Akustikk i "furtebua"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.872
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.641
    Sted
    Endor
    Yepp, beklager avsporing...

Både du og Shy får meg til å tenke nå... er på ferie og mye mulighet for ”tenkeboks” her... Carlsberg og Grimbergen hjelper på kreativiteten...

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har vel hørt de fleste måter å lage midbass på, også relativt store oppsett. Personlig synes jeg vellykkede FLH trekker det lengste strået - har noe med uanstregthet å gjøre.
    Men bevares OB kommer hakk i hel , kanskje med litt mer tyngde i noen oppsett nedover, og akkurat det kan være både positivt og negativt.
    Syntes også Beyma p80nd i små kabinetter, delt med høypass også gjorde en hederlig jobb, BMS tydeligvis i medvind her og kan sikkert fungere fint, i tillegg til nevnte.
    Nå var nok ikke p21rex fra seas en billigenhet da de var i salg , omtrent som dagens 8» fra seas.
    Bortsett fra horn virker det som om så lenge t/s. data er innen rimeligheten grenser finnes et fornuftig bruksområde, og man kan fokusere like mye på driverns iboende kvaliteter.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.633
    Jeg har 10 tommere fra TC Sounds i mine 3 veis høyttalere. De spiller fra ca 20hz til ca 350 Hz.Det er selvfølgelig pinglete ift shy og en del andre,her på hfs, men det er kanskje de beste høyttalerelementene jeg vet om. Og helt annen spec enn senere generasjoner. Lav qs, høy qm, høy resonnansfrekvens, stor slaglengde, god linearitet, lav harmonisk forvrengning med litt pådrag. Så jeg tenker høy mekanisk a, høy resonnansfrekvens, lite HD og nok spl kapasitet.

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.641
    Sted
    Endor
    Jeg har 10 tommere fra TC Sounds i mine 3 veis høyttalere. De spiller fra ca 20hz til ca 350 Hz.Det er selvfølgelig pinglete ift shy og en del andre,her på hfs, men det er kanskje de beste høyttalerelementene jeg vet om. Og helt annen spec enn senere generasjoner. Lav qs, høy qm, høy resonnansfrekvens, stor slaglengde, god linearitet, lav harmonisk forvrengning med litt pådrag. Så jeg tenker høy mekanisk a, høy resonnansfrekvens, lite HD og nok spl kapasitet.
    Har ikke sub elementene til TC sounds generelt relativt tunge membraner?
    Så .... er det ikke vanskelig å få de til å spille bra opp til så høyt som 350Hz?

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.633
    Disse er «tidlig TC» - annerledes enn det som TC ble kjent for. Høyere følsomhet oppover, bl.a. Og høy resonnansfrekvens som -om jeg har forstått dette riktig - gir mer kontrollert oppførsel over der kabinettets luftfjæring bidrar til kontroll. En del av dette er også lettere membraner enn de supertunge greiene som kom senere.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.872
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg hvert en tur i Fettsund.
    Der gravde jeg ut en venn fra en kjeller, slepte han ut og slengte han i kofferten på bilen.
    Mye støy og spettakel frem til Skjette.
    Slepte han ned i furtebua å sa att her slapp han ikke ut før resultatet ble bra:=)
    Litt surmuling i begynnelsen. Men det hjalp med litt cola.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Thohaug har blitt kidnappet av Osten!!!!

Vel, da har jeg brukt dagen i dag på å leke meg hos osten. Meget produktiv og artig dag. Målet med dagen var å få integrert inn de 2 motfase subtårnene slik at frekvensrespons i bassen ble bedre uten å forverre vannfallet og helst forbedre det.

Vi startet egentlig helt fra scratch i dag med å justere plassering av basstårnene for å få de litt bedre i timing med linjene.
    Vi har også slitt litt med at det var et ganske hardt romrelatert søkk i mellombassen rundt 100-150hz som gjorde at noe av smekket i dette området ble litt dårligere enn det kunne være.

Her er utganspunktet vi hadde til å begynne med, her er begge basstårn bak og hele frontsystemet koblet inn slik det sto, ingen EQ eller justeringer er foretatt siden sist med unntak av at det siste basstårnet bak har blitt innkoblet.

før.jpg

Her ser vi at vi måtte starte fra scratch, så vi koblet fra basstårnene bak og flyttet subtårnene foran så de kom flukt med mellomtone linjene for å ha et greit utgangspunkt.

Slik ble det seende ut når vi koblet vekk tårnene bak.

utgangspunkt kun front ukorrigert.jpg

Dette ved delefrekvensen var et problem som ga hodekløe og her måtte det tenkes litt ut av boksen for å finne en løsning. Det som endte opp med å være løsningen var faktisk å la linjene og tårnene overlappe i området 100-150hz. Før så delte vi både basstårnene og linjene på 150hz, noe som har gitt bra lyd fra før, men følte at her var det noe å hente. Etter å ha studert målingene av mellomtonene og subbene separat så vi det at det romrelaterte problemet i stor grad kom fra subbene og gjorde at subbene fikk en rar avrulling når det skulle deles i forhold til linjene som man ser her:

kun sub ukorrigert utgangspunkt.jpg

utgangspunkt mellomtone ukorrigert.jpg

Løsningen ble at vi nå kjører Linjene ned til 100hz, men samtidig så deler vi fortsatt subtårnene foran på 150hz. Dette ga bra effekt på problemområdet og endte opp med å være utgangspunktet vi ville bruke til å gå ut ifra når vi skulle justere inn basstårnene bak.

sub + mellomtone flukt ukorrigert deling 100 på mellomtone og 150 på suib 24db oct.jpg

Så begynte jobben med å integrere basstårnene bak. Vi startet med å justere timing og delefrekvenser på det venstre tårnet bak for å å totalresponsen mot frontsystemet til å bli så bra som mulig. Dette er slik det endte opp: Delefrekvensen på tårnet endte opp på 50hz med 24db/oct avrulling.

Venstre tårn ferdig.jpg

front + venstre tårn ferdig innjustert med timing.jpg

Så begynte vi jobben med å integrere det andre basstårnet på høyre side bak. Delefrekvens på dette tårnet endte også opp på 50hz med 24db/oct, og er meget fornøyd med resultatet vi klarte å oppnå med disse for å løse den kjempedippen vi hadde på 30hz.

Høyre tårn ferdig.jpg

Frontsystem pluss begge baktårn ferdig innjustert uten EQ.jpg

Så var det på tide å skru litt EQ på dette.
    Vi endte opp med 4 EQ punkter på systemet som finish på det hele. Det låt meget bra uten EQ også, men synes at vi klarte å forbedre det ytterligere enda litt med disse punktene.

Front pluss begge baktårn ferdig innjustert med 4 eq punkter..jpg

Så var det justering av tonalbalanse. Det blir ofte litt tynt med helt flat respons, og dette er noe som varierer fra sted til sted og rigg til rigg, så her blir det mye testing av ulike konfigureringer og antagelig noe som man må eksperimentere videre med senere. Vi endte opp med en lowshelf som øker sakte fra 200-30hz med ca 5db jevnt opp igjennom. Dette synes vi låt veldig bra og bestemte oss for å beholde dette.

Her er sluttresultatene vi endte opp med i furtebua.

Hele systemet med begge tårn innjustert, 4 eqpunkter lagt på og low shelf for tonal justering.jpg

Hele systemet med begge tårn innjustert, 4 eqpunkter lagt på og low shelf for tonal justering .jpg

Hele systemet med begge tårn innjustert, 4 eqpunkter lagt på og low shelf for tonal justering .jpg

Til slutt for gøy så tenkte jeg det kunne være interessant å se hvordan bassresponsen var i setene ved siden av sweetspot og ikke bare på egoplassen.
    Godt fornøyd med resultatet fra 100hz og ned her og viser at disse "justerings" basstårnene bak virkelig har noe for seg, også når det kommer til god respons over et større område. Ikke overraskende så blir det selvfølgelig verre oppover i frekvens, men det er jo å forvente når man setter opp stereo til å passe ett sted.

Venstre side alt sammen 1 meter til siden for sweetspot.jpg

høyre side alt sammen 1 meter til siden for sweetspot.jpg

Alt i alt en meget produktiv dag. Nå sitter vi bare å gliser og hører på musikk utover kvelden. :)

oes

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    7
    Artig at dere gjør dette, og takk for at dere deler. To (positive) ting fremstår temmelig klart for meg: 1) akustikken i rommet er veldig bra, og 2) bassintegrasjonen dere har gjort i dag ser ekstremt vellykkket ut på målingene (og sikkert lydmessig, også). Gøy at dere også tester utenfor sweetspot, og at dere deler disse grafene også. Synes egentlig de viser det som jeg har lest om akustikk og romkorreksjon: sistnevnte har mye for seg i bassen, men kanskje ikke i mellomtone og diskant pga direktivitet. Uansett, psycoakustisk glattet er det ikke sikkert det ser så galt ut oppover utenfor sweetspot, og da låter det trolig bra der også.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.872
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Sitter å lurer på om jeg skal slippen fri eller ikke:=)
    Føler att han fortjener det. Dette låter noe helt vanvittig bra nå.
    Fått en mye større ro i lydbildet, og en langt bedre mellombass.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    22.643
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Må ærlig innrømme at jeg er utrolig nysgjerrig på hvordan et oppsett som dette låter. Inspirerende og gøy å følge med her:)

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.872
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Thohaug har kunnskap som ikke mange har.
    Han angriper problemene på en meget kunnskapsrik måte.
    Ingen problem er så stort att det ikke kan løses, er vell hans motto tror jeg.
    Setter utrolig pris på alt han har gjort for meg. Alt han har gjort andre steder som jeg har hørt har samme kvalitetene.
    Vell å merke utifra hva han har hatt å jobbe med.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Tusen takk for hyggelige ord :) hadde det veldig hyggelig i dag! Må repeteres :) dog tror jeg ikke det trengs så mye mer justering nå, så blir mest for lytting og hygge :)

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.872
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Skal du være flua på veggen?
    Jeg har smekkeren klar:)
    Neida, slår man har mann tapt.
    Vi får få til det en dag.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.571
    Sted
    Langesund
    Moro at strikken strammes litt til. Får ta meg en tur igjen snart.
    Tror lyden er i din gate tonalt nå :) anbefales en ny tur herfra.
    Det tror jeg på og tur blir det. Osten vet vel sånn omtrent hvordan jeg liker det. Et par små, små knepp videre mot mitt ideal har det også blitt her siden Steinar var her, og vi gir oss ikke med det. Det er noe som heter "keep up the good Work":)

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.872
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Utrolig hva det gjorde å la delingen mellom bass og mellomtone gli litt mer i hverandre.
    Mellomtonen går jo nå ned til 100 hz, småtassene beveger seg faktisk opp mot 1mm tenker jeg ved 110-115 db
    Jeg og Thomas bare satt å så på hverandre og gliste ved flere anledninger.
    Lyd er faktisk veldig gøy når man kommer opp i denne divisjonen her

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.465
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Håper du setter bremser på hjulene når du guffer opp, Osten :D
    Grattis med nytt tv! Men tror det er sånn ca 150 tommer for lite for de som liker ting propellsjonalt ;)

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.465
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tenkte problemet kunne gå begge veier jeg da ;)

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.571
    Sted
    Langesund
    Men seriøst, vil du nok kjenne vibrasjoner når det tykkes til for fullt ved lave frekvenser. Mine gamle basse var ikke helt fri for det fenomenet Det tårnet veide 200 kg

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.465
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Og etter oppgradering måler de vibrasjonene i Bergen med jordskjelv-utstyr? :D

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.872
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Er ikke så ille som man skulle tru.
    Nei bremsene er ikke på:) og de beveger seg ikke.
    Mine veier ca 180-200 kg de også.

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.901
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med flotte resultater. Når du først har kidnappet "universal-nerden", kan du leie han ut?
    Kommer gjerne innom en uværsdag.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Gratulerer med flotte resultater. Når du først har kidnappet "universal-nerden", kan du leie han ut?
    Kommer gjerne innom en uværsdag.
    Er tilbake i min egen triste lydløse hule nå. Men kommer gjerne en stille kveld og hører på hva for noe spenstig du driver å koker opp for tiden.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn