My dying bride
For lies I sire (Peaceville, 2009)
Alt er bare dumt og trist og leit.
My dying bride ja... Kjent navn, totalt ukjent musikk. Britisk doom-metal, fra Bradford England, som har holdt det gående siden 1990. Etter fire-fem gjennomlyttinger av det som er deres 10. studioutgivelse, er det vel lite som tyder på at eg har gått glipp av så himla mye på de 9 foregående skivene. For dette var triste greier, bokstavlig talt.
My dying bride, tydeligvis giganter innen goth/symfo/doom metall, har holdt genre-fanen høyt hevet en stund.. Tilsynelatende har de en beundringsverdig lojal og stor fanskare, og det er en gåte for meg. For dette gir meg nesten mindre enn ingenting. Men for å ungå bråk kjører eg allerede nå “It’s not them, it’s me” rutinen. Eg kan nemlig anerkjenne at andre kan like dette, det er bare ikkje for meg.
My dying bride virker å handle om å
skape stemninger, å henfalle til bestemte sinnstilstander, en bestemt “atmosfære”, som enten treffer lytteren rett i fleisen, eller så blir det skivebom. For meg er dette, satt på spissen, musikken kvisete gutter med tidlig utviklet sosial angst sitter hjemme på gutterommet og lytter til når de ikkje spiller World of Warcraft, mens de ekvivalente jentene sitter på sine rom, med et halvt kilo mascara rundt øyene, sorte skinnreimer på armene (kanskje supplert med noen små nagler her og der) Robert Smith skjorte (såklart), og drikker billig rødvin mens de filosoferer over hvor fæl verden og pelsdyrnæringen er.
Uansett, det skal handle om musikk her, ikkje WoW og mascara. Og helt ærlig, så ble mitt aller første bekjentskap med My dying bride en positiv overraskelse...i nøyaktig 53 sekunder. Det er så lang tid det tar før rolige
My body, a funeral bruker på å introdusere de nedstemte mollbaserte fuzz-gitarene som er “all over the place” på resten av skiva. Synd, for de ødelegger for den fine fiolinen som er på denne låta. Den er faktisk i nærheten av å kommunisere noe vakkert. De første 53 sekundene gav meg nemlig et håp om at dette ikkje var så hakkande gale, tankene gikk nesten i retning Tindersticks. Vokalist Aaron Stainthorpe var til å holde ut innledningsvis, det er egentlig på grensen til behagelig å lytte til. Men etterhvert som tristessen og alt det lissom-fæle tar overhånd utover, blir det for det meste i beste fall småkomisk. Tiden har dessverre ikke tillatt et dypdykk i det tekstlige universet denne gangen, men om vi slår fast at det primært dreier seg om lengsel, fortvilelse, desperasjon og generell nedstemthet så er vi neppe langt unna fasiten hva tematikk angår. Det er en gjennomgående gloomy stemning over det hele.
Musikalsk er det faktisk litt variasjon å spore, det skal de døende brudene ha. Det variererer en god del i tempo mellom låtene - noe kan nesten kalles “ballader”, og dette er noe som bidrar til å gjøre det hele
litt mer interessant enn skiver som går i 240 bpm fra første til siste note. Melodisk og kompisjonsmessig virker de heller ikkje å være helt tapt bak ei dør, det er faktisk elementer her som fester seg i hjernebarken, dog langt bak. Eksempelvis er de nesten inne på i Bring me Victory, men her ødelegger vokalen totalt.
Echoes from a hollow soul inneholder et småpent piano, og det kunne fint vært mulig å høre på, hadde det ikkje vært for de gnålende gitarene, Det er imidlertid fullt forståelig at andre kan like dette veldig godt, bare så det er sagt (og gjentatt). Det er nok meg det er noe galt med.
Det som virkelig trekker ned, er nettopp denne tøvete hviske-vokalen som er tilstede på flere av låtene, bl.a. i tittelkuttet og nevnte
Bring Me Victory. Dette skal sikkert være tøft, og være med på å skape en dramatisk, evt et teatralsk, aspekt over det hele, men her i gården funker denslags svært dårlig. Det gjør meg bare irritert.
Brudene skal ha pluss i margen for bruk av både piano og fiolin, det gjør plata mer interessant enn om det var skjært-til-beinet med trommer, gitar og bass - da hadde nok mye av stemningene de ønsker å skape uteblitt. Totalt sett fungerer brudene best når de roer det ned så mye som mulig for dem, når de prøver å være sinte og rocke blir det bare enerverende for min del. Ikkje rocker det, ikkje er det tøft, ikkje har det gode nok riff og hooks til at det daffe metall-soundet kan tilgis, men for all del, kanskje det ikkje er meningen at dette skal være tilstede? Hvis eg først vil høre noe fett, tungt og rått setter eg heller på Slayer eller High on Fire. Behovet for å høre om hvor fælt og trist alt er, har eg strengt tatt ikkje, det holder å se Nyhetene hver dag.
Første gang skiva snurret hadde interessen dabbet ganske radikalt mot slutten. Visste at siste låta
Death Triumphant strekte seg over 11 minutter, og da den nærmet seg slutten, kom det plutselig noen utrolig fete og seige gitarer. Oisann! Dette var saker, nå mener de pluteslig alvor, under outtroen til plata... Tenkte eg. Det viste seg imidlertid at eg under intens tasting og multitasking hadde startet Songbird og lokal avspilling av
Dopesmoker skiva til Sleep
Det ville jo vært for gale om My dying bride skulle styre på i over en time før de fant gromlyden...
My dying bride kan nok skape stor musikk for dem som henfaller til deres univers, men for meg er dette skivebom og det interesser meg midt der sola aldri skin.
1 2
3 4 5 6 7 8 9 10
CEVBOF hadde sag
2/9