger av lavere ordens filter)

Eller ...... hmmmm, deqx kan sikkert gjøre undere her ;D

Min tanker er vel at mellombass og fulltoner må være så nært fysisk som mulig og akustiske senter i samme horisontale plan...

Sist redigert:
    2

2xJ

Gjest
    Vet om noen 8" som vil fungere veldig fint. I ditt tiltenkte område.

Og er enig med deg om tanken med egne elementer for et veldig viktig område.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.872
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Wow.... du tenker jo på noe her som kan kjøre ringer rundt legendariske Infinity IRS V

Hmmmm .... jeg tror crossover fra mellombass til fulltoner er ekstremt kritisk da du vel er i et område hvor en stor del av energien i menneskestemmer finnes, og her må det være sømløst så det holder, uansett hva du gjør her så er delingen i et super kritisk område ... kunne jo gjerne vært 1. ordens filter her også eller er det å be om problemer med comb filtering? :rolleyes:

Min tanker er vel at mellombass og fulltoner må være så nært fysisk som mulig og akustiske senter i samme horisontale plan...
    Her gjør vi alt i det digitale domene, så deling skal vi få til tror jeg.
    Så litt flåsing, legender er legender. Jeg er virkelig. Tror jeg er der allerede, I bassen tror jeg att jeg er langt forbi i kvalitet.

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.641
    Sted
    Endor

Her gjør vi alt i det digitale domene, så deling skal vi få til tror jeg.
    Så litt flåsing, legender er legender. Jeg er virkelig. Tror jeg er der allerede, I bassen tror jeg att jeg er langt forbi i kvalitet.
    Høres ut som du har kontroll :cool:
    Det var disse jeg tenkte på
    https://www.scan-speak.dk/products/prod-midwoofer/?single_prod_id=126

Dayton har jo også noen midwoofere i ”designer” serien som er mye rimeligere og som sikkert er bra
    https://www.parts-express.com/dayto...designer-series-aluminum-cone-woofer--295-528

Eller ”reference”
    https://www.parts-express.com/dayton-audio-rs180p-4-7-reference-paper-woofer-4-ohm--295-375

Trenger du å gå opp til 8” i mellombass når du får så mye areal ... er det ikke lettere å integrere 6.5” til 7” med fulltone elementene du har?
    Bedre dispersion med 6.5” ....

Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.872
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tenkt att hvis jeg først skal være totalt idiot/gal.
    Ja da går man vel for noe fra disse.
    Products Archive - AE Speakers
    Men som sagt, tenker. Noe som er gratis inntil videre.
    De finner vel snart ut att vi må betale for det også.
    For å si det mildt, mellombassen hos Shy satte sine spor i sjela mi.

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    Mener jeg har 18 slike liggende - kjøpt veldig billig i et svakt øyeblikk, ta kontakt hvis interessert !

http://www.seas.no/images/stories/vintage/pdfdataheet/h0282_p21rex.pdf
    Men dette er vel et rent basselement?
    Ønsker ikke å pushe noe som ikke passer/ er egnet- det er selvsagt en avgjørelse du selv må ta, det er slikt man lærer av !
    Årsaken til at jeg slengte ut dette var jo at du er inne på linjekilde allerede , og dette hadde vært en veldig billig løsning i tråd med hva du har.
    Så kan en se på spec, og finne argumenter for/ mot.
    Nå et vel ob eller horn kanskje det smarteste til mid bruk ? og disse er for slakke til horn .
    Lukket er 25 ltr - Qts 0,7 - hvis jeg ikke husker feil.
    Litt morsomt å se at en slik gammel konstruksjon - uten alskens kortslutning ringer etc har lav Le - hovedsaklig fordi man har en kortere svingspole .

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.641
    Sted
    Endor
    Jeg tenkt att hvis jeg først skal være totalt idiot/gal.
    Ja da går man vel for noe fra disse.
    Products Archive - AE Speakers
    Men som sagt, tenker. Noe som er gratis inntil videre.
    De finner vel snart ut att vi må betale for det også.
    For å si det mildt, mellombassen hos Shy satte sine spor i sjela mi.
    Å sette spor i sjela kan bli dyrt :cool:;D

Er AE bedre for en line source enn f.ex Seas Excel eller ScanSpeak Revelator eller Illuminator?
    Nå er de jo bygget helt forskjellig, med AE blir det vel ikke noe mangel på dynamikk for å si det forsiktig

Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.872
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Mener jeg har 18 slike liggende - kjøpt veldig billig i et svakt øyeblikk, ta kontakt hvis interessert !

Ønsker ikke å pushe noe som ikke passer/ er egnet- det er selvsagt en avgjørelse du selv må ta, det er slikt man lærer av !
    Årsaken til at jeg slengte ut dette var jo at du er inne på linjekilde allerede , og dette hadde vært en veldig billig løsning i tråd med hva du har.
    Nå et vel ob eller horn kanskje det smarteste til mid bruk ? og disse er for slakke til horn .
    Litt morsomt å se at en slik gammel konstruksjon - uten alskens kortslutning ringer etc har lav Le - hovedsaklig fordi man har en kortere svingspole .
    For å få bra mellombass tror jeg desverre att billige løsninger ikke er tingen og veien å gå. Er vel det stedet det koster å være kar.
    Linjekildene mine har jo det vi kaller billige elementer, men det er det jo i mange slike konstruksjoner.
    Men det svikter i dette viktige området.
    Sier ikke att det er dårlig, men kan bli mye bedre.
    Ta dere en tur for en lytt på et system som kar kapasitet i mellombassen så får dere dere en øyeåpner.

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.641
    Sted
    Endor

For å få bra mellombass tror jeg desverre att billige løsninger ikke er tingen og veien å gå. Er vel det stedet det koster å være kar.
    Linjekildene mine har jo det vi kaller billige elementer, men det er det jo i mange slike konstruksjoner.
    Men det svikter i dette viktige området.
    Sier ikke att det er dårlig, men kan bli mye bedre.
    Ta dere en tur for en lytt på et system som kar kapasitet i mellombassen så får dere dere en øyeåpner.
    Ett medlem her har åpnet sine iMagic 1.6TC og inne der er det Peerless TG9FD10-08 som koster $16 per stk, ren hyllevare. Elementene i nye Adyton Gracili ser identisk ut med Fountek 2.5” som heller ikke er spesielt dyre elementer.... Det virker også som Adyton sub’er i høy grad bruker an avart av Seas L26RFX/P, heller ikke spesielt dyre ting. (sett i forhold til pris på subwooferne)

Dine Dayton sub elementer står vel ikke tilbake i forhold til det GF bruker i Adyton og det du skuler til her i midbass ser jo ut til å være godt over i kvalitet i forhold til det Geir Fredriksen bruker i sine høyttalere. nå har han jo ikke midbass linesource men det synes som om Adyton bruker hyllevare av middels kvalitet, du kan enkelt velhge høyere kvalitet enn Adyton uten at det koster skjorta.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.872
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Gidder ikke sammenligne meg med midfi.
    Tror jeg allerede er langt foran der.
    Men har fått noen gode tips på PM om elementer som er veldig gode, trenger noe som er bra fra 50-60 til en 500-1000hz tenker jeg.
    Dette er foreløpige tanker.
    Steinar bruker som oftest lang tid på å tenke, beslutningvegring er det også noen som kaller det:>)

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.071
    Torget vurderinger
    1
    Før man går helt kabel og ender opp som high-end gutta er det verdt å reflektere over at opplevd kvalitet avgjøres av langt mer enn små kvalitetsforskjeller på enkeltkomponenter :)

open-E-harmonics.png

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn