The Long Ryders:Native Son
The Long Rydersvar aktive som band fra 1983 til 1987 og var sentrale i Los Angeles idet som har fått navnet Paisley Underground scenen. Samtidige bandog nære samarbeidspartnere var blandt andre Dream Syndicate, Green OnRed, The Three O'Clock og Rain Parade. Bandets musikk var sterktinfluert av The Byrds, Gram Parsons (blant andre) men hentet ogsåimpulser fra engelske samtidige. Native Sons er deres debutLP, og komut i 1984.
Åpnningen er nokså tradmed en rett fram køntrirocker, fin sang men ingen høydare.
Låt nr to: 'StillGet By' derimot er en definitiv høydare, køntritonene er tonet nedfor en mer rocka arrangement med lettere garasjefølelse og en flottmelodi. Sid Griffins vokal er også bedre enn Stephen McCarthys,sistnevnte blir for karakterløs, Griffin er litt rusten med enfinfin undertone av undertrykt desperasjon. Feiende flott.
Og denn følelsenholder seg over i neste låt - 'Ivory Tower' - litt mere twang og mananer en eim av kumøkk, men særdeles flott vokalduett mellom SidGriffin og Gene Clark. Låta minner veldig om The Byrds (surprise!)ikke som en kopi men mere som en bekreftelse på at man er en del avhistorien. Nedturen er at man har vært igjennom det beste påalbumet nå.
Så følger 'RunDusty Run' og kvaliteten faller i mine ører, her er det hæla itaket og låvefest for alle penga, med dertil følgende sjangretrotekst. Blir litt mye A4 over melodien i neste låta også, '(Sweet)Mental Revenge', steelgitar kan være fint, men ikke med slik traustjernbanedunkende komp. 'Fair Game' er i samme landskap. Hvor ble detav innovasjonene fra 'Still Get By'?
'Tell The Judge OnSunday' introduserer blåsere og her tryller de fram en riktigtrivelig melodi, mere pubkveld enn låvefest her.
Så er deplutselig inne på rett (?) spor igjen: 'Wreck Of The 809' gir oss enmelodi med klare assosiasjoner til klassisk engelsk punk (for ikke åsi clashisk) og arrangementet løftes igjen av letteregarasjeinspirerte gitarer. Ikke en køntritone å spore her.(...nuvel....?).
Den obligatoriskeballaden ('To Close To The Light') er fin - ikke veldig spennende -men fin.
Merekøntrirockplanke får vi med 'Never Got To Meet The Mom'. I mineører er låta ikke helt vellykket. Selv med banjo i kompet! Forenkel og uspennende melodilinje rett og slett.
I avslutningslåta('I Had A Dream') prøver de å mikse køntrirocken medgarasjerocken, det funker ikke helt i mine ører, det blir hverkeneller, og et merkelig og stillestående refreng hjelper heller ikke.
Konklusjon? Vel, det er underholdende musikk. Det svinger skikkelig og bandet forsyner segskamløst av det meste rockehistorien har å by på, selv om det blir kjedelig for undertegnede i lengden.
Leter du ettercountryrock med litt rufsete uttrykk kan denne absolutt anbefales.Fin balanse hvor jeg syns de mest streite rockerne er de beste og de er såpass gode at det blir en grei
6/10 tenker jeg.