Albumstafetten 20

• Trådstarter Kaare G. Opsahl
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.172
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Etta James - Stickin to my guns (1990)

Dette er fem gjennomlyttinger x 40 minutter jeg aldri får igjen. Lettere mørketidsdeprimert og med en kraftig allergisk reaksjon forårsaket av denne bass/trommesounden som ikke burde overlevd 80-tallet. Her er den i tillegg programmert så stivt og sjelløst at en metronom har mere musikalitet i seg. Kombinert med såkalt funky bass fra First Price blir det ikke bedre. Når bass og trommer i tillegg ligger så pass langt fremme i produksjonen er denne plata ødelagt i mine ører. Dette smaker på sitt beste billig ferdigmat - helt greit, totalt uten overraskelser, og så generisk i smaken at alle kan like det.. (vel - ikke jeg)
    På rene lydparametre er dette en ren, stram og dynamisk produksjon. Alt kommer klart og tydelig igjennom - desverre.
    Fatter ikke at produsenten (Muscle Shoals organist/produsent) får seg til å gjøre dette når jeg vet hva han har gjort før, fx sammen med Etta på Tell Mama (1968) hvor han var organist. Der demonstrerer han at det renner både soul og funk i blodårene hans. Jeg fatter ikke hva Etta holder på med heller; er hun så ferdigrehabilitert for sin heroinavhengighet at hun ikke har en eneste lyst, last eller følelse igjen i kroppen, på dette tidspunkt?

Sammenlignet med det jeg mener er Ettas beste plater er det mye som mangler. Hun høres uengasjert ut, med få hint om hva som har vært og hva som vil komme. Både før og etter denne plata viser hun hva hun kan gjøre med lignende låter når hun er i form.

Whatever Gets You Through The Night åpner plata, og gir meg en synkende følelse; tapte jeg denne stafett trekningen?

Love To Burn bekrefter mine bange anelser..

The Blues Don't Care er litt mindre grusom enn de to første, kanskje hjelper det å ha vært med på å skrive låta, at det gjør den litt mer personlig.

Your good thing; her hører jeg at stemmen hennes fungerer fortsatt, her får jeg bekreftet at Etta ikke er den verste synderen i denne produksjonen. Synd låta er grusom, Isaak Hayes har ingenting å være stolt av her.

Get Funky gir meg ingen lyster, håper bare maset tar slutt snart.

Beware er hederlig håndtverk, ditto Fool for Your Love, bass/trommer/produksjon klarer ikke å ødelegge de to fullstendig.

Stolen Affection skal liksom ha litt freskere rytmer men gjør meg bare irritert.

Out of the Rain er en gospellignende rolig sak av Tony Joe White, uten at det hjelper.

I Got Dreams To Remember avslutter hun og jeg tenker det er bedre å minnes drømmene sine enn å våke dersom dette er realiteten..

Min kjære kone ble mer sarkastisk i sine kommentarer for hver gang hun fikk med seg noen av gjennomspillingene mine.

Det eneste positive som kan sies om denne plata var at den fikk meg til å lytte nærmere til Etta James øvrige produksjon, og godt er det, for der er det mange magiske musikkøyeblikk, og jeg er ikke ferdig med å grave i disse skattene heller. Det er verdt noen poeng i seg selv. Plata når heller ikke opp i negativ forstand, den er ikke verdt et personlig, inderlig og engasjert hat så de aller laveste poengsummene får vi holde oss unna.

Da ender jeg med 4/10 som karakter.

Hvis man vil høre den Etta James jeg har gjenoppdaget gjennom denne stafettrunden kan jeg foreslå i synkende rekkefølge: "At Last" og "Second Time", begge fra 61. Her har hun en fantastisk stemmeprakt som brukes til å gi låtene et besjelet og variert utrykk, og hun demonstrerer også en stor rekkevidde i sjangerbredde. På "Tell Mama" fra 68, demonstrerer hun hvordan det kan låte, med funky up tempo låter, og Muscle Shoals hjelp. På Burnin Down The House (2002, live) og Let's Roll (2003) viser hun at hun langt ifra er ferdig som artist, Lets Roll viser hva den eldre Etta er i stand til med et uptempo rocka materiale. Vil man ha lignende produsert musikk som fungerer foreslår jeg Maceo Parker fx..

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.287
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Oi, er vi i gang allerede? Her har jeg sovet i timen, gitt! ;)

Veldig godt skrevet. God anmeldelse! Gir meg lyst til å la være å høre på plata. :) Jeg skal gi den en kjapp runde bare for å sjekke, dog.

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Bergen
    Jeg er helt enig med BurntIsland. Synes den var enda svakere enn 4 som ble gitt her. Get Funky er noe av det verste jeg frivillig har satt på. Hadde ikke noe lyst til å høre noe mer på Etta James, men det ser jo ut som om det er noe som er verdt å sjekke ut...

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Flott anmeldelse Burnt, men når jeg leser mellom linjene så forstår jeg det slik at du egentlig ikke likte albumet? ;)

ps Flott henvisning til Maceo Parker som har ett par skikkelig gode låter.

Keep up the good work. Du har lagt listen høyt for å si det slik Burnt..

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.172
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    jeg setter pris på tilbakemeldingene (så langt) men er det ikke like greit å vente med kommentarer til begge anmeldelsene er postet?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    jeg setter pris på tilbakemeldingene (så langt) men er det ikke like greit å vente med kommentarer til begge anmeldelsene er postet?
    Jeg er litt usikker på om det er noe poeng. Jeg er mere opptatt av å holde tråden levende. Nå i starten er det anmeldelser annen hver dag så man har god tid til kommentarer og debatt. etter hvert blir det hyppigere postinger. Da har du et poeng. Anmeldelsen var godt skrevet. Skal høre på skiva i kveld og kommentere mere

B Rasse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    477
    Enig at det bare er å kjøre på med kommentarer; den andre melderen har nok sine (sjølvstendige) meiningar uansett.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Syns man bør vente til begge kommer på plass, ellers kan det fort skje at "lufta går ut av folk", og vedkommende som leverer sist får nada feedback på sin anmeldelse, og all diskusjon er oppbrukt. Føler det er mer å hente dersom begge leverer før diskusjonen starter, ikkje minst dersom det er en viss uenighet mellom anmelderne.

Men samma for meg altså. Egentlig.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Syns man bør vente til begge kommer på plass, ellers kan det fort skje at "lufta går ut av folk", og vedkommende som leverer sist får nada feedback på sin anmeldelse, og all diskusjon er oppbrukt. Føler det er mer å hente dersom begge leverer før diskusjonen starter, ikkje minst dersom det er en viss uenighet mellom anmelderne.

skal ikke bruke diktatorisk makt på dette spørsmålet men har man ikke tid til å vente så post heller før. Oppfordrer alle til å vente men brenn ikke inne med kommentarer

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Vi er sulteforet og har brent inne altfor lenge allerede. Jeg kjenner jeg er litt "triggerhappy" og kommentarene sitter litt løst. I natt tenkte jeg på hva jeg skulle skrive når jeg lå i sengen tilogmed.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Ok,

Det er jo bare å fyre løs, er jo uansett Fingern's opplyste enevelde som gjelder. Eneste "problemet" eg ser, er at vi lirer av oss det vi måtte ha, og så kommer siste meldinga i kveld en gang, og nobody gives a fuck. Da føles det kanskje for vedkommende at det ikkje helt var verdt arbeidet. I dunno.

Men fyr løs Griffenfeldt - hva tenkte du på i senga i går? :)

G

Gjestemedlem

Gjest

Det er jo en oppfordring til anmelderne å poste tidlig på dagen. Da sikres men tilbakemelding fra lunsjpausekommentatorene, de hjemmeværende og de utålmodige.

God anmeldelse av BurntIsland (regner jeg med). Har ikke hørt platen og fikk heller ikke lyst til å høre den, i alle fall ikke med mindre siste anmelder er rimelig panegyrisk.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Men nå er det like før ikkje eg heller klare å holde meg.

Håper ikkje vi går på smell allerede i første anmelder. Balle_Clorin, where art thou?

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Kunne jo satt en frist til feks. kl 2000.
    Etter det er ordet fritt?

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.685
    Torget vurderinger
    2
    Om min ringe mening skulle være av interesse så syns jeg begge anmeldelsene skal være ute før vi kaster oss over de med kommentarer.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    det er ok Rolfozzy men vi setter en frist til 2000 for kommentarer fra nå av. det kommer tett med anmeldelser etterhvert i denne stafetten

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.685
    Torget vurderinger
    2
    Blir vel snaut med tid til kommentarer da? Hvis det kommer så tett?
    Jeg er ikke negativ, jeg bare undres. Og det er det klokere mennesker enn meg som har gjort, tror jeg.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Jeg er ikke negativ, jeg bare undres. Og det er det klokere mennesker enn meg som har gjort, tror jeg.
    jeg forsøker bare å holde trøkket opp gjennom stafetten. det har dabbet av midtveis de fleste gangene. blir det for intenst tar jeg grep

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.685
    Torget vurderinger
    2
    jeg forsøker bare å holde trøkket opp gjennom stafetten. det har dabbet av midtveis de fleste gangene. blir det for intenst tar jeg grep
    Goood. Jeg har aldri tvilt på deg o store finger.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Poenget er vel at alt ikke skal stoppe opp hvis en anmeldelse ikke kommer.
    Folk kan da fort "brenne inne" med sine tanker.
    Surt å levere en anmeldelse for å bli møtt med en veldig lang stillhet er det jo også.

I en ideell verden er det best å få begge anmeldelse ute først, men....

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    vi starter ikke bra. får håpe anmeldelsen kommer. Hvis ikke beklager til tkr

espege

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    etta james

seinfeld bass og chicago blåsere? fønki duett med def jam? beklager, men nei.

et ørlite håp nøres for spor 7 – out of the rain – men 30 sek. ut henger et helt meningsløst munnspill seg på mahaliavibbene, og jeg hektes etterhvert tilsvarende av.

eneste som kommer fra denne gryterettposen av poppete bluesrock med æren i behold, er faktisk stemmen til etta james.

men altså, totalt sett?.. totalt uinteressant.

mvh e

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.055
    Sted
    Sortland
    Takk for glimrende forbrukeropplysning.
    Blir lett å styre unna denne, særlig når man tar mitt forhold til funk/pop/soul sjangeren med i betraktningen.

Dyrebar lyttetid git beinharde prioriteringer.

Synd med balle_clorin. Har han glemt seg bort får han vel en sjanse i morgen?

Tremor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Antall liker
    878
    Sted
    Tromsø
    Suveren anmeldelse, Burnt. Til og med et lite lynkurs i Etta på slutten, veldig bra. Har satt på plata tre ganger på jobb, men musikken har ikke festet seg nevneverdig på harddisken, ganske så uinteressant for meg altså. Skal allikevel sjekke ut de 60-tallsskivene du nevner.

Tremor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Antall liker
    878
    Sted
    Tromsø
    Jeg merker at litt av entusiasmen fra å ha lest en veldig god anmeldelse har falmet litt og ser at jeg nok har ordlagt meg en smule fattigere enn jeg ville ha gjort i går.Mao syns jeg at det er litt dumt å i det hele tatt legge restriksjoner på når man skal kommentere; det er vel opp til den andre anmelderen selv om han vil inn og lese de før han poster sin. Eller?

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Jeg merker at litt av entusiasmen fra å ha lest en veldig god anmeldelse har falmet litt og ser at jeg nok har ordlagt meg en smule fattigere enn jeg ville ha gjort i går.Mao syns jeg at det er litt dumt å i det hele tatt legge restriksjoner på når man skal kommentere; det er vel opp til den andre anmelderen selv om han vil inn og lese de før han poster sin. Eller?
    Enig i at restriksjoner på når vi kan kommentere (i forhold til klokkeslett) ikkje er optimalt, bedre å stille litt krav til anmelderne. Eks enten sende til Finger'n, eller publisere innen kl 1000. samme dag (da skal det være mulig å ta copy / paste fra kladden kor enn den er før man evt stikker på jobb o.l)

Kjenner eg blir litt irritert når anmeldelser uteblir. Det må eg bare få sagt. Det er dårlig overfor de som har nominert plata, dårlig overfor anmelder-kumpan for samma skiva, og dårlig for oss som sitter og venter (for å diskutere).

Eg syns Burnt gjorde en veldig bra jobb med Etta James. Er enig med ham i det aller meste, og det samme gjedler espege sinne kommentarer. Eg får kusma av denne produksjonen, og innvollene mine vrenger seg av basslyden. Det som allikevel står igjen etter å ha hørt den er at Etta James har kontroll på stemmebånda sine. Eg liker ho best på 60 tallet, og liker især innspillingene for Chess og Modern. En stor stemme!

Eg hadde sikkert landet på 3/10, men det er fordi eg er fullstendig allergisk mot produksjonen. Den ødelegger alt her.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.685
    Torget vurderinger
    2
    Det er jævla irriterende med abmeldelser som uteblir. Det kan være en gyldig grunn, så det er kanskje best og vente med og la sinnet løpe helt løpsk. Men veldig irritert må det være lov og være.
    Når det gjelder Etta James og Burnt sin anmeldelse så er jeg enig med ham i den. Jeg har ikke hørt denne siden jeg kjøpte den ny for noen år siden. Etta James var jo en av de absolutt store souldamene. Kom noe i skyggen av Aretha Franklin, men det er nå så. Men som sagt, jeg kjøpte den, hørte den et par ganger og ut med den, og har ikke vært frista til og høre den i ettertid.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jeg likte valget av artisten Etta James men albumvalget kunne vært heldigere, jeg er enig i karaktersettingen.

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.287
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er jævla irriterende med abmeldelser som uteblir. Det kan være en gyldig grunn, så det er kanskje best og vente med og la sinnet løpe helt løpsk. Men veldig irritert må det være lov og være.
    Det er alltid skuffende, og ganske kjipt for den som har nominert plata og gledet seg til å lese anmeldelsen av den. Opplegget burde jo være kjent. Dette står jo faktisk i åpningsinnlegget til påmeldingstråden:

Anmeldelsene skal postes mellom kl. 00:00 og 23:59 den dagen plata får utdelt. Hvis dette av en eller annen grunn ikke lar seg gjøre, anmodes det på det aller sterkeste om å varsle om dette, slik at ikke alle andre blir sittende og vente forgjeves. Varslede forsinkelser blir sannsynligvis tilgitt.
    ...Men det forventes selvsagt at de som melder seg på, faktisk leverer.
    Denne gangen oppfordrer jeg alle til å levere så tidlig på dagen som mulig - Skriv gjerne anmeldelsen senest dagen i forveien og post den på morgenkvisten, men IKKE før dagen da den skal leveres - sånn at diskusjonen kan komme i gang så fort som mulig.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Irriterende med den manglende anmeldelsen.
    Med så mange som vi er med nå, er det jo ikke overraskende at det er en som ikke leverer eller leverer tidsnok, men det skjedde altså i starten allerede.

En meget interessant anmeldelse, Burnt.
    Tror faktisk jeg nå skjønner hvorfor jeg trodde jeg ikke likte særlig funk. Det var på 80-tallet jeg ble endel utsatt for den, og jeg syntes det var fæle greier. Men gjennom mye lytting på eldre soul og soulfunk i det siste, har jeg jo ant at det var noe med produksjonen på 80-tallet. Du satte presise ord på det, takk!
    Jeg kan like funk, men ikke funken til Etta her. Liker dama, både de eldre greiene og bluesjazzdivagreiene hennes på feks. 80-tallet med Eddie 'Cleanhead' Vinson. Fantastisk stemmeprakt og -teknikk hun har.
    Har gitt denne plata 3 gjennomlyttinger den siste uka og ville nok også havna på en 4er (ca). Burnt har vel en anmeldelse som burde tilsi max en 2er? Syns stemmen hennes fungerer bra også her, og et par av nummerene er helt OK. Særlig de roligste. så siste halvpart er best. Men den begynner jo helt fælt.

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Bergen
    Jeg ble nok også, som united skriver, utsatt for mye fryktelig funk og soul fra 80 tallet og fremover. Men har i senere tid funnet ut at det faktisk var endel bra før dette. Min favoritt er Steve Wonders Innervision. Denne sjangeren har vel aldri klart å komme tilbake igjen kvalitetsmessig. Alt er så glatt velpolert og da blir musikken kjedelig og intetsigene.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Jeg tar selvkritikk for denne påmeldingsrunden. det er ikke krystalklart om balle Klorin meldte seg på. Dette til hans forsvar. Uansett dere andre regner jeg med er på hugget. Fin start med god anmeldelse og mange gode kommentarer. Godt jobbet karer

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.172
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Irriterende med den manglende anmeldelsen.
    Med så mange som vi er med nå, er det jo ikke overraskende at det er en som ikke leverer eller leverer tidsnok, men det skjedde altså i starten allerede.

En meget interessant anmeldelse, Burnt.
    Tror faktisk jeg nå skjønner hvorfor jeg trodde jeg ikke likte særlig funk. Det var på 80-tallet jeg ble endel utsatt for den, og jeg syntes det var fæle greier. Men gjennom mye lytting på eldre soul og soulfunk i det siste, har jeg jo ant at det var noe med produksjonen på 80-tallet. Du satte presise ord på det, takk!
    Jeg kan like funk, men ikke funken til Etta her. Liker dama, både de eldre greiene og bluesjazzdivagreiene hennes på feks. 80-tallet med Eddie 'Cleanhead' Vinson. Fantastisk stemmeprakt og -teknikk hun har.
    Har gitt denne plata 3 gjennomlyttinger den siste uka og ville nok også havna på en 4er (ca). Burnt har vel en anmeldelse som burde tilsi max en 2er? Syns stemmen hennes fungerer bra også her, og et par av nummerene er helt OK. Særlig de roligste. så siste halvpart er best. Men den begynner jo helt fælt.
    Anmeldelsen er kanskje ikke verdt mer enn en toer men jeg gav et par plusspoeng fordi anmelderoppgaven har fått meg i gang med å lytte aktivt til EJs diskografi igjen, og der var det for meg glemte skatter!

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.287
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tar selvkritikk for denne påmeldingsrunden. det er ikke krystalklart om balle Klorin meldte seg på. Dette til hans forsvar. Uansett dere andre regner jeg med er på hugget. Fin start med god anmeldelse og mange gode kommentarer. Godt jobbet karer

Å, det var den der, ja. Da var det hele kanskje en misforståelse. Brått skal du se en etta-fanboy (eller noen andre) føler seg kallet til å bråskrive en anmeldelse nr. 2 likevel. :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn